Bas, bij jullie kan het ook erg mooi op die manier, maar vergeet niet dat er heel veel velden/clubs zijn zoals de onze waarbij dit niet mogelijk is. Door een rij bomen achter je kun je vaak niet de velden haaks op elkaar leggen zoals jullie het hebben.
In Venlo gaat het ook wel goed allemaal heb ik begrepen. Voornamelijk door de grote groep heli-vliegers en een de gezellig club sfeer die er altijd hangt. Heb begrepen dat alleen de zwevers nog wel eens lastig doen.
Steven, je was me voor en je maakt er naar mij idee veel te weinig woorden aan vuil

Toch sloeg je de spijker midden op de kop met je opmerking over de moordwapens.
Sinds een jaar hebben we een vloedgolf aan nieuwe heli vliegers op het veld gekregen, altijd goed natuurlijk. Resultaat, er zijn nieuwe regels opgesteld... Zo kwam er ooit iemand met de "paal - pion procedure" wat inhoud dat als de heli's willen vliegen wij die pion op een paal moeten zetten. De plankvliegers mogen dan hun tankje leegvliegen en er mogen geen nieuwe vliegtuigen de lucht meer in. Is het veld leeg, dan mogen de heli vliegers.
In de theorie klinkt het misschien aardig, maar de praktijk wijst uit dat die pilon er binnen 10 min weer af ligt omdat die plankjes weer willen vliegen. Logisch op een club waar al 100 jaar de plankjes centraal staan en de heli's maar gevaarlijke dingen zijn. Afgelopen zondag was het weer raak, na de vliegtuigen anderhalf uur vliegtijd gegeven te hebben, deden we de pilon erop. Ik heb 1 tankje gevlogen en nam even een pause om te wachten tot het veld wat leger was. Vliegen met lawaai van andere motoren vind ik altijd wat minder. Afijn, tijdens de korte break ging die pilon weer van de paal af waarbij ik maar even moest inspringen op het feit dat zij anderhalf uur tijd gehad hebben en wij nog geen 10 min bezig waren.. Na de verhoudingen maar even doorgegeven te hebben krijg je eerst een grote bek, vervolgens een flauwe grap en daarna toch gelijk dat het niet helemaal eerlijk was. Een kwartier later gingen de vliegtuigjes weer.
Over die gevaarlijke moordmachienes.. Je krijgt steeds te horen dat die dingen levens gevaarlijk zijn. Vervolgens zie ik iemand vol gas een motor afstellen in de pits met een krakkemikkig vliegtuig wat met ducktape in elkaar zit "Oh en dat is niet gevaarlijk dan? Motor of proppeler schiet los en ik heb hem vast in de rug zitten". En wat krijg je daar van antwoord op (hou je goed vast) "Nee wij weten waar we mee bezig zijn!" Daar moet je het maar mee doen op de zondagmiddag.
Ik moet de dag nog meemaken dat alles in harmonie gaat en er een keer niet gezeurd hoeft te worden. Het is een kwestie van geven en nemen en naar mij idee wordt er van onze (de heli vliegers) kant alleen gegeven. Wat hier in dit topic al voornamelijk wordt aangegeven is wel het het aller belangrijkst. Communicatie. Helaas lopen er bij ons een aantal gasten rond die niet verder kunnen kijken dan hun eigen plankjes en daar moet alles voor wijken. En een hoverende heli op het veld is natuurlijk erg lastig. (helemaal als je niet kan vliegen en 3 keer opnieuw moet komen aanvliegen voor de landing)
Dus mijnheer Ficker, join the club. Hier op de TRMC op vliegbasis twente hebben we de hoop al opgegeven.
Groenten,
Tjerk