helpie helpie ontvanger of regelaar dood ????of beide

• Topicstarter Topicstarter henkietankie
  • Startdatum Startdatum
Dank je wel remco dit is nou wat ik van plan was als we het op een "eenvoudige manier kunnen oplossen"en van verschillende mensen een tip kregen van hoe of evt wat dan scheelt dat ons een boel muntjes, en dat hebbe we tegenwoordig niet al teveel meer anders had ik al bij de winkel voor de deur gestaan, en ik vind het leuk om met elektronica te klote en om iets bij te leren .Dus :D kan je die transistoren ook weer doormeten en hoe ?? ik heb wel een paar weerstandjes gemeten en sommmige zijn niet meer goed ook .mijn bedoeling was op een duidelijke en makelijke manier iets te kunnen herstellen (en waar andere mensen ook weer van konden leren )zonder dat het weer 100 euro kost of er moet iemand zijn die zegt voor 20 euro maak ik hem ja dan ga ik niet zelf klote daarom al deze vragen iedergeval bedankt remco
Mvgr henk

Het meten van een halfgeleider in een schakeling is niet goed mogelijk omdat het beinvloed wordt door de andere componenten. Je zal dus de transistoren los moeten kopelen avan de schakeling. Dit is zonder soldeer ervaring niet aan te bevelen. Kan je goed solderen kan je ze los koppelen en de HFe stand van je multimeter. Als je die net heb kan je van basis na emitor meten en moet je een diode zien. dus ene kant sparren en de andere kant doorlaten. dit zelfde moet je zien van basis naar colector. Een defecte transistor geeft over het algemeen of een kortsluiting (dus doorlaten beide kanten op) of laat helemaal niets meer door.

Pas op doe dit niet als je geen soldeer ervarig hebt want dan maak je waarschijnlijk meer defect dan dat er nu al stuk is.

succes Remco

@ Henk,
Zo te lezen heb je de Seabex One. Mooi schip, maar met een paar bijzonderheden die je even moet weten.
1 Als je die minimotortjes in je kraan hebt zitten: die kunnen soms vervelende storingen opwekken.
2 Hetzelfde geldt voor een eventuele motor in je heli; vaak worden daar goedkope, 3 polige motortjes voor verkocht, en vergeet men om ze te ontstoren.
3 Als je de voorste roerpropellors hebt bevestigd zoals in de beschrijving staat, kan het 'bakje' waaraan de motoren hangen, op den duur doorzakken. Dat geeft weer extra wrijving, kost meer vermogen, wekt warmte op, bakje gaat nog meer doorhangen, tot het moment dat de motoren zoveel stroom vreten dat je regelaar 'plof' zegt. Misschien is dat gebeurd.
4 Omdat er zoveel verschillende stroomkringen door de Seabex lopen, is het belangrijk dat je je servokabels goed ontstoort. Servokabels aan de ene kant van de romp, stroomkabels aan de andere kant.
In langere servo-kabels (en die hebt je nodig bij de Seabex) deze ontstoren middels ferriet-kralen. Kosten geen bij de electronicazaak, maar maken het leven een stuk prettiger. Geen 'knak'-storingen meer via je servokabels. (ik spreek uit ervaring, heb zelf ook de Seabex gehad)

Als laatste: Een beetje vlieger heeft meer dan 3 servo's in z'n model, om van de heli-piloten maar niet te spreken...
Nogmaals: heb je meer vragen, kan je me altijd een PBtje sturen.
Groet,
Roel

hy again
We komen steeds verder remco ik heb gekeken en het is een bdw93b deze heb nog niet losgekopeld ma wel gemeten krijg idd geen meting (wat ik wel goed vind is dat je zegt waar me meter op moet staan leer ik eindelijk me meter kennen heheheh ma moet ik me rode stekker van me meter in de vma laten zitten of in de 10adc doen)Ik heb veel erv met solderen zit vaker te stoeien ik vind het altijd leuk om problemen optelossen en een enorme kick als het ook lukt want je leert er een hoop van .Ik ben iemand van de praktijk dus als iemand me zegt van zus of zo dan lukt het meestal dus wederom :oops: Dus blijf ik maar je geduld op de proef stellen me dank uiteraard hiervoor 8O Maar als het nou niet de transistor is wat ik wel denk edoch wat kan het nog meer zijn volgende stap dus
:arrow: Ps Sorry als ik af en toe een domme vraag stel maar ik leer het liever goed dan dat ik loop te gissen alweer bedankt
mvgr henk

Een hfe test doe je op de meter in dat ronde voetje Als de transitor goed is en je b,c en e goed zitten geeft de meter de versterkingsfactor van de transisitor aan. Als je deze niet hebt moet je het in het ohm bereik doen of met een eventuele diode test en gebruik je inderdaad je meetsnoeren.

Snoer in vma voor kleine stromen spanning en ohm meting
snoer in 10A voor grote stromen. Pas wel op deze aansluiting is over het algemeen niet gezekerd. Als per ongeluk parallel zet blaas je je meter op.

succes, Remco

BTW je begint weer in je turbo gewoonte te vervallen pas hier even mee op want ik moest je post weer een aantal keer lezen om het te begrijpen

ma = ?
edoch= ?
idd= weet ik inderdaad
erv= denk ervaring?

En me elke keer quote is ook een beetje overbodig. Gebruik dit (een stukje van de tekst) als je hier vragen of opmerkingen over hebt. Maar quote niet de hele tekst.
Dit is niet lelijk bedoelt maar het is gewoon zoals het bedoelt is. Want we zijn hier echt om mekaar te helpen, maar soms moet je eerst ff (grapje) iemand "opvoeden". En natuurlijk heeft de een wat meer geduld dan de andere.
Dat van dat 35 MHz verhaal ligt nu eenmaal gevoelig. Kijk maar een rond op het forum. Dus doe er a.u.b. wat aan en ga niet in discussie, want wij "vliegers" zijn net zo blij met onze eigen frequentie. Niet alleen voor onszelf maar meer voor veiligheid. Een onbestuurbaar vliegtuig weet je niet wat hij voor schade aan kan richten als hij ergens opvalt. Het zou jou hoofd maar zijn of die van je kinderen. Wil je toch niet op je geweten hebben. Zo meer zal ik er niet van zeggen. Maar ik hoop wel dat de reacties hiermee een beetje verklaard zijn van mijn mede forum gebruikers.

@ henkietankie
Mocht je er nu helemaal niet uitkomen , dan is er altijd nog een gerenommeerd adres, niet eens zo dramatisch ver bij je uit de buurt. Dit is welhaast de standaard reparateur van RC. apparatuur van welhaast alle merken. Verstandig om misschien eerst even telefonisch contact op te nemen:
J. van Mouwerik, Slot de Houvelaan 30, 3155VT, Maasland. Tel en Fax 010 5913594. V.G. Paul.

dutchhelipilot zei:
Dat van dat 35 MHz verhaal ligt nu eenmaal gevoelig. Kijk maar een rond op het forum. Dus doe er a.u.b. wat aan en ga niet in discussie,
sorry van me sms taal maar je wil toch op de hoogte blijven van wat de jeugd allemaal uitspookt.Ik denk dat sommige vaders dit wel begrijpen mijn excuus nogmaals ik zal er op letten maar ik gebruik die turbo taal om geen ellelange verhalen te krijgen maar(ma) dan begrijpen jullie het niet en dat is inderdaad(idd) lastig dit had al 8 tekens gescheeld . 8)

en als jullie nou effe (ff)op men advertentie kijken. 8O /www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewt... volgen alvast weer bedankt Remco mvgr henk

Dat ding met die pootjes heet een ic en zal waarschijnlijk het ic zijn dat de pulsbreedte regelt (lees spanning) Ik kan hem zo niet terug vinden dus is weer (zoals in elk stukje modelbouw electronica) een moeilijk onderdeel. Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om niet verder te gaan slopen en contact legt met Jan van Mauverick hoeft niet zo erg duur te zijn. Maar als je nu al zegt dat je defecte ic ziet (visueel neem ik aan) is het echt voor de hobby-ist einde oefening. Je hebt dan toch iets meer nodig dan een soldeerbout en een multimeter. Niet dat ik je niet verder wil helpen. Maar het is zo niet meer te doen. Als je meer wilt weten over hoe een multimeter werkt. Dat gaat nog wel maar de funktie van speciale ic gaat mij zonder schema's veel te ver. Als ik zelf iest stuk heb gaat het ook naar van Mauverick. Natuurlijk ook voor de veiligheid, dit is met een boot iets mider fataal maar toch.

gr Remco

Goed, volgens mij zijn nu in ieder geval de meeste vragen beantwoord en ik hoop dat henk zich bedacht heeft en toch actief blijft op het forum. Enne....domme vragen bestaan niet :wink:

Hallo Remco ik heb inmidels wel de importeur gevonden van mijn ic .Maar is een ic vervangen geen kwestie van loshalen en een nieuwe erin solderen of komt hier meer bij kijken??En als je inderdaad een uitgebreid werking van de multimeter wil geven houd ik me nat aanbevolen ik weet wel een paar dingen.Maar als je verkeerde instelling of iets dergelijks doet dan kan dat ook weer een heleboel kapot maken.En ik vind dat je het heel goed en makkelijk uitlegd vandaar Want ik heb al weer een boel bijgeleerd dit gaat niet alleen over me vaartregelaar want ik zal toch wel in maasluis eindigen.Maar ik begin wel het een en ander te snappen voor andere doeleinden .Ik wil ook een stroomregelaar maken moet eenvoudig zijn maar je moet het even weten he dus dat ik b.v.een 12volt accu kan splitsen naar 6 volt ed .alvast weer bedankt Henk

"even" een ic-tje vervangen is makkelijker gezegt dan gedaan. De moderne vaartregelaren zijn vaak vol gestopt met smd techniek. Dit is zo klein, dat is zelf haast niet te doen. En als je ic kapot is, is er waarschijnlijk ook wel meer kapot...Al zou je het ic vervangen dan heb je al kans door de hitte van je soldeerbout dat andere componenten oververhit raken. Oftewel, als je hier zelf in gaat "bakken" dan word de kans op schade naar mijn idee alleen maar groter.

Dat probeer ik je ook al al die tijd duidelijk te maken. Eindtransistors ok deze kan je SOMS vervangen maar als je kan zien dat er een ic defect is moet je niet verder prutsen. Er is zeker meer defect waardoor het ic decfect is gegaan. Als je een nieuw ic er in kan krijgen brand hij er naar alle waarschijnlijkheid weer uit. Dit komt omdat waarschijnlijk de eindtrap er uit is gebrand. Nee echt niet verder prutsen maar regelaar vervangen of opsturen/wegbrengen naar Jan van Mauverick.

Heb je nog wel je ontvanger met servo's getest?

Succes Remco

Hy remco
Ik heb inderdaad al me kanalen getest van me ontvanger met een paar servos tergelijk en elke kanaal nagelopen en die doen het nog allemaal .daarom vind ik het hele gebeuren zo raar want ik had een vermoede dat ik mischien de 6 met de 12 volt accu omgewisseld had maar ja dan had ook me ontvanger een klap moeten hebben of niet ??Dus misschien dat grundman gelijk heeft dat er toch iemand op dezelfde freq zat ofzo ;En mijn regelaars lijken wel zelfbouwers (conrad ofzo dus dat zal wel een goedkope versie zijn )dus ik kan ook niet achter halen wat de gegevens zijn van deze .Daarom dacht ik als het nou een kleinigheidje was om het zelf te maken want daar leer je weer van vind ik zelf .Totdat ik die ander regelaar zag waar de ic van doorgebrand is .Dus ik ga nu kijken of ik van 2 toch een goede kan maken zal wel niet maar ga toch proberen mijn motto is als het stuk is kan het niet erger worden alleen maar beter :wink: Ik ben er nog niet aan begonne maar nou zag ik wel op mijn multimeter dat rondje zitten waar je je transistor in moet doen maar daar kan ik 2 kanten mee uit in de pnp of npn steken dus dat is nog even een vraagje alsvast weer bedankt remco mvgr hw

Henk,
Je hebt geleik dat je het probeert maar ik geef je weinig kans van slagen. Het probleem is dat je met alleen een multimeter niet ver zal komen. De eindtransistoren (die de motor sturen) zijn meestal FET's. De NPN of PNP aansluiting op je multimeter is niet geschikt om FET's mee te testen. Deze zijn met een multimeter heel moeilijk door te meten. Je kan natuurlijk wel zien of ze kortsluiting vormen of niet maar daarmee weet je nog niet of ze werken of niet.
Ook Ic's kan je vrijwel nooit met een multimeter doormeten. Als je al een doorgebrandt Ic ziet zitten dan hoef je die niet meer te meten, die is definitief naar de eeuwige Ic velden. Het Ic vervangen door één van exact hetzelfde type zou je kunnen proberen en wie weet werkt dan alles weer. Helaas denk ik dat je de eindtransistoren (FET's) ook zult moeten vervangen. Alles bijelkaar kan het dan wel eens duurder uitvallen dan een nieuwe regelaar.
Maar zoals gezegt je kan het wel proberen, erger dan het nu is kan het toch niet worden, maar let wel op dat je je ontvanger niet opblaast!

Beetje late reactie op de verhaal, maar ik zwerf hier ook nog maar een week rond en moet dus ook nog veel lezen.

Als ik het goed begrepen heb, zit er een BDW93 transistor in de regelaar???
In zo'n regelaar zit een ZN409 als IC. Als dit stuk is houdt alles op, want dit is niet meer leverbaar. Als je via de zender het relais nog kunt laten klikken is er nog een kans.
De oorzaak van het defect raken is nog belangrijker om te achterhalen, veel kans dat er draden verkeerd zaten.
Je kunt de meer ervaren leden van Neptunus even laten meekijken, vraag maar naar Willem Wijnen.

Back