Tja, Smaken verschillen.
Standaard is er met een HL Tiger niet fatsoenlijk door ruw terrein te rijden.
Het ding is lichter en heeft een beperkte veringweg verder is de snelheidregeling beperkt waardoor je geen gebruik kan maken van het koppel.
Het uiterlijk is in vergelijking met Tamiya Tiger niet geweldig (wel te verbeteren)
De loop is te kort (wel te verbeteren)
Geen recoil, (wel te verbeteren)
Antenne niet op de originele plaats (wel te verbeteren)
Vering is niet geweldig (wel te verbeteren)
De tracks zijn bros en niet te spannen (wel te verbeteren)
Het geluid en de verdere elektronica is niet om naar huis te schrijven (wel te verbeteren)
De loopwielen uit een stuk en de assen lopen in plastic (wel te verbeteren)
Aandrijf en spanwielen zijn van plastic (wel te verbeteren)
De toren kan niet 360 graden draaien (wel te verbeteren)
En zo kan ik nog wel even doorgaan
De Tamiya Tiger heeft ook wat minpuntjes.
Een daarvan is het toren draai probleem maar die is met kleine aanpassingen te verbeteren zonder extra kosten.
Van een HL tank is wel zeker iets van te maken maar behalve vaardigheid kost dan ook nog aardig wat geld.
Oké, een Tamiya tank kost hoe dan ook meer maar het is zeker niet 8x zo duur.
Via Internet heb je een Tamiya Tiger voor al voor €425,-
Modellbau Seidel - Tamiya 56010 Panzer Tiger I Multifunction RC 1/16
Daarbij komt dan nog een zender, akku, verf en gereedschap.
Maar dan heb je een tank waarmee je jaren zonder problemen mee kan rijden.
Dat is betwijfelen met een HL tank.
En mocht er iets kapot gaan dan kan je de onderdelen eenvoudig nabestellen en repareren.
Het is immers een modelbouwdoos die je zelf in elkaar heb gezet.
Een HL tank is een RTR dus kant en klaar geschroefd en gelijmd stuk speelgoed.
bij reparatie moet je terug naar de winkelier of zelf gaan experimenteren.
Dit is mijn visie.
En ja ik heb ervaring met beide modellen.
Mijn Tamiya Tiger doet het nog steeds (5 jaar oud) zonder al te veel problemen.
De HL Tiger is al lang geleden gesloopt en omgebouwd tot een statisch model.