Heng Long, goed merk?

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Klamath, 20 nov 2008.

  1. marco3key

    marco3key Guest

    Heb donderdag bij http://www.jurod.nl de Tiger besteld en was vrijdag binnen gekomen , wat een kikke tank is dat zeg. Ik heb al twee Heng Long tank`s { twee amerikaanse maar nog de oude serie zonder geluid en rook }. Rijden en verzamelen lijkt een beetje die kant op te gaan... ooit nog eens een orgineeluh halen van Tamiya. Dit was mijn derde en de vierde komt er aan volgende maand
    Heng Long Panzer III. Ausf. H Tauchpanzer...

    Greets marco3key:D
     
  2. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Er zit tussen beide merken ook nogal een flink prijsverschil. Als je de prijs bij de conclusie betrekt dan is HengLong beter dan Tamiya. Tamiya is compleet met rc zeker 8 keer duurder dan HengLong, maar niet 8 keer beter.

    HengLong tanks zijn zeer goede tanks voor het geld dat je ervoor geeft.
     
  3. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Tja, Smaken verschillen.
    Standaard is er met een HL Tiger niet fatsoenlijk door ruw terrein te rijden.
    Het ding is lichter en heeft een beperkte veringweg verder is de snelheidregeling beperkt waardoor je geen gebruik kan maken van het koppel.

    Het uiterlijk is in vergelijking met Tamiya Tiger niet geweldig (wel te verbeteren)
    De loop is te kort (wel te verbeteren)
    Geen recoil, (wel te verbeteren)
    Antenne niet op de originele plaats (wel te verbeteren)
    Vering is niet geweldig (wel te verbeteren)
    De tracks zijn bros en niet te spannen (wel te verbeteren)
    Het geluid en de verdere elektronica is niet om naar huis te schrijven (wel te verbeteren)
    De loopwielen uit een stuk en de assen lopen in plastic (wel te verbeteren)
    Aandrijf en spanwielen zijn van plastic (wel te verbeteren)
    De toren kan niet 360 graden draaien (wel te verbeteren)

    En zo kan ik nog wel even doorgaan

    De Tamiya Tiger heeft ook wat minpuntjes.
    Een daarvan is het toren draai probleem maar die is met kleine aanpassingen te verbeteren zonder extra kosten.

    Van een HL tank is wel zeker iets van te maken maar behalve vaardigheid kost dan ook nog aardig wat geld.

    Oké, een Tamiya tank kost hoe dan ook meer maar het is zeker niet 8x zo duur.
    Via Internet heb je een Tamiya Tiger voor al voor €425,-

    Modellbau Seidel - Tamiya 56010 Panzer Tiger I Multifunction RC 1/16

    Daarbij komt dan nog een zender, akku, verf en gereedschap.
    Maar dan heb je een tank waarmee je jaren zonder problemen mee kan rijden.
    Dat is betwijfelen met een HL tank.

    En mocht er iets kapot gaan dan kan je de onderdelen eenvoudig nabestellen en repareren.
    Het is immers een modelbouwdoos die je zelf in elkaar heb gezet.
    Een HL tank is een RTR dus kant en klaar geschroefd en gelijmd stuk speelgoed.
    bij reparatie moet je terug naar de winkelier of zelf gaan experimenteren.

    Dit is mijn visie.
    En ja ik heb ervaring met beide modellen.
    Mijn Tamiya Tiger doet het nog steeds (5 jaar oud) zonder al te veel problemen.
    De HL Tiger is al lang geleden gesloopt en omgebouwd tot een statisch model.
     
  4. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik denk dat dit heel moeilijke topics zijn. De kwaliteit van Chinees spul is niet regelmatig. Ik ken iemand die een Tamiya had en dat merk voor het eerst en het laatst heeft gekocht. Was niet echt iemand met twee linker handen of het verstand op nul. Ik ken ook een HL tank die out-of-the-box wel behoorlijk kon terreinrijden.

    Ik denk dat je verwachting ook een belangrijke rol speelt.

    In dit soort discussies (goedkope X versus dure X, vul voor X gelijk in wat je wil, rc auto's, echte auto's, fietsen, fotoapperatuur etc) valt mij vaak wel iets op. En dat is dat men bij het dure merk vaak vergevingsgezinder is dan het goedkope merk. Ik kan uit eigen ervaring geen voorbeeld in de modelbouw noemen, maar wel uit de fietsenwereld. Maar je kan voor X dus alles invullen.

    In de tijd dat de mountainbike, later ATB genoemd, opkwam had ik het topmodel van Batavus. Geen goedkope jongen. Er was altijd gesodemieter met de derailleur. Of dat ding nu wel of niet werd belast, na een week ging hij gewoon kapot. Van een simpele breuk tot kompleet in het ketting gefrommeld. Dit werd in de ATB wereld afgedaan als beginnersfoutjes, het model moet nog ontwikkeld worden, het is nog maar de eerste generatie etc. Potverdikke wel een fiets van meer dan 1800 gulden. Toen enkele jaren later het Koreaanse Kyoso zich op deze markt storte, een merk dat een veelvoud goekoper was dan Batavus waren er ook kleine foutjes die echter minder belangrijk waren dan een derailleur. Toch werd het merk hierdoor des tijds finaal afgebrand.

    Dit zie ik bij heel veel dingen.

    Tamiya is een oud merk met "museum kwaliteit" status die verkocht word voor een aanzienbare prijs. Daar mag niets aan mankeren, helemaal niets. Elk gebrek van een Tamiya tank is een schande. Henglong daartegen is een redelijk nieuw merk tegen een flink goedkopere prijs.

    Wat betreft de prijs ga ik gewoon uit van de gewone prijs in nederlandse winkels. Elders is altijd goedkoper en er zijn zelfs mensen die staalhard beweren dingen goedkoper te kunnen kopen dan de prijs waar de fabriekant ze voor kan produceren.

    De HL's die ik tot nu toe in het echt heb gezien waren zeker met de prijs in acht genomen, mooi om te zien en reden niet onaardig. Om dingen als dit te vergelijken moet je ook nog eens de fabrieksspecifikatie in acht nemen. En dat wordt erg weinig gedaan. Al die verbeteringen die jij aangeeft kunnen ze echt wel maken in China, maar dan kost hij Tamiya. Omgekeerd: als Tamiya een rc tank voor de prijs van een Heng Long moet gaan maken, dan zal die echt niet meer zo goed zijn als hij nu is. Gewoon omdat dit simpelweg niet kan. Eigenlijks is deze hele discussie appels met peren vergelijken. Het vergelijk zou pas eerlijk zijn als beide merken op zijn minst voor dezelfde prijs in de winkel lagen.

    Als je een top rc tank wil hebben die 100% op schaal is, dan zal men die zelf moeten gaan bouwen. En dan nog klopt het niet omdat je vaak met de materiaaldikte niet uitkomt en je weer consessies moet doen. Vaak zijn dingen als handgrepen, beugeltjes, antennes, schroeven, moeren en bouten in verhouding wat te groot. (afhankelijk van de schaal)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2009
  5. ik heb zelf een snow leopard (pershing tank dus ;) )

    die hou het goed uit zelfs met mijn rijd gedrag ik heb dat ding door de drek laten racen ,door het gras noem maar op... het probleem is alleen dat ie door gras niet zo geweldig wil. dan lopen de tracks vast :S maar als je geen geld uit wil geven voor een hele dure is het zeker niet onaardig

    natuurlijk kan het nooit op tegen tamiya maar die zijn dan ook ff 10x zo duur zoals hier eerder werd beschreven

    verder is het jammer dat hij niet propationeel kan rijden (ik heb de simpelste versie)
    dus alleen 2 snelheden maar goed daar is over heen te komen

    waar ik me wel dood aan erger is dat hij niet wil schieten :D er staat heel leuk op dat ze zo goed schieten op internet staan filmpjes van goed schietende tanks en de mijne :S schiet 1 van de 10 kogeltjes net uit de loop :S dus dat is vreemd (als iemand weet hoe je dit oplost ?? graag:) )


    groeten erik
     
  6. r/c freak

    r/c freak

    Lid geworden:
    4 feb 2010
    Berichten:
    19
    Tamiya en Heng long schijnen dus 2 van de meest gekochte merken te zijn op dit forum.

    Heng long schijnt redelijke kwaliteit te hebben voor het geld dat je eraan uitgeeft (ik denk ook vooral geschikt voor beginnende modelbouwers)

    Tamiya lijkt me meer Professioneel, en betere kwaliteit, maar toch hoor ik hier meer slechte verhalen over dan Heng longs.

    Ik ben er nog niet helemaal uit voor welk merk ik zal gaan, het lijkt me eigenlijk allebei wel goed :S
    Maar ik denk dat ik sowieso met een heng long begin, goedkoop en redelijke kwaliteit, eigenlijk net wat je nodig hebt als beginnende modelbouwer:p
    Dan kijk ik later nog wel voor iets proffesionelers.


    groet r/cfreak
     
  7. hebben meerdere mensen hier last van hun kanon?

    dus dat hij niet schiet of wel maar dan nog niet eens een meter...

    wie o wie weet hier een oplossing voor/herkent het probleem

    (moet ik hier een ander topic voor aan maken?)
     
  8. superboe

    superboe

    Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Berichten:
    721
    Locatie:
    middelharnis (ZH)
    je koopt als eerste rc auto toch ook geen competitiemodel (algemeen gezien)
     
  9. r/c freak

    r/c freak

    Lid geworden:
    4 feb 2010
    Berichten:
    19
    Ik bedoel beginnend modelbouwer op het gebied van tanks, met auto's heb ik al veel ervaring:thumbsup:. Maar ik weet gewoon nog niet echt waar de kwaliteit ligt, ik heb gehoord dat heng longs prima zijn om mee te beginnen en dat er genoeg aan valt te upgraden enz.
     
  10. F.J

    F.J Guest

    Ik moet zeggen dat het merk heng long mij goed bevalt, ik heb er 1 tank van gekocht als try-out voor 80 eurie.
    De prijs is natuurlijk niet echt hoog, ik had er ook niet echt veel van verwacht. maar ondanks dit allemaal is het toch wel een super leuk tankje, hij schiet kei hard en heeft goede vering!! ook komt er echte rook uit de uitlaat!!

    conclusie: als je een low-budget modelbouwer bent is een Heng long tank wel aan te raden, er zijn ook genoeg extra onderdelen en upgrades beschikbaar!

    Groet,

    FJ
     
  11. manado

    manado

    Lid geworden:
    18 jun 2009
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Jagdpanther en Kampfwagen IV

    Heb recentelijk voor mijn zoontje de Jagtpanther gekocht en liet me gek maken om mee te doen, dus maar een Kampfwagen IV aangeschaft.:rolleyes:
    Van de Jagtpanther deed het rook gebeuren het niet maar geen probleem bij Quartel in Pijnacker.
    Zag trouwens op het web dat er goedkopere leveranciers zijn.:D
     
  12. freekmb

    freekmb

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    2
    rc heng long tank

    als ik op heng long site zit dan kan ik de prijs van de tanks niet vinden kunnen jullie mij helpe
    vriendelijke groet freek
     
  13. freekmb

    freekmb

    Lid geworden:
    19 mrt 2012
    Berichten:
    2
    heng long

    als ik op heng long site zit dan kan ik de prijzen van de tanks niet zien
    reacties zijn welkom
    groet freek
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Freek,

    Ik zou ook maar niet via HENGLONG PLASTIC TOYS CO.,LTD proberen te bestellen, moet dan van ver komen. Voor al geïmporteerde Hl tanks zie bij voorbeeld
    Tanks 1:16
    Mocht je zoeken naar de bekende Tiger I dan zou ik zonder meer iets meer besteden waarvoor je dan een aanmerkelijk betere tank krijgt met erg veel metalen onderdelen:
    Taigen Handgeschilderd Advanced Metale RC Tank - Tiger Camo.
    Deze vind je dan ook hier weer De Taigen Advanced Metal Radiografische Tank - Tiger Camo | Radiografische bestuurbare tanks | R/c tanks / legervoertuigen | www.twr-trading.nl naast de standaard Hl tanks
    Voor meer info zie mijn topic over deze Taigen advanced metal Tiger.
    Tanks met plastic wielen en tracks in Hl kwaliteit zal ik je zonder meer afraden.
    Die onderdelen komen bij mij direct in de vuilnisbak terecht!!
    Een tussenweg is dan nog de Hl Pro met metalen tracks en sprocket en idle wheels.
    Ik heb met alle 3 de handelaren ervaring en noemde ze in volgorde van tevredenheid mijnerzijds...de eerste handelaar is nog 5 euro goedkoper met de Taigen Advanced Metal Tiger I ook...
    Groeten,

    Bram
     
  15. Tamrob

    Tamrob

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Lier
    je hebt een PB tje
     
  16. Buzzy10719

    Buzzy10719

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    48
    Hey, wat uw keuze betreft.
    Zelf ben ik ook newbee op gebied van RC tanks.
    Dat er geen wisselstukken zijn voor de HL is niet waar. Deze zijn vie internet voldoende te vinden. Ik zelf heb een HL TIGER I en een TAMIYA KOTI (2de hands beide).
    Met de tamiya nog niet gereden er scheelt iets met de clutch.
    De HL rijd zeer goed. Wel nog niet in gras of dergelijke gereden maar enkel binnen voorlopig.
    Zelf ben ik nu bezig deze aan het ombouwen. Het eerste wat ik gedaan heb is de ombouw naar 2.4Ghz, bij deze ombouw kan men geen storing hebben en is het geluid beter. De HL heeft ook in tegenstelling tot wat ik hier lees wel een proportionele voeding dus niet enkel 2 snelheden.
    De smoke module is wel niet zo goed. Ga dan ook zelf er een maken.
    Als beginner raad ik HL aan en als je handig bent met dremel enz is er iets mooi van te maken. Kijk maar eens op internet. Via reëele foto's zijn ze dan zelfs zeer realistisch te maken.
     
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Verkooppraatjes...
    Ook de 2,4 Ghz kan gestoord worden! Hoe goedkoper je 2,4 setje hoe groter de kans!
    In vergelijking met de 27 en 40Mhz wel een heel stuk minder storingsgevoelig!
     
  18. Buzzy10719

    Buzzy10719

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    48
    Zelf heb ik een Koti van tamiya en een tiger I van HL.
    De koti staat momenteel op kant en moet aan gewerkt worden (2de hands gekocht).
    De HL ben ik aan het ombouwen. Ook voor HL zijn er veel opties op de markt en ze zijn vrij goedkoop in aankoop.
    Als je alle opties bij koopt loopt et wel op natuurlijk maar aan een tank die standaard vrij goedkoop is durf je al eens vlugger experimenteren dan aan een duurder model e.
     
  19. BigBOSS

    BigBOSS

    Lid geworden:
    28 okt 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Den Haag
    Te koop Tiger 1 1/16 HL PRO Metaal - Modelbouwforum.nl
     
  20. Buzzy10719

    Buzzy10719

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    48
    Daar ben ik het niet echt mee eens.
    Bij 27 en 40 MHz moet men steeds op de frequentie letten dat er niemand anders is op dezelfde frequentie, bij 2,4 heeft men dit niet.
    Hier spreek ik uit ervaring met mijn RC wagens. Nu allemaal op 2,4 en geen problemen meer. Op de 27 band kan zelfs een metalen constructie voor storing zorgen zelfs een metalen rek is voldoende om storing te krijgen, ook uit ervaring.
    Je hebt wel gelijk als je zegt dat 2,4 niet storingsvrij is (is niets trouwen), maar bij mijn weten enkel gevoelig aan inwendige storing, VB een servo in je voertuig die faalt/stuk gaat kan storing geven op je ontvanger. Ook terug uit ervaring met vlieger waar servo voor richtingsroer stuk was. Deze servo zorgde er voor dat het vliegtuig niet meer reageerde op gelijk welke handeling met mijn hendels op mijn zender. Zelf ben ik uit ervaring overtuigd van het nut van 2,4.
    Dit was even of-topic.
    Terug on-topic, al een keuze gemaakt?
    Heb zelf ondertussen al 5 tanks staan waarvan 3 HL, 1 tamiya en 1 torro-wsn
    En als ik eerlijk ben ben ik tot nu toe het meest tevreden van mijn HL tanks. 2 hiervan hebben wel metalen tracks. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat de tamiya nog een oude is met het clutchsysteem (ben ik nu aan het ombouwen)
    Ik lees hier ook dat HL enkel met BB zou zijn, is niet juist. Je hebt ze ook in IR.
    Het is wel zo dat de IR battle unit van HL niet samen werkt met die van Tamiya maar dat is ook net als veel aan deze tanks aan te passen.
     

Deel Deze Pagina