Henseleit tail probleem

Hoi,

een vriend heeft een 2de hands TDR (model 2009) gekocht en we krijgen de tail niet goed op de TDR

De TDR is uitgerust met volgende setup

Kontronik Jive 80 HV
Kontronik motor 30-12
Savox cyclic servo's S1257
Savox tail servo S1290
Mikado Vbar (control unit + black sensor) upgraded to 5.2

De setup van de VBAR is gedaan volgens de VBAR pc software en alles blijkt te kloppen uitgenomen de tail. Van zodra de heli optoert draait de tail direct zo'n 180° weg. De heli wordt bestuurd met een Spektrum DX8. Het enige wat wij denken is dat we in de zender is niet goed hebben staan. Vanmorgen hebben we een filmpje gemaakt van het probleem.

Dus als iemand tips heeft of weet wat we verkeerd, let us know !

Hier is de video :

Grtz,
Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al gecontroleerd naar welke kant de gyro corrigeert als je de heli beweegt? Want tussen 0:55 en 1:00 lijkt het er héél sterk op dat de gyro met de beweging méé stuurt, in plaats van er tegenin. Het optoeren en omslaan ziet er ook precies uit alsof de correctierichting van de gyro verkeerd staat.

Als je de staart naar rechts beweegt, moet de stompe kant van de hekrotorbladen naar links gaan. Lijkt er sterk op, dat bij julie machine dit verkeerd om staat

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Wij dachten ook al dat de gyro verkeerd compenseert maar in de VSTABI software kan je de gyro niet reversen. Op het Duitse Vstabi forum staat er vermeld dat de Vstabi automatisch herkent naar welke kant de gyro moet compenseren.

In de software kan je alleen maar de servo reversen meer niet.

Grtz,
Dirk

Dan heb je vermoedelijk de draairichting van de hoofdrotor verkeerd ingevoerd. Meestal word die parameter gebruikt, in combinatie met servoreverse, om de rest van alle functies hun juiste richting te geven
(ben niet zeker, heb nog nooit met V-stabi gewerkt)

Groet, bert

Of je het nu kan veranderen of niet, hij corrigeert verkeerd volgens mij...

dan heeft hij het in dit geval verkeerd herkent, of een of andere parameter staat niet goed waardoor hij het fout herkent.

maar het echte antwoord laat ik over aan de vstab eigenaren

Zo ziet het er uit als je gyro verkeerd staat, dat komt overeen met je beschrijving. Dus wat hier boven al gezegd word: even de gyro reversen en klaar ( hoe dat dan ook maar te doen is met dit systeem)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja je ziet overduidelijk dat hij vekeerd om corrigeerd. Dat was bij het langzaam bewegen te zien. Wat ook wil werken is de servoarm 180 om te draaien en de heck aansturing te reversen als het softwarematig niet gaat.

Ik wil wel zeggen dat ik geen verstand heb van v-bar.

Mechanische oplossingen liggen mij beter.

Gr jasper

Klopt de stickrichting met de richting in de vbar? dat setup scherm waarin je de richtingen goed moet zetten?

Dat ie wegloopt kan door trims komen in verschillende flightmodes.

Dus: verwijder alle aanwezig trims in alle flightmodes en her calibreer de zender aan de vbar(dus met de sub trims/end points en let op de reverse.)

Servohoorn omdraaien is niet te oplossing.

Maare, niet om t een of ander, maar de tailrotor bij de TDR draait dacht ik de andere kant op dan normaal, en de tailblades zitten dus verkeerd om gemonteerd. Dat had heel makkelijk even gecontroleerd kunnen en moeten worden.......

Laatst bewerkt:
Ja ik heb een keer gekeken na de reactie van Anko....

De blades lijken inderdaad verkeerd om te zitten...Dat verklaard ook waarschijnlijk de echt abrubte draai...de bladen gaan happen in plaats van lucht verplaatsen.

De stompe kant moet dus als het ware vooraan zitten in de draairichting.

Servohoorn echt als laatste oplossing gebruiken.

Ik heb het slechts bij 1 heli nodig gehad omdat de goedkope gyro andersom herstelde en ik hem niet ondersteboven wilde monteren. Tja dat ben ik dan hè.....Recht en rechtop...

@ Anko,

dat de tailrotor omgekeerd draait hebben wij ook vastgesteld, maar dit is zo bij de Henseleit TDR.

Zoals eerder beschreven de gyro reversen in VSTABI gaat niet. In de software kan je alleen maar de servo reversen.

Grtz,
Dirk

Dan is het logisch dat je zowel in de zender als in de V-stabi de servo moet reversen: dan zal de gyro de goede kant uit sturen, en de heli ook weer de stick goed volgen.... volgens mij.....

Reversen van de tail in de zender draait het signaal wat de V-stabi krijgt om, en door vervolgens in de V-stabi de servo te reversen, reageert de gyro de juiste kant om, en draait de heli naar links als de stick naar links gaat.

Ben geen expert, maar zo doe je min of meer ook met een niet reversible gyro (alleen gebruik je dan de andere kant van de servo hevel)

En als ik het fout heb, terug zetten kan altijd....

Groet, Bert

Hoi Bert,

bedankt om mee te denken, maar dat hebben we ook al geprobeerd. Als we de servo reversen in de zender dan initialiseert de Vstabi niet. Er staat ook vermeld in manual van de Vstabi dat in de zender niets mag veranderen omdat alles via de Vstabi software loopt.

Grtz,
Dirk

Maar, je gaat mij niet wijsmaken dat er in de software geen voorziening is opgenomen om zoiets dergelijks op te lossen

Juist als er alleen via de vstab ingesteld mag worden

Maar zolang de vstab eigenaren zich nog niet melden, kan ik alleen gokken...
Misschien de stick de verkeerde kant op geduwd tijdens een initialisatie ronde?

Als we de servo reversen in de zender dan initialiseert de Vstabi niet. Er staat ook vermeld in manual van de Vstabi dat in de zender niets mag veranderen omdat alles via de Vstabi software loopt.

Onzin, hoe ziet de Vstabi welke kant op de servo draait?
Tijdens initialisatie staat hij sowieso in het midden.

PRECIES dit had ik met mijn 7HV.
Ook dezelfde probleemstelling met de gedachtengang dat ik niets mocht veranderen in de zender.
Wat moet jij doen?
Reverse in Vstabi
Reverse in Zender

De reverse in Vstabi zorgt er voor dat hij juist corrigeerd. Maar de stuur richting klopt dan niet meer.
De reverse in de zender maakt niets uit voor de VBAR. Het is voor hem gewoon een stuur input links of rechts. Of die goed is weet de vbar niet.
Voor hetzelfde geld dat iemand met reverse staart wil vliegen (ik ken ze).
Dus dat mag ALTIJD.
Geloof me, dit is jullie oplossing.
Been there, done that.

Over die staart die wegloopt aan het eind van het filmpjes, check eens in de DX8 bij de servo monitor wat voor middenstant hij zelf aangeeft (of in vbar monitor). Er zijn een aantal dx8 geweest die slechte potmeters hadden. Anderzijds kan het ook door de kou komen in combinatie met een lage deadband. Heb het zelf ook soms met de T8FG en vbar dat soms de staart wegloopt, tijdens het vliegen niks van te merken.

Maak eens een screenshot van de sticks in de rechter bovenhoeken. alle calibratie balkjes moeten dan blauw zijn.

@ Walter, als je dingen in een gecalibreerde zender gaat veranderd, dus reverses, ben je vervolgens de Piro precompensation kwijt.

De Piro Pre-compensation??? Wat is dat dan?
Piro Optimization werkt met de Gyro's en is onafhankelijk van de gestuurde richting.

Ga maar na.
Iedere zender kan anders werken qua stuur richting en signaal.
Ook servo's zijn qua draairichting anders.
Als je dit niet via de zender doet,... Hoe dan?
Het is niet meer dan een vertaling van jouw eigen hand naar de stuur signalen van de zender.
Welke kant je op stuurt leren/zien de gyro's en is niet afhankelijk van het stuursignaal.

Laatst bewerkt:
Back