Henseleit tail probleem

Hoi Bert,

bedankt om mee te denken, maar dat hebben we ook al geprobeerd. Als we de servo reversen in de zender dan initialiseert de Vstabi niet. Er staat ook vermeld in manual van de Vstabi dat in de zender niets mag veranderen omdat alles via de Vstabi software loopt.

Grtz,
Dirk

Dat lijkt me héél stug: als alles in het midden staat, is er voor die V-stabi geen verschil zichtbaar tussen reversed en niet-reversed. Wat walter ook al zei.

Wat betreft die pyro-precompensatie waar Anko het over heeft, dat weet ik dan verder niet (weet niet eens wat het precies is zelfs) maar ik neem aan dat het een functie is die bij pirouettes de swash enigszins compenseert om de heli op zijn plek te houden? Ook daarvan lijkt het mij stug, dat een functie die plaatsvind in de V-stabi verdwijnt of ophoud te werken omdat in de zender iets omgedraaid staat.
Zolang die V-stabi verteld word dat een bepaalde signaalrichting (of dat nu pulstijd langer of pulstijd korter is) een piro linksom is, zal het ding de goede kant uit corrigeren.

Wat je nu gedaan hebt, is de gyro in de V stabi vertellen dat bij linksom gedetecteerde beweging, de servo een bepaalde kant uit moet sturen, en logischerwijs gaat de V-stabi er van uit dat hij dan rechts stuurt (tegen de draai in) in wekelijkheid stuurt hij naar links met de draai mee.

Het maakt allemaal feitelijk geen hout uit welke kant die servo op beweegt. Zolang de hekrotor de juiste kant op beweegt bij een gedetecteerde beweging, zou verder alles goed moeten komen, als je vervolgens in de zender de stick zodanig instelt (ompoolt) dat rechtsom sturen ook rechtsom draaien is. Het programma van de V-stabi moet alles dan verder oplossen.

Dat KAN niet anders.....

Daarvoor hoef je feitelijk niet eens iets van de V-stabi te weten, dat geld gewoon voor alle systemen. Als dat niet zo zou zijn, dan zou er een hele reeks heli's bestaan waar een V-stabi niet op aan te passen is....

Dit is ook eerlijk gezegd, niet een V-stabi specifiek probleem, zelfs niet een E-stab specifiek probleem. Dit probleem kwam al voor bij de oude mechanische tolgyro's voordat men zelfs maar van piëzo, laat staan heading hold gehoord had....

Overigens: dat je in de zender niks mag veranderen, daarmee word bedoeld dat je geen swashtype in moet stellen, geen revo mix, geen swashverdraaiing, etc etc.... maar je mag je stuurrichtingen wel omkeren als dat nodig is hoor.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zonder eindconclusie ook niet erg leerzaam..... dus:
Benieuwd of het al opgelost is, en wat er nu aan de hand was?

Groet, Bert

Bert, in 1 van de Vbar stappen moet je zowel de richtingen en subtrims/endpoints calibreren aan de vbar. rechts moet rechts zijn en links moet links. doe je dat niet zal je het vast wel met omwegen aan de praat krijgen, maar het is niet zoals het hoort.

Wat dus best kan zijn is dat de zender/links/rechts niet corresponeerd met de links/rechts in de vbar, en de servo+gyro richting gereversed is om je juiste reactie op de stick te krijgen.

Zoals ik al eerder vroeg, een screenshot van de calibratie scherm in de vbar, terwijl je beide sticks rechts naar boven duwt moet allemaal blauwe balkjes opleveren.

Mocht het allemaal niet lukken, de koffie is binnen 5 min klaar hier....

Laatst bewerkt:
Ja, maar dat is, linksom of rechtsom (in dit verband een beetje een onbenullige uitdrukking, maar goed....) hetzelfde als wat ik zeg: de V-stabi moet weten bij welke servo uitslag de heli naar rechts beweegt (servo reverse in de V-stabi) en je moet de zender vertellen wat de V-stabi nodig heeft om naar rechts te gaan als de piloot de stick naar rechts duwt.

Hoe de software ontwerpers daar mee omgaan, en welke HMI daarvoor gebruikt word, is verder een kwestie van details. EDIT: en laat me raden: om die balkjes in het calibratiescherm blauw te krijgen, moet je de ompoolfunctie van de zender gebruiken, dan wel "iets" in de V-bar ompolen, toch?

Hoe dan ook, als de heli naar rechts stuurt als je rechts stick geeft, terwijl de gyro de verkeerde kant uit corrigeert als een rotatie naar rechts gedetecteerd word, dan is een dubbele reversie nodig. Dat heeft niks met software of HMI te maken. Dat is gewoon een ding wat overal geld, zelfs bij de schepen waar ik op vaar, als de stuurautomaat verkeerd om werkt.... (gelukkig komt dat nooit voor....)

Het kan daarom (ik ken die HMI niet) best nodig zijn om de hele boel opnieuw te calibreren, dat ontken ik niet. Maar dat hangt puur af van de software.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Anko,

je zou wel eens gelijk kunnen hebben met onderstaande uitleg van je.

@Brutus

het probleem is nog niet opgelost omdat de heli niet van mij is zoals ik vermeldde in mijn startpost. Hopelijk kunnen we er verder aan werken komende zaterdag. Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz,
Dirk

Bert, in 1 van de Vbar stappen moet je zowel de richtingen en subtrims/endpoints calibreren aan de vbar. rechts moet rechts zijn en links moet links. doe je dat niet zal je het vast wel met omwegen aan de praat krijgen, maar het is niet zoals het hoort.

Wat dus best kan zijn is dat de zender/links/rechts niet corresponeerd met de links/rechts in de vbar, en de servo+gyro richting gereversed is om je juiste reactie op de stick te krijgen.

Zoals ik al eerder vroeg, een screenshot van de calibratie scherm in de vbar, terwijl je beide sticks rechts naar boven duwt moet allemaal blauwe balkjes opleveren.

Mocht het allemaal niet lukken, de koffie is binnen 5 min klaar hier....

Hoi,

In de zender mag je gerust de reverse funtie gebruiken, kijk anders maar eens op het v-stabi forum helaas vind je daar geen pre settings voor de DX8 maar wel voor de DX6 en 7 en daar zijn enkele functies bij gereversed. In het filmpje is duidelijk te zien dat de gyro precies verkeerdom gaat tav de sturing die je op de zender laat zien.

Succes

Hoi,

In de zender mag je gerust de reverse funtie gebruiken, kijk anders maar eens op het v-stabi forum helaas vind je daar geen pre settings voor de DX8 maar wel voor de DX6 en 7 en daar zijn enkele functies bij gereversed. In het filmpje is duidelijk te zien dat de gyro precies verkeerdom gaat tav de sturing die je op de zender laat zien.

Succes

*zucht* wordt er wel gelezen? Na het calibreren van de zender aan de vbar mag je NIET meer gaan reversen in de zender

Hoe je het wend of keert, als je na het calibreren niet meer mag reversen, dan is OF het calibreren verkeerd gegaan, OF voor het calibreren stond er iets verkeerd.

Hoe dan ook, calibreren of niet, waar het op neer komt is reverse van de servo en reverse van het kanaal.... of daar nu een calibratiestap bij tussen zit of niet.....

Groet, Bert

Hoe je het wend of keert, als je na het calibreren niet meer mag reversen, dan is OF het calibreren verkeerd gegaan, OF voor het calibreren stond er iets verkeerd.

Hoe dan ook, calibreren of niet, waar het op neer komt is reverse van de servo en reverse van het kanaal.... of daar nu een calibratiestap bij tussen zit of niet.....

Groet, Bert

Wijze taal. is precies wat ik bedoel;)

We wachten nog met smart op de screenshot met de blauwe balkjes. Hier ga je waarschijnlijk fout. alleen deze stap goed doen en draairichting + vbar sensor montage plaats goed instellen.

Gaat de tailbalk bij naar links sturen inderdaad naar links maar de bladen sturen naar rechts kan je idd in je zender de tail reversen. Wel goed controleren of hij inderdaad ook verkeerd stuurt voordat je dit doet.

En uiteraard zoals Anko terecht al aangaf, na het calibreren (balkjes richtingen + endpoinds instellen zodat je -100 en 100 precies krijgt en 0 in het midden-subtrim) niet meer reversen!

Als dit alles niet helpt, dx8 weggooien en Futaba vliegen :D (niks raars te zien in het servo menu op het rudder kanaal? Die hebben we ook al meegemaakt hier)

Laatst bewerkt:
Het kan idd geen kwaad zoals Willow al aangaf eens de servo monitor in de dx8 goed te bestuderen. Als je geen stuurinput geeft, dat moeten alle servowaardes rustig blijven staan.
Dit heeft echter geen invloed op de gyrowerking, je krijgt er hooguit een driftende staart van.
Verder lijkt het zoals al genoemd een omgekeerde gyrowerking. Ik heb al eens het genoegen gehad zo op te stijgen. Vliegtijd 5sec, met megasnelle piro's :)

Back