Intro
Tijdens het rondneuzen op diverse RC-fora kwam ik op een topic terecht met tekeningen en bouwverslagen van een FockeWulf 190 Dora in depron. Dat leek me een mooi project om mijn eerste zelfbouw stapjes mee te maken en ik heb de FW altijd al een mooi toestel gevonden.
Tijdens mijn twee weken durende vakantie heb ik dit toestel gebouwd, ingevlogen en vervolgens geschilderd. Het resultaat was best mooi om te zien en nog belangrijker, het vloog super. Serieus het leukste toestel waar ik tot nu toe mee heb gevlogen. Niet slecht voor een eerste scratch-build projectje zou je zeggen.
Helaas blijft de zwakke schakel toch vaak de piloot, en zo ook in dit geval. Omdat ik niet echt gewend ben nog aan (semi)schaalmodellen liet ik mij verrassen door de wat gemene stall-eigenschappen van dit toestel bij lage snelheden met als resultaat dat na een vlucht of 8 de FW onherstelbaar beschadigd was.
Gelukkig doet de electronica het nog en heb ik nog genoeg depron liggen, dus we gaan hem gewoon nóg een keer bouwen. Deze keer met wat aanpassingen naar aanleiding van de ervaring die ik de eerste keer heb opgedaan. En deze keer zal ik er ook een bouwverslagje van bijhouden.
Dit was het resultaat na de vorige bouw-en-schilder ronde:
De tekeningen
Het originele topic met een aantal bouwverslagen, tips en foto's vind je hier.
De tekeningen (tiled, A4) vind je hier.
Credits gaan naar Hans-Joachim voor de bouwtekeningen. Het is slechts een tekening met alle onderdelen, dus geen bouwbeschrijving. Zwaartepunt e.d. staan ook niet aangegeven, dat is dus een beetje giswerk en/of het topic goed doorlezen.
Mijn setup
Motor: Turnigy Park480 1020Kv
Lipo: 3S3000Mah
ESC: 30A Turnigy
3x micro servo
Bouwverslag
Het toestel wordt gebouwd uit 6mm depron voor de rompdelen en de staart. De vleugels zijn uit 3mm depron met een 6mm ligger die wordt versterkt met een carbon buis. Ook de skinning wordt met 3mm depron gedaan.
De eerste stap is het aan elkaar lijmen van alle tekeningen, zodat het één plan wordt.
Vervolgens knip ik alles uit en teken ik het over op de depron platen. Dit doe ik liever dan de tekening lijmen op het depron, want dat snijdt niet lekker.
Wellicht zie je dat de vleugel mist, dat komt omdat ik nog een vleugeldeel over had van de eerste keer!
Ook zijn er enkele kleine aanpassing t.o.v. de originele tekeningen. De uitstekende delen, zoals antenne, staartwiel, air-intakeen de gun-bulbs heb ik verwijderd. Het is veel makkelijker om die er later ná het skinnen op te maken dan om er mee te klooien tijdens het skinnen.
Ook is het staartvlak iets vergroot, met iets groter hoogteroer, dit omdat het origineel daar wat problemen mee had wanneer het zwaartepunt ver genoeg naar voren lag (= staartvlak minder effectief).
Wordt vervolgt...
Tijdens het rondneuzen op diverse RC-fora kwam ik op een topic terecht met tekeningen en bouwverslagen van een FockeWulf 190 Dora in depron. Dat leek me een mooi project om mijn eerste zelfbouw stapjes mee te maken en ik heb de FW altijd al een mooi toestel gevonden.
Tijdens mijn twee weken durende vakantie heb ik dit toestel gebouwd, ingevlogen en vervolgens geschilderd. Het resultaat was best mooi om te zien en nog belangrijker, het vloog super. Serieus het leukste toestel waar ik tot nu toe mee heb gevlogen. Niet slecht voor een eerste scratch-build projectje zou je zeggen.
Helaas blijft de zwakke schakel toch vaak de piloot, en zo ook in dit geval. Omdat ik niet echt gewend ben nog aan (semi)schaalmodellen liet ik mij verrassen door de wat gemene stall-eigenschappen van dit toestel bij lage snelheden met als resultaat dat na een vlucht of 8 de FW onherstelbaar beschadigd was.
Gelukkig doet de electronica het nog en heb ik nog genoeg depron liggen, dus we gaan hem gewoon nóg een keer bouwen. Deze keer met wat aanpassingen naar aanleiding van de ervaring die ik de eerste keer heb opgedaan. En deze keer zal ik er ook een bouwverslagje van bijhouden.
Dit was het resultaat na de vorige bouw-en-schilder ronde:

De tekeningen
Het originele topic met een aantal bouwverslagen, tips en foto's vind je hier.
De tekeningen (tiled, A4) vind je hier.
Credits gaan naar Hans-Joachim voor de bouwtekeningen. Het is slechts een tekening met alle onderdelen, dus geen bouwbeschrijving. Zwaartepunt e.d. staan ook niet aangegeven, dat is dus een beetje giswerk en/of het topic goed doorlezen.
Mijn setup
Motor: Turnigy Park480 1020Kv
Lipo: 3S3000Mah
ESC: 30A Turnigy
3x micro servo
Bouwverslag
Het toestel wordt gebouwd uit 6mm depron voor de rompdelen en de staart. De vleugels zijn uit 3mm depron met een 6mm ligger die wordt versterkt met een carbon buis. Ook de skinning wordt met 3mm depron gedaan.

De eerste stap is het aan elkaar lijmen van alle tekeningen, zodat het één plan wordt.

Vervolgens knip ik alles uit en teken ik het over op de depron platen. Dit doe ik liever dan de tekening lijmen op het depron, want dat snijdt niet lekker.
Wellicht zie je dat de vleugel mist, dat komt omdat ik nog een vleugeldeel over had van de eerste keer!

Ook zijn er enkele kleine aanpassing t.o.v. de originele tekeningen. De uitstekende delen, zoals antenne, staartwiel, air-intakeen de gun-bulbs heb ik verwijderd. Het is veel makkelijker om die er later ná het skinnen op te maken dan om er mee te klooien tijdens het skinnen.
Ook is het staartvlak iets vergroot, met iets groter hoogteroer, dit omdat het origineel daar wat problemen mee had wanneer het zwaartepunt ver genoeg naar voren lag (= staartvlak minder effectief).
Wordt vervolgt...
Laatst bewerkt: