(her)Bouwverslag Depron FW-190D

Maar als je ze dan als spoilerons gebruikt krijg je het omgekeerde effect toch? Alleen wordt dan algehele stall-speed hoger en dus je landingssnelheid hoger.

ja, daar stond ook niet over in de theorie boeken. Ik had er ook niet aan gedacht dat de lift dan ook minder werd (bij mijn spirit 2m zitten en ook gewoon spoiler remkleppen op) :rolleyes:

Misschien kan je wel met een paar servo's (of 1 servo) een paar aparte flaps aan de binnenkant van de vleugel. Ik ben ook wel erg benieuwd hoe je dat skinnen gaat doen, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar wil het wel een keer doen bij een super dimona uit depron.
 
Ik ben ook wel erg benieuwd hoe je dat skinnen gaat doen, ik heb het nog nooit geprobeerd, maar wil het wel een keer doen bij een super dimona uit depron.

Ik zal er morgen wat foto's van posten, maar ik heb geen foto's gemaakt van het "proces". De skin zit er inmiddels bijna op.

De "truc" is de "nerf" in depron. Die is bijna niet te zien, maar wel heel goed te voelen. Depron buigt slechts in 1 richting perfect, in de andere richtingen matig tot totaal niet. Als je een plaat echte depron hebt en je houd die voor je zodat het woord "DEPRON" kunt lezen (dus het woord horizontaal, naar je toe) dan kun je het depron heel makkelijk naar je toe buigen. Dus de boven en onderkant naar je toe, het midden buigt dan van je weg.
Alle skin snijd je dus zodanig uit dat de richting waarin je het moet buigen rekening houdt met die "nerf".

vervolgens is het een kwestie van rustig en voorzichtig buigen, over de ribben heen. Als jet rustig doet is de kans dat het breekt echt nihil en de kans dat het knikt heel klein.
Mocht je een hoek tegen komen die echt té scherp is, dan kun je op die plek het depron voor-buigen onder heet water. Bakje heet water (te heet om je handen in te houden, maar niet kokend) en dan het te buigen stukje onder water houden en buigen. Als het eenmaal voorgebogen is, knikt het depron minder snel.

Bij V1 had ik per zijkant geskinned. Dus het stuk van rib naar rib (waarbij je het depron stuk precies op de lengte-helft van een rib plakt) eerst rechts, dan links. Dat is *niet* handig. Door het buigen komt er altijd wat spanning op te staan. Als je dat dus eerst links doet, dan tordeert je frame in die richting. Als je daarna rechts doet, trekt dat niet helemaal meer recht.
Bij V2 skin ik dus eerst boven, dan onder. In die richting kan het frame niet/nauwelijks torderen.
 
Zoals gezegd, het skinnen is begonnen! (Zie post hierboven voor uitleg over skinnen het buigen van depron)

FW24.jpg


Begonnen met de makkelijke delen, ook omdat makkelijke delen vaak zonder al te veel spanning zijn aan te brengen (dus geen torsie veroorzaken), maar wel veel extra torsiestijfheid geven. Het accu-kapje is relatief makkelijk, omdat je dat van de rest af kunt halen.

De meeste skin delen worden gelijmd (CA) van "halve rib naar halve rib". Het uiteinde van een paneel valt dus half over een rib, het volgende paneel sluit daar dan weer op aan.


FW25.jpg


En hier met het accu-kapje er af. Dat wordt zeker een stuk handiger om de accu te verwisselen dan bij V1 :)

FW26.jpg


Ook de staart is hier geskinned. Helaas heb ik een terugkerend probleem en is ondanks mijn zorgvuldigheid het staartvlak tóch weer getordeerd. Dit komt omdat het laatste paneel op de foto een hele scherpe hoek om de staart moet maken, waarbij de bovenkant ook nog eens niet recht maar gekormd is. Dat is erg lastig buigen en bijna onmogelijk om zowel links als rechts in één keer te buigen en lijmen. En zoals beschreven, wanneer je eerst links en dan rechts lijmt krijg je torsie.
Wel véél minder dan bij V1, dus het is geen drama. Ik zal het later oplossen door de horizontale zij-ribben achter de laatste vertikale rib door te snijden en opnieuw te lijmen.

Ook is de vleugel gelijmd (epoxy). Door heel zorgvuldig de ribben aan de onderkant te schuren wordt het lijmen uiteindelijk een makkie. De romp staat dan gewoon netjes recht op de vleugel en het enige dat je hoeft te doen is hem goed te centreren en dan met wat gewicht en een stuk tape (of klitteband) aan de achterkant te spannen.
Omdat ik een hekel heb aan muggen wordt de FW-190 uitgerust met twee gas-powered "Vapona" DBP (Death By Poison) kanonnen. Of ik kon gewoon zo snel niets anders vinden om als extra gewicht te dienen, dat kan ook ;)


FW28.jpg


En tot slot is ook de onderkant van de neus geskinned. Nu de zijpanelen boven de vleugels nog, een cowl maken, en de staart afwerken en dan is ze ready to maiden!

Wijze les van V1: Alle andere details (gun-bulbs, uitlaten, luchtinlaat, verven) doe ik als ik zeker weet dat het toestel het meer dan 5 vluchten gaat uithouden ;)
 
Zoals gezegd, het skinnen is begonnen! (Zie post hierboven voor uitleg over skinnen het buigen van depron)

FW24.jpg


Begonnen met de makkelijke delen, ook omdat makkelijke delen vaak zonder al te veel spanning zijn aan te brengen (dus geen torsie veroorzaken), maar wel veel extra torsiestijfheid geven. Het accu-kapje is relatief makkelijk, omdat je dat van de rest af kunt halen.

De meeste skin delen worden gelijmd (CA) van "halve rib naar halve rib". Het uiteinde van een paneel valt dus half over een rib, het volgende paneel sluit daar dan weer op aan.


FW25.jpg


En hier met het accu-kapje er af. Dat wordt zeker een stuk handiger om de accu te verwisselen dan bij V1 :)

FW26.jpg


Ook de staart is hier geskinned. Helaas heb ik een terugkerend probleem en is ondanks mijn zorgvuldigheid het staartvlak tóch weer getordeerd. Dit komt omdat het laatste paneel op de foto een hele scherpe hoek om de staart moet maken, waarbij de bovenkant ook nog eens niet recht maar gekormd is. Dat is erg lastig buigen en bijna onmogelijk om zowel links als rechts in één keer te buigen en lijmen. En zoals beschreven, wanneer je eerst links en dan rechts lijmt krijg je torsie.
Wel véél minder dan bij V1, dus het is geen drama. Ik zal het later oplossen door de horizontale zij-ribben achter de laatste vertikale rib door te snijden en opnieuw te lijmen.

Ook is de vleugel gelijmd (epoxy). Door heel zorgvuldig de ribben aan de onderkant te schuren wordt het lijmen uiteindelijk een makkie. De romp staat dan gewoon netjes recht op de vleugel en het enige dat je hoeft te doen is hem goed te centreren en dan met wat gewicht en een stuk tape (of klitteband) aan de achterkant te spannen.
Omdat ik een hekel heb aan muggen wordt de FW-190 uitgerust met twee gas-powered "Vapona" DBP (Death By Poison) kanonnen. Of ik kon gewoon zo snel niets anders vinden om als extra gewicht te dienen, dat kan ook ;)


FW27.jpg


En tot slot is ook de onderkant van de neus geskinned. Nu de zijpanelen boven de vleugels nog, een cowl maken, en de staart afwerken en dan is ze ready to maiden!

Wijze les van V1: Alle andere details (gun-bulbs, uitlaten, luchtinlaat, verven) doe ik als ik zeker weet dat het toestel het meer dan 5 vluchten gaat uithouden ;)
 
Tijd voor het pre-maiden bouwverslag!

FW28.jpg


De zijkanten zijn nu ook helemaal dicht. Kwestie van voorzichtig snijden, bijsnijden, meer bijsnijden tot ze precies passen.

FW29.jpg


De staart is ook klaar. Anders dan bij V1 heb ik het achterste deel ook geskinned. Ziet er toch wat completer uit :)

FW30.jpg


En tot slot de cowl en de wing-fairings. De cowl zit met twee magneetjes vastgeklikt, altijd handig om te verwijderen mocht dat nodig zijn.
Het is gebogen 3mm depron met een ring van 6mm depron aan de binnenkant voor sterkte en om een mooie afronding aan de voorkant te schuren.

FW31.jpg


Het kapje voor de accu is voorzien van een houten lipje en magneetjes om de boel op zijn plek te houden.

FW32.jpg


En nog een laatste shot van de voorkant. Klaar voor de maiden!

Maiden flight
... en die was ook meteen vandaag, het was tenslotte héérlijk vliegweer!
Zowel de P-47 als de FW-190 in de auto geladen en naar de thuisbasis MBC Weert gereden. Eerst maar een paar vluchten met de P-47 gemaakt om er lekker in te komen, toen nog even alles nagelopen, zender instellingen goed gezet en spoilerons in de zender geprogrammeerd (voor het geval van tipstalls).
En toen er echt geen excuus voor uitstel meer was, de FW-190 door een clubgenoot laten opgooien, toch wel een beetje met knikkende knietjes.
3/4 gas... handen aan de knuppels... en hop! Daar ging ze... eerst de hoogte trimmen, toen de rolroeren en daarna vloog ze weer snaarstrak, net als V1 deed. Maar in tegenstelling tot V1 zijn er bij V2 geen tipstalls te bekennen!
Ze kan heerlijk langzaam vliegen, erg gemoedelijk en áls ze dan stalled is het rustig over de neus :D
En ook de landing was dus geen enkel probleem! :celebrate:

De maiden is gefilmd door een clubgenoot, dus zodra die online staat zal ik hem hier posten.

Nog even een paar vluchten maken binnenkort en als ik tevreden ben zal ik de rest van de details maken en weer schilderen! :)
 
Maiden flight
... en die was ook meteen vandaag, het was tenslotte héérlijk vliegweer!
Zowel de P-47 als de FW-190 in de auto geladen en naar de thuisbasis MBC Weert gereden. Eerst maar een paar vluchten met de P-47 gemaakt om er lekker in te komen, toen nog even alles nagelopen, zender instellingen goed gezet en spoilerons in de zender geprogrammeerd (voor het geval van tipstalls).
En toen er echt geen excuus voor uitstel meer was, de FW-190 door een clubgenoot laten opgooien, toch wel een beetje met knikkende knietjes.
3/4 gas... handen aan de knuppels... en hop! Daar ging ze... eerst de hoogte trimmen, toen de rolroeren en daarna vloog ze weer snaarstrak, net als V1 deed. Maar in tegenstelling tot V1 zijn er bij V2 geen tipstalls te bekennen!
Ze kan heerlijk langzaam vliegen, erg gemoedelijk en áls ze dan stalled is het rustig over de neus :D
En ook de landing was dus geen enkel probleem! :celebrate:

De maiden is gefilmd door een clubgenoot, dus zodra die online staat zal ik hem hier posten.

Nog even een paar vluchten maken binnenkort en als ik tevreden ben zal ik de rest van de details maken en weer schilderen! :)

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden :)

En heb je nog spoilerons uitgeprobeerd? Ben benieuwd of het ging, mocht je het nog uitproberen kan je het misschien beter op wat hoogte vliegen (mocht het fout gaan :D )
 
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden :)

En heb je nog spoilerons uitgeprobeerd? Ben benieuwd of het ging, mocht je het nog uitproberen kan je het misschien beter op wat hoogte vliegen (mocht het fout gaan :D )

Ik heb ze wel geprogrammeerd, maar niet gebruikt. Het is absoluut niet nodig, V2 kan echt HEEL langzaam vliegen en stalled dan zeer gemoedelijk over het neusje.
Als het weer lekker weer is zal ik de spoilerons even aanzetten om te kijken hoe het reageert :D
 
Goed te lezen dat ie nu wel als een eitje vliegt ;)

Ps: Met flaps probeer je de minimale vliegsnelheid omlaag te halen door meer welving in je vleugelprofiel te brengen (glijhoek wordt kleiner: je daalt minder snel), met spoilers verstoor je de stroming rond de vleugel (glijhoek wordt groter: je daalt sneller)...
 
En zoals beloofd, het filmpje van de maiden! :D


En de landing:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vlieg die snel ja, ik dacht dat hij veel slomer zou vliegen :D
zo te zien land hij ook wel goed ja

Hij kan heel rustig "schaal" vliegen hoor, maar hij kan ook redelijk meekomen met alle MPX Dogfighters op de club.
Voor wie de film "Battle of Brittain" kent: TAKAKAKAKAKA! :P
 
Back
Top