(Her)Bouwverslag P-51 Graupner “Petie 2nd”

Vandaag een ander precies klusje: de motor monteren.

Eerst de kap vastgezet met tape en de romp vlak gelegd dmv laser tov stabilo.

79c619cd425cbf28c6bfc4853fa83c92.jpg


Laser opgelijnd met verticale staartvlak en het midden van de canopy:

b318d8132ec3502092ad2e3896ccf03a.jpg


Uitmeten of het laserkruis netjes in het midden van t gat valt.
(Foto ter illustratie he! Meten en fotograferen gaat niet tegelijk…[emoji6])

b16c6d905160ed6e3f3f43641b687033.jpg


dc055a9b3d674803235fd67328f69ee3.jpg


Vervolgens met een stift op een stokje het kruis van de laser afgetekend op het motorschot.
Kap verwijderd en dmv een passer de radius van de motorsteun afgetekend op het motorschot.

Daarna de hoek bepaald waaronder de cilinder moet staan (zo veel mogelijk gekanteld zonder de kap aan de binnenzijde te raken) zodat aan de andere kant ruimte overblijft om de uitlaatbocht straks door het motorschot in de romp uit te laten komen. Gaten geboord en trekmoeren geplaatst.

4c60e82f4c540be74021444457e20d99.jpg


Al met al tevreden! Kap kan er nog niet helemaal overheen geschoven worden want ik moet een uitsparing maken voor de carburateur maar de as komt zo te zien mooi in t midden uit!

Ook qua diepte zit ik goed, de kap moet nog 1,7/1,8 cm naar achter en de propflens ligt nu op 1,5 cm diep in de kap. Dus das 2/3 mm tussen kap en spinner straks! [emoji1320][emoji1320][emoji1320]

32ca9ca21b330cdd11d6c8462dcf8aa0.jpg
 
Je weet dat ik zelfs nog een spacer tussen de spinner backplate en de meenemer heb?
Ik kwam ook niet helemaal uit met de carb maar die past nu wel volledig.

Maar lekker bezig buum.
 
Het zal idd allemaal nog wel wat finetunen zijn op dat gebied. Als ik zo naar jouw foto’s kijk heb jij ook een hele andere (langere) prop meenemer. Jou stand-offs zijn ook weer langer dan de mijne. Dus volgens mij staat jouw motor in zn geheel al verder naar voren wat ik me kan herinneren.

We gaan het zien! Hij zit in ieder geval goed gecentreerd en dat was de grootste horde voor nu! [emoji1320][emoji1320][emoji1320]
 
Dat kan zo maar en dan nog heb ik best wat lood onder de motor geschroefd......
 
Als je dan toch thuis zit met een ziek kind kan je net zo goed wat bouwen tussendoor.

Gat gemaakt voor de uitlaat en deze in vorm gebogen.

d99be725b765594954f812119cb42465.jpg


Komt netjes uit, vlak onder de tank steun:

42ff35340d46c5d5adef859ae4584d68.jpg


We hebben getest met verschillende uitlaat lengtes, de beste setup is een 7,5 cm ingekorte flex pijp met een 16x12 prop.

Dus de flex ingekort en alles valt mooi in de romp. Nu nog een steun maken voor de reso en een schaal opening in de romp (cooler exit bij de echte kist) voor een laatste stukje uitlaatpijp naar buiten toe.

697c36139484dc959ddfabe97d407872.jpg



ec1f7a64373a566706d7e50285799815.jpg
 
Mooi weer dus lekker buiten prutsen!

Steun gemaakt voor de uitlaat, had nog een stuk vliegtuig alu liggen (uit mn MTS tijd…[emoji6]) heeft nog wat afwerking nodig maar dat komt als hij op de juiste lengte is voor in de romp.

Klemt net genoeg om toch nog wat ruimte te laten voor t uitzetten.

faf818b2e5385b64cf6ecb23aebc118e.jpg



59b8ebd6f5a18b9a5a6d2b2628fb106d.jpg


Nog wat korter maken, plaatje maken over de breedte van de romp. Daarkomt ook de stuur servo voor het staartwiel in. Kan ik hem daar mooi aan vast zetten:

3ff33cda4c72f0c8d3307a06220c3928.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wel even nadenken over waar je je staartwiel stuurservo gaat zetten.
Mijne ligt daar in het midden waar nu je pijp loopt, mijn pijp loopt daar boven langs:
P-51D-Mustang-102.jpg
 
Volgens mij wordt die pijp bloed heet.
Zoveel kachelhitte wil je bij je elektronica niet hebben
Mijns inziens verstandig daar een isolator om te bouwen.
Om daar dan de uitlaat met een gering mogelijk contactvlak in af te hangen, siliconen rubbers. Op het internet is met wat gericht zoeken wel voorbeeld te vinden.

Resopijp geeft natuurlijk mooi vermogen en maakt ook stiller. En een totale inbouw in de romp nog iets stiller.

Gr Bas
 
Nee, dit stuk zover alleen, heb wel de richtingsroerservo en bedrading van wat alu tape voorzien.
Tijdens die ene vlucht nergens last van gehad nog (maar ook niet constant vol gas gevlogen) en er is nog doorstroming door de romp.
 
In mijn beleving zou ik het af motorschot organiseren. Binnenwand tunnel alu folie. Of de pijp met race uitlaatband. (En daar gaat je mooie streefgewicht naar de knoppen… )
Maar bij zo een pijp moet er gekoeld worden, en geen hitte gespaard. Wordt de motor te heet.

De doorwaai is belangrijk, hitte moet afgevoerd worden, en de romp kunnen ontsnappen. De uitstroom een mate groter dan de instroom. Zo leerden we op het MBF… zo door redenerend.

Jeti geeft ruimte voor een temp sensor.
Zou je kunnen overwegen. Geeft inzicht.
Vliegen bij koude is anders dan in de zomer.

Electronica kan vaak hoge hitte aan. 200 graad. Maar korte pieken? Of ook een constante?
Ik had een fraaie 1-2-3 ontsteking in mijn klassieker. The Holy Grail op dit gebied. Alles in de verdeler gepropt. Het summum der elektronische ontstekingen.
Nu is dat een zeer hitsig compact 1600 V4 DOHC torretje uit 1972. De verdeler heeft het te kort volgehouden. Kon de hitte niet aan, chip begaf het.
Meet je met infrarood. Na even een rondje knallen, klep open. Lijkt het alles binnen de perken. Olie en water keurig wat het wezen moet. Meters en via infrarood alles perfect. 1-2-3 compleet spoor bijster. Origineel terug. Feest..

Uiteindelijk wordt het daar ook heet in die servo ruimte. Zal in theorie je snoeren doen uitharden. Piek je hoogstens sessies van een kwartier jagen.

Ik streef ook altijd quick fixes na. Volledig 3D in de kop. Maar soms lukt dat niet.

Heb hier een mooie gebruikte PAF RC1.
Hatori pijp rakelings langs RC componenten. Zonder scheidingswand. Ra-ke-links.
Koeling zal er wezen in de smalle ruimte?
Maar je stuit feitelijk direct op een ingebouwde denkfout.

Moet er een gerichte steekzaag in.
En fors lamineerwerk tegenaan.
Modelfunctie is dan al snel ‘project muurbloempje’. Maak me knorrig.

In de Mustang heb je gelukkig nog veel ruimte.
Verder, balsahout is een goede isolator. Hout in het algemeen.

Bij jets is er ook voldoende afscherming en doorwaai. Wellicht aan dat soort grappen vergrijpen?
Food for though… tot aan Eureka!
Nu maar geen nachtmerries van Mustangs na mijn betoog…

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top