Vandaag een ander precies klusje: de motor monteren.
Eerst de kap vastgezet met tape en de romp vlak gelegd dmv laser tov stabilo.
Laser opgelijnd met verticale staartvlak en het midden van de canopy:
Uitmeten of het laserkruis netjes in het midden van t gat valt.
(Foto ter illustratie he! Meten en fotograferen gaat niet tegelijk…[emoji6])
Vervolgens met een stift op een stokje het kruis van de laser afgetekend op het motorschot.
Kap verwijderd en dmv een passer de radius van de motorsteun afgetekend op het motorschot.
Daarna de hoek bepaald waaronder de cilinder moet staan (zo veel mogelijk gekanteld zonder de kap aan de binnenzijde te raken) zodat aan de andere kant ruimte overblijft om de uitlaatbocht straks door het motorschot in de romp uit te laten komen. Gaten geboord en trekmoeren geplaatst.
Al met al tevreden! Kap kan er nog niet helemaal overheen geschoven worden want ik moet een uitsparing maken voor de carburateur maar de as komt zo te zien mooi in t midden uit!
Ook qua diepte zit ik goed, de kap moet nog 1,7/1,8 cm naar achter en de propflens ligt nu op 1,5 cm diep in de kap. Dus das 2/3 mm tussen kap en spinner straks! [emoji1320][emoji1320][emoji1320]
Eerst de kap vastgezet met tape en de romp vlak gelegd dmv laser tov stabilo.

Laser opgelijnd met verticale staartvlak en het midden van de canopy:

Uitmeten of het laserkruis netjes in het midden van t gat valt.
(Foto ter illustratie he! Meten en fotograferen gaat niet tegelijk…[emoji6])


Vervolgens met een stift op een stokje het kruis van de laser afgetekend op het motorschot.
Kap verwijderd en dmv een passer de radius van de motorsteun afgetekend op het motorschot.
Daarna de hoek bepaald waaronder de cilinder moet staan (zo veel mogelijk gekanteld zonder de kap aan de binnenzijde te raken) zodat aan de andere kant ruimte overblijft om de uitlaatbocht straks door het motorschot in de romp uit te laten komen. Gaten geboord en trekmoeren geplaatst.

Al met al tevreden! Kap kan er nog niet helemaal overheen geschoven worden want ik moet een uitsparing maken voor de carburateur maar de as komt zo te zien mooi in t midden uit!
Ook qua diepte zit ik goed, de kap moet nog 1,7/1,8 cm naar achter en de propflens ligt nu op 1,5 cm diep in de kap. Dus das 2/3 mm tussen kap en spinner straks! [emoji1320][emoji1320][emoji1320]
