Herbeginnen met zelfbouw duur?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Johaver, 4 feb 2012.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wat ik ondervind.

    Na het opnemen van mijn vroegere hobby,nl.modelvliegen ga ik terug over op het zelfbouwen van mijn eigen toestellen, mijn eerste aankoop was wel een F4F van parkzone en daarop volgde de P 38 Lichtning van hobby king.
    Leuke toestellen overigens, maar eerlijk gezegt niet mijn ding.
    Vooral met veel wind blijf ik aan de grond.
    Was vroeger niet het geval.
    Vind het zelfbouwen nog steeds de mooiste hobby.
    Maar goedkoop de eerste maal is het niet of je moet je toeleggen op alles wat Chinees is en dan nog.
    Als ik de rekening maak voor de bouw van mijn Me 109 kom ik tot de slotsom dat ik beter af ben met de aankoop van een toestel compleet in Epo met een gewicht van rondom 2,5kg.
    Hier kan ik dan mee vliegen en later de elementen van deze gebruiken voor de Me 109.
    Kom ik minstens 100€ goedkoper uit.
    Elk toestel hierna komt dan wel goedkoper doordat je kan terugvallen op het materiaal dat je hebt verworven.
    Wat is jullie mening hierover?

    Johan.
     
  2. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ja Johan, daar zit wat in, wat je hier neer schrijft.

    Mvg Pascal
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zelf bouwen vindt in een belangrijk deel van de hobby. Of het veel duurder is dan kant-en-klaar kopen dat zou ik niet kunnen zeggen, maar er zijn belangrijker argumenten.

    In de eerste plaats ziet een schuimvliegtuig er van dichtbij niet uit. Ook de degelijkheid, vooral bij transport, laat veel te wensen over. Ook bij kant-en-klare hout-folie toestellen zie je vaak een constructie en/of afwerking waar je zelf niet voor zou kiezen.

    Belangrijk vind ik ook dat wat je zelf bouwt, ook zelf makkelijk kan repareren of gedeeltelijk vervangen als dat nodig mocht zijn.

    Bij zelfbouw merk ik altijd dat de bekleding (Oracover) vaak een duur onderdeel van bouw is.

    Omdat bouwdozen steeds moeilijker verkrijgbaar zijn, zijn mijn laatst gebouwde toestellen van (zelfgemaakte) tekening gebouwd.
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik bouw mijn toestellen zelf van tiplex en balsa vanaf tekening dan kan ik het ook afwerken zoals ik het zelf goed vind, ik gebruik de HK folie die is beduidend goekoper dan oracover en volgens mij valt het met de kwaliteit ook wel mee.
    De kosten vallen dan wel mee, motor en elektronica heb je zowieso nodig.
    Bouwen is een deel van de hobby je beseft ook beter wat je met je toestel kunt doen omdat je de zwakke plekken herkend bij het bouwen en deze meteen kunt aanpassen. Ben nu ook bezig met een eigen ontwerp romp met een bestaande vleugel (ex calmato trainer) wordt nu een laagdekker met een Saito .56 .
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de indruk dat zelf van tekening bouwen niet duurder is dan een kant en klaar vliegtuig. Je moet in het begin wel wat setjes met kleinmateriaal aanschaffen, maar daar bouw je meerdere kisten mee. Zoals gezegd is het repareren eenvoudiger als je het zelf hebt gebouwd. Wat ik ook nog wel doe is zelf aanpassingen aanbrengen ter versteviging of om de vliegeigenschappen te verbeteren. Dat naar aanleiding van tips op de diverse fora. Bij een kant en klaar vliegtuig ga je bijv. niet even je richtingsroer vergroten of de romp iets langer maken, een extra glasmatje aanbrengen oid. Bij eigenbouw is dat geen probleem.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.234
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik kom eigenlijk niet toe aan eigenbouw, op de manier zoals 'echte' bouwers het voortreffelijk aanpakken. Althans... dat veronderstel ik...
    Zie Johan z'n fraaie en dappere 109... en dan die tovenaars bv in het schaalforum deel.

    Grondstoffen fourageren voor zelfbouw kunnen de kosten best aardig oplopen. Balsa is inmiddels ook vrij prijzig, dus je kan dat dan beter bij specialisten in Duitsland aanschaffen.
    Het stukje berkentriplex dat ik Johan aanraadde komt ook niet voor een appel en een ei uit het schap. Relatief veel te duur spul. Hoe kleiner het item dat je nodig hebt, is vaak ook nog eens relatief duurder. Modelbouwzaak wil ook brood op de plank hebben.

    Een ARF die het ook goed doet, goed gebouwd is? Edoch, heb altijd wat aan te merken en sla ik direct aan het grondig verbeteren. Een Great Planes Big Stik 40 spande de kroon. Die was ik aan het overbouwen voordat ik er erg in kreeg, omdat er ondehuids zoveel manco's naar boven kwamen. Mandagmorgen rampenbak. Daarna revisie een goede vlieger.

    Ben nu bezig met een Sig Rascal 40 om te zetten naar elektro voor sleep doeleinden. Best nette ARF. Voor brandstof motoren, conversie naar elektro... zit er toch aardig wat in de weg...
    Motorschot? Hoppa... Stevige modificatie van de neus... anders krijg ik die motor niet netjes afgehangen.
    Landingsgestel?... Nieuw plaatmateriaal ingebouwd... want daar zit een zwak punt volgens de fora. Direct versterken... heb je daar later alleen maar plezier van.
    Lipoaccus plaatsen?... 6S... we willen sleuren en sjorren... toch maar een acculuikje... anders moet die vleugel er per wissel af...
    Stabilo zit al weer in de folie. Penscharnieren ipv CA-folie. Rommel door het boren tussen de ribben... dus hoppa alles er af en nieuw er weer op... en netjes gesneden zoals het was, doormiddel van een scannetje weer netjes een snijpatroon...

    Houd het bouw tempo er maar in. Iedere avond een stukkie... en in het weekend... of een doordeweeks daluurtje. Moet echt asp de lucht in. Dat leg je jezelf dan op. Want.. daar draait het om.. je kan je ei er in kwijt. ook dat modificeren is leuk.
    Voor wat plaatjes 'moeten' jullie maar in m'n fotohoekje kijken... :rolleyes:
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een ARF uit schuim lijkt vaak erg goedkoop, maar de onderdelen die erin verwerkt zijn zitten vaak op de ondergrens wat kwaliteit en degelijkheid betreft. Het gebeurd maar al te vaak dat je een deel van de servo's, de motor, de regelaar en de accu naar een paar vluchten wil vervangen omdat het gewoon net niet goed genoeg is. Ook zijn schuimtoestellen een stuk lichter dan houtbouw waardoor je de componenten van een 1,5 m schuimpje niet zomaar over kan bouwen in een 1,5 m houtbouw kist. Als je slim gaat winkelen kun je een prima setup bij elkaar sprokkelen voor een nette prijs die wel aan je eissen voldoet. Lieve een keer iets meer uitgeven, dan 2 keer betalen voor iets wat net niet voldoet.
     
  8. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    als je goedkoop en snel wilt vliegen, kun je beter arf's pakken.

    Heb je speciale wensen kom je meestal al anders uit...
    Een kit is al veel makkelijker aan te passen voor electro bijvoorbeeld. Je kunt van te voren al rekening houden met je wensen. Zelf ontwerpen gaat natuurlijk nog een stap verder.

    Gelukkig is bouwen een hobby, want als je je tijd zou gaan tellen voor een kit, dan zijn arf's veel goedkoper....
    Meestal zie je dit dan ook terug in de mindere bouwqualitijd van de diverse arf's. her en der klodders lijm, en op andere plekken is er geen lijm te bekennen, waar je zelf een nette lijmnaad zou maken.

    Als ik de tijd had, zouden al mijn kisten zelfbouwers zijn. Zo wie zo kun je dan ook meteen je eigen kleuren schema toepassen . Wat ik meestal ook wel leuk vind...
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Johan natuurlijk is zelfbouw duurder dan die goedkope ARF's uit China dit zit in gebruik van de materialen en loon kosten. Maar de bevrediging van een eigen gebouwd model is tien maal hoger dan die van ARF.
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zelf bouwen moet je doen omdat je dit deel van de hobby gewoon leuk vindt. Heb je hier geen lol in moet je het ook echt niet doen want het is gewoon veel duurder is mijn ervaring.
     
  11. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Heb vorig jaar zelf voor de eerste keer een kistje gebouwd bouwverslagje staat hier wel ergens.

    Even een rekensommetje:

    2 plaatjes gammaplex €9,-
    10x balsa 2.5mm € 13,-
    2x balsa 3mm €3,-
    HK Folie €2,85 per meter (incl. verzenden) +- 5mtr gebruikt €14,25
    1 pet fles €0,25
    1 Alu vleugelbuis €6,-
    Scharnieren en hevels +- €10,-
    Glasmat + epoxy €5,-
    potje lijm €7,50

    Totaal €68,00 excl. elektronica materiaal, daar heb ik nog geen ARF's voor gezien het kan dus wel goedkoop!
    Grootste verschil zit 'm natuurlijk in de folie. En zoals hierboven al genoemd je moet het leuk vinden anders is een kant en klaar kistje ook leuk en makkelijk.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik ben vroeger begonnen met modelvliegen als ukkie van 14 en toen moest je eerst bouwen om te vliegen (gelukkig had/heb ik een ervaren pa ).
    En nog merk ik dat de arf van tegenwoordig wel goedkoper is maar niet stevig genoeg.
    Ik bouw puur omdat het een deel van de hobby is en je de basiskennis altijd blijft behouden wat je niet meer hebt met arf.

    Arf wil ik niet de grond in trappen ,het is goed dat het er tegenwoordig is voor mensen die niet kunnen bouwen om wat voor een reden dan ook .
    Alleen zal arf nooit mijn ding zijn op bepaalde merken na zoals FVK .

    Ik beleef meer genot met het het verwerken van hout tot een vliegtuig .En dat balsa duur is ,is een grote kolder ,je moet wel goed rondneuzen .voor een kleine 120 euro balsa/triplex kun je rustig 6 toestellen bouwen van een meter spanwijdte .komt dan nog bekleding bij en kleinmateriaal ,dan zul je een 10 euro meer uitgeven dan een arf .Maar je hebt voor minstens 100 euro meer plezier en beleving van je eigen creatie ,ondanks dat deze dan misschien niet zo netjes is .

    Ik zeg zelfbouw is back to the roots en levert meer kennis dan welke forum of internetbron je ook kunt raadplegen .

    Wat gereedschap betreft heb je eigenlijk niet gek veel meer nodig dan het geen je gebruikt om een arf samen te stellen .
    Je kunt altijd nog een elctrische figuurzaag er bij aanschaffen .

    Ik begrijp de redenen best wel waarom mensen arf vliegen ,het is snel klaar,relatief goedkoop,je kunt zowat geen bouwfouten maken ,of gebrek aan bouwruimte of een vrouwlief die geen schuurstof wil zien (ook al heb je je eigen kamertje).

    heb je 2 linker handen ,moet je sowieso niet beginnen aan modelvliegen ,want dan verpruts je zelfs een arf ,en hier heb ik al voorbeelden gezien.
     
  13. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ik vind nu juist het feit dat je ready to fly toestellen kunt kopen een hele mooie aanvulling op onze hobby. Hiermee kunnen juist óók de mensen met twee linker handen modelvliegen.
    Het maakt deze hobby dus juist geschikt voor een veel breder publiek.

    Verder kun je de totaalprijs van een zelfbouw toestel niet vergelijken met de prijs van een (A)RF. Een belangrijk deel van je hobby is het bouwen waarbij de consequentie is dat je componenten los koopt, maar waar je buiten het vliegen óók een heleboel plezier aan beleeft.

    Feitelijk kun je dan ook over twee losstaande hobbies spreken.
    - Bouwen: kost tijd en geld. Resultaat: een modelvliegtuig.
    - Vliegen: kost tijd en geld, waarbij de inkoop voor dat deel van de hobby alleen maar een stuk goedkoper geworden is ;-)
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Vroegah, toen er nog geen ARF bestond, wist men dus dat het model waar je iemand mee zagen vliegen wellicht ook door die persoon gebouwd was. Voor de bouwer was dat leuk, want die kon dus waardering krijgen voor z'n vliegkunsten, maar ook voor z'n bouwkunsten.

    Tegenwoordig is dat anders. Daarom vermoed ik dat meesten die nu iets zelf bouwen (waaronder ikzelf) graag iets willen bouwen wat zich van kant en klare producten onderscheidt. Bijvoorbeeld....je besluit je eigen auto met de hand te gaan bouwen. Lijkt me sterk dat je dan een Opel Astra nabouwt.

    Wil je tegenwoordig dus naast je vliegkunsten (figuren, heel hard, 3d, prophangen, enz.) ook waardering krijgen voor je bouwkunsten, dan moet je dus in feite meer moeite doen dan vroeger. Bijvoorbeeld door iets "aparts" te bouwen. En als je hier in de bouwdraadjes kijkt, dan zie ik plenty voorbeelden van mensen die iets unieks bouwen en dat graag met anderen willen delen, waarbij ze het leuk vinden als ze respons krijgen. Zo zie je schaalkisten die er heel mooi uitzien, kisten die technische superioriteit hebben, aparte modellen zoals staartloze vliegtuigen, vintage modellen, of als het niet om het vliegtuig zelf gaat, dan gaat men in de bouwdraadjes uit z'n dak over de techniek van het bouwen zelf. Ik vind het allemaal schitterend hoe divers het modelvliegen is geworden sinds ik na 30 jaar weer ben heringetreden.

    Terug naar de vraag: Is zelf bouwen duur? Ik denk het niet. Een van mijn volgende vliegtuigjes wordt een S.P.A.D. Dan bedoel ik niet dat WO-1 vliegtuig maar Simple Plastic Airplane Design

    Je bouwt op die manier een vliegtuig, waarvan bijna iedereen kan zien dat je dat zelf gebouwd hebt, en toch niet duur.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het kan inderdaad misschien zoals jij rekent maar mij lukt het niet. Ik gebruik bijvoorbeeld enkel Oracover. Daarvan kost 5 meter je rond de 50 euro. Héél veel ARF's zijn ook bespannen met Oracover.
    Scharnieren en hevels 10 euro? Dat lukt mij niet. Twee heel gewone Graupner of Sullivan kabels kosten al een tientje....4 roerhoorntjes? 6 tot 8 euro.
    En epoxy en glasmat voor 5 euro? Volgens mij kost enkel een tube 5 min epoxy 12,95.....

    Ik tel het dus maar nooit op, het bouwen levert mij zó veel plezier op dat ik het de investering meer dan waard vind.
    Handig is de combinatie van ARF's en zelf bouwen; met al die kleine dingetjes die je nodig hebt bij het zelf bouwen kun je ook steeds je ARF'jes weer repareren. Want als je ARF kapot gaat moet je ook hout, folie, lijm, nieuwe roerhoorntjes, enzovoort. Dus die kosten komen toch wel en als je dan allemaal restjes van je zelfbouw hebt liggen is dat wel erg handig. Ik heb eigenlijk altijd van alles op voorraasd liggen, is wel heel fijn omdat het je niet steeds verzendkosten kost. Dus.

    Niet teveel nadenken maar alles kopen wat je bevalt en wat je leuk lijkt. Is ook beter voor de economie :)
     
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik let eerlijk gezegd niet alleen op geld, maar met name op wat ik het leukste vind. En daar hoort bouwen zeker bij! En tegenwoordig ook ontwerpen ;). Tis maar wat je het leukst vind, bouwen of vliegen, of beiden. Als geld de belangrijkste afweging was was ik waarschijnlijk ARF gaan vliegen.

    Freek
     
  17. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Zelfbouw is zeker duurder dan arf

    Ik doe het voor de kick, het plezier ....en dat heb je niet met een arf.

    Ik ben bezig met mijn eerste scratch, als hij in de lucht geraakt, en dan nog heel huids terug kan landen , zal dit nog meer voldoening geven....

    Leve zelfbouw....
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb veel vliegtuigen gehad , waarvan 3 ARF-jes, van die ARF-jes heb ik het minst plezier gehad. Van wat los materiaal een vliegend iets maken, dat vind ik geweldig, dat geeft een enorme zelfvoldoening. Voor mij geen ARF meer.

    Zelf bouwen is wel een stuk duurder als ARF(-jes) heb ik gemerkt, hoe die chinezen de toestellen in elkaar krijgen en voor dat geld kunnen verkopen , ik snap het niet.:nooo:

    Op de club waar ik vlieg , ben ik een van de weinige die met eigenbouw toestellen vlieg, van de 50 leden zijn er denk ik 3 die zelf bouwen.

    Het maakt me niet uit hoeveel iets kost, als ik iets nodig heb dan is dat zo, wel probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken .... ultiem doel: zelf een stermotor maken... maar ja .... Ben bang dat dat er nooit van zal gaan komen.

    Cor
     
  19. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Ja he, het is niet te geloven dat je al een grote balsa arf hebt voor nog geen 130 euro,
    Daarvan, zit er hier in Belgie , 21% btw op,...
    De winkel moet er nog aan verdienen
    De transport moet nog betaald worden....
    Tis alsof die spleetoogskes dat zo graag maken, dat ze het voor niets willen doen :) :)
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ juweeltje, 't is echt niet te geloven , als ik de reclameboekjes zie en naar de wat grotere toestellen kijk, dan snap ik waarom mensen met minder tijd zelf niet willen bouwen. Voor de prijs hoef je het zeker niet te doen.

    Cor
     

Deel Deze Pagina