herbouw cessna cardinal

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 30 sep 2007.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    we hebben een cessna cardinal geerft.span 2m10. nu is er wel wat werk aan, waaronder een nieuwe vleugel bouwen! heeft iemand plannen tekeningen,tips,... de oorspronkelijke vleugel is uit piepschuim beplankt. toestel was volledig in de autolak gezet, en daardoor veels te zwaar geworden en ook gecrashed. de romp is uit polyester maar daar is niets aan, alleen word die terug volledig blank geschuurd en opnieuw gespoten(romp weegt leeg 3700gram.) vleugel ook zonder servo's 1700 gram. maar die is op verschillende plaatsen gebroken. ik zou er een ribbenvleugel voor maken, dus ben ik op zoek naar bouwtekeningn(anders moet ik ze gaan overtekenen...)

    foto's volgen nog
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    merk zou handig zijn...
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als hij ca. 2,10 meter spanwijdte heeft zal het wel eens een "Aviomodelli Cardinal" kunnen zijn dit is een "stand-off" scale (dus niet 100% schaal, maar wel de "look" van het voorbeeld) model van de Cessna 177/Cardinal ... dit zijn ARF modellen dus tekeningen zijn er niet (de vleugel is eventueel wel los te bestellen) ....
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd heb hem al opgezocht, ben nog aan het rondvragen voor het juiste merk.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    dit is/was hem
    heb de persoon gevonden van wie hij oorspronkelijk komt, en deze is geen kit of niet van een merk, maar een zelfbouw toestel. dus heb ik de vleugel in stukken gezaagt en gaan we net als op de dornier, spantjes beginnen tekenen. ik weet enkel niet wat de V stelling is...
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    kom maarop met dat verslag, ik ga dit iniedergeval zeker volgen :wink:
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    ik denk 2 a 3 ° V stelling niet meer
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,


    dit is dus een toestel die zelf ontworpen geweest is van een persoon (frans roggeman)die nu al ver over de 65zit denk ik! hij heeft ook de diabolo gobouwd van 2meter en iets, een vorig toestel dat we gekocht hebben de dornier do27 hebben we gehaald hier zo een goeie 200km verder en deze bleek ook van die persoon gebouwd te zijn. alles met kunststoffen rompen en in mallen gebouwd. de dornier was door de vorige eigenaar redelijk "op" gevlogen vleugel meermaals hersteld. en zo krom als een banaan, vleugel woog op zich 1570 gram. nu heb ik diezelfde vleugel nagebouwd in ribbenconstructie en die is exact 600gram lichter. klaar voor opnieuw de lucht in te gaan http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ys=0&postorder=asc&highlight=dornier&&start=0

    om nu verder te gaan met de cardinal. zelfde probleem 4lagen autolak, veel te zwaar, motor uitgevallen en als een baksteen de grond in gegaan, meer dan 10jaar geleden. nu hebben we die geerft. de romp word volledig kaalgeschuurd, zal werkje worden al die autolak(tips?) richtingsroer was ook wat gebarsten aan de voet maar die staat terug rotsvast(ook maar eventjes 130 gram mousse! uit de neus gehaald. de vleugel is niet meer te gebruiken dus word die opnieuw gebouwd als de dornier vleugel. ik ben bezig alles uit te tekenen in autocad zodat die naar de cnc kunnen!is wel moeilijkere vleugel!! er heeft een 20cc 4takt op gezeten maar er komt waarschijnlijk een 15/18cc 2takt op. ook de 3 standaardservo's(45gram) die gebruikt worden om een sleephaak te bedienen, worden vervangen door iets lichtere. er word woorlopig 1 sleephaak van de 3 gebruikt.hallo,
    bedankt voor de intresse!
     
  8. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    wij staan klaar, de lichte triplex lig al op te warmen
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja de grote lijnen zijn uitgetekend. het is het uittekenen nie die tijd in beslag neemt maareu het nadenken over hoe! het hele zootje het best samenvoegen! kan je bv ook de hoofdligger frezen met inkepingen in??3stukken best? 2 voor elke vleugelhelft en een 3de voor ze te verbinden in het midden(als hoofdverbinding)
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    de hoofdligger zaagt u het vlugst in met de hand
     

Deel Deze Pagina