Herbouw Kyosho Scorpion XXL

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 20 jan 2022.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Een tijd geleden heb ik deze Kyosho Scorpion XXL brushless kunnen oppikken.
    [​IMG]
    1/7 model, groot ding gezien ik enkel 1/8 en 1/10 gewoon ben. Ik heb graag de sand dune type 2WD buggies. De body mocht nog wat meer vintage/hoekiger zijn voor mij, maar al bij al, cool ding. Op zich rij ik liever 4WD, maar het heeft zeker wat. En deze weegt aanzienlijk, waardoor hij toch hoed op de grond blijft ;)

    Deze waren duur in aankoop, al een heel aantal jaren niet meer te koop. Ik wist en weet er niet veel van, ook niet zoveel van te vinden. Wellicht niet lang verkocht geweest. Er is ook de nitro versie, maar ik geef de voorkeur aan brushless. Zowel wit als zwarte versie. Ik val meer op zwart, maar goed, wit werd het.

    Kon hem overnemen voor mooi bedragje, maar hij had wel jaren geleden voor het laatst op het strand gereden: alles zat nog vol schurend zand en al wat staal is, was roest.
    + 1 achterband was gescheurd. + er ontbrak zo'n dish van een shock. + bleek bij demontage dat de diff verpulverd was. + kopje van de driver ontbrak.

    Ik heb niet zoveel foto's van de weg ernaartoe, maar toch bv deze:
    [​IMG]

    Alle staafjes, balljoints enz roest.
    Allen geschuurd, staalborstel, schuurpapier enz:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de duur wat saai werk, maar het loont. Hoewel er wel wat pitting was hier en daar door het roest, kon ik alles recupereren en met een laagje olie ter bescherming werkte alles terug soepel.

    De verpulverde diff was blijkbaar een gekend zwak punt bij deze. Ik vond een oud diff van een 1/8 buggy die ik passend kon maken. Al het inwendige van deze buggy is 1/8 trouwens. Leek meer enerzijds mss wat zwak voor dit 1/7 model, maar valt blijkbaar mee.

    Onderdelen zijn nog te koop op ebay, maar zijn hun gewicht in goud waard. Ik rijd er dus niet te zot mee.
    Achterwielen nog wel nieuw te koop, maar 1/8 truggy wielen zijn dezelfde maat. Alleen, deze die ik kocht hadden een kleinere offset... Ik heb de banden er dan van los gemaakt en op de oorspronkelijke kyosho velgen gelijmd. Truggy wielen met geschikte offset vond ik nergens..
    [​IMG]

    De rolkooi is enorm functioneel en erg kwalitatief gemaakt en verbonden met de body.

    Voor het kopje zocht ik nar een race helm, maar kwam dit tegen om te 3D printen:
    [​IMG]

    Vond ik wel cool.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Om idee te hebben van schaal: links een kyosho samdmaster van mijn stiefnichtje, is 1/10.
    Ernaast mijn Kyosho Ultima DB, deze claimt 1/8 te zijn, maar is eerder 1/10, een beetje zoals de SCT's vaak als 1/8 aangeduid worden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zijn er nog met deze auto? Het is eerder een curiosium denk ik, cool ding, waarmee ik zeker meer ga rijden, maar niet te wild.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik heb de nitro-versie (1 x rijdend en 1 x nieuw in de doos)
    Heerlijke herriebak!
     
  3. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dit is een heerlijk uitziende buggy.
    Tot over iets meer dan een jaar geleden wou ik deze nog aanschaffen, want je zal nog wel hier en daar een nieuwe vinden, maar onderdelen zijn duur.
    Je had ook nog de gp kit, zo kon je kiezen welke je bouwde, nitro of electrisch. Deze was zwart met lichtblauw.
    Ik hou zelf ook van die sand buggy's.
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mechanisch is de XXL oersterk. Zolang je geen idiote stunts doet, blijft alles heel. De YT-gekken die een RC van driehoog laten springen, moeten deze auto respectvol overslaan.
    Op facebook is een groep waar ze de E-modellen tot de grens opvoeren. De standaard diffs kunnen dat niet aan. Teveel koppel en teveel vermogen ineens. Dus diffs vervangen, anders opbouwen enz. De nitro-versie is veel “liever” voor de aandrijflijn.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wij jumpen ook wel, maar geen drie hoog en dan gaat er natuurlijk wel eens iets kapot.
    Maar dat laten ze op YT natuurlijk het meeste van de tijd niet zien.
    Heb ergens eens op een forum gelezen dat iemand helemaal zelf gemaakte diffs had gemaakt van een sterker materiaal om op te voeren.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zelfs niet opgevoerd begeeft de diff blijkbaar. Getuige de mijne. Het is zeker geen basher maar idd stevig. Feit dat deze alu chassisplaat enz heeft vind ik erg tof.
    Ik vond niet meteen nieuwe, maar zocht ik ook niet. Veel te duur.
    En inderdaad onderdelen heel duur en wss snel heel moeilijk te vinden wegens de niet courante schaal enz.
    Ik denk dat ik hem hou als curiositeit en geregeld het mos van tussen mijn gras te verticuteren.
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Als je er gewoon mee omspringt kan je er nog van genieten ;)
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Vandaag nog eens mee gereden. Ook met kleine jump in de tuin. 10cm hoogte of zo maar. Maar hij landt altijd zwaar neus eerst. Met de nodige tuimelingen. De accu kan niet verder naar achter. Schokdempers lijken me goed.
    Iemand tips of is hij er gewoon niet goed in of geschikt voor?
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Denk dat het toch waarschijnlijk komt door de shocks of shock olie. Dacht dat de scorpion vooral de neiging heeft om achterover te landen omwille van het gewicht dat meer vanachter zit.

    Heb dit ook gehad met een mijn buggy, en nieuwe shock olie was voor mij toen de oplossing.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Alle shocks zijn netjes gevuld en doen hun werk zoals het hoort.
    Moet dan zwaardere olie in vooraan of achteraan bv...?
    Ik vind net dat hij redelijk gebalanceerd is voor een 2wd.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is ook maar net hoe je gas geeft als je in de lucht hangt. Gas loslaten of remmen doet de auto voorupver duiken.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De gewichtsverdeling is bij brushless waarschijnlijk anders dan bij nitro -> verschil in landing bij een jump.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Van gas geven in de lucht enz weet ik. Maar ging om mini jump, nauwelijks air time. Daarin speelt dat dus nauwelijks een rol denk ik.
    Maar verschil in gewichtsverdeling kan ik inkomen.
    Verder zou ik denken: als de achtervering te hard staat, de auto een "duwtje" omhoog krijgt achteraan wanneer de schans afgereden wordt, maar dat is maar een theorie. Met mijn 1.8 4x4 bugges zit ik daar ook soms op te zoeken. Veren erg slap zetten, dikkere olie gebruiken enz. Ik ben geen racer, dus in het rijden merk ik daar niet zo heel veel van, zolang er maar olie in zit en de bodemvrijheid voldoende is. Maar bij springen en neerkomen, dat is wat anders...
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Zoals ze hier ook al aangeven, reageert de auto vanaf de jump op het gas geven of remmen.
    Maar als de shocks niet goed afgesteld zijn, haalt dat ook niets uit, spreek uit ervaring en dan nog met een 4x4. Ik heb de shockolie vernieuwd en het was opgelost. Best eens proberen en/of nieuwe shockolie en mss iets stijver vering steken.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Stijvere veren ook? Ik meende vooral de olie? Ik zal eerst eens wat dikkere olie gebruiken. Zonde van de nu gebruikte olie, maar goed. Voor de wetenschap
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik zou dan eerdere lichtere olie nemen, dan is er minder weerstand binnenin om terug te veren.
    Maar heb de shocks eens bekeken op je eerste foto, en je kan misschien eerst eens proberen door extra spacers in de voorste shocks te gebruiken dat veerspanning toeneemt.

    Anderzijds geef je aan dat je in de tuin rijdt met een jump van 10cm hoog.
    Weet niet of je daar genoeg gas kan geven om deze wat recht te houden, het is wel een grote zware buggy.
    Of het moest een kleine jump in een GROTE tuin zijn :)
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Pakweg 50m lang gok ik. Plek genoeg om even volgas te geven. Extra spanning vooraan is het proberen waard. Weinig moeite. Dan hopt hij zogezegd vooraan wat meer omhoog bij lancering. Ik zal nog eens experimenteren wanneer het weer wat meezit.
    Bij de valtest lijken me de oliediktes ok te zijn. Niet springerig, niet met de onderkant rakend op de grond. Pakweg 50cm vallend.
    De shocks die erop zitten zijn standaard en plastic en ik vreesde dat het maar pover ging zijn. Maar ze zijn prima!
     

Deel Deze Pagina