Herbouwverslag Kyosho burns

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 4 aug 2008.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Opnieuw een herbouwverslag van een oude auto.
    Een Kyosho burns, wel wat van te vinden. Zou zo wat de eerste buggy geweest zijn met dergelijke setup, nl 3 diffs enz. Ik vermoed van rond '86, er zijn namelijk meerdere versies geweest , maar ik kan niet echt uitmaken welke de mijne juist is. Als het iemand weet?

    Een leeg chassis had ik, geen motor, noch elektronica, maar voor de rest eigenlijk goed compleet en op eerste zicht goeie staat. Ook geen kap, dat gedrocht dat origineel op de burns zat vind ik toch maar niks. Die rollbar daarentegen vind ik erg nuttig en mooi staan: dragen van de auto en wss wat bescherming van de motor als hij over de kop gaat.
    [​IMG]

    Alles zat echt onder het vet en de olie. Dit opgedroogd met veel stof en vuil geeft een smurrie resultaat.
    [​IMG]

    Alles wat roest kan zijn, is dat ook. Let op de prachtstaat van het hoofdtandwiel. Die ga ik eerst afgieten zodat deze originele in deze staat blijft en nuttig is voor later.
    De remschijf is gewoon kunststof, lijkt zelfs wat gesmolten, dan moet beter kunnen. Er zit trouwens maar één remschijf op. Ik zou verwachten dat enkel de voorwielen hiermee kunnen aferemd worden vanwege het middelste diferentieel, maar dit is niet zo omdat de remschijf net op de diff behuizing zit. In huidige buggy's zitten de remschijven op de uitgaande assen, dan zou dit wel het geval zijn waarschijnlijk. Zo leer je nog eens wat door logisch denken. zou de remkracht hierdoor echt enorm veel kleiner zijn? Ik denk dan: het is toch maar 1 servo, of die nu 2 of slechts 1 remschijf bedient, meer remkracht biedt hij daardoor niet. Kun je ook de vraag stellen bij 4 remschijven zoals vaak te zien is.
    [​IMG]

    Ola, toch een probleempje dat eerst niet opviel. Eén van de stangetjes van de schokdempers is gewoon los door de vleugel gegaan. Deze kyosho moet eens een zware crash gehad hebben. Veel van de circlipsen zijn ook verbogen en zo. De vleugel heb ik ondersteboven gedraaid en een ander asgat gebruikt, het is nog wel te zien, maar verder niets aan de hand. Zo'n breuk heb ik wel nog nooit eerder gezien.
    [​IMG]

    De schocktower vooraan zit er wat raar uit. Na vergelijken met wat internetfoto's, is dit geen originele. Veel te hoog. En ooit schuin afgezaagd. En gaatjes waar niets in zit. Lijt nochtans niet handgemaakt. Ik ga hem afzagen onder de bovenste rij gaten en wat netter maken. Hier zie je ook het aparte kapje dat de behuizing van de tandwielen afdekt, dat schuift zo wat in de 2 zijhelften. Misschien om te kunnen smeren zonder alles uit elkaar te moeten halen? Lijkt mij eerder klepje om vuil binnen te laten.
    [​IMG]

    Alles gesloopt. Chassisplaat wat opgeschoond, eigenlijk geschuurd, want vooral aan de onderkant was die goed aan het oxideren.
    [​IMG]

    Nog een probleempje: een stuk van een tand van een aandrijvingstandwiel afgebroken. Wellicht na een crash. Dit is waarschijnlijk nog te bestellen, maar alles rolt momenteel zonder probleem. Als er problemen zijn, zal het voor de 2 tandwielen gelden, maar goed, ik kan er mee leven.
    [​IMG]

    Alle tandwielen draaiden trouwens zo goed als droog, hoewel quasi noppes van slijtage. De buggy moet maar heel weinig gereden hebben (weinig krassen ook op chassis), maar een aantal keren een goeie crash gemaakt hebben.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2008
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even een stapje vooruit na heel wat schoonmaak- en terug insmeerwerk. Zoveel mogelijk ontroest, behalve op de aandrijfstangen zit hier en daar nog wat. Maar het wordt een rijder, dus ik ga minder voor de looks. Misschien komt er later nog wel wat hammerite aan te pas. De remschijf is een stuk uit een dikke epoxyplaat. Uitgezaagd en gevijld. Tandwiel is nog op komst.
    [​IMG]

    Hier al eens met wielen op, al staan de schokdempers er nog niet op. Dit zijn gewone buggyvelgen met hexen van 17mm. Origineel stonden er van 19 op. Wielmeenemers van 17 kopen en monteren zo zonder problemen lukken, maar ik hou alles budget en heb er gemaakt uit M12 bouten. De schocktower is recht afgezaagd en laat ik voorlopig zo. Heeft wel wat zo'n vol plaatje. Hier zie je ook een nieuwe bumper, gemaakt uit een plaat polypropyleen. Zelf maken is zo veel leuker en geeft meer voldoening. Al vind je ze nog op ebay ook.
    [​IMG]

    Hier de originele bumper met een stevige hap eruit links. Alweer waarschijnlijk door een hevige klap bij één van zijn weinige ritjes. Beetje jammer dat op de nieuwe bumper kyosho niet geschreven staat, maar goed. De oude kon gerust nog even mee, maar beschermt de chassisplaat niet meer zo goed.
    Mocht iemnd willen weten hoe ik die bumper maak, dan hoor ik het wel.
    [​IMG]

    Als ik de montage en stevigheid van deze bumper vergelijk met mijn enigma, dan is deze misschien iets minder elegant maar wel efficiënter en robuuster. Ook makkelijkr te maken en te monteren. Hoewel ik dat met mij enigma nu ook wel gedaan heb, al moet deze sneller vervangen worden.

    Hier de wielmeenemers. Basis is dus een bout van M12. Gat geboord met draaibank. Beetje zoeken hoe deze vastgezet kon worden, maar is netjes gelukt. De zeskant moet wel afgevijld worden van 19 naar 17, maar met wat geduld en en schuifmaat lukt dat. De draadas is nu dezelfde diameter als van een originele wielmeenemer, maar een gewone M12 moer kan nu wel gebruikt worden. Ok het wordt wat zwaarder, maar het wordt geen racebeest. Heb het nog gedaan met een M10 bout ook (draadas is dan kleiner, maar zeskant is wel 17mm), maar het gat dat geboord moest worden door de centeras was hiervoor te groot. Origineel wordt het wiel trouwens vastgezet met een boutje ipv een moer, nu is het zoals bij andere buggy's. Ik heb de aanwezige schroefdraad in de as gewoon anders gebruikt.
    [​IMG]

    De schroef die erin zit, drukt de bout (met gleuf in de kop gezaagd) tegen het dwarsasje. Zo zit alles geborgd. Een gaatje boren kops in de kop van de bout gaat niet wegens te weinig ruimte tussen het dwarsasje en de lager. Het kopje van de zwarte schroef is kleiner dan het gat van de M12 moer, dus alles werkt.

    [​IMG]

    Ik sta ondertussen al wat verder met de bouw, vervolg komt er aan met foto's.

    Ondertussen misschien nog anderen met zo'n auto, of ervaringen ermee gehad vroeger?
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  3. bzb

    bzb Guest

    ik heb een zo goed als nieuwe usa-1 gekocht uit 1991, vorig jaar, op basis van de turbo burns dacht ik. prima ding, niks voor te krijgen helaas, gelukkig nog niks stuk, is volgens mij oerdegelijk, rij met een 8 poorter 3,5 cc, ik vind het veel leuker rijden dan de hedendaagse hpi/traxxas meuk, maar ben dan ook al 30
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor zover ik weet is dag idd op hetzelfde basis als ik zo wat foto's bekijk. Normaal is alles qua onderdelen nog leverbaar mits je een referentie nr weet. Ik heb nog niets moeten kopen, maar ik lees hier en daar dat kyosho nog kan leveren.
    Lijkt mj ook oerdegelijk, maarde shocktowers, shocks, assen,.. zijn toch net iets slanker dan hedendaagse modellen denk ik. Waarom rijdt hij leuker?
    usa is een monstertruck dacht ik hé? Enfin beetje truggy achtig.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Paar stapjes verder.

    Ik wilde de originele radioplaat niet gebruiken omdat dezze wat slordig is vind ik. Om een aantal redenen ben ik bij deze uitgekomen. Aluplaatje van 2mm dat aan één kant een omgebogen flapje heeft. Ontvanger, schakelaar, antenne en batterij zitten er in. Ik had een kunststof ontwerpje klaar als afgesloten doos, maar dit ging nu even sneller om te maken, het wordt nu ook geen topauto. Maar misschien later.
    [​IMG]

    Hier eens het meeste al op zijn plaats, maar nog zonder het blokje hierboven. De blokjes waar de servo's en tankje op staan zijn uitgezaagd uit polyethyleen blokken. Beetje meten, zagen, vijlen en boren.
    [​IMG]

    Nu met blokje er ook op. Ik stuur de voorwielen graag aan van in het midden, staat netter en is minder kwetsbaar. Vandaar dat de originele radioplaat niet ging. Maar voor de stijfheid is er wel een brugje nodig. Zodus. Dit biedt ook de mogelijkheid om de zijkant dicht te maken later misschien. Voor de rest sluit de plaat wat beter aan op de andere onderdelen en vind ik alu netter.
    De sturing gebeurt met wat nog aanwezig was op de auto, dus zo'n gebogen stangetje rechtstreeks aan de servo, geen baljoints. Werkt eigenlijk ok, waarom worden dergelijke simpele oplossingen nu niet meer gebruikt? Heel makkelijk af te stellen ook natuurlijk.
    Let ook op de schokdempers. Origineel goud/champagnekleurig, maar de rest van de auto is alu en zwart. Dus heb ik ze gedeanodiseerd met de ontstoppermethode.
    De motor is gemonteerd door ophogingsblokjes die ik liggen had aan te passen en 2 L profieltjes in alu. De burns heeft namelijk niet de mogelijkheid om de motor meteen op het chassis te schroeven, er moeten plaatjes onder. Al zie ik het voordeel er niet van in.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier is de link tussen de gasservo en de rem nog niet gemaakt. Valt niet mee, want de servo staat wel erg dicht. Is ondertussen opgelost, maar dat komt later wel. De uitlaat hangt ook nog los hier op de foto's, ondertussen wel een stangetje gemaakt.
    [​IMG]

    Jaja, een tankje van Serpent. Dat tankje is ouder dan de auto zelf, maar had het nog liggen en pastte hier perfect op. En een goed afsluitende klep, wat wil je nog meer. Hopelijk vindt niemand dit heiligenschennis door serpent op deze manier met kyosho één te maken :)
    [​IMG]

    Hier een dichterbij look van de afgegoten tandwiel en de remschijf. Het tandwiel is standaard PUR. Normaal niet zo schokbestendig, maar heb er op een andere auto goeie ervaringen mee, dus ik probeer het hier ook eerst eens zo. Wat mottig kleurtje, maar eerst eens zien of het uithoudt.
    [​IMG]

    Zicht op de onderkant. Behalve de schroeven van de bumper, is geen enkele verzonken in het chassis. Ik begin ze later misschien nog één voor één te vervangen en te verzinken, maar heb momenteel geen voldoende schroefjes daarvoor. En zoals gezegd, een racebeest wordt het niet.
    [​IMG]

    Leuk detail dat ik moedwillig niet wilde camoufleren of vervangen: door wss weer één van zijn zware crashes tijdens zijn weinige ritjes moet een schokdemper onderaan eens afgebroken zijn. Het zwarte onderdeeltje is vervangen door een flashy rood, het enige kleur in de auto. Het pastte wel niet goed in de shock, maar met wat vijlen kwam het in orde.
    [​IMG]

    Ondertussen is de autorijklaar, maar heb er nog geen foto's van.
    Wat ik nog wil doen is een kap maken/zoeken (heb al paar ideetes maar nog niet voor meteen) en afhankelijk daarvan mudguards maken, want nu zit alles wel erg bloot.
    Hopelijk heb ik even tijd om komende dagen ergens een ritje te maken.

    Reacties, opmerkingen?
     
  6. Prince-_-

    Prince-_-

    Lid geworden:
    14 dec 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Oudenaarde, België
    Ik heb iets gevonden, misschien ben je er wat mee
    Rétro modélisme
    Oja, mooie burns :)
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    haha die had ik al! Voorlopig moest ik hem er nog niet op naslaan, maar altijd nuttig om te hebben wel. Daar staat ook ergens de handleiding van de gewone burns, niet de turbo. Maar buiten the obvious heb ik nog veel veel verschil gemerkt.
    Nuttige site wel, net zoals rcmagvintage.
    Mottig weer de laatste dagen, kon nog geen ritje doen...
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2008
  8. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    ziet er gaaf uit!

    begrijp ik het goed als het 2e stangetje aan de gas servo voor de rem is, maar op de foto's nog niet is aangesloten?

    veel rijplezier ermee :D
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    pandaboy: begrijp je goed.
    Ondertussen wel ok, maar nog geen nieuwe foto's en van testritje is het ook nog niet gekomen.
    Coming up.
    De motor die er op staat is trouwens een standaard protech motor (.21), die ik nog liggen had. Zo goed als nieuw, goed bruikbaar hiervoor. Ben geen zo'n motorfreak die het hoogste van het beste hoef te hebben.
    De trekstarter heb ik wel verwijderd omdat deze in de weg zal van de onderkanten van de rollba. Die wile ik er echt wel ophouden. n ik start toch met een startbox. Ipv de trekstarter zit er een afdekdopje op geschroefd. Gemaakt via 3D printing op mijn werk. Klein nuttig dingetje.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2008
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    eerste testrit: gegoten tandwiel uit "gewone" gietpolyurethaan genaamd "blitz" heeft het 2 minuten uitgehouden. Volgende optie dan maar, meteen meer slagvaste kunststof. Ook PU maar met zeer hoge shore. Erg taaie massa.
    Coming up. Komende weken ergens.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Wielen van Prince! De hex was uiteraard ondertussen te groot. Maar ipv de originele er terug op te zetten heb ik een adaptertje gemaakt. Zo passen deze wielen ook mijn andere auto's. En werkt perfect. Ik vind ze er wel cool uit zien.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan toch maar de radioplaat aangepakt om er een box in te krijgen.
    Betaat uit een aantal onderdelen, kijk maar eens.
    Hier staat ook het gemolde tandwiel nog op...
    Het is een box met hier de onderste helft waar alle draden onderaan toekomen. Netjes en beschermd tegen vocht en stof. Zo kunnen ze ook niet in de assen draaien
    [​IMG]

    Alles wat er in moet, maar voorlopig enkel de onderste helft.
    [​IMG]

    Ondertussen nieuw afgegoten tandwiel. Heeft ook al even zijn diensten bewezen tijdens een testritje. En nieuwe naast oude van dichtbij. Ik ben nog aan het uitpoberen met gietepoxy voor de sterkte, maar komt misschien nog.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan de onderdelen van de box: onderste helft, aluplaatje (zoals het eerst was) en bovenste helft. Dat alu plaatje dient ter bevestiging als vervanging van de originele radioplaat. En meteen netjes en zo. Alles samengezet met schroefjes. ook een scharnierend deksel dat dicht gehouden wordt door een kline bodyclip.
    [​IMG]

    De ontvanger zit onderaan. De batterij komt erboven op. Het is maar net gepast maar meer ruimte was er niet. En net gepast is ook goed.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Totaalbeeldje met deksel erop. Ik heb er bovenop "BURNS" op gezet. Vind het wel ok zo.
    Op de aluplaat is meteen nog plaats voor een failsafe, de antenne zit ingewerkt in de bovenste helft en ook de schakelaar zit bovenaan toegankelijk en onderaan afgeschermd in de onderste helft.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Fotogewijs zit er nog aan te komen: de nieuwe mudguards.
    In een verder stadium komt er nog een body ook, maar daarvoor is er nog wat zoekwerk nodig. Te weinig tijd natuurlijk...
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Kut bij volende testritje. De motor is dik in orde, maar trekt denk ik een beetje valse lucht. Carb eens nakijken.
    Nieuwe tandwiel weer gestript. Volgende optie is metaal gevuld epoxy, eens zien wat dat geeft...
    En ook een mudguard is gebarsten na een zijdelingse klap tegen de muur. Op die plaats was hij erg dun (te warm geworden bij vormen denk ik) en ik had te weinig ruimte voorzien bij de uitlaatbocht.
    Volgende pogingen dan maar. Er zit meer in deze auto dan ik had verwacht. Wat een nerveus ding!
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Hier nog wat foto's van de mudguards erop. Het gestripte tandwiel zit hier ook nog op. Er zit ondertussen een nieuw op uit gietepoxy, metaalgevuld en ik heb er glasvezels in gemengd ook.
    [​IMG]

    De mudguards blijken nu wel wat aan de brede kant te zijn. En nu dat er toch ene gebarsten is, ga ik ze proberen smaller te maken.
    Dit is trouwens gebeurd op een malletje uit MDF, daarop een plaat (PP denk ik) in de oven op 150 graden voor zo'n kwartiertje. Heb even moeten zoeken, ik wilde een low budgt oplossing in vergelijking met onze vacuummachine, maar het is netjes gelukt.

    Aan de onderkant zie je de schroefjes waarmee ze vast zitten. De chassisplaat van de burns heeft lichtjes omhoog gebogen randen aan de zijkant. Dat was hier de moeilijkheid.
    [​IMG]
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nog even duiding hoe ik aan de bumper en de mudguards gekomen ben.
    De bumper was nog eenvoudig: een malletje in MDF, plaatje ertegen klemmen en met de verfstripper zo egaal mogelijk verwarmen. Met een plankje het geheel ertegen duwen en afkoelen. Uitzagen volgens het voorbeeld.
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    Voor de mudguards wilde ik het analoog doen, maar dat lukte niet voldoende.
    Dan maar gelijkmatig opwarmen in de oven.
    De plaat vormt zich (met wat geduld) netjes rond de MDF mal. Enkel de naar binnen gerichte plooi moest ik forceren met een latje.
    [​IMG][​IMG]
    De stukken daarna nog uitzagen.
    [​IMG][​IMG]

    Deze mudguards wil ik dus nog opnieuw maken na aanpassing van de mal zodat ze wat smaller zijn.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De Burns staat al eventjes te wachten op nieuwe stappen, heeft ook niet meer gereden voorlopig. Al zoek ik wel nog een stalen hoofdtandwiel. Die afgietsels werken momenteel niet naar behoren (al kon ik nog niet alles proberen). Maar vond geen stalen versie. De kunststof versie is nog te bestellen.
    Enig idee iemand of er alternatieve merken of types passen?
     
  16. Rcniels

    Rcniels

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Kun je misschien een tutorial/how-to maken van het tandwiel gieten?
    Lijkt me erg handig:D

    Verder vind ik dat je goed bezig bent, blijf zo doorgaan!;-)
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dankt u.
    Even snel gezegd:
    -bakje maken of doosje nemen
    -tandwiel op de bodem kleven met de lossende kant naar boven
    -silicone mengen, ontluchten en erop gieten (terug ontluchten)
    -in de siliconematrijs het geschikt gietmateriaal gieten

    "geschikt" is zoals blijkt afhankelijk van wat het moet zijn. Let wel, als je niet zeker weet wat je nodig hebt, kan afgietsels maken een dure bedoening zijn. Wel erg leuk en handig.
    Blijf volgen, komende weken komt er mogelijk nog wat.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Goed, we zijn vertrokken met de kap. Nu al eventjes geleden in stapjes met vooral veel tussentijd, maar goed.
    De kap is dus van een oude Probe Flying point, maar de kap kwam voor deze erg goed uit omdat de zijkanten hoog zijn. Zo kon ik de uitlaat hoog zetten ook. Deze kap was wel meer weggesneden dan er nog van overbleef helaas. Maar het is een start. Gebruikte materialen zijn zoals vroeger fijn glasweefsel en epoxie. Kap is wat ruw geschuurd, meer niet.
    Eerste lapjes ter versteviging van wat er was.
    [​IMG][​IMG]
    Aangezien zelfs het dak weggeknipt was, heb ik een blokje gemaakt uit PUR schuim als ondersteuning.
    [​IMG][​IMG]
    Na dat het schuim eruit gesneden is:
    [​IMG][​IMG]

    Er volgen nog laagjes en verdere bouw ook met zo'n blokjes schuim.
    Stapje pe stapje gaat het wel vooruit...
     
  19. Prince-_-

    Prince-_-

    Lid geworden:
    14 dec 2007
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Oudenaarde, België
    Je bent goed bezig ;-)
    Het gaat nog beter worden dan nen nieuwen :D
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Tot dat ik eens overkop ga en de lak om zeep is.
    Patina noemen we dat.
    Al dingen verkocht gekregen Prince?
     

Deel Deze Pagina