Hercules van schuim

Deze TURNIGY 28-22-A 1600Kv Outrunner zou ik plaatsen met een 10A regelaar en gunniprop.

Is voor de IMA transall en de IMA hercules genoeg.

En alle motoren op 1 akku vliegen 3S3000 voor de Hercules zou ik nemen.;)

Mvg Johan

Ik heb "helaas" al hardware besteld voor dit toestel, namelijk deze:

motoren:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-12 Brushless Outrunner 1534kv
regelaars:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable)
props:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 7x4 / 178x102mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
adapters:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)
wielen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Sponge Wheel D65xH18 (3pcs/bag)
bestuurbaar voorwiel:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Front Wheel Steering Arm & Mount Set 40mm (5sets)
ontvanger:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 2.4Ghz 8ch Receiver (V2 DSSS)

Ik heb verschillende 3S pakketjes, van 1300 tot 2200MAh. En voldoen die niet (of is de vliegtijd te kort) dan bestel ik er wel wat groters bij. Met deze setup moet opstijgen vanaf gras op minder dan halfgas geen probleem zijn en is op kwartgas rondcruisen prima te doen (ervaring met deze motoren, trekken met deze prop en kwartgas statisch maar 7A)

@Somethingextra: ja er is heel wat schuurwerk aan dit toestel (eerst snijden dan schuren denk ik) voor het er een beetje op lijkt, maar ik wil toch graag zo licht mogelijk - ook op aanraden van Willem zelf. Ik kreeg vanmorgen van hem de bouwbeschrijving opgestuurd, echt geweldig :)

@Somethingextra: ja er is heel wat schuurwerk aan dit toestel (eerst snijden dan schuren denk ik) voor het er een beetje op lijkt, maar ik wil toch graag zo licht mogelijk - ook op aanraden van Willem zelf. Ik kreeg vanmorgen van hem de bouwbeschrijving opgestuurd, echt geweldig :)

Schuren valt wel mee als je snijd met een nieuw breekmesje .

En Willem zijn concept was licht bouwen.
En dan vliegen ze geweldig.

En door de lipo en brushles kan je nog lichter als voor 15 jaar.

Mvg Johan

Dat dacht ik ook inderdaad.

Vier keer speed400 plus ouderwetse regelaars is al snel een 600 gram gewicht, mijn setup weegt nog geen 300 gram. Plus dat lipo's een stuk lichter zijn dan de oude nimh pakketten (of voor hetzelfde gewicht kun je ipv 1700MAh wel 3000MAh kwijt) en dat de motoren die ik heb besteld in plaats van 400 gram thrust bijna het dubbele leveren. Dus met minder gas en lager verbruik vliegen.

En inderdaad Willem had het er ook over om het toestel licht te houden; wel jammer want een laagje 18 grams glas met PU lak (in plaats van epoxy) aan de binnen- of buitenkant levert wel enorm veel sterkte op.

setup

Ik heb "helaas" al hardware besteld voor dit toestel, namelijk deze:

motoren:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-12 Brushless Outrunner 1534kv
regelaars:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable)
props:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 7x4 / 178x102mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)
adapters:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 3.0mm motor shaft (collet)
wielen:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Sponge Wheel D65xH18 (3pcs/bag)
bestuurbaar voorwiel:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Front Wheel Steering Arm & Mount Set 40mm (5sets)
ontvanger:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 2.4Ghz 8ch Receiver (V2 DSSS)

Ik heb verschillende 3S pakketjes, van 1300 tot 2200MAh. En voldoen die niet (of is de vliegtijd te kort) dan bestel ik er wel wat groters bij. Met deze setup moet opstijgen vanaf gras op minder dan halfgas geen probleem zijn en is op kwartgas rondcruisen prima te doen (ervaring met deze motoren, trekken met deze prop en kwartgas statisch maar 7A)

ziet er goed uit je setup. ik ga deze even in gedachten houden voor mijn transall. Ik heb die motor ook om mijn tiger 400 zitten. lekker veel power! iets van 1m span.

Heeft iemand een idee of je ook een 3 blads prop kunt gebruiken of beter dat je gewoon 2 blads prop gebruikt?

Als ik contra-roterende drieblads had kunnen vinden had ik die erop gebruikt maar helaas. Ook deze tweeblads overigens niet in contra, alleen de normale. Met andere woorden, de meest linkse en meest rechtse motor iets omhoog en omlaag richten om de torque van de motoren te compenseren.

Als ik zometeen volgas geef is het weliswaar geen 5pk maar toch een kleine 2.5 kilo thrust ;) en dat voor op een handvol piepschuim...

Vanavond een run van twee motoren gedaan op de testbank. Beide niet meer dan 3/4 gas.

Gegevens voor de motoren samen (op 3S2200 20C lipo) en 7x4 props:

- voltage tijdens test 11,1V
- Voltage na de test 11,6V
- Static thrust rond de 1300 gram
- 13A
- 198W

Niet gek dus, zou betekenen dat de kist volgas over 600W beschikt. Dat gaat na een halve meter rijden de lucht in ;) oftewel, even op het gas om hoogte te maken, daarna op kwartgas of minder rondjes tuffen.. 10-15 minuten vliegtijd :)

Jep ken het filmpje en deze heeft nog geen brushless setup, zelfs met speed400'jes wil het prima vliegen. Mijn herky zit in elkaar (op de rompdelen na dan, kwartiertje werk) maar voorlopig helaas niet vliegen. Vandaag van 11.30/20.00, morgen 8.00/16.00, zondag en maandag ook. Dinsdag pas weer vrij..

En in het donker vliegen lijkt me niet zo'n heel goed plan ;)

hey das balen man
net nu het een beetje mooi weer is
ga je nog filmpje maken van je eerste vlucht ben erg benieuwd hoe
die van jou vliegt

Ik ga proberen iemand mee te krijgen voor de maiden, hopelijk gaat dat lukken. Anders probeer ik wat met een op mijn kop geknoopte camera ofzo.

Kom net thuis, heeft één van mijn katten de linker vleugel en aileron helemaal fijngekauwd. Gaat dus weer dik twee uur werk in zitten voor ik dat weer netjes heb. Gelukkig heb ik de restjes die ik weggesneden heb bewaard, anders had ik nu een probleem.

wow das k...loten man maar zijn het wel katten of geef je ze zo weinig te eten dat ze zelfs piepschuim eten
maar ik en meerdere met mij wachten in spaning op wat plaatjes en filmpjes van je

www.sadkingbilly.com/internet/testrun.mov

korte testrun op tafel met 2x 3S2200 lipo, twee motoren per lipo. Minder dan kwartgas getest omdat de motorgondels nog los zaten en de props niet 100% gecentreerd op de adapters zaten. Toch genoeg vermogen om de tekeningen van mijn dochter alle kanten op te blazen ;)

Foto van de schade: :(

Laatst bewerkt:
herky schade setup transall

Die schade is minder!

Ik heb mijn setup voor de transall compleet. Nog even wat schade reparen van een andere toestel en dan kan ik eindelijk beginnen met de transall.
Plaats je ook lichten op het toestel? Ik ben dit wel van plan.
Met het setupje wat bijna het zelfde is als die van jouw krijg ik met 2 motoren ongeveer 1,5 kg stuwkracht. Ik moet daar dus benenden blijven met het gewicht van mijn trans. :)

succes met je reparatie en ook ik kijk uit naar je test vlucht!!!;)

Je hoeft geen 1:1 thrust to weight ratio te hebben hoor, dit soort kisten vliegt al met een 1:2 ratio of minder (maar dan niet echt lekker meer). Mijn idee van de 'zware' setup was juist om dan op zo weinig mogelijk gas te kunnen vliegen en dus lekker lang met de 2x 3s2200 te doen :) hoe minder amps het trekt hoe beter!

wel zo als je weet vlieg ik een minuut of 12 met mijn speed 400
en een 4300 nimh paketje
en mijn vlieg maat die vliegt met zijn 3s2200 als ie rustigt vliegt een minuut of 8 a 9 dus met 2 paketjes kan je denk ik wel een midagje rond tuffen denk ik zo

Back