Heropbouw tamiya thunder shot (monster beetle en F1)

Na de monsterbeetle en de F1 gedaan te hebben had ik spijt dat ik er geen foto's van had genomen dus dacht dit met de thunder shot wel eens te doen.

Even het resultaat van de monsterbeetle en de F1:

102jxbk.jpg

24w6gif.jpg

141625c.jpg

Hieronder ga ik proberen dan de heropbouw van de thundershot bij te houden. Hopen dat ik niet vergeet af en toe een foto te maken.

Uit elkaar halen:

2zohzjr.jpg

ou5jrc.jpg

Schoonmaken onderdelen:

mhsks4.jpg

Dit is het tot hiertoe, schoonmaken van de gearboxen en de shocks volgt later, eerst de gewone onderdelen.
Ohja, mocht iemand wielmeenemers hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen!
De mijne zijn alle 4 gebarsten :( Het zijn er van die 3 hoekige zoals te zien op de laatste foto.

Laatst bewerkt:
Ik volg mee, vooral voor de F1 ;-)

Ik moet je teleurstellen, deze is ook reeds gedaan vlak na de monsterbeetle.
Maar eigenlijk niet zoals ik het zou willen, kreeg het carbonne chassis echt niet beter dan op de foto. Deze auto is altijd buiten gebruikt geweest en enorm hard beschadigd, geen vuil dus wat je met een productje of ontvetter weg krijgt maar echt krassen.Alles is ook wel uit elkaar gegaan tot de laatste vijs en zo goed mogelijk opgepoetst,maar chassis zal zo blijven spijtig genoeg. Welk chassis het is daar ben ik niet zeker van, ik vermoed een f102 maar een 101 zou ook kunnen denk ik.Is een Jordan 191.
De monsterbeetle is eigenlijk zeer goed gelukt vind ik zelf, maar dit komt omdat ik ook een afbraak chassis had liggen, ongeveer een kwart van de onderdelen vervangen door betere van de sloper en de rest heel goed proper gekregen. Was echt een vettige auto wanneer ik eraan begon.Voor de thunder shot ben ik op zoek gegaan naar een sloop chassis maar eigenlijk toen ik begon uit elkaar te halen viel het goed mee precies qua kapotte onderdelen, op de meenemers na dan.Il verwacht dus dat deze ook redelijk goed zal lukken. Alleen moet ik ook naar een body op zoek want degene die er bij is is niets meer waard.

Eventjes tijd gevonden en dus verder gedaan.
Begonnen aan de achterste gearbox, uit elkaar, proper gemaakt, nieuw vet en weer in elkaar.De voorste gebeurd net hetzelfde dus die foto's laat ik achterwege. Ik moet hem nog wel doen dus volgende update zal iets langer duren.

Hier nog lekker smerig:

2u5s4kj.jpg

bh8r9.jpg

29mr3ux.jpg

Tandwielen en diff kuisen:

2hnlzya.jpg

Terug invetten en weer in elkaar:

2iu97pd.jpg

21b2h6o.jpg

no7gn6.jpg

En weer verder met de bouw.
Batterijhouders op het chassis:

6tg28y.jpg

Achterste diffcase terug in elkaar en draagarmen erop:

2a7x0m0.jpg

Nog wat onderdeeltjes erop:

savers.jpg

En monteren op het chassis:

qst54i.jpg

Voorste diffcase enz is ook reeds gekuisd en terug gemonteerd maar hier dus geen foto's van.
Montage op het chassis volgt later.

Even geleden nu maar ben vandaag weer bezig geweest.
Ik kan blijkbaar spijtig genoeg geen foto's uploaden via tinypic momenteel dus moet dit wel later doen.Maar ze komen zeker!
Intussen maak ik de post dan al klaar zodat ik ze maar te plaatsen heb achteraf.

Vandaag dus verder met de thundershot en begonnen aan het plaatsen van de voorste diffcase op het chassis.Hiermee kon ik dan ook gelijk de 4x4 as plaatsen en de montageplaat voor de speed control.

16a9o4i.jpg

Met de diffcase op zijn plek konden dan ook de armen,assen en stuurblokken komen.

a2sks0.jpg

Hier dan weer op verder met de swaybar,voorste body post en bumper.
Met de bodypost te plaatsen had ik ineens door dat ik de achterste vergeten was en kon de hele achterkant er terug af om die nog te monteren.

2uhwnll.jpg

Als laatste even voorlopig de wielen gemonteerd om toch al terug tot een roller te komen.Deze gaan er nog wel terug af en de originele komen erop eens de velgen terug in degelijke staat zijn.

2566wcy.jpg

Vooraan zal ik binnenkort ook even moeten afwijken van de manual aangezien de thundershot normaal voorzien was van maar 1 liggende schokdemper vooraan.Dit werkte volgens sommige mensen niet goed en een aantal hebben er dan ook 2 rechtopstaande gemonteerd,waaronder dus mijn vader.Nu denk ik wel dat ik ooit die originele montage stukjes heb zien liggen hier om een enkele demper te monteren dus twijfel ik wel of ik hem volledig stock maak of toch terug voorzie van 2 dempers vooraan.

Laatst bewerkt:
Eindelijk weer eens een update, maar wel een zeer leuke!
Ik ben uiteindelijk aan de thundershot begonnen na zeer lang zoeken voor een goede donor auto.Die vond ik maar niet en net nu die bijna terug in elkaar stak... Je raad het wel :D

Auto werd terug voor een groot stuk uit elkaar gehaald samen met de donor wagen.
De thundershot is nu voorzien van nieuwe draagarmen aangezien de donor armen in veel betere staat waren. Ook had deze cvd assen vooraan dus die ook gebruikt. Nog leuker waren de zeer propere wielen, verstelbare camber links en ALU veren :D
Zie hier het resultaat :) Spijtig van het kunst licht want hierdoor lijkt de wagen minder mooi dan hij in werkelijkheid is,een betere daglicht foto komt nog.En nog eentje samen met zijn andere vintage tamiya vriendjes ;)

11girmr.jpg

2lxuzar.jpg

Was wel een body bij maar spijtig genoeg is deze in zeer slechte staat, zal deze mee op de foto's zetten.

Edit: het is momenteel aan het regenen dus even wat binnen foto's.

2r5q7bq.jpg

35jxfu0.jpg

nxs1g9.jpg

Ziet er netjes uit hoor. Las ook dat je het carbon chassis van de f1 niet meer netjes krijgt, het is een beetje vals spelen maar je kunt voor een paar euro carbon folie/ stikkervel krijgen (uiteraard even zoeken naar de juiste structuur/ graad) plakken snijden en je ziet er niks meer van ;)

Thanks :) Ben ook wel blij dat deze weer mooi staat en goed gelukt is.
Toch wel effe blij dat ik dat andere chassis nog heb kunnen bemachtigen.

Dat is zeker een leuke tip van die folie,had ik zelf eigenlijk nooit aan gedacht.
Maar ben wel een beetje een freak als het om origineel gaat.Ik zal bijvoorbeeld ook nooit een auto opknappen met onderdelen van een rerelease model puur omdat ik dat niet vind kunnen,een vintage moet met vintage onderdelen.En ja als die er dan wat minder uit ziet daardoor dan moet dat maar.Ik kom er misschien nog wel eens eentje tegen ergens.Maar toch bedankt voor de tip! :)

Back