Herstel TC Piper Cub

die hevel naar onder brengen is een relatief kleine ingreep..
dat zou ik inderdaad wel doen.
meeste kijk je toch op een kist als hij op de grond staat, dan is het een heel stuk mooier als dat soort dingen eronder zitten.

qua olie, meestal in de motorruimte, maar vlak zeker het stabilo niet uit.
ligt er heel erg aan hoe de vorige eigenaar zijn motor had zitten, en hoe hij zijn uitlaat gericht had staan:D

ik heb er eentje netjes gemaakt, daar was de onderkant van de romp compleet aangetast.
en stabilo
en motorruimte
en de romp net voor de motorruimte
hoop hout vervangen.

maar, als ik jouw toestel zie op de laatste foto, ziet dit er eigenlijk best goed uit..
probeer nog wel de kleurtjes van het blanco hout te krijgen, dat wil nog wel eens door gaan schijnen. afhankelijk van wat voor bespanning erover gaat.
 
die hevel naar onder brengen is een relatief kleine ingreep..
dat zou ik inderdaad wel doen.
meeste kijk je toch op een kist als hij op de grond staat, dan is het een heel stuk mooier als dat soort dingen eronder zitten.

Ik zie nu pas dat de scharnierlijn aan de bovenkant zit. Dan is het inderdaad de moeite waard om de roer-hevel naar
onder te verplaatsen. Als je de aansturing vlak bij het roer er uit laat komen kun je dan met een hele korte hevel af (de dikte
van het roer telt ook mee als hevel). Mogelijk is het dan zelfs helemaal binnen de dikte van de vleugel te houden.
 
ga je voor echt 100% schaal, dan heb je wat meer werk dan de "standaard" sportvliegers :D

Het is meer, normaal kijk je van bovenaf op een kist.
mij persoonlijk zou het storen als de hevel dan bovenop de vleugel, vol in het zicht zit.
zit hij aan de onderkant, heb ik er geen probleem mee. zie je normaal niet zomaar.

maar net wie een kist maakt.
en met welk doel je hem maakt.

nu zitten een 2tal van mijn kisten wel in de categorie "halve servo en hevel in zicht", waarvan ik net hoorde dat dit "niet ok" is:D
in mijn geval is dat een functie boven zicht verhaal..
zolang je maar lol hebt met de hobby:D
 
Hallo,
Ik heb in eerste instantie naar de motor gekeken of deze nog werkt. En gelukkig na het vevangen van bougie en membramen in de carb, lijkt deze goed te lopen.
Nu kan ik verder met opknappen van het toestel, met als doel een min of meer replica van de R-123 te maken die in 1965 is gecrashed.
Het toestel op zich is niet echt in detail nagemaakt, maar ik ga mijn best doen om hem technisch goed te krijgen en er een leuk plaatje van te maken. m.a.w. low budget.
Ik maak er wel leuke filmpjes van, deze kunnen jullie hier vinden. Zo kun je mij nog een beetje steunen.
 
Kleine opmerking.
Dit zijn niet de flaps maar de rolroeren.
Flaps zijn een soort lift verhogende remkleppen vlak naast de romp.
Op jouw Piper zitten geen flaps.
Dit zijn rolroeren waarmee je dus een bocht kunt maken.
Houd er rekening mee dat kortere roerhevels ook betekent dat de krachten op de Servo toenemen en er snel meer speling op het roer is.
Ik denk dat jij nog niet veel ervaring met modelvliegen hebt.
Ik zou dan voorzichtig zijn met eigen constructies verzinnen.
Mijn advies is ga eens langs bij een vliegclub.
En ga eerst leren vliegen met een gewone trainer.
De TC cub vliegt goed (ik heb ze ook)
Maar is niet echt een beginnerskist.
Succes Willem
 
Ik zie nu ook dat jouw roerhevel bevestigd is aan de beplanking, dit is dun balsa van ca 1,5 mm dik.
Dat gaat zeker kapot bij vliegen.
Zelf gebruik ik 2 methodes:
1-ik maak een extra dikke rib en maak de hevel daaraan vast.
2- ik lijm tussen 2 normale ribben een dikke balsa balk waar de hevel aan vast zit.
Echt dan gaat je kist echt veel langer mee.

En het is verstandig om bij TC een motorkap te kopen (en dan de motor te monteren volgens tekening, met de cylinder omlaag).
En bestel dan gelijk een set tekeningen.
Dan zie je hoe alles hoort te zitten.

Succes Willem
 
Oei, en wij maar enthousiast zijn . . .

Dat het niet de flaps zijn, hadden we ook wel mogen zien. :(

Ik zie nu ook dat jouw roerhevel bevestigd is aan de beplanking, dit is dun balsa van ca 1,5 mm dik.

Dat is niet helemaal waar, er zit een extra plaatje, maar veel om het lijf het niet.

Zit maar één ding op: overnieuw! :)

Succes!


jan.
 
Ik denk dat dit prima gaat werken eerlijk gezegd. Bij twijfel even een extra versteviging tot tegen de lijst van het rolroer. Evt een glasmatje aan de buitenkant over de huid.

En netjes opgelost met de interne aansturing!
 
De echte heeft aansturing aan de buitenkant, boven- en onderzijde!

Dus om de aansturing hier dan weg te werken is wel een beetje raar . . .


jan.
 
Ja, netjes gedaan.

Heeft de echte ook geen aan de buitenkant zichtbare aansturing?


jan.

Hi Jan,
De echte cubs hebben de aileron besturing onder de vleugel zitten.
Aangezien bij dit model de ailerons scharnieren aan de bovenkant, moet je een hele rare servo bevestiging maken aan de onderkant van de vleugel.
Toen ik hem kreeg kun je ook zien dat de besturing boven op de vleugel gemaakt was, wat ik erg lelijk vond.
Daarom heb ik voor deze constructie gekozen.
Thanks !
 
Zit prachtig zo!
Ben je niet bang dat de horn afbreekt bij een abrupte beweging of "hangar rash"?
Maar misschien ben ik te voorbarig en ligt het plan al klaar[emoji108]

Hi Arnold,

Ik heb de bevestiging uitgebreid getest en ook al een verbetering aangebracht voor meer stevigheid.
Het is geen race toestel en ik verwacht dat ik er zelf rustig mee ga vliegen.
We gaan zien hoe het uitpakt, ik heb er vertrouwen in, en ik heb altijd nog een rudder !

Thanks!
 
Kleine opmerking.
Dit zijn niet de flaps maar de rolroeren.
Flaps zijn een soort lift verhogende remkleppen vlak naast de romp.
Op jouw Piper zitten geen flaps.
Dit zijn rolroeren waarmee je dus een bocht kunt maken.
Houd er rekening mee dat kortere roerhevels ook betekent dat de krachten op de Servo toenemen en er snel meer speling op het roer is.
Ik denk dat jij nog niet veel ervaring met modelvliegen hebt.
Ik zou dan voorzichtig zijn met eigen constructies verzinnen.
Mijn advies is ga eens langs bij een vliegclub.
En ga eerst leren vliegen met een gewone trainer.
De TC cub vliegt goed (ik heb ze ook)
Maar is niet echt een beginnerskist.
Succes Willem

Hi Willem,

Dank voor je tips.
Ik draai al wel een tijdje mee hoor.
Slip of the keybord dat ik ze flaps noemde, uiteraard ailerons.
De kracht is idd best hoog bij deze constructie, aardig wat testen en duurtesten al gedaan op de constructie. Ik heb er vertrouwen in.

Ik heb niet al mijn vrije uurtjes bechikbaar om dit project uit te werken, maar stap voor stap kom ik verder.
Als je mij volgt op youtube komt er af en toe een filmpje, met uiteindelijk het vliegresultaat.

Thanks !
 
Ik zie nu ook dat jouw roerhevel bevestigd is aan de beplanking, dit is dun balsa van ca 1,5 mm dik.
Dat gaat zeker kapot bij vliegen.
Zelf gebruik ik 2 methodes:
1-ik maak een extra dikke rib en maak de hevel daaraan vast.
2- ik lijm tussen 2 normale ribben een dikke balsa balk waar de hevel aan vast zit.
Echt dan gaat je kist echt veel langer mee.

En het is verstandig om bij TC een motorkap te kopen (en dan de motor te monteren volgens tekening, met de cylinder omlaag).
En bestel dan gelijk een set tekeningen.
Dan zie je hoe alles hoort te zitten.

Succes Willem

Hi Willem,

Ik heb een basis gemaakt waar de heel op gemonteerd is. dit is een plaatje triplex dat de krachten overbrengt op het balsa.
Als dit zou breken door de luchtdruk op de aileron gaat er nog wel meer kapot :p

Wat bedoel je met TC ?
Ik heb het model gekregen en weet de verdere geschiedenis er niet van dus ook niet waar er nog tekeningen van zijn.
Een motorkap en de motor omdraaien is een goed idee !

Dank !
 
De ontwerper van dit model is Tony Clark
Het origineel heeft dus roerhoorns onder en boven aan de rolroeren, ze worden gediend door stuurkabels en dan moet je er 2 hebben, duwen tegen een touwtje werkt niet zo goed.
Tony Clark die leeft niet meer maar de kit en delen zijn nog steeds te koop.

https://www.toni-clark.com/piper-j3-pa18/

Importeur in NL is Hobbyin in Waalwijk
Die heeft ook wel wat reserve delen op voorraad

Succes Willem
 
Back
Top