Herstellen Belt CP V2

Hallo,
Na een herstelling van mijn Belt cp v2 zit er een beetje speling op de main shaft, wanneer ik hem aan de rotorkop vastneem kan ik de shaft een milimeter ofwat op en neer bewegen. Ben nieuw in deze hobby en heb er nog niet veel ervaring mee, ben waarschijnlijk iets vergeten maar heb alle kanalen opgebruikt, vandaar deze oproep. Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?
Mvg, Koen

Er zit een ring onder de swashplate, en die moet nje even losdraaien, de kop vasthouden, en beetje omhoog trekken, en dan weer vastdraaien.

Als ik dat doe dan komt het hoofdtandwiel wel niet mooi op het tandwiel van de staartrotor, is dat geen probleem dan? Ik heb eerder het gevoel dat ik de mainshaft net in de laagst-mogelijke positie zou moeten kunnen vastzetten. Als hij op het laagste punt staan zie je onderaan ook dat alles mooi aansluit, als ik hem ophef en vastmaak komt die net niet gelijk met het rollement dat zich onderaan bevindt...
Maar als jij zegt dat het zo hoort dan doe ik dat en probeer hem zo weer af te stellen.
Mvg, Koen

Koen
Mogelijk helpt je dit:

De ‘main shaft’ vervangen is redelijk eenvoudig. De ‘main shaft’ zit met twee boutjes aan je helikopter vast. Deze maak je los, vervolgens verwijder je de ‘main shaft’ en zet je een nieuwe op zijn plaats terug. Maar voor dat te doen gaan we eerst even in op de wijze waarop de ‘main shaft’ met de helikopter verbonden is en waar die verbindingen voor dienen. Deze kennis heb je nodig om de juiste afstellingen te kunnen maken.
· Aan de bovenkant van de ‘main shaft’ zit de kop van de helikopter vast. In feite trekken de rotorbladen aan de ‘main shaft’ om de helikopter op te tillen;
· Aan de onderkant van de ‘main shaft’ zit het tandwiel vast. Het tandwiel – eigenlijk de ‘one way bearing’ die in het tandwiel zit geklemd - steunt tegen een kogellager in het frame. Door deze constructie trekt de ‘main shaft’ aan het tandwiel en het tandwiel draagt in feite het frame van de helikopter;
· Daar waar de ‘main shaft’ uit de bovenkant van het frame steekt, zit een ‘collar’ om de ‘main shaft’ geklemd. Deze ‘collar’ zorgt ervoor dat het frame zonder speling om de ‘main shaft’ is geklemd. Aan de onderkant door de tandwielconstructie en aan de bovenkant door genoemde ‘collar’.
Met voorgaande kennis op zak gaan we het ‘main shaft’ demonteren. Je doet dat als volgt (de nummers in onderstaande figuur coresponderen met de hieronder gegeven volgorde):
1. Maak de drie links die de servo’s verbinden met de ‘swash plate’ los en wip de ‘swash plate guide’ uit de ‘guide back plate’ zoals beschreven in paragraaf “Het uitnemen van het tandwiel” wat je vindt op bladzijde 43, voor wat betreft de daar genoemd punten 1 t/m 3. Trek vervolgens de ‘main shaft’ met alles wat daar aan vast zit geheel uit het frame;
2. Maakt het boutje los waarmee de ‘center hub’ met de ‘main shaft’ is verbonden, verwijder het boutje en trek de ‘center hub’ met alles wat daar aan vast zit van de ‘main shaft’ af;
3. Je hebt nu de ‘main shaft’ in je handen met daar aan vast eerder genoemde ‘collar’.

Nu gaan we de nieuwe ‘main shaft’ monteren.
1. Even uit het midden van de ‘main shaft’ zit een uitgeslepen gedeelte waar straks de ‘collar’ komt te zitten. Steek eerste de ‘main shaft’ met die kant in het frame die gezien vanuit het uitgeslepen gedeelte het langst is en monteer vervolgens het tandwiel;
2. Nu monteer je de ‘collar’. De ‘collar’ is aan één kant ovaal en aan de andere kant tref nabij de rand een uitgeslepen gedeelte aan gevolgt door een schuin vlak. Deze kant past tegen de onderkant van de ‘swash plate’. Je steekt de ‘collar’ dus met de ovale kant richting het frame op de ‘main shaft’. Vervolgens zet je de ‘collar’ vast met bijbehorend inbusboutje. Alvorens je dat doet trek je de ‘main shaft’ omhoog en druk je de ‘collar’ op de bovenkant van het frame. Anders gezegd: er mag geen speling zijn (ook niet te strak s.v.p.) als je de ‘main shaft’ op en neer probeert te bewegen. Smeer wel wat ‘thread lock’ op het inbusboutje voordat je het vastschroeft;
3. Als laatste monteer je de ‘center hub’ en alles wat daaraan vast zit. De volgorde waarin je dat doet is de volgende:
I. Schuif de ‘center hub’ op de ‘main shaft’ en schroef beiden aan elkaar vast met behulp van bijbehorend boutje en moertje;
II. Wip de ‘swash plate guide’ in de ‘guide back plate’;
III. Maak de drie links die de servo’s verbinden met de ‘swash plate’ weer vast.

Nu alles weer op z’n plek zit is het wijs de helikoper weer af te stellen. Als het goed is is dat niet nodig, maar voor de zekerheid zou ik in ieder geval kijken of het bladspoor nog goed is. Is dat niet zo loop dan even de hele helikopter na.

Groeten
Martin

Hey Martin, bedankt voor je post.
Dus als ik het goed begrijp lees ik hetzelfde als wat Anko me eerder zei, de rotorkop omhoog heffen en dan de collar tegen de bovenkant van het frame vastmaken zodat die speling weg is. Maar dan is het wel zo dat het onderste vd 2 maingears slechts voor 3/4 contact maakt met het tandwiel voor de aandrijving van de staartriem... Ik kan me ook niet herinneren of dat ook zo was toen hijk uit de doos kwam, lijkt me van niet. Maar ik ga het vanavond zeker proberen op die manier.
Grtz, Koen

@Martin
die zal wel op de goede hoogte zitten, hij heeft het volgens mij over een hoogte verschil in de staart aandrijving.

Misschien past er een dun vulringetje tussen je maingear en het onderste lagerblokje?
Dan blijven je tandwielen uitgelijnt en de speling is eruit.

Laatst bewerkt:
Het motortandwieltje maakt wel mooi contact met de maingear inderdaad, dat tandwieltje is hoger waardoor die kleine speling in hoogte v/d mainshaft er geen invloed heeft, maar bij de connectie tussen het onderste grote tandwiel en de aandrijving vd staartriem maakt hij dus maar voor 3/4 contact, zal straks eens kijken hoe ik dat wat kan aanpassen. Moet nog werken tot 22u, dus dat wordt nachtwerk ;)
Alvast bedankt voor jullie reactie, zal later posten of het gelukt is.
Mvg, Koen

Ok niet geod gelezen dus, maar dan ........
zou ik eerst maar eens kijken of je maingear wel op de juiste manier aan de mainshaft vastzit. Nog nooit gezien dat het tandwielje voor de staart niet op de juiste hoogte zit.
Groeten
Martim

De speling die ik voel komt door een milimetertje ruimte tussen de maingear en het frame. Aan het tandwieltje van de staartrotor ben ik niet aangeweest. Heb enkel de mainshaft eraf gehad om makkelijker de flybar en push-rods te vervangen. Nadien heb ik da mainshaft opnieuw gemonteerd en nu merk ik dat er speling op zit. Mischien kan ik een rondelletje ertussen steken? Maar voor het demonteren was er geen speling, en heb alles gemonteerd zoals ik het uit mekaar had gehaald...

Als het echt 3/4 is en echt niet minder, dan is dat eigenlijk nog best okey.

Echt chique is het natuurlijk niet, maar in principe moet de staart ook met maar 3/4 contact gewoon goed aangedreven kunnen worden. Zo zwaar is dat allemaal niet.

Ik denk daarentegen wel dat het wel het beste is om te kijken of je dit kunt oplossen met een rondelletje er tussen.

Laatst bewerkt:
Ok, dan laat ik het maar zo. Heb die collar nu zo laag mogelijk op de mainshaft gezet, de speling is weg, ben alles nog eens nagelopen en hij hooverd weer net als vanouds. Hoe hij vliegt zal de tijd uitwijzen, zal eerst maar wat beter leren vliegen met men honeybee fp of ik mag de belt in de kortste tijd weer uit mekaar halen. Maarja, op deze manier leer ik wel snel veel bij ;)
Iedereen bedankt voor de hulp.
Mvg, Koen

Back