herstelling romp: aantal lagen carbon/glazvezel???

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door nayy, 30 nov 2020.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    76
    Hallo,

    Ik ben bezig met de herstelling van de romp van mijn auri... deze is middendoor geknakt net achter de vleugel.

    Ik vroeg me af wat de beste layup is om het stevig genoeg te maken... geen zin om hem direct terug in 2 te gooien...

    Ik heb unidirectionele carbon liggen 80g/m²... hoeveel dergelijke lagen zijn nodig ?

    Momenteel is alles uitgelijnd en heb ik aan de binnenkant 1 laag uni carbon 80g/m² aangebracht... nu beslissen wat er aan de buitenkant komt...

    Is 1 laag voldoende, en moet erna nog een laag glasvezel 40g/m² bij of is dat niet nodig...

    Lang in mijn haar zitten krabben wat de oorzaak van de crash was... (ik vlieg met taranis en G-RX6 ontvangers) tot ik de firmware update van de G-RX6 las... ik vermoed dat ik een 'failsafe hold' probleem gehad heb... eerst een ongecontroleerde beweging van de rolroeren en erna alle controle kwijt en zwever is in een spiraal neergestort... best dus updragen naar de laatste versie indien iemand deze ontvanger gebruikt...
    Komt heel uitzonderlijk voor, maar ik heb prijs gehad...

    groeten,

    Nayy
     
  2. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    290
    Locatie:
    breukelen
    De romp bestaat meestal uit een 3 tal legen carbon weefsel van 80-100 gram. Een laag 45/45 en 2 lagen ud. Ik zou dus minsten 2 lagen ud opbrengen. Glas voegt weinig toe voor de sterkte.
    Balen van de storing, maar als er verder geen schade is valt het mee.
     
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb dat ook tot twee maal toe gehad met de G-RX6 in combinatie met de X-lite ik kon er ook niet echt uitkomen, dacht zelf dat ik hem te langzaam vloog en dat hij daardoor op een vleugel weg viel maar ik twijfelde al heel sterk. Nu ik dat van jou lees word ik nog onzekerder. was in mijn geval met de firmware G-RX6_ACCESS_2.1.0
     
  4. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    76
    ok, bedankt... hiermee kan ik verder...
    Al 1 laag ad binnenkant, dan nog 2 ad buitenkant en de glasvezel laat ik achterwege...
    (ik heb ook nog carbondoek 45/45 maar die is wat aan de zware kant (180g/m2), ik twijfel nog of ik deze zou gebruiken)...

    Ik heb idd geluk gehad, het had veel slechter kunnen aflopen... de zwever is in een aardappelveld gevallen waar de ruggen net gemaakt waren in droge grond... dat heeft de klap opgevangen...
    Voorkant van de vleugel is ook over 5 cm gedelamineerd, maar is op de lossen met een paar druppels CA lijm.

    nayy
     
  5. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    76
    Bij mij was het echt duidelijk... ik heb een dertigtal uren gevlogen zonder problemen met die zender en ontvanger...
    Op een avond met rustig weer vlieg ik een twintigtal meter voor en boven mij... ineens zwenkt de zwever precies of er een zware rolroeruitslag is gegeven (of een zware windvlaag, maar er was geen wind) en duikt in een spiraal naar de grond...

    In de logs kan ik duidelijk zien dat ik reageer ad sticks na het ogenblik dat de zwever begint te duiken, de zwever reageerde echter totaal niet... (log is ook wat er aan de zender gebeurt, niet wat de servo's doen)... de RSSI blijft echt hoog.
    toen ik de zwever ging oppikken werkte alles terug normaal...
    Ik zat hoog genoeg, bij een stall zakt de auri even naar beneden maar herneemt bijna direct... een ongecontroleerde vrille doet hij niet na een stall.
    Het kan ook zijn dat ik een inversie gehad heb, maar dan nog zou de zwever moeten reageren hebben... hij ging zo snel dat gelijk wat ik deed met de sticks er iets gebeurd zou moeten zijn...
    Dit type vluchten heb ik honderden keer gedaan, het zou me verwonderen dat ik ineens een verkeerde reflex zou gehad hebben...

    Ik vloog wel met ACCST protocol... de eerste versie.

    Nu zit ik met ACCST 2.1.2.... deze zouden zonder fouten zijn (tot de volgende gevonden wordt natuurlijk...). Ik heb de indruk dat het RSSI signaal veel sterker is bij deze versie... maar dit zal ik in vlucht moeten bevestigd zien.

    Ik meen me te herinneren dat de ACCES een nieuwe versie heeft ondertussen, wou het even checken maar de site is nu down... ik ga morgen even kijken voor je...
    Je kan in de firmware updates een duidelijk beschrijving zien welke fouten er uit de firmware gehaald zijn... bij mij klopte het perfect met wat ik gehad heb... ineens servo uitslag en erna een 'failsafe hold' die alles vasthoudt...

    nayy
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2020
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    Huissen
  7. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    76
    Dag Loet,
    Bedankt voor je input...

    Die man heeft op een post van mij gereageerd op RC groups vermoed ik.
    het komt er op neer dat de offset van 1 van zijn servo's (in vlucht) ineens veranderd is.
    Hij vliegt zijn DLG op oTX met een programma dat draait op LUA scripts... daar werd geopperd dat die scripts niet altijd helemaal stabiel zijn.

    Eerder een oTX fout of een fout in de software die hij draait... ik vermoed bij mij een firmware fout bij frSKY...

    Ik gebruik geen programma's om met mijn DLG in oTX te vliegen, programmeer alles zelf rechtstreeks ...

    Ik weet niet of het hier mag, anders zet ik even een link naar die post op RC-groups. Altijd interessant van input van verschillende mensen te ontvangen bij zulke vreemde zaken...

    Nayy
     
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Hoorn
    misschien een nieuw draadje starten,,, is zeker een interessant onderwerp en ik ga het volgen want het koste mij ook een beste reparatie van mijn Tantalus, maar heeft niets met het herstellen van de romp te maken.
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.035
    Het is een misvatting dat lua scripts een rol spelen tijdens het vliegen. Alle scripts die ik ken voor modelfuncties, inclusief mijn eigen (justfly) waar het hier om ging, zijn scripts bedoeld om op een handigere manier de settings aan te passen. Deze scripts doen helemaal niets tijdens het vliegen, tenzij je tijdens het vliegen via zo'n script bijvoorbeeld je aileron offset wil wijzigen.
    De in dit geval gewijzigde settings zijn op meerdere plaatsen tegelijkertijd, op plaatsen waar het script nooit niks wijzigt, op type settings waar het script nooit niks wijzigt.

    Ik ga er van uit dat de gebruiker in dit geval via de opentx menu's per ongeluk settings heeft gewijzigd. Niet om ergens anders te wijzen, maar omdat het niet waarschijnlijk is dat het aan een script zou liggen.

    Een lekke band krijg je ook niet door benzine te tanken in plaats van diesel.

    Have fun and just fly!

    P.s. vaak worden anderen pas betrokken bij probleemanalyse als men zelf al heeft zitten troubleshooten. Troubleshooten door aanpassingen te doen in de model setup om te zien of het daaraan ligt. Ik krijg regelmatig model backups toegestuurd waarin de meest vreemde aanpassingen zijn gedaan, en men bij hoog en laag beweerd dat niet te hebben gedaan. De aanpassingen wijzen dan vaak duidelijk in de richting van wat men wilde bereiken, maar doen iets anders dan men verwachte. Ik zeg niet dat kwade opzet in het spel is. Soms probeert men iets, concludeert dat het niet werkt, en vergeet het weer weg te halen of men haalt niet alle wijzigingen weg. Vergissen is menselijk.
     
  10. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    76
    ok bedankt, ik zal dit even vermelden in die thread op RC groups... vervelend als er foute dingen gezegd worden...

    nayy
     
    l shems vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina