Het algemeen Felix topic

Toch wel een erg leuk toestel, de Felix. Al heten ze nu op je site feNix zag ik?

De 100cm lijkt me wel leuk als vliegertje voor erbij/trainer. Hoeveel werk is het om de vleugeldelen goed recht te snijden (zoals je nu bij de 80cm wel al doet)?

-edit- een Felix van 1.5 meter staat niet op je site, ga je die nog verkopen of is deze alleen voor eigen gebruik?

De orginale naam is Fenix. :D

De Duitse importeur heeft er Felix van gemaakt.

Ik geef hem de orginale naam terug omdat ik niet ook nog nieuwe gebruiksaanwijzingen wil laten maken .

De orginale zijn mooi , met foto,s en in het engels

De vleugel maak ik recht als er rolroeren in komen en dat is bij de 80er niet zinvol , die vliegt beter zonder en met knikvleugels .

Dit is snel gebeurt , ik snij ze met de lintzaag af en lijm ze met bruis weer aan elkaar .(24 uur laten drogen);)

De Fenix 150 is maar heel even gemaakt .
In de nieuwste serie waar het EPP helemaal is doorgekleurd word hij niet meer gemaakt .

Mvg Johan

Johan, kun je geen hercules uit EPP snijden of zou dat te slap zijn? Je hebt vast genoeg reststukken ervoor? De tekening die je hebt is vrijwel gelijk aan mijn toestel.

Jammer dat de 150 er niet meer is, dat was een leuke fullsize geweest voor beginnend vliegers. Materiaalkosten te hoog? EPP is nou niet bepaald erg goedkoop. En vrijwel niet te krijgen in Nederland (in ieder geval niet in de 2,3 en 5mm plaatjes die ik graag zou gebruiken)

Ik zal eens gaan sparen voor een 120, leuk eerste toestel voor mijn dochter :)

Herkules uit EPP word te duur.
En rest stukken voor zo iets heb ik niet .
Te slap zou het niet worden .

De EPP platen komen straks ook nog als het eerst loopt met de Fenix , het is nog winter dus niemand wil buiten spelen met werpzwevers :D

Voor je dochter is een 80er eerder geschikt , is in verhouding makkelijker te vliegen en veel lichter , daardoor veel minder schade als je je dochter hem de grond in boort . ;)

Een 80er gaat in zweef vlucht over als je het gas dicht doet en de knuppels los laat . (als hij goed is ingetrimt en het CG past)

Een met rolroer waar de vleugels recht zijn moet je blijven sturen .

Mvg Johan

heb mijn felix 80 ook klaar. hij weegt vliegklaar 205 gram. is dit veel?
ik dacht echt dat ik lichter uit zou komen:S
naja zwaartepunt is wel gewoon goed. morgen ff de accu opladen en ff kijken wat hij doet:)

stijn

Ligt eraan Stijn, heb je je Fenix gebouwd als zwever of zit er een motor in? In dat geval is het gewicht erg netjes :) En ook als zwever hoef je je voor die 200 gram geen zorgen te maken, dat vliegt echt wel! Mijn MPX Fox is 20cm kleiner in span en weegt 175 gram (inclusief motor dan) en zelfs dat vliegt nog.

Laatst bewerkt:
oh ok, deze heeft ook een motortje erop zitten. ik zal eens kijken of ik nog een beetje kan besparen op gewicht. ik zal morgen ook een paar plaatjes schieten van het toestelletje

stijn

Lichter hoef je hem niet te maken .

Ik heb de mijne eerst met 2S450 gevlogen , maar met de 2S850 vliegt hij beter .

Te licht is ook niet goed.

Mvg Johan

Met de Hyperion G3 2S850 lipo kan ik 12-15 min vliegen bij rustig weer .

Volladen kan je de G3 met 5C , dus zijn die in 10 min weer vol .

Ik zou dus continu kunnen vliegen met 2 lipo,s

Mvg Johan

Ik heb op de tafel ook nog een plaatsje gevonden om de Felix af te krijgen .

Hij moet Zaterdag mee naar de Tacu. ;)

Zijroer aangebouwd en de roerhoorn ingelijmt.
full

full

En dan het Stabilo met een beetje bruis (de contactlijm alleen is te weinig bij RC ombouw) verlijmt .
full

Dit ligt met gewichten nu te drogen.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
En de aansluitingen gemaakt.
Hiervoor neem ik nylon kwiklinks die ik met 2mm door boor .
Hier word dan de 2mm carbon stab ingedrukt , dit zonder lijm , hij zit van alleen muurvast .

full

full

regelaar en kabels een beetje vast gezet met een drupje smeltlijm.

full

full

En dit is dan het eind resultaat.

full

Uitwegen met de lipo moet de nieuwe bezitter dan gaan doen , er is teveel verschil of je met 2S450 of 2S1000 vliegen wil.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen kans om nog een 1.50 te scoren? Ik ga de Fenix steeds leuker vinden maar het minimum voor een beetje vliegen is denk ik wel 1.20 ;)

Back