Het belang van een Lipo laadzak

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Teus, 22 nov 2008.

?

Naar aanleiding van de foto's ga ik een lipozak gebruiken

  1. Ja

    55 stem(men)
    31,4%
  2. Nee

    120 stem(men)
    68,6%
  1. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Wat is dat nou voor een uitspraak?
    Om het zelf eens te ervaren heb ik van de winter zelf een 5000mah lipo (1cel) doorboord met de pompbuks.
    De losse cel lag in het gras (stom) en dit gaf onmiddelijk een vlam vanjewelste , echt een "paddestoel" zoals ze in Hollywood kunnen maken.
    Het vroor toen, vorst in de grond maar na een half uur was de grond nog warm, zoveel energie komt erbij vrij.
    Het heeft maaanden geduurd eer er een grassprietje op deze plek is gaan groeien. :(
    Ik heb dit nogmaals gedaan met een 5000mah cel, in bijzijn van een kameraad van me (ditkeer op de ondezijde van een metalen vuilnisbakdeksel) en het resultaat was precies hetzelfde! ... Het maakte aardig wat indruk kan ik zeggen..

    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2010
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Heb je wel eens een knallende Ni xx cel gezien? die fikt niet, maar die knalt uit elkaar.. meer in de trant van een scherfgranaat... geef mij dat brandje dan maar..;)
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Een lekkere hoge weerstand D cell NiMH, die moet je eens proberen, Eric.
    Als die afgaat in je hok dan is het net een goedkope western.
    Dan kun je die ammo doos beter op je hoofd zetten. :lol:
    Ik heb het zelf eens mee gemaakt met een AAA cell die zich niet lekker meer voelde.
    Dat ding vloog uit het houdertje en ketste eerst 10x in het rond voor ik hem als verfrommeld hulsje terug vond.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2010
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik hou wel van een western.. :0)
    Maar niet van inferno's caused by a lipo...
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Grt,
    Eric.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Liever een binnenbrandje dan een kogel door je kop. :p Toch?
     
  6. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    :confused: Toch een beetje bang geworden van dat zelf-ontbranden. Heb laatst een 3s 1800 op de accu zelf, de plus kabel opnieuw moeten solderen. Met andere woorden je weet niet hoe de toestand onder het plastic hoesje is. 8O

    Onlangs, ja hoe stom heb ik een accutje 3s 800 vergeten los te koppelen van mijn honey bee na het afstellen. deze stond bol en er zat 0 volt meer in. meteen naar de milieustraat gebracht.

    Ga morgen meteen zo'n klein kluisje halen! :rolleyes:
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Aan zon kluis heb je vrij weinig als je het gewoon aan je heli laat hangen. :lol:
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee, dat kan niet met een accu in goede conditie. De enige manier om brand te maken is een gat in de accu huls te prikken waardoor zuurstof bij het lithium kan komen. En de huidige accu's bevatten een gel die op zeer goede manier voorkomt dat de lithium zelfs in de buitenlucht spontaan ontbrandt. Je ziet dat de gel met lithium begint te koken en roken maar van ontbranden is geen sprake meer.

    Alleen als je te ver door gaat bij het laden (>4,25V/cel) dan kom je in een risicogebied. Zorg dus voor een goede lader met balanceerfunctie (die ook correct is).

    Vergeet het schuimrubber en beplak de binnenkant van de koffer met Fermacel-plaat (gipsvezelplaat), asbest is natuurlijk kansloos. Deze plaat is brandwerend (heel erg brandvertragend in ieder geval) en je kunt compartimenten maken zodat niet alles in de koffer oprookt. ;) Op de compartimenten kun je een deksel leggen van dezelfde plaat en klaar. Uiteraard wel een behoorlijk gewichtstoename maar als het om veiligheid gaat dan is dat voor lief te nemen.


    Hangt er vanaf. Zoals hierboven gezegd, een accu brand op zich niet. Pas als je de gel met lithium gaat verhitten ontstaan er luchtbellen (kokende gel) en die lucht zorgt voor ontbranding. De kwaliteit van de gel wordt steeds beter waardoor de kans op luchtbellen steeds kleiner wordt en loopt het letterlijk met een sisser af. Als de warmteontwikkeling dusdanig is dat het proces van koken ook op naastgelegen accu's over kan slaan, dan zal het ook met die accu's mis gaan. Vandaar in een koffer compartimenten maken.

    +1 Als je een exploderende NiMH Sub-C cel hebt meegemaakt (meerdere malen tijdens autoracen, zelfs het tafeltje naast me 8O) dan is een LiPo superveilig als die stuk gaat. :yes: Maar dat exploderen en affakkelen is in 99,9% nog altijd te wijten aan mishandelen of onveilig gebruik van de accu's. Met NiMH het bekende re-peaken of LiPo's met 10C volstampen op 4,4V zodat je snel geladen bent en bij de start een extra boost krijgt. :? Ook het overbelasten met teveel vermogen leegzuigen is natuurlijk een bron van problemen.
     
  9. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen

    :nooo: Dat was idd erg dom, en zonde van de toch wat prijzige accu. Na het lezen van dit draadje ben ik toch wat voorzichtiger geworden met de pakketjes plof. :rolleyes:
     
  10. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan een lipo niet ontploffen als gevolg van diep ontlading?
    Een lipo kan volgens mij alleen knallen bij overbelasting, aldanniet een tijdje later als het process opgang gebracht is.
    Of als er op een of andere manier een breuk optreed natuurlijk, maar dat doen ze ook niet vanzelf.
     
  11. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Is (te) diep ontladen dan geen overbelasting ?
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Daarmee bedoelde ik teveel stroom tegelijk.
    Als zon ding langsaam leeg "lekt" zal er denk ik weinig mee gebeuren.
     
  13. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Een lege lipo is denk ik niet meer stabiel, ga je hem weer laden dan kan er van alles gebeuren.

    Hoeft niet, maar ik woon in een flat en heb geen tuintje om te experimenteren, helaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2010
  14. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
  15. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Moet ik mijn gsm-telefoon, laptap, mp3-speler en scheerapparaat dan ook in een lipo laadzak opladen??????
     
  16. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Ook van deze apparaten is bekend dat er tijdens het laden wel eens iets kan gebeuren. Dat komt echter zelden voor. Komt ook omdat de lader die daarvoor gebruikt moet/kan worden speciaal voor het opladen van dat ene ding is gemaakt, in tegenstelling tot de laders die in de modelbouw gebruikt worden waar je een veelvoud van instellingen verkeerd kunt doen. Daarbij is ook het gebruik, of misschien moet ik wel zeggen misbruik, in de modelbouw vele malen groter en de accu capaciteit hoger wat grotere of meer schadelijke gevolgen heeft.
     
  17. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    en toch, we hebben bij ons een crash pack ( 3s 5000mAh ) geprobeerd te
    mollen door hem over te laden, en het viel niet mee om het volgende
    resultaat te krijgen, ergens bij 16 volt , 5.3 volt per cel ging het pas goed mis.



    betekent niet dat je niet voorzichtig moet zijn, slechte cellen gaan
    waarschijnlijk veel sneller

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Aaalie

    Aaalie Guest

    Als ze een lipo laadzak hadden gebruikt was het i.i.g. héél anders afgelopen! De rookkwalm was uit de zak gekomen, en de eventuele ontploffing (die aanmerkelijk minder heftig zou zijn vanwege het grotendeels ontbreken van zuurstof) was dan ook anders verlopen.
    Grote kans dat wanneer hier een laadzak was gebruikt Curtis Younblood slechts een mooi verhaal had i.p.v. veel pijn en littekens die hem er altijd aan zullen herinneren.

    Het is allemaal ALS ALS, maar waarom zou je het niet doen? Vanwege het lullige tientje die het ding kost?
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die Curtis is zelf gewoon een beunhaas geweest imho..
    Een oude gare lipo in een kantoortje op een burotje laden,
    en er nog mee gaan gooien als et zooitje begint te ontbranden ook.
    Handig? :nooo:

    En waarom zo gierig doen met oude rottige lipo's eigenlijk?
    Een piloot die zo kan vliegen, verdient toch sponsorgeld als water? ;)

    Maargoed, waar het op neer komt: Lipo gevaarlijk? Of toch Curtis?
     
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik heb gezien dat dit een oud draadje is en heb het tot de helft vol gehouden met lezen.

    Dat lipo`s kunnen ontbranden is gewoon een feit.
    Tijdens laden er bij blijven is verstandig.

    Onlangs had ik een in een "home made" 3s lipo met 1 kapotte cel. Wat doe je dan als die toch al home made is. 1 cel er uit halen.

    Die kapotte cel was absoluut dood. 0,0 spanning er op.

    Ik kon het niet laten en heb hem met chirurgische precisie open gesneden.
    Gewoon om te zien wat er nu eigenlijk in zit. Immers dat wordt beschouwd als 1 van de best bewaarde geheimen.

    Wel,... ik kan het volgende vaststellen:

    (het gaat om een Turnigy cell, 40C)

    1. Het omhulsel is gemaakt van hetzelfde spul als waar lang houdbaar, gedroogd voedsel in zit. Alleen dan erg dik;
    2. De verpakking is absoluut luchtdicht;
    3. Zodra er een opening in komt ruik je aceton
    4. Er zitten flinterdunne blaadjes in die onderling worden gescheiden door iets dat op een isolatievelletje lijkt. Het zullen er snel zo`n 40 zijn.
    Als een lipo dus bol staat lijkt mij dat omdat er gas is gevormd. Gas kan of door een chemische reactie ontstaan dan wel door het toevoegen van warmte.


    Het exploderen van lipo`s komt dus doordat de verpakking open knapt nadat er te veel gas druk ontstaat. Niet omdat er binnenin iets ontploft.


    Zodra dit gebeurt komt er ook zuurstof bij en zal het gaan branden.


    Je ziet op vrijwel alle filmpjes dat de lipo`s moeten worden doorboort om een reactie te krijgen. Vermoedelijk zorgt het contact tussen de onderlinge velletjes voor een chemisch reactie die onomkeerbaar is.


    Warmte ontstaat als gevolg van deze reactie, rook / gas spuit naar buiten en uiteindelijk ontstaat ontbranding.


    Het zijn maar wat observeringen en conclusies maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.




    Dan doe mij maar liever zo`n laadzak, dubbelcheck op de aansluitingen en laden op 1C
     

Deel Deze Pagina