het bereik van een Am zender

  • Topicstarter Topicstarter Oregon
  • Startdatum Startdatum
O

Oregon

Guest
hey , ik heb een nitro fun 12 ( 2wd) ( het was zo'n combo pack van protech , dus bijgeleverd met zender)
nu vroeg ik me af , tot hoever gaat zo ongeveer het bereik van een 27Mhz Am zender ?
 
zal je echt moeten testen maar ik denk dat 70meter al heel erg ver is
 
ahja , maar ... wat moet ik dan doen als ik hem niet meer kan besturen , of is een failsave de enige mogelijke oplossing ?
 
jah een failsave is zowiezo een goed ding vooral voor een 27mhz am zender.
een vrachtwagen en andere bakkie gebruikers zitten ook op 27mhz dus als hun een goede versterker hebben nemen zei jouw auto over en rijd je je auto van 300€ kapot das zonder en een failsave van 30€ zal dat risico een stuk verminderen let op hij sluit het niet uit
 
afhankelijk van de storing in de buurt is het 30 tot 90 meter als de antenne op de zender en auto niet ingekort zijn etc etc...
en als je de besturing verliest omdat je wagen buiten bereik is heb je nog slecht een mogelijkheid ... heel hard rennen ....

een failsafe is bij verlies van bereik en/of storing de enige oplossing tegen runaways.

een andere handig truuk is een veertje van de carberateur naar je chassis ... als dan de stroom van je wagen uitvalt zal de veer de carberateur dichttrekken en je auto zal op de rem schieten ....maar daar heb je het bereikverlies dus NIET mee verholpen.

overigens heeft het niet hebben van een failsafe mij vroeger al eens meer dan alleen mijn auto gekost... schade aan auto: 300 euro ... schade aan garagedeur : 950 euro .... en bedankt ....
wel een mooie deuk overigens...
 
heb ook een 27 mc AM zender.

Maar ik heb zowiezo meer dan 150 meter bereik. (op een lege vlakte: namelijk een dijk)

was namelijk ook benieuwd naar het bereik bij aanschaf. valt mij dus reuze mee.

en als je de besturing verliest omdat je wagen buiten bereik is heb je nog slecht een mogelijkheid ... heel hard rennen ....

gaat voor de meeste ook niet op. als die van mij op hol slaat moet ik dus met 70 a 80 km/h achter m'n auto aanhollen dat red ik echt niet hoor hehehe :D

maar zo'n 100m bereik is op zich ook meer dan genoeg voor een auto. een vliegtuig word een ander verhaal lol :D
 
jah maar ga nu in een meer drukke omgeving rijden waar billboards hangen eventueel gsm zendmasten en je bereik is opeens een stuk minder op een dijk heb je een lange rechte stuk stralings vrij.
 
Weet iemand hoe ver het bereik is van de zender die je bij de Savage 21 krijgt?
 
krijg je daar een zender bij dan.
hpi levert hem zonder zender dus het legt aan de winkel wat die je voor aanbod doet maar de meeste winkels leveren 40mhz AM zenders rond de 80€ voor een stuurwiel zender en 60€ voor een stick zender en dit is dan meestal met 2 servos en een ontvanger
 
Een goedkopere (ook een iets minder goed werkende) failsave is een veer of elastiek op je carburateur die de servo naar stationair terug trekt wanneer spanning of signaal wegvalt.

Die AM zenders zijn op zich niet slecht. AM is idd wat gevoeliger voor externe storingen van een GSM, bakkie etc. Je zult zien dat je in woonwijken wat eerder een vreemde beweging ziet dan op open gebied. Daartegen zal je in een woonwijk niet ver rijden :)

FM heeft een constanter signaal en dus ook een beter bereik. Ook door de methode van de modulatie is het gewoon minder gevoelig op externe signalen.
Wil je optimale veiligheid moet je een PCM set nemen. Die zijn meestal FM en digitaal. De ontvanger pikt het signaal op en mocht er iets niet kloppen kan die het zelf interpoleren wat de werkelijke stand van je knuppel zou moeten zijn. Dergelijke sets hebben dan ook een direct ingebouwde failsafe.
 
PCM kan niet anders dan digitaal zijn. De informatie wordt als binaire informatie (computergetallen) overgestuurd, bij gewone PPM/PDM apparatuur zit de informatie in de tijdsduur van pulsen verstopt. Overigens, PCM is bijna zou oud als de weg naar Rome, komt uit de jaren 30. Zoek op internet maar eens naar 'pcm' AND 'reeves'.

Meer over PCM en PPM:
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PCM_PPM.html (Duits)
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PCM_PPM_eng.html (Engels)

Roelof zei:
...De ontvanger pikt het signaal op en mocht er iets niet kloppen kan die het zelf interpoleren wat de werkelijke stand van je knuppel zou moeten zijn ...
Je omschrijft het een beetje ongelukkig, zoals het er nu staat, is je ontvanger helderziend ;)
Op het moment dat de ontvanger het niet meer snapt, kan hij twee dingen doen. In eerste instantie de laatst bekende informatie aan de servo doorsturen of, als de storing voortduurt, daarna naar een vooraf ingestelde waarde gaan.
 
Ik heb zelf een probleem met mij zender: Ik (heb een rc-auto)heb maar een zeer beperkt bereik (ik denk een meter of 25) het is een Hitec Ranger 2 (ik heb ook een Futaba maar die gebruik ik voor mijn andere auto) maar ligt het aan de ontvanger of aan de zender? Ik heb er nix aan gesleuteld..(niet antenne ingekort of zo)Nou wie help me uit de brand?
 
sphereman zei:
jah maar ga nu in een meer drukke omgeving rijden waar billboards hangen eventueel gsm zendmasten en je bereik is opeens een stuk minder op een dijk heb je een lange rechte stuk stralings vrij.

heheh woon in het hoge noorden (hoger kan ik niet :lol: )
en daar hebben ze geen billboards en gsm zendmasten (lees: nog niet veel)


hooguit wat schapen, water en gras en weiland ideaal. hehehe :P
en mooi breed asfalt hier das het belangrijkste. :wink:
 
d-max zei:
Ik heb zelf een probleem met mij zender: Ik (heb een rc-auto)heb maar een zeer beperkt bereik (ik denk een meter of 25) het is een Hitec Ranger 2 (ik heb ook een Futaba maar die gebruik ik voor mijn andere auto) maar ligt het aan de ontvanger of aan de zender? Ik heb er nix aan gesleuteld..(niet antenne ingekort of zo)Nou wie help me uit de brand?

deze ??
hitecsetlg.jpg



staat bij de info van deze zenderset:

Features:

Complete 2Ch A.M. radio control system.
2 Channel Transmitter.
2 Channel B.E.C. receiver.
2 standard HS-303 servos.
Battery holder and on/off switch.
Transmitter charger connector for optional nicad operation.
Servo reversing switches.
2 L.E.D. transmitter battery indicator.
29 MHz operating frequency.
Excellent range



of het aan de zender of de ontvanger ligt durf ik niet te zeggen

maaruh 29 Mhz ?? mag die gebruikt worden ?? zelden van gehoord
 
Nee het is een 40MHz..Weet misschien hoe dat komt dat ik zo weinig bereik heb?
 
Jaren geleden, toen de enige frequentieband, toegelaten voormodel-afstandbesturing,in de 27 mHz was, behoorden de betere zenders tot de toenmalige kwaliteitsproducten. Inmiddels zijn, na het vrijgeven van de 27 mHz voor "bakkies", in Europa algemeen de 35 mHz en 40 mHz toegelaten en worden daarvoor algemeen toegepast. De 27 mHz wer voor algemeen gebruik vrijgegeven, o.a. voor "kinderspeelgoedtoepassingen". Deze radiobesturingen moesten uiteraard zo goedkoop mogelijk zijn en voldoen dus niet aan de eisen, die de echte modelbouwer aan zijn spullen stelt. Ik heb vroeger, in die "goeie ouwe tijd"nog met 27 mHz apparatuur gevlogen, die in die tijd dezelfde reikwijdte had als wat wij tegenwoordig van onze 35 en 40 mHz installaties gewend zijn. Ik weet niet of er nog -duurdere- kwaliteits 27 mHz apparatuur gemaakt wordt, maar in principe zou het niet tot minder reikwijdte behoren te leiden. Bij toepassing van minder uitgangsvermogen kan de apparatuur tenslotte eenvoudiger aan de eisen, die de wet stelt, worden aangepast en dus goedkoper gemaakt worden. "exellent range"betekent hier dus een loze reclamekreet!
 
Back
Top