Het beste beginners vliegtuig.

Een klein stukje tekst over het * NAAR MIJN IDEE * betere beginners vliegtuig.

*(LET OP IK BEN OOK NIET ECHT EEN SUPER ERVAREN PILOOT!!!)*

Ik heb eerder een stukje geschreven over wat nu juist geen goed beginners vliegtuigje zou zijn.
Ik heb daarbij de fout gemaakt dat ik een winkel en een soort vliegtuig heb genoemd,
Dat is begreep ik achter af verboden volgens de regels dat spijt mij en was niet de bedoeling.
En dus doe ik een tweede andere poging want het gaat mij er om dat in het vervolg de beginner-
Niet de klos is en dat deze de verkeerde raad of INFO krijgt, ook al is deze goed bedoelt!
To the point nu!
Uiteraard ben ik zelf ook beginner geweest maar ik heb het domme geluk gehad in een keer het goede beginners toestel te hebben gekozen.
Maar nu veel later en zelf een lange hobby pauze te hebben gehad kreeg ik er weer me te maken,
Een vriend van mij wilde ook gaan vliegen want ja het is zo leuk om het te zien………en dus…….
Ik vroeg hem als je een model gaat aanschaffen mag ik dan mee, en ja natuurlijk mocht dat!
Maar toch ging het anders en mijn vriend kocht heel impulsief een vliegtuigje (best een leuk model!)
Maar achter af bleek de keuze verschrikkelijk fout want het modelletje was verschrikkelijk klein!
Niets mis mee maar owee als er een BEETJE wind is,
en daar zijn we dan op het punt gekomen waar het mis gaat hier in Nederland!
Want wanneer hebben we hier in Nederland nu in vredesnaam dat het wind stil is?
(bijna nooit toch?)
En nu is het verhaal vrij snel klaar,
1: Beste beginners als je een vliegtuig koopt of voor mij part zelf maakt zorg er dan voor dat je model minstens een spanwijdte heeft van een(1) meter en liever nog meer.
(ik zou bijna zeggen een beetje zwaar model)
2: En ook het motortje op de rug van het vliegtuig is zo’n verschrikkelijk goed idee waar je naar mijn idee absoluut geen spijt van kan hebben.(motor boven op, of achter de vleugel)
Nu zullen er nog ervaren mensen op het forum hier zijn die misschien nog meer kunnen vertellen.
Dat is natuurlijk altijd welkom.
.
Als ik het mag schrijven, ik vlieg nu met een verouderde Easy Star 1 naar mijn idee een prima beginners model!
(er zijn van deze E.S. meerdere modellen met een andere namen…. roept u maar)
.
Er zijn natuurlijk altijd mensen met een andere mening (schrijf het er gerust onder!)
.
Ik zou nog verder kunnen/willen schrijven maar houd het er nu zo even bij.
Nogmaals het gaat mij er om dat de eerst volgende beginner een goeie en positieve start heeft met deze hobby want daar gaat het toch om? Het moet iets leuks zijn en geen geld vretende ondergang.
.
Heel veel succes met de hobby allemaal!
Rob.

Hallo Ron!
Ja het kan zijn dat ik ergens overheen gelezen heb natuurlijk,
maar ik kan uit het verhaal er daar niet uithalen dat je het model groot of klein moet kiezen.
Ook een motor voor op de neus of op de schouder staat niet echt ergens te lezen.
.
Trouwens de vriend uit het verhaal heeft zijn vliegtuigje kapot gevlogen,
Alleen de besturing het motortje en de regelaar is nog heel.

VrGr Rob.

Hallo Dylan en ook de andere lezers!
Ja inderdaad een goed verhaal maar ook helaas HEEL echt waar gebuurd.
En het is nog niet zo heel erg lang geleden dat het gebuurt is.
(voel mij ook een beetje schuldig, ik heb hem lekker gemaakt)
.
Nu ook waar ik eigenlijk nog verder over wou schrijven!
Het tuigje is stuk en niet meer te reden en wat overblijft is de besturing.
Dus ik dacht ik ga eens zoeken om van bijvoorbeeld piepschuim zelf een vliegtuigje te bouwen-
En ik heb op Google en Youtube gezocht naar *Nederlandse* bouwers maar ik vond niets!
Althans niet een *compleet* vliegtuig van piepschuim,
ja alleen vleugels heb ik wel gezien en filmpjes van uit het buitenland (kijk ik ergens overheen?)
het moet toch kunnen? Een heel vliegtuig uit piepschuim?
Ik denk dat dit een volgende uitdaging gaat worden!
Lekker goedkoop van piepschuim, en heel simpel te bouwen,
een vliegtuigje zoals de Easy Star maar dan misschien ietsjes kleiner.(nee nee niet TE klein!)
Nu weet ik wel piepschuim is niet zo sterk,
maar voor en de romp en het vleugel als je twee lagen tegen elkaar aan lijmt word het door de lijm al sterker!
Afijn ik ga dit even aan de binnenkant van mijn ogen bekijken, Het is ook maar wat hardop dromen.
Maar toch……………..het zou een leuke uitdaging zijn………..

VrGr Rob.

Neem geen piepschuim maar EPP .

Dan leven de modellen langer .

Deze uit de vuurkorf gehaal van de club , heeft 2 maanden in het bos gehangen. (was eerst niet te vinden)
Was tig x gescheurt , en door de bezitter afgeschreven.
full

Nu is het weer een vliegwaardig model , word straks ingevlogen. ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johan,
Zohoow daar kom je mooi aan, Hij ziet er naar mijn idee ook nog uitstekend uit!
Maar ik neem aan dat jij al wat langer vliegt? Want dit is toch niet echt een beginners model?
En EPP kun je toch niet bij een bouwmarkt halen?
Ik heb er zelf nu nog niet echt even de tijd voor maar wil het toch gaan doen met piepschuim van de bouwmarkt!
De vorige keer heb ik zitten testen met lijm en doordat lijmen werd het sterk, en heb het toen gewoon heel simpel op maat gesneden met een scherp fijn gekarteld soort van aardappelschilmesje.
(ik denk dat je het ook prima kunt snijden met een fijn gekarteld keukenmes.)

VrGr Rob.

Neem geen piepschuim maar EPP .
Dan leven de modellen langer .
Deze uit de vuurkorf gehaal van de club , heeft 2 maanden in het bos gehangen.
Nu is het weer een vliegwaardig model , word straks ingevlogen. ;)

De vorige bezitter (ikke) heeft tevreden toegekeken hoe zijn lijk weer tot leven is gekomen.
Voordat hij in de bossen verdween, heeft hij alle hoeken van het veld gezien, boompje geklommen, hekken geraakt, onder hekken doorgeschoten, met zijn punt in de grond gestaan, de windmast gekust, prikkeldraad en schrikdraad getrotseerd en nog veel meer mishandelingen lachend doorstaan.
Dit was nummer 4 (epp, 80cm)

Nummer 1 (epp, 80cm) vliegt na 4 jaar nog steeds en krijgt binnenkort een upgrade. Heeft zelfs meer doorstaan dan nummer 4.
Nummer 2 (piepschuim, 120cm) was na de derde botsing met een boom afgeschreven.
nummer 3 (piepschuim 80cm) vliegt nog steeds maar heeft wel een aantal reparaties moeten ondergaan.
Nummer 5 en 6 (epp, 90cm) hebben vorige week hun maiden gehad en worden nu vrolijk mishandeld.

Deze "combat wings" danken hun stevigheid aan de manier van intapen met glasvezeltape en brede verpakkingstape. Ze zijn goed vliegbaar tot een dikke windkracht 4.
De modellen kostten ongeveer €80,- zonder zender en ontvanger, waarvan het schuim ongeveer €20,- bedroeg. Dus met schuim van de bouwmarkt spaar je niet veel uit...

Er bestaan vele combat wings: Zagi, Zagnuts, Zacki, Tsagi, Swift, Swift II, Zackcombatti, etc. etc.
Kijk eens naar dit draadje:
zagi-mania
Als je me een pb stuurt met je email adres, stuur ik je wat ontwerpen, websites en een handleiding voor het intapen.
Als je de gegevens van de onderdelen van het gecrashte toestel stuurt, kan ik kijken of ze bruikbaar zijn voor een combat wing.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back