Het betreft een LiIo 2S 2800 Mah van het merk Robbe.

Ik heb een vraag,ik heb gisteren voor mijn Zender Futaba T12FG een originele LiIo 2S 2800 Mah van het merk Robbe gekocht No.4559.

Mijn vraag is heeft er iemand ervaring mee die ook de zelfde zender en liIo heeft hoe lang dat je met deze liIo kan vliegen voordat hij op de zender alarm gaat bij 7.2Volt?.

Ik heb hem volgeladen en had 8,1 Volt in de LiIo ik dacht dat als hij vol is 8,4 Volt moet hebben maar ik krijg er echt niet meer in?.
Ik heb hem ook geladen met de lader die hun van Robbe voorschrijven No.8298.

Ik heb hem nu ongeveer 3 uurtjes de zender aanstaan en heb er nu nog maar 7,5 Volt van de 8,1 Volt in vindt het echt veel wat er na 3 uurtjes al uit is voor een LiIo,hoop niet dat hij mss kapot is van het te lang liggen in de winkel.

Kan mij mss iemand hier iets over zeggen?.
Zou er blij mee zijn.

Mvg Ron.

Laatst bewerkt:
Ron, ik denk dat je een Lipo bedoelt, Lilo heb ik nog nooit van gehoord.
Hoeveel mAh was de originele accu?

Hoi Lexo hier met Ron,ja hoor kijk maar eens bij Robbe onder het Nr 4559 daar staat alles erover vermeld.
De originele batterij was een 1700 mAh en het was een Ni-MH
nr F1311 ook van Robbe.

LiIo staat voor Lithium lonen.

Bedankt iid geval voor de reactie.

Mvg Ron.

Laatst bewerkt:
En toch is het geen Lilo Ron! De afkorting van Lithium Ionen accu is LiIo! Dus de hoofdletter L, kleine letter i, hoofdletter I(i) en de kleine letter o. Eigenlijk hoort er een streepje tussen en een n erachter, dan wordt het dus Li-Ion
Er bestaan diverse soorten Li-Ion accu en een LiPo is dus ook een Li-Ion accu. Net als dat een Porsche wel een auto is, zijn niet alle auto's Porsches!

Je vraag is niet te beantwoorden. Daarvoor moeten we weten hoeveel stroom je zender gebruikt. Als iemand het van dit type zender weet dan is het wel, ongeveer, te bepalen!
Als voorbeeld:
Stel de zender gebruikt 0,15A (150mA). Dan kan de zender met een 2800mAh accu (2800/150=18,7 uur) werken. Je moet rekening houden met een stukje veiligheid dus als je dan van 15 uur uit gaat zit je zeker safe!
Denk er om dat het bovenstaande alleen maar een voorbeeld is!

Een Li-Ion cel is over het algemeen pas echt helemaal leeg als de spanning tot 3V per cel is gedaald. De nominale spanning (soms ook wel gemiddelde spanning genoemd) van een Li-Ion cel is 3,6 of 3,7V. Dit is afhankelijk van de soort Li-Ion accu. Wanneer jij dus nog 7,5V meet is de accu dus nog steeds niet leeg en zou hij nog zeker een paar uur door moeten kunnen gaan.

Even wat over je lader en je meet apparatuur. Waarmee meet je de accu spanning? Als dat met een simpele Aldi ,Lidl, Gamma af wat voor winkel dan ook multimeter meet moet je niet te gek veel van de nauwkeurigheid verwachten. Als jij daarmee 8,1V meet kan dat best toch 8,4V zijn! Over het algemeen kan je beter afgaan op wat je lader weergeeft hoewel daar ook vrij grote afwijkingen mogelijk zijn.
Als je een net geladen accu in je zender zet en de zender aan zet zal de spanning in het begin het snelste zakken. Daarna zakt de spanning gedurende vrij lange tijd maar heel langzaam veder. Pas wanneer de accu leeg begint te raken gaat de spanning weer sneller zakken. Dat je na 3 uur de spanning ziet zakken van 8,1V naar 7,5V is normaal. De spanning zal nu vrij lang maar langzaam zakken. Pas als de accu leeg begint te raken gaat hij sneller zakken. Je moet dan denken bij rond de 7V of iets minder. Pas bij 6V, dat is 3V per cel, is de accu echt leeg en moet je echt niet verder ontladen, dan kan je de accu mollen.
Stop dus voor die tijd, bij iets van 3,2V per cel, dan ben je netjes op tijd en zal de accu er niet kapot van gaan.
Succes.

Laatst bewerkt:
Hoi Ernst idd het klopt wat je schrijft ik heb het verkeerd ingegeven.
Kijk aan deze uitleg van jou daar kan ik nu wel iets mee,super tekst en uitleg.

En idd aan het begin zakt de spanning snel af en ik zit nu bij 7 uurtjes zender aan en zit nu bij 7,1 Volt.

Dus als ik het goed tel ik had er 8,1 Volt bij het begin,en ben nu 7 uur later en heb er nog 7,1 Volt in.
Dus op 7 uurtjes 1 Volt verbruikt.

Maar iid geval ik weet nu dat ik niet onder de 3,2 Volt moet gaan per cel.

Sorry je had nog gevraagd met welk soort tester ik meet,het is een Fusion Battery Checker werkt volgens mij best wel goed als ik kijk op de Checker en ik dan een Bv Lipo op mijn Hyperion lader zet dan klopt het wel overeen.

Je bent iid geval bedankt voor de goede tip.

Mvg Ron.

ff zoals Ron v. S. het graag meegeeft (beter goed gejat dan slecht zelf gedaan):

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

Bij Robbe vind ik dat het een LiPo (Lithium Polymer - een vd vele Lithium Ion varianten) betreft.

Eerst even over de accu/lader: je hebt een vrij eenvoudige lader gekocht zonder balancer aansluiting. Dergelijke lader zal enkel de totale spanning van het pakket bewaken, niet de individuele celspanning. Vandaar dat ie waarschijnlijk vrij vroeg (8.1V) stopt - normaal is 4.2V per cell, 8.4V dus. Je zult dus ook niet de maximale 2800 mAh capaciteit halen.

Je loopt met deze lader het risico dat de cellen uit balans raken - d.w.z. dat een cel aanzienlijk minder lading heeft dan de ander. Dit kan zowel bij laden als bij ontladen voor problemen zorgen (zie bovenstaande FAQ). Op korte termijn merk je daar niet zoveel van, maar na een paar maanden intensief gebruik komt er mogelijk een probleem.

Met betrekking tot je eerste vraag (hoe lang kan ik de zender gebruiken met een dergelijke accu): 2800mAh is behoorlijk wat. Volgens de manual gebruikt de zender gemiddeld 500mA - met wat marge kun je zowat 10u (continu!) je zender aan hebben. De originele accu was 1700 mAh, je hebt er dus de helft bij.

Laatst bewerkt:
Hoi Alpha ik heb deze lader erbij gekocht omdat het mij werd aangeraden deze LiIo met deze lader te laden.
Ik heb zelf hier 2 laders van Hyperion staan,met balencer uitgangen.
Maar met deze LiIo heb ik niks aan een balencer, omdat deze geen balencer stecker heeft.
Dus zal ik nu in het vervolg deze gewoon op mijn Hyperion gaan laden heeft toch geen zin het met de extra aangekochte lader te doen.
En hoe ik nu achteraf gelezen heb doet de LiIo het intern balencen,als ik het goed begrepen heb.
Maar ook jij bedankt voor de reactie.

Mvg Ron.

...... Volgens de manual gebruikt de zender gemiddeld 500mA - met wat marge kun je zowat 10u (continu!) je zender aan hebben. De originele accu was 1700 mAh, je hebt er dus de helft bij.

Hier ben je toch behoorlijk optimistisch hoor Alpha.
Accu capaciteit 2800mAh, zender verbruikt 500mA en dan nog rekening houden met reserve en toch kom je aan 10 uur.
Daar kom ik echt niet aan want 2800mAh/500mA = 5,6uur. Rekening houden met een veiligheidsmarge kom ik dus maar aan de 5uur!
Maar een verbruik van 500mA door de zender lijkt mij eigenlijk wel erg veel. Als het de helft is lijkt me dat geloofwaardiger. Het zou best zelfs nog wel lager kunnen zijn. Maar om dat zeker te weten zou er eerst aan zo'n zender gemeten moeten worden.

Mijn 8fg doet met HF module aan, standby gemeten ~190mA en met de sticks in beweging 210-220mA. maargoed, was met n analoge paneelmeter gemeten...:?

Red dus ook doodleuk 10 uur op een 2500mAh lipo.:)

Volgens mij kan je de robbe zenderaccus(LiFe, LiIon) niet eens gebalanceerd opladen....

O maar dat kan heel makkelijk 10 uur zijn, dat zal ik niet ontkennen. Maar jij schrijft:
Volgens de manual gebruikt de zender gemiddeld 500mA - met wat marge kun je zowat 10u (continu!) je zender aan hebben.
Die 500mA kan ik echt niet rijmen met 10uur. Als je had geschreven dat jij hebt gemeten dat de zender ongeveer 200mA gebruikt, was er niets op aan te merken geweest. :thumbsup:

Overigens is en niets mis met een (goede) analoge meter! In dit geval zou het zo maar kunnen dat die een beter resultaat geeft dan een digitale meter. Een digitale meter kan gevoelig zijn voor hoogfrequente instraling van de zender. De meeste analoge meters hebben daar minder snel last van.

Deze speciale zenderaccu's bevatten per cel een blokje elektronica dat het laadproces en de onder- en overspanningsbewaking verzorgd. Daarom mogen deze accu's niet met een gewone Li-Po lader worden geladen, maar is de voor deze accu's aangepaste Robbe lader nodig.

Heb ook de ervaring dat de 8,4 volt die je zou verwachten als de zenderaccu vol is niet wordt gehaald. Mogelijk zorgen de twee elektronicablokjes in de cellen voor wat spanningsverlies.

Hier ben je toch behoorlijk optimistisch hoor Alpha.
2800mAh/500mA = 5,6uur.

Idd, je hebt helemaal gelijk Ernst (ik ga hier ff behoorlijk in de mist met hoofdrekenen. Mea culpa, etc.). Desondanks zul je er toch makkelijk een hele dag mee rondkomen want de zender 5.6 uur aan hebben is behoorlijk lang, zelfs op een zonnige Juni dag.

Deze speciale zenderaccu's bevatten per cel een blokje elektronica dat het laadproces en de onder- en overspanningsbewaking verzorgd

De info op Robbe.de heeft het over onder/overspanningsbeveiliging per cell, maar rept niet over een balancerfunctie?? Mss ff een mailtje naar de Robbe service desk met vraag om meer info?

Als het printje op de Li-Po cel bij het bereiken van de maximale laadspanning de laadstroom om de cel leidt is dat ook een vorm van balanceren. Elke cel is dan individueel beschermd tegen overladen.

Beide cellen hebben hun eigen printplaatje. Maar omdat er tussen beide printjes geen verbindingen zijn, "weten" ze niet van elkaars bestaan.

Goede morgen,ik ben er ff een paar daagjes niet op geweest.
Maar nu zie wel de een en ander reactie en vind dit echt gewelig mannen,hier kan ik nu volop mee verder.
Ik wilde mij ff bedanken voor de fijnne feedback aan ieder die een reactie achterliet.:worship:

Mvg Ron.

hallo ron

ik gebruik ook deze accu in mijn t12fg en zit gemiddeld op 13uur gebruik maar dan nog niet leeg maar speel op save en ga dan laden

Hoi ben ik blij toch eens iemand te hebben die hetzelfde heeft,bedoel de zelfde zender en LiIo.
Ik heb er nu ongeveer 11,uur op zitten en heb er nu nog 7,0 Volt in dat kan dan ongeveer met die 13 uur uitkomen.
Dus ik heb dan nog 0,2 Volt voor 2 uurtjes.
Bedank ook voor de reactie.

Mvg Ron.

Hoi allemaal.

Ik heb deze accu net besteld voor mijn 12FG. Kan ik met mijn graupner lader deze accu laden??? ( LiLo programma) Of is het verstandig om de bijpassende lader te gebruiken?? ( Moet ik dan nog wel even bijbestellen.)

Vertrek namelijk aanstaande donderdag met 5 clubgenoten naar de Teck (Kirchheim) Een beetje extra Mah is dan niet verkeerd als je een hele dag vliegt.;)

Gr: Adrie

Heb toch maar de bijpassende lader besteld. Heb verhalen gelezen op rc network met snelladers om deze accu op te laden. Wordt je niet bepaald gelukkig van als je dat leest.

Ik had dit topic indertijd gemist maar nu dan toch nog een reactie.
Ik heb dezelfde zender en accupakket. Van de Robbe vertegenwoordiging op de Intermodellbau heb ik gehoord dat deze pakketjes -zoals al eerder geschreven- een stukje eigen elektronika aan boord hebben om te voorkomen dat de cellen overladen worden. Apart balansen is dus niet nodig.
Laden kan met iedere lader met lipo-functie. ik doe dat ook al twee jaar zonder probleem. Gaat alleen zeer langzaam (waarschijnlijk door die ingebouwde elektronica). Spanning van de lipo loopt snel op dus de laadstroom wordt al snel terug geregeld.
Ik ben in de praktijk zeer blij met dit (overigens zeer pittig geprijsd) accupakketje. grootste voordeel -voor mij- is niet zozeer de grotere capaciteit maar de geringe zelfontlading t.o.v. NiMh accu's. "Vroeger" moest ik de zender eigenlijk voor iedere vliegdag laden maar nu is dat meestal nog slechts 1x per week / twee weken. Als ik -uitzonderlijk- eens twee of drie weken niet gevlogen heb, is de accu nog steeds vol. Bij de NiMh accu was die dan al zeker leeg.
De zender geeft overigens bij 6,6V (dacht ik) de melding "accu is bijna leeg".

Ik heb deze accu gisteren ontvangen om hem in eerste instantie met mijn graupner lader te laden. Maar vanwege dat stukje electronica in de accu heb ik daar vanaf gezien. Heb verhalen gelezen over het opladen met automatische laders. Dat ging niet altijd even goed zeker wanneer je met te hoge laadstromen laad. De originele zenderaccu lade ik altijd met mijn graupner lader op 300 Mah. Ging en gaat nog steeds prima. Cappaciteit is wel iets terug gelopen maar voor een accu van 2008 nog steeds prima als reserve. Vandaag de nieuwe accu met de aanbevolen stekkerlader geladen. Duurde zo'n 3,5 uur. Spanning na laden is 8,1 volt. Ben zeer benieuwd hoe lang deze accu meegaat op 1 lading. Morgen naar de Teck voor 4 dagen. Dat wordt gelijk een mooie test.;)

Back