Het betreft een LiIo 2S 2800 Mah van het merk Robbe.

Dat ging niet altijd even goed zeker wanneer je met te hoge laadstromen laad.

Zoals ik al schreef is dat in principe niet mogelijk. Mijn lader -Hyperion 720 Super Duo- start (in lipo programma met 1C = 2,8A laadstroom) met die 2,8A maar al heel snel (enkele minuten) loopt de spanning van de accu op (of in ieder geval de door de lader gemeten spanning) en gaat de lader terug regelen naar +/- 1A. Na een uurtje of zo loopt dat verder terug naar minder dan 0,5A.
Daarom duurt het dus vrij lang.
Dat jouw nieuwe accu "slechts" 3,5 uur nodig had is niet zo vreemd... lipo's worden verkocht/bewaard met een gedeeltelijke lading (+/- 50 - 70%).

Klopt, deze accu's zijn altijd al gedeeltelijk geladen. De spanning zal wel snel wat teruglopen om vervolgens voor een lange tijd daar te blijven staan.
Hoeveel uur zendtijd heeft deze accu bij jou???

Echt geen flauw idee. Daar let ik eigenlijk helemaal niet op. Ik maak met mijn kisten (vooral jets) altijd vrij korte vluchten. Op die manier kan ik met een volle accu altijd wel enkele weken vooruit.
Ik kan me voorstellen dat dat voor iemand met zwevers anders ligt (veel langere inschakeltijd van de zender).
Het is sowieso een enorme verbetering t.o.v. de originele NiMh accu. Die heeft "slechts" 1800mAh capaciteit en ook nog een flinke zelfontlading.

Back