Het bos doorheen de lipobomen, over S en P.

Een handige site, met zelf in te vullen diagrammen.

Misschien dat het voor sommigen wat duidelijker wordt hoe hun (toekomstige) cellen er uitzien vanbinnen, hoe ze aan te sluiten, en wat er met de balanceerstekkertjes aan de hand is.

http://scriptasylum.com/rc_speed/_lipo.html

Verder op die pagina zitten nog erg handige rekenaartjes.

Handige site, maar klopt deze afbeelding wel?
Bij draad (+ cel 4) die je moet verwijderen hoort toch eigenlijk verbonden te zijn met de min van cel 3?
Zo heb ik mijn Y-kabel tenminste gesoldeerd. Of doe ik iets verkeerd?

Wouter, je hebt helemaal gelijk, de eerste cel van het tweede pakket kan zo nooit gemeten worden door de balancer. De rode draad moet aan de laatste zwarte draad van het eerste pakket.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Nee hoor, het plaatje klopt geheel. De accu's staan in serie dus de balancer kan het potentiaal over de eerste cel van het 2e pakket wel degelijk meten.

Ik zal het uitleggen. De - van de rechter cel is verbonden met de + van de linkercel (ze staan in serie).

Dit houdt in dat de min van de laatste cel van het rechterpakket, gelijk is aan de + van de eerste cel van het linkerpakket. Immers de min van het rechterpakket is verbonden aan de plus van het rechterpakket. Aangezien de min van de laatste cel van het linkerpakket al naar de balancer gaat, en deze identiek is aan de + van de eerste cel van het rechterpakket, is het overbodig om die draad aan te sluiten op de balancer. Sterker nog; doe je dat wel dan zou je balancer moeten gaan protesteren, omdat hij dan over 1 cel een potentiaalverschil van 0 meet.

Misschien dat het zo duidelijker is, heb het even met paint uitgetekend:

balancer.jpg

Beetje schaamrood op de kaken...

Je hebt gelijk, over de verninding tussen de accu's heen gekeken.

Bedankt!!!

N.P.S.

Back