Het expeditieschip van Willem Barentsz - Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 16 aug 2019.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog twee punten, dan is het voor mij ook afgerond:
    Één in jouw verslag noem je nergens afmetingen van gaten of planken van het boevennet of de opbouw. Ik kan dat dus eenvoudigweg niet overnemen want het is er niet.
    Ik baseer me met plankjes die ik gebruik op datgene wat ik in kan kopen, en dat past goed met de schaal waarop ik werk en de 17e eeuwse praktijk.
    Ik heb jouw verslag hier ook niet voor gebruikt.

    Twee: ik heb op 12 oktober 2018 via een persoonlijk bericht contact met je gezocht over de bouw van dit schip. Helaas geen reactie daarop van je gehad.

    Mensen die mij helpen krijgen zeker credits van mij:
    (Danny Mulders - Batavia, Hans Groenenberg - Duyfken, Zeven Provinciën, Piet Sanders - Statenjacht) en als je mij met zinvolle informatie helpt wat ik nog niet wist ben ik zeker bereid je naam te noemen, maar dat is hier nog niet het geval geweest.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2019
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Overigens ook bedankt aan iedereen die een Kolderstok model aangeschaft heeft en mij geattendeerd heeft op kleine onjuistheden of verbeterpunten in de bouwbeschrijvingen.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed dat je dit even laat weten, want ik had het dan inderdaad verkeerd opgevat. Maar ik vind wel dat je dit soort 'problemen' beter even onderling uitzoekt in een PB, dat voorkomt dan tevens dit soort misverstanden en voorkom je reacties van anderen..... en een hoop gedoe:rolleyes:
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mee eens :)
    Ik wil niemand tekort doen - en zeker Constant niet, want die bouwt op kleine schaal een zeer gedetailleerd bootje met de nodige kunde en vakmanschap.
    Ik heb afgelopen modelbouwdag op de Bataviawerf het model van hem in het echt gezien, en dat zag er zeer net uit.

    Dat mijn model nu erg sterk lijkt op wat Constant bouwt lijkt me vrij logisch als de boeken en tekeningen van Hoving en Emke een bron van informatie zijn.
    Ik benadruk hier overigens wel dat dit niet mijn enige bron is. Ook de informatie die ik kreeg via de Harlingen werf en de boeken van Witsen en van Yk heb ik geraadpleegd.
    Bij het samenstellen van de romp en de spantvormen ben ik ook op een aantal punten afgeweken van de bekende tekeningen om de beplanking "makkelijk" te houden.
    Dit is een stuk "vrijheid" die ik me als modelbouwer/ontwikkelaar veroorloof om zo tot een maakbaar bouwpakket te komen. Gezien het feit dat de 17e eeuwse bouwwijze ook behoorlijk vrij was (Constant schrijft daar bijvoorbeeld over bij het beplanken van zijn dek) lijkt me dat geen werkelijk probleem.
     
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zou het vanaf nu weer over de bouw van het bootje kunnen gaan?
    Zouwik wel fijn vinne.
    Ik vind het namelijk wel een erg mooie boot.
    Dankuwel astublief.:bier:
     
    Jaques, Hoosterw en *Hans* vinden dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) Doen we
     
  7. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Graag gaan we verder met het schip.
    Nog even dit; je schreef dat je contact had gezocht, maar voor zover ik weet is dit nooit aangekomen, anders was ik er zeker op in gegaan. In mijn resterende mails kan ik dat nu niet meer terugvinden.
    Maar mijn hulp biedt ik graag aan.
    Er zullen nog wel een aantal hobbels te nemen zijn. Er zijn me nog steeds een paar dingen niet duidelijk maar daar komen we dan samen wel uit. Het is zo dat ik momenteel niet veel gelegenheid heb om te bouwen aan dit model, anders was ik wel weer verder gaan zoeken naar oplossingen.
    Overigens heb ik wel een vraag over de romp. Ik zie geen berghouten, komen die nog?
    En verder ben ik benieuwd waar je dingen als betingen, een braatspit en nagelbanken wil plaatsten. Dit in verband met het bergen van de bok en de schuit.
    Constant
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Berghouten komen nog, ja. Daar waar ze komen kun je al een beetje zien. Verder ben ik me momenteel aan het inlezen over het braadspil (of -spit, zo je wilt) en de verdere dekindeling.
    Ik heb daar bij de Duyfken ook al over nagedacht.
     
  9. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Ben blij dat het weer opgelost is!
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Had even het gevoel hier op te reageren...Sinds 2014 heb ik dit forum gevonden en dat was in de tijd dat ik wanhopig met mijn eerste bottertje aan het stoeien was. Ik snapte niet dat mensen het voor elkaar kregen zulke mooie schepen te bouwen en nog af te ronden ook. Om ook wat kundiger te worden heb ik denk ik alle verslagen doorgeworsteld. Ook veel advies gehad van mensen in een PB ook van hen die helaas zijn overleden. Alles bij elkaar maakte mijn werk beter en mooier. Je wordt handiger en ziet snellere oplossingen hoe je iets kan maken.
    Veel mensen springen hier uit met het werk en de uitgebreide verslagen die ze hebben laten zien! Dan denk ik vaak, zo wil ik het ook voor elkaar krijgen. Is dat gelukt? Zeker niet. Maar ben tevreden met wat ik kan en leer door het te doen, elke dag bij.
    Ik maak graag je modellen. Ze zijn mooi en er zit een behoorlijke uitdaging in. Knap dat je deze pakketten weet te ontwikkelen. Zoals je zelf al schetst zit hier ongelofelijk veel vooronderzoek in om een model te ontwerpen.
    Uiteraard een model, wat zo getrouw mogelijk het "ware"model benaderd. Waren er bewaarde tekeningen uit die tijd ( en die waren er geen eens) dan was het allemaal zo gemakkelijk geweest. Maar dan zat er in het ontwikkelen van je schepen minder uitdaging in voor je.
    Ik denk dat ik namens vele bouwers wel mag spreken dat we je waarderen in je gedegen onderzoeken, het ontwerp, de uitstraling en je kunde hierin. Maar ook het feit dat je kiest voor de schepen die ons zo aanspreken! Dit geeft ons bouwers duizenden uren plezier!!
    Dank, dat je iedereen uitgebreid te woord staat en ook buiten dit forum om. De snelheid waarmee je iets oppakt mochten er onduidelijkheden zijn. Het gezamelijk feedback wat er gegeven wordt en wat door bouwers wordt terug gegeven.
    Zonder namen te noemen waardeer ik iedereen hier in.Voor hun zeer uitgebreide verslagen! En eerlijk zonder dit forum zou ik het niet hebben gered of mogelijk er zelfs wat minder plezier in hebben gehad. Sommige zijn beter. Sommige zijn uitmuntend. Van sommmige denk je dat wordt een hele kluif voor hen.Sommige beginnen zeer enthousiast en verdwijen wat jammer is.Het gaat wel iedereen om het plezier hier van bouwen van jou schepen.

    Succes met het verder ontwikkelen van het scheepje van onze Willem. Ook deze staat al weer op mijn verlanglijstje. Eerst maar weer verder met mijn Zeven Provincieen en tot een voleinding brengen. Vanavond eerst maar weer op het forum surfen en verdere inspiratie op doen bij mijn collega bouwers. Ga zo door mensen!

    Met vriendelijke bouwgroet Hans Groenenberg.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2019
    Montgomery, Fvrank, Pingu57 en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Pfff - ik wordt er een beetje verlegen van Hans:) Maar dank je wel!
    En dit alles komt voort uit mijn zoon die een model wilde wat er niet was (de Batavia) - en ik me afvroeg waarom dat model er als bouwpakket niet was.
     
    SjorsZ, Jaques, Hoosterw en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt weer een mooi scheepje Hans. Proficiat
     
  13. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Is Hans er al uit hoe het verder moet met de afwerking van het achterschip, dus het gedeelte voor de kajuit? Dat is voor mij nog een hele vraag. Hoving tekent daar voor de mast de plek van de roerganger, die een helmstok bedient (geen kolderstok) en de man heeft in feite geen uitzicht naar voren omdat het "boevennet" gedeelte wordt afgesloten door een getimmerde wand. Daarvan heb jij de eerste aanzet al gemaakt zo te zien.
    Hoe dan ook de roerganger moet uitzicht hebben gehad. Hij werd wel geleid door de stuurman, maar hij moest zelf ook wat kunnen zien.
    De reconstructie van de Weerdt laat een kolderstok zien met een luik voor het hoofd van de roerganger. Dat luik kom je niet tegen op de prenten van de Veer.
    Ik volg de reconstructie van Hoving, met dien verstande dat een breed middendeel van het boevennet werd weggelaten.
    Verder maak ik de toegang naar het achterdek via een ladder achter de mast. Daar is plek voor om loodrecht naar boven te kunnen klimmen. Op het boevennet kon je niet lopen, alleen aan de zijkanten.
    Constant
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik volg daar in grote lijnen de opbouw zoals die ook op de Duyfken gemaakt is en die je op een aantal prenten ook terug vindt. Dat wil zeggen een kolderstok met een helmstok die onder de bezaansmast door loopt. Het boevennet stopt net voor de kolderstok-hut, en deze hut staat dan weer op een dicht dek. Dit is een vergelijkbare hut als die op de Duyfken. Dit is meer de de Weerdt oplossing.

    Ik ben momenteel even op vakantie, dus alles staat stil, maar binnenkort volgt weer een foto.
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    veel vakantie plezier hans
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. Emiel Schong

    Emiel Schong

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Velsen-zuid
    Hallo Hans,
    Als nieuw lid van het forum lees ik nu ook de conversatie m.b.t het ontwerpen van het scheepje van Willem Barendsz.
    Ik zit hier al op te wachten want er staan er al twee te pronken in mijn kamer. T.w. de Duyfen en het Statenjacht.
    Ik heb er meerdere van andere ontwerpers maar deze zijn heel mooi geworden. Kom maar op met 'Willem' en voor wat
    betreft dit forum heb ik al diverse tips voorbij zien komen die ik nog niet wist. Top.
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Welkom op het forum Emiel.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Kleine foto-update:
    IMG_20190908_164126.jpg

    De romp is zover gereed. Ik ga nu de berghouten plaatsen en ben begonnen met het galjoen.
     
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit geeft zeker al weer een mooie indruk hoe je dit wilt hebben!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zeer fraai!
     
    *Hans* vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina