het "figuren explained" opsomtopic.

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
op verzoek is deze sticky draad aangemaakt om de uitgelegde moves in het topic Welke 3d figuren zijn er en hoe voer je ze uit? hier op te sommen.

de figuren zullen door de moderators in dit topic worden gecopieeerd, zodat we hier een net overzicht hebben van enkel de figuren.
het bespreken van de figuren en alle chit chat eromheen kunnen we dan mooi in het bovengenoemde topic doen.

{mod}
Student

Dit bericht is al uit 2005, en gaat met name over 3d manouvres.
Bij deze pas ik zelf de toevoegingen aan.

Dus hieronder nieuwe figuren, hun omschrijving, vragen etc.
als een figuur is uitbehandeld, voeg ik de discussie eromheen samen, veeg ik het topic weer schoon.

Doel is een nette lijst, met leuke figuren om te oefenen.
niet alleen voor beginner, ook voor de gevorderde

Laatst bewerkt door een moderator:
Marcel zei:
PIROFLIP:

ALs je de Realflight simulator hebt dan kun je "recordings" downloaden van de piroflip,vervolgens kun je die bekijken en in het menu een optie kiezen om de zender op het scherm te laten zien.
Op deze manier kun je zien hoe men stuurt met de sticks bij een piroflip.

ALs je geen Realflight hebt,dan is dit mischien handige info:

Om te beginnen kun je het beste dual-rate aanzetten op je hekrotor zodat je de stick vol in de hoek kan houden zodat de heli ongeveer 1 seconde erover doet om 1 piroette te maken.

ALs je vervolgens gaat piroetten dan moet je net voor het moment dat de staart naar je toewijst volle positieve pitch geven en voorover nicken(elevator).
Vanaf dat moment moet je met je cyclics(tuimelschijf) gaan rondroeren in hetzelfde tempo als dat je staart piroet.
ALs je linksom piroet dan moet je rechtsom roeren met de cyclics en vice versa.

De pitch en forward/backwards elevator moeten dan ook gelijk lopen,dus als je vol positief geeft moet je op dat moment ook vol vooruit nicken.

Om dit te leren moet je echt veel oefenen en op een gegeven moment heb je het ritme te pakken

Dit is de eenvoudigste versie van de piroflip met 1 piro per flip.

Raptor Rulezzz zei:
Tail Stand Launch
Dit is eigenlijk een vrij simpel figuur, maar wel angstaanjagend.

De heli staat gewoon op de grond, je geeft flink pitch, trekt de heli achterover en vliegt op de kop achteruit weg.

Om dit te leren moet je uiteraard beginnen met oefenen op de sim, daarna kun je gewoon op hoogte (mtr of 10) gaan hoveren (net doen of je op de grond staat) en dan de manouvre uitvoeren... als je een klein stukje achteruit op de kop gevlogen hebt gewoon doorflippen (nick achterover) totdat de heli weer normaal rechtdoor vliegt.

Als je dit goed kunt dan kun je steeds lager beginnen, totdat je hem vanaf de grond doet. Daarna kun je er dan nog een bochtje op de kop achteruit e.d. aan vastplakken.

Er zijn natuurlijk ook nog vele andere variaties om spectaculair op te stijgen maar dit is een bekende en leuke om te doen.

Rick NT zei:
Tail Stand Launch

Op z'n kop achteruit weg vliegen doe je dus met negatief. Dus op het moment dat de heli ongeveer 45 graden door verticaal is heen gedraaid geef je een flinke dot negatief. Hierdoor knalt de heli ineens vol in z'n achteruit en dat is nou net het mooie aan dit figuur. Probeer zo min mogelijk aan de rudder te komen tijdens het flippen en negatief geven hierdoor blijft de staart mooi recht voor de heli uit te staan. Een uitbrekende staart kost heel veel energie en dan kakt het toerental in en wordt het echt spannend.

Raptor Rulezzz zei:
Death Spiral(fig. 19 op de PDF)
Je stijgt naar grote hoogte, hangt de heli stil... Gooi hem helemaal op de kant, direct 0 graden pitch geven en VOL nick (voorover of achterover) daarna als je genoeg draaien gemaakt heb met roll links of rechts de heli weer vlaktrekken en met pitch opvangen.... De heli is dan een heel stuk zijdelinks op de kant naarbeneden gevallen (al voorover/achterover draaiend).
LET OP: De heli zal ERG hard vallen, dit kan in het begin even schrikken zijn. Hoog beginnen dus :roll:

Beginnen met oefenen op de sim, daarna op hoogte met bijv. 1 draai beginnen en zo steeds verder uitbouwen. Ook dit is een vrij simpel figuur.

Cheers,

Richard

Rick NT zei:
Death Spiral

Ik begin de death spiral meestal vanuit een kwart Stall Turn. Voordeel hiervan is dat je dan niet saai horizontaal hoeft weg te klimmen om de broodnodige hoogte te bereiken.
Dus een kwart Stall Turn naar links (pitch 0), heli ligt dan op z'n linker zijkant. Nick voor of achterover maakt niet uit, de heli blijft toch op z'n linkse kant liggen. Op het moment dat je het laag of hard genoeg vindt, stop je met Nick geven en Roll je door naar links om op z'n kop (pitch negatief) of naar rechts pootjes naar beneden (pitch positief) te stoppen.
Probeer altijd dezelfde zijkant aan te houden, dan veras je jezelf niet zo snel onderin. Voor rechtsdraaiende Heli's is de linkse kant makkelijker en vice-versa.
Leuke variatie is halverwege van Nick-richting te wisselen.

Rick

Rick NT zei:
Wat wel een leuke combo is, Death Spiral op rechts beginnen, stoppen met Nick, heli 180 graden met de staart draaien, Death Spiral verder zetten op links. Maar dan moet je eerst wel een normale Death Spiral in de pocket hebben.

Rick

Gerard_nl zei:
de knife edge piruette (ook een 3d masters figuur)

vrij simpel te vliegen.
vanuit voorwaartse vucht met gemiddelde snelheid trek je de heli lichtjes achterover, zodat hij licht omhoog vliegt.
je begint dan aan een rol naar meskant, zorg dat je pitch op 0 graden staat als je rolt.
als de heli meskant hangt geef je rudder zodat de heli een piruette maakt linksom of rechtsom terwijl ie meskant hangt.
na de piruette de heli terug rollen (nog steeds pitch op 0 graden) en doorvliegen.

bij een mooie knife edge piruette vlieg je hem in een mooie boog omhoog, en als de heli stil begint te vallen de piro, en dan met de zelfde boog richting weer omlaag.

je kan mooi varieren door de heli met de skid naar je toe of rotor naar je toe te rollen, en de verschillende kanten op te piruetten.

Rick NT zei:
Het grootste aandachtpunt bij de Knife Edge Piro is een niet te hoge snelheid.
Als je een te hoge voorwaartse snelheid hebt zal de staart moeite hebben om rond te komen (he Gerard). Bij een 401 is dit goed te zien, die blijft soms zelfs even staan en knalt dan in 1 keer rond.
Dus vooral bij de eerste keer niet proberen om er met een hoge snelheid door heen te raggen, dan beter nog enkele meters hoger gaan zitten.
Wind mee helpt ook en natuurlijk piro-en tegen de draairichting van de bladen. Om de snelheid er meer uit te halen kun je ook in het begin wat meer nick geven waardoor de heli steiler klimt en sneller snelheid verliest.

Rick

Marcel zei:
Tictoc:

Als je eenmaal de heli kunt flippen dan kun je ook gaan oefenen voor de Tictoc.

Bijvoorbeeld de standaard tictoc met de staart naar beneden en de rotordisk naar je toe.

Het makkelijkste is denk ik eerst achterover flippen en gelijk weer terug op het moment dat de heli inverted hangt,en dit herhalen totdat het goed gaat.

Daarna kun je beginnen vanuit een normale hover(in het begin op veilige hoogte;-))met wat positieve pitch en gelijk daarna trek je de heli achterover met je elevator totdat ie ongeveer 135 graden achterover hangt.Op dat moment geef je negatieve pitch en gelijk voorover elevator totdat ie weer ongeveer 90 naar voren nickt.
Als je deze stap steeds herhaald heb je een tictoc.
De timing van de pitch en elevator is wel belangrijk om op dezelfde hoogte te blijven.

Als je de normale tictoc onder de knie hebt,dan zijn er nog wat varianten,zoals de knife-edge tictoc,nose-down tictoc en zelfs een tictoc looping.
Of de tictoc waarbij je iedere slag de neus 90 graden verdraait(ala Szabo).
Als je dat onder de knie hebt dan kun je de "Big Ben" gaan oefenen,dan moet je als het ware ieder uur van de klok tictoc-en ;-)

Groeten,
Marcel

Om de figuren weer eens een beetje in het licht te zetten, heb ik dit topic even uit de brandstofhoek gehaald. Ik vermoed dat electro tegenwoordig ook redelijk meedoet, dus mag dit best in "algemeen" staan :mrgreen:

De geest van dit topic wil ik in stand houden. Dus wie een figuur heeft, mag dit hier uitleggen.
Wie vragen heeft, mag dat ook hier stellen. MAAR: als de vraag beantwoord is, voeg ik e.e.a. even samen, en veeg ik de discussie weer schoon.
Zo houden we dit topic ook voor de toekomst levend, en mooi "schoon"

Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel figuren bijgekomen...

Laatst bewerkt:
lijkt me een rare volgorde, kun je al wel inverted vliegen, funnels, hurricanes? piroflips staan meestal toch pas later op de lijst...

Kan zelf ook nog geen funnels of hurricanes, toch ben ik ook al begonnen met een halve piroflip er soms tussen door te zetten.
Eerst op de sim suf geoefend en dan zo af entoe er is een lipo mee leeg maken. Het lukt mij ook niet echt om de twee delen aan elkaar te zetten.
Maar dan vraag ik me af, stel dat ik een hurricane kon of een funnel (inverted vlieg ik al rondjes) zou die piroflip dan makkelijker gaan?

Ik verwacht dat niet, dus bask04 zou het gewoon proberen op de sim uiteraard, lukt dat dan kan je het eerste gedeelte van de halve piroflip in het echt proberen.

@de rest: bestaat er uberhaupt een soort van lijst of boom waarin je kan zien welk figuur je eerst moet kunnen voordat je verder gaat? Sommige zijn wel logisch maar vind het ook wel iets om zo nu en dan eens op terug te kijken van 'wat kan ik nog meer leren'.

send from my tab with Android

Zo een lijst bestaat er, volgens mij heet het radds school of flight of zoiets.
Maar ik heb geprobeerd te smokkelen maar dat werkt niet .
Je moet alle 8 orientaties in je hoofd hebben zitten inc 8jes upright en inverted vooruit/achteruit hurricanes funnels mobius transitions.
Piro hover upright en inverted en dan piroflips/loopings/funnels.
En alles ertussen wat ik nog vergeten ben en wat er erna nog allemaal komt.
Dat vindt ik het mooie eraan het houdt nooit op :D

Kijk das een mooi topic. Zijn best nog wel wat mensen die geen idee hebben hoe ze verder moeten.
Maar gelukkig hebben we dit forum. Helemaaal top

send from my tab with Android

Was al helemaal in multicopterland.
Ik denk hmz maby een hk 450 ofzo om eens te rommelen.
Zie ik dit.
OMFG wtf damn ?!!?!? heb er een bruine vlek op mijn stoel van over gehouden..

Laatst bewerkt door een moderator:
Als iemand nog niet behandelde figuren heeft...
Ook voor beginner, 3d mensen, acro mensen, alle figuren mogen hier neergezet worden

Back