Hans Groenenberg
Forum veteraan
Fluitschip zeilend in de wind.
Geschilderd door Claes Jansz Rietschoof omstreeks 1680
In de 17e eeuw bezat de Fluit een karakteristieke vorm en dit is waarom menigeen gecharmeerd is van dit schip. En dan met name om de ronde achtersteven.
Dit schip is voor lange tijd gebruikt als vrachtvaarder en door de loop van de tijd wel iets veranderd qua vorm. Mede door de vele duizenden gebouwde Fluiten floreerde de Nederlandse economie.
Dit model wat door Kolderstok is ontworpen is een houthaler oftewel een Noorts-Vaerder.
Enige tijd geleden benaderde Hans mij om zijn ontworpen model ook te gaan bouwen voor deze daadwerkelijk op de markt gaat komen.
Uiteraard bedoeld om te zien of het uitgedachte model met zijn snij-bestanden ook daadwerkelijk klopt. Maar ook om er achter te komen of er eventueel aanpassingen nodig zijn. Tenslotte is het op de markt brengen al spannend genoeg en wil je alle verrassingen uitsluiten. Gaandeweg tijdens het bouwen komen we hier achter. Het bouwen is al enige tijd aan de gang en hierdoor zal ik met terugwerkende kracht het verslag gaan plaatsen tot het moment dat ik weer bij ben.
Laatst bewerkt: