Om fotor nog even aan te vullen....
Ja, dit is een heel complexe vraag. Je wilt niet alleen de glijhoek optimaliseren, je wilt ook al die andere dingen (i meer of mindere mate).
Eigenlijk kun je dat soort zaken alleen redelijk optimaliseren als je met en van de programma's XFLR5, FLZ-Vortex, of FMFM aan de slag gaat. De 1e is gratis, de tweede betaalbaar, de derde 250,- of zo (heb ik er ook niet voor over).
Met XFLR5 begon ik met een vleugel te ontwerpen met bij behorend stabilo en kielvlak, maar nog zonder romp. Als ik eenmaal iets had wat me aanstond voegde ik een romp toe. Hellaas (heb ik na de 1e keer geleerd) verandert die romp niet alleen de grootte van die glijhoek (wordt kleiner vanwege de extra weerstand) maar ook de invalshoek waar die optimale glijhoek optreedt en het benodigde instelhoekverschil, en de bijbehorende ligging van het zwaartepunt .....
Wil je dat alles goed doen, en echt op zoek gaan naar een bepaald (door jouw gewenst) optimum, dan ben je nog wel enkele uren aan het stoeien met zo'n programma.
Ik heb dit expres nog niet echt genoemd in deze draadjes, omdat dit soort programma's gewoon nog 5 (10??) stappen te ver is voor de meeste lezers. Dat zou zoveel vragen losmaken, dat het beantwoorden een full-time-job zou worden.
Wat een beetje stoeien met zo'n programma wel heel erg duidelijk maakt, is dat elk vliegtuig een compromis is van vele variabelen. Verander er eentje, en het gedrag wijzigt op vele punten. Één optimaal vliegtuig bestaat niet!
Mocht je het toch willen proberen. XFLR5 is gratis te downloaden, met Google is het zo gevonden.
Hier vind je een goede handleiding (pag. 27).
Dirk.