Het grote Hydro-plane draadje - back to basic

Hallo jongens,

Ik ben 6 weken weg geweest met vakantie en zie daar heb ik de hele topic gemist.
Na 35 bladen door te hebben gelezen ben ik als depron fan natuurlijk ook gevallen op dit leuke speeltje.
Ik had een vraag, ik wilde er een MEGA 16/15/5 op zetten maar is het dan een raket of moet ik dan naar de 30% vergroting gaan.

Hans.

Van 25 naar 75 gram motor....
Zou dan zeker minimaal 20 % vergroten,
Servo's en accu moeten met een zwaardere motor ook naar achteren denk ik
Waarom niet dat 40 euri motor/regelaar setje bestellen,dan heb je 45 gram motor, ontwerp dan 10-15% vergroten

Peter

Het is de bedoeling dat ik 15 augustus weer op vakantie ga en het wil meenemen, weet je een alternatief?

Hans.

ja heb ik ook gezien

incl. informatie CD :lol: HA HA HA

ja prop-er nu worden jou ideeen/plannen ook gejat :lol:

(wel duur trouwens de materiaalkosten van die kit zijn incl. CD ongeveer €3,00)

Peter,

Dat 40 euro setje, draai je die op 3lipo's neem ik aan. Hoeveel Amp?
Kan dit setje niet op de orginele formaat of is het overkild?

Hans.

Hi Hans,

Ik ga het binnenkort monteren op mijn origineel formaat prop-er hydro...
Echter de originele HydroFoam is ongeveer 10% groter dan prop-er's ontwerp en daar zit een 30 gram motor en een 60 gram lipopakket in....
Mijn idee is dus eerst deze 15 euri motor met een 7x4 prop (<10 amp) met 3s1000 lipos' (90 gram...) te proberen
Ideaal is denk ik 20 % vergroten, dan heb je met deze zwaardere motor en lipo ongeveer de vleugelbelasting van de originele HydroFoam
Dan wel naar 8x4 prop, ongeveer 13 amp/ meer dan 600 gram stuwdruk en dit op de 3s1000/15C lipo's zoals o.a. door www.rctechnics.nl wordt verkocht
Zodra mijn hydro "op" is of gecrashd ga ik ook voor een 120% versie met deze setup

Zorg vooral voor een 4mm carbonbuis over de volle breedte van de voorzijde van het "dek" en drijvers op dit punt komen de meeste krachten te staan....

Peter

OK bedankt,

Dan ga ik meteen over tot de 120 % versie.
Dat met die koolstaaf versterking was ik toch al meteen van plan.

Hans.

Ik heb net de tekening op 120% vergroot en kom op een bodemplaat lengte van 67.5 cm kan dat kloppen?
Het is wel een jukel hoor? Ik heb nog genoeg 3 mm zwarte depron, dus kan ik aan de slag.

Hans.

Origineel is 57 lang, dus dat klopt ;)
Het is echter aan te bevelen om de elevons eenderde extra diepte te geven, zodoende kom ik op 60 cm lang uit....
Ik heb de roeren echter in V stand gezet en zodoende de bovenste elevons brede gemaakt
Mijn roeren lopen nu met het draaipunt boven einde drijver en steken door tot in het water
Deze vliegt beter als mijn eerste, mede omdat ik de constructie extra stijf he opgebouwd

Foto's HydroTwo:
http://foto.modelbouwforum.nl/index.php?cat=10269

Tip:

Een slimme Duitser heeft het waterroer van een draaipunt voorzien en een veertje zodat het wegklapt bij een graslanding...........

Hey hallo modelbouwers....

Ben nieuw hier en in de modelbouw!!!
na het zien van't filmpje was ik meteen verkocht, en ben ook direkt beginnen bouwen natuurlijk. Het ruwbouw van de boot is nu klaar en ben overal aant verstevigen met koolstof staafjes...
heb vant weekend ook een trainingvliegtuigje gekocht om het vliegen onder de knie te krijgen...
Het bouwen lukt me perfekt en er zullen ook nog foto's getoond worden, maar het vliegen lukt moeilijker.... maar de volhouder wint hé :!: :!:

Het roertje op de richtingsroer of onder in ?
Of helemaal geen roertje, kan toch ook op de richtingsroer reageren?

Hans.

Op water is het sturen wat minder met alleen richtingsroer, ik heb elk richtingsroer nu verlengd met een 3mm triplex waterroertje dat ook nog een beetje in het water hangt als de hydro op snelheid alleen nog op de "step" (einde voorste drijver) vaart....

Zie foto's in genoemde gallerij....

TITA zei:
Ik heb net de tekening op 120% vergroot en kom op een bodemplaat lengte van 67.5 cm kan dat kloppen?
Het is wel een jukel hoor? Ik heb nog genoeg 3 mm zwarte depron, dus kan ik aan de slag.

Hans.

Wellicht een stomme vraag, maar kan je vanuit de pdf-file zomaar alles op 120% uitprinten? Gaat dat goed?

Je kunt denk ik beter de DWG file downloaden en die 120% vergroten. Vervolgens maak je zelf een overlappende indeling van A4'tje die je stuk voor stuk uitprint.

Je kunt besparen op papier, aangezien ik alle delen heb getekend die benodigd zijn. (lekker duidelijk)

Maar van de meeste delen heb je aan 1 template genoeg om de gespiegelde versie ook af te tekenen.

Succes.

Back