In navolging van mijn eerdere post (post
#217) ook maar eens even een paar foto's van mijn MM plaatsen.
Ik zou hier ook een nieuw topic over kunnen starten, maar omdat m.i. de naam van het topic
" Het grote Micro Magic topic - Vragen? Tips? Ervaringen? Allemaal welkom hier! " al voldoende de lading dekt, sluit ik hier maar gewoon even aan

.
Hoewel het een relatief eenvoudig bootje om in elkaar te zetten is, heb ik e.e.a. toch nog maar even wat beter bestudeerd / gecontroleerd.
Zoals in post 217 al aangegeven was er - voordat deze MM in mijn bezit kwam - reeds een beginnetje gemaakt met de montage, en juist daar heb ik - gelukkig nog net op tijd - wat missertjes ontdekt



.
Volgens de reeds gedane bouwvolgorde zou het onderdekse gereed moeten zijn en was nu het verlijmen van het dek op de romp aan de beurt.
Echter toen ik deze stap aan het bekijken was, viel mijn oog op de reeds gemonteerde servo's en de onmogelijkheid dat deze na het verlijmen van dek en romp nog ooit zonder het nodige sloopwerk gedemonteerd konden worden.
Echter kon ik me zo'n fout of misser van de fabrikant niet voorstellen, dus dan maar eens even de handleiding goed bekijken en zien waar het knellende probleem vandaan gekomen is.
Sorry, maar helaas, de vorige eigenaar heeft toch iets over het hoofd gezien en blijkt dat de servo's wel degelijk demontabel horen te zijn en wel in de vorm van een soort uitneembare cassette.
De (mijn) MM bij de eerste keer dat ik de doos open en de inhoud kan controleren.
Alles zit er in, dus dat is goed

.
Het dek ligt er (gelukkig) nog los op, maar bij een wat grondigere blik is al gelijk te zien dat wanneer het dek wel verlijmd is, de buitenste servo montage-schroeven nooit of te nimmer meer met enig fatsoen en zonder lomp geweld te bereiken zullen zijn

.
Volgens de handleiding hoort dit een soort uitneembare cassette te zijn, maar daar is hier niets van terug te vinden en moet dus echt aangepast worden!
Voorzichtig stukje bij beetje het foute eruit slopen en zorgen dat er niets van de kiel- en mastvoet of romp beschadigd raakt.
Daarna nog even wat ge-Googled om te zien en te bepalen of ik hier en voor deze onderdelen de boel niet beter gelijk naar de nieuwere versies van de MM moest upgraden, maar uiteindelijk toch maar besloten gewoon de conventionele Classic uitvoering te behouden.
Met de reststukjes in de doos had ik het voordeel dat ik snel de nieuw te maken onderdelen af kon tekenen en maken.
Na nog een beschermend en afwerkend schilderbeurtje is dit het resultaat en zeker weten dat dit straks wel werkt

.
Het rechtopstaande plaatje (met ronde bovenkant) tegen de kielkast zit ook nog iets uit het midden, maar omdat deze tegen de wel goed uitgelijnde maar uiterst dunne kielkast zit, kan ik daar voorlopig wel mee leven en wil ik daar verder even niet teveel aan doen.
Via de 2 middelste schroefgaten wordt straks de servo-cassette met een paar M2 rvs schroeven op de kielkast gemonteerd.
Om te voorkomen dat de schroefgaten op enig moment dol zouden kunnen draaien, heb ik aan de onderkant een paar klauwmoeren gebruikt.
Tussendoor ook al eens even aan het kijken geweest naar welke zender / ontvanger ik straks de MM wil gaan varen.
Inmiddels vaar ik mijn meeste boten met een, naar 2.4 omgebouwde, F-14 zender, maar die is vrij groot en omdat alles straks liefst zo compact mogelijk mee in ons bescheiden mobiele vakantieverblijfje te nemen moet zijn, heb ik even tussen de oude spulletjes gezocht.
Ik was bijna vergeten dat ik dit 40 Mhz. zendertje nog had liggen, de 2 (volgens Graupner destijds 4) kanalen zender werkt tijdens het testen nog prima en meer als dit heb je voor deze boot in wezen niet nodig, dus komt die hier weer goed van pas.
Alles nu Graupner dus

, incl. de lader met omgekeerde poling voor de zender.
Voorlopig ga ik de boot hiermee varen, en kom ik t.z.t. nog iets anders of beters tegen, kan het ook zo weer veranderen.
Een volgend puntje wat ik op mijn MM tegen kwam, was dat het me opviel dat het dek niet mooi of netjes rond het mastgat aansloot.
Je verwacht het niet gelijk, maar kijkende naar de onderkant van het dek en de bouwbeschrijving zag ik dat de twee halfronde houtplaatjes niet op de onderkant van het dek, maar op de onderkant van de mast- en kielkast gelijmd moeten worden.
Tja ............., weer zo'n puntje van kijken, lezen en begrijpen wat er echt bedoeld wordt

.
Dus ook deze fout voorzichtig verwijderd en opnieuw gemaakt.
Hier liggen de halfronde plaatjes nog even i.v.m. de te drogen verf er bovenop, maar met de plaatjes straks aan de onderzijde valt het dek wel netjes op zijn plaats in de mast- en kielkast.
Benieuwd wat ik verder nog tegen ga komen, maar om eerlijk te zijn verwacht ik nu niet zo veel meer

.
Groet, Bert