Het grote turbine olie topic

prima spul?

Heb toevallig voordat ik naar Pampa ging een 20 liter bus Mobile DTE Light gekocht op aanleiding advies van een kennis, olie gaat nogal hard bij mij :wink:
Kost mij 95 euro de 20 liter ex btw en 113 euro inc btw.
Heb er net 2 liter (= 50 liter petro) doorgedraaid in mijn verbouwde RT Hammer en moet nog bekijken hoe de binnenboel eruitziet zodra ik hem weer effe demonteer.
Maar volgens mij is er niets bijzonders mee, tenminste de turbine voelt niets bijzonders, heb dat spul overigens gewoon in de plaats waar ik woon gekocht bij een bunkerboot, firma A Nobel, bestellen en 2 dagen later ophalen.
Heb de 2380, shell 500, 560 en nog wat meer merken gebruikt die ik hier en daar heb gekocht en gekregen en eigenlijk weinig verschil kunnen ontdekken.

Groet Ger.

turbine olie

Hallo mede turbine bouwers,

Bij deze mijn bijdrage aan deze discussie / post. Ik gebruik voor het smeren van mijn turbine castrol TTS (tegenwoordig RS) synthetische 2T olie. De reden hiervoor is dat turbineolie voor zover mij bekent erg giftig is. Olie in de grote turbines wordt volgens mij geen mengsmering toegepast. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat deze olie ook in wren turbines werd gebruikt. Mischien weet iemand hier nog het een en ander over.

Mvg Wessel

Tijdens het opzoeken/lezen over olie op ben ik het 2-takt olie onderwerp ook tegengekomen. Het ging dan om buitenboord motor 2 takt. Er was wat verwarring of wren dit nu aanraadde, maar een wren woordvoerder zei toen dat het toegestaan werd, maar als 2e keus. Turbine olie werd de voorkeur aan gegeven. Dit omdat 2T olien een residu zouden achterlaten, terwijl dit bij turbine olie niet het geval zou zijn.
Ergens anders las ik dan een praktijk onderzoekje, waaruit bleek dat bij gebruik van synthetische 2T olie de lagers toch 50% sneller versleten.

Dit zijn dingen die ik las op oa rcuniverse. Ik heb zelf geen praktijk ervaring met 2T olie, anders dan in mijn 250CC crossmachine :-)

Hawk Turbines geeft enkel tweetakt buitenboordolie op als olie, en dan nog met een mengverhouding van 1,5%!

De Jakadofsky olie die Tadango aanhaalde wordt aanbevolen door Uwe Kannapin, is eigenlijk een speciaal ontwikkelde turbine-olie voor mengsmering als je de site moet geloven.
Ik was van plan om op JP een busje mee te brengen maar we hebben blijkbaar een betere (lees goedkopere) kandidaat gevonden.

Rudi, is da niets om op school is te laten onderzoeken, niemand die nog geen onderwerp voor een thesis heeft?:)

Groeten, Bart.

Ik had daar ook al aan gedacht Bart :-)
Net een assistent van tribologie bij me gehad die ook in modelbouw geinteresseerd is. Testen van de wrijvingsevolutie en het slijtage gedrag van keramische kogels op gehard staal met verschillende smeermiddelen, daar zag hij wel iets in als thesisonderwerp voor een burgie. We hebben op ons departement (Metaalkunde en toegepaste materiaalkunde) geavanceerde onderzoeksapparatuur om gedetailleerd slijtage en wrijvingsgedrag in kaart te kunnen brengen.

Zal wel pas voor volgend jaar zijn. Thesissen worden rond februari maart aan de studenten aangeboden voor keuze en tegen mei moeten ze dan gekozen hebben en kan eraan begonnen worden.

Als er soms iemand versleten lagers nog liggen heeft waarvan hij de historiek kent (welke olien, hoeveel draaiuren, welke rpms enz) en die onderzocht mogen worden, ik kan misschien wel wat versieren. We hebben ook een afdeling Keramische materialen die hierin mogelijk wel geinteresseerd is.
Ik was zowiezo van plan om de lagers van mijn turbine eens onder de electronen microscoop te steken als ze versleten waren, maar dat duurt hopelijk nog wel even (heb nog maar 2.5 draaiuren)

Laatst bewerkt:
Nauw....... ik heb wel een leuk iets :) Zi (nog iets) lagers (witte kogels) die door een te hoge voorspanning binnen 5 min zijn versleten. Deze begonnen koolstof op te bouwen door de hoge wrijving. Was met Jet-A1 en jakadofsky olie.

Indien intresse kan ik ze opsturen, heb er 2 ;)

Mooi Tadango :-) Gooi ze niet weg, ik vraag de jongens hier bij gelegenheid wat ze daar mee kunnen.

Vandaag een 20L vaatje mobil DTE light gaan halen. Nog een knappe en sympathieke juffrouw ook die de zaak afhandelde ! Den helft van de olie aan Wimpy geven, dan kan ik sneller nog es terug :-)

Mobile DTE Light

Hoi,

De reden waarom ik met DTE light vlieg is inderdaad dat het niet giftig is. Het verschil in geld is alleen maar meegenomen.

Wren heeft het inderdaad goedgekeurd, Jetcat weigert welke andere olie dan ook te testen en goed te keuren .....

wat betreft roet afzetting, mijn motor heeft totaal geen roet, niet van binnen en niet van buiten (bron Jetcat) dus het zal allemaal wel meevallen.

Mijn idee hierover is, ik vlieg liever met een niet giftige olie en betaal wat meer onderhoud (indien van toepassing) dan dat ik wel met gif vlieg ....

My 2 cents.

Cheers,

Mick

Jetcat had het juist afgekeurd omdat het wel roet op leek te leveren in sommige motoren zover ik begreep.

hoi,

Verhaal van Jetcat is gerelateerd aan twee P200 turbines die 38ur aan een stuk hebben staan draaien bij USA Defensie geloof ik, die liepen vast op roet.

Ik vind dit geen vergelijk, onze motoren draaien niet 38 uur aan en stuk en om eerlijk te zijn zou ik verbaasd zijn als onze motoren rond die tijd ook niet de geest geven.

Maar goed dat is mijn mening LOL

Zoals ik al eerder zei: Liever wat meer aan onderhoud dan vliegen met gif. Maar tot nu toe nog geen enkel probleem met de olie.

Onderhouds interval bij jetcat is 50 uur. Of de motor nu 200 keer start of 1 keer maakt weinig uit?

Het enige 'slechte' geval dat ik over gebruik van de DTE light olie heb kunnen vinden is inderdaad het bewuste jetcat geval van slechts 1 P200 van een militaire gebruiker die 39u continu had gedraaid. Bij onderhoud was er dermate veel roetopbouw aan het achterste lager dat enkele onderdelen dienden vervangen te worden die normaal niet vervangen moeten worden.
Jetcat kon zelf niet zeggen of dit aan de olie lag, danwel aan het lange continu gebruik, dan wel aan een andere oorzaak...

Als tegengewicht zijn er meerdere gevallen te lezen van mensen die na gebruik van DTE hun turbine ofwel zelf hebben opengemaakt, ofwel in onderhoud hebben gestuurd en de turbine bleek heel schoon te zijn zonder roetopbouw.

Hier de originele correspondentie : oordeel zelf :

On 9/28/07, Jeff Borowski wrote:

Hi
I have been reading everything I can find on the issue of the toxicity of turbine oil.
I am currently running AeroShell 500 in my P70 because it is what you recommended to me.

Have you done any testing with any of the other less toxic oils like Mobile DTE Light or Castrol TTS 2 stroke motorcycle oil or others.
Both of these oils are now officially recommended for use in Wren turbines.

The Mobile DTE Light has many posts from people that have a lot of hours on JetCat turbines using it with good results.

What is your official or unofficial stance on this issue?

Thanks
Jeff

Hi Jeff:

Officially we recommend and MS23699 synthetic turbine oil. We had one military customer that ran Mobil DTE Lite in a P200. We did service the engine after 39 hours of running continuously and found a large amount of coke built up around the rear bearings and combustion chamber. It was so bad we had to replace several parts we would normally not need to replace. That could have been because of running the engine so long or because of the oil.

It takes years of data to make a determination if an oil is suitable or not. We spent countless hours to get our oiling system to operate reliably with turbine oil. Other oils may work but we are absolutely sure after thousands of engines successfully running turbine oil, it works perfectly.

--
Regards,
Bob Wilcox

JetCat USA
4250 Aerotech Center Way
Building G
Paso Robles, CA 93446

805-226-8700 Voice
805-226-8742 FAX
JetCat USA Turbines

Tadango,
ik heb net een assistent van keramieken bij me gehad en we kunnen tijdens practica wel de kogeltjes van die lagers eens aan een nader onderzoek onder de microscoop onderwerpen. Eventueel ultrasoon reinigen, er eentje doorzagen en het verschil in structuur tussen oppervlakte en binnenkant bekijken. Schade aan het oppervlak onder microscoop bekijken enz. Samenstelling kunnen we ook eventueel bepalen.
Ik stuur je een pb met het adres, laat dan maar weten wat het kost om op te sturen :-)

Hallo

Ik heb het draadje over de olie gevolgd
Ik heb mijn KJ66 nu ongeveer 5 jaar in gebruik en heb al allerlei soorten olie gebruikt(2 takt ,gewone automotorolie (alle restjes die ik nog had staan)en nog nooit problemen gehad
Ik gebruikte tot voor kort gewwon stalen lagers tot 90000 rpm.
Nu heb ik a een tijdje turbineolie van een dumphandel(synthetisch en dat gaat ook.
Nu geloof ik dat de KJ wel een turbine is die niet erg kieskeurig is op wat expirimenteren.

Er zijn vast een hoop factoren die bepalen hoe kritisch de olie is:
- Voorspanning
- Temperatuur
- Hoeveelheid smering / brandstof koeling
- Hoeveelheid lucht koeling
- Toerental

Bij een koel lopende turbine die niet zoveel toeren maakt en die veel smering krijgt maakt de olie niet zoveel uit natuurlijk. Zodra je op de grensen gaat zitten wordt het belangrijker.

olie

@Eric.

Inderdaad wat Herman zegt, zit je in de buurt van de 120.000 RPM's 650-700 graden EGT en met een huisdruk van +/-2 Bar dan wordt de smering toch wel ietsje kritischer.
Dan wordt roetvorming, terugblazen in de astunnel, voorspanning en nog wat dingetjes belangrijker wat dan opgevangen wordt door de kwalitatief betere olieën.
PS ik heb de indruk dat de verbouwde RT Hammer waar ik inmiddels zo'n 4 liter Mobile DTE Light doorgekacheld heb, steeds soepeler en stiller gaat draaien op z'n lagers met een voorspanning van 3 kilo op de 608 lagers op een 14 kilo trust turbine.
Dus ga ik de turbine voorlopig niet demonteren voor inspectie zolang de opstart en EGT temp niet gaat oplopen.

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
DTH light

OP moment gebruik ik synthetische tweetact olie 14 euro liter wat mij op valt dat na een tijdje stil stand de lagers slecht rond lopen de olie is een beetje stroperig start je de motor op niets aan de hand.
Nu ik jullie verhalen zo hoor ga ik gewoon weer DTH light gebruiken . want daar heb ik geen slechte ervaringen mee. is een stuk goed koper.
binnen kort een test met een kj 66 met diff kortere wig en verbrandings kamer zonder tromperteren.

Ik heb net 10 liter jakadovskty olie ontvangen, kan weer even vooruit ;) 5 liter normaal en 5 liter extra dun, speciaal voor kleinere turbines zoals een kolibri.

Ik heb vorig weekend de laatste BP2389 olie verstookt.
Volgend weekend draait de jetcat op DTE light van 4.5 euro per liter.

Op het werk inventaris gemaakt van ons oliehok en tegen 14 blikken aeroshell 555 aangelopen die bij de vorige inventaris in 2002 er blijkbaar ook al stonden. Vermits ze al 7 jaar niet nodig geweest is, mag ze afgevoerd worden. Met dat 'afvoeren' heb ik me even bezig gehouden ;-)

Er staat geen datum op, maar ze zijn zeker 7-8 jaar oud, misschien ouder. Zou deze ook goed zijn voor onze turbines ? Ik lees hier en daar wel dat olie die over zijn datum is nog goed kan gebruikt worden voor ons omdat we ze toch direct verbranden.

Iemand als met aeroshell 555 gevlogen ?

'K heb nu wel flink wat olie staan thuis : nog 18.5 liter mobil DTE light en nu ook nog 14 quarts aeroshell 555.

Er stond ook nog een open bus DTE light met nog een liter of 5 erin, maar die vertrouw ik toch nietmeer, stond er in 2002 ook al en was toen ook al open volgens de inventaris van toen.

Met de DTE light heb ik nu een 25l kero verstookt en ik merk geen verschil met de BP2389 olie.

Laatst bewerkt:
Back