Het maken en optuigen van zeilen

Aangezien ik hier op het moment mee bezig ben zal ik dit onderdeel een start geven. Ik ben op het moment zeilen aan het lijmen. Ik was deze techniek op een Russisch forum tegengekomen en het leek me een aardig alternatief voor het naald en draad werk. De manier waarop ik het gedaan heb zal ik hier ook nog plaatsen.
Waar ik nu een beetje tegenaan loop is de posities van de zomen, verdubbelingen, rifbanden e.d. op een zeil. Meestal krijgen we een tekening bij de kit waarop de lijnen zijn aangegeven. Maar het is mij nog niet duidelijk of deze aan de voor- of achterkant van het zeil zaten.

Beginnend met de zomen van de dwarsgetuigde zeilen. Ik heb hiervoor de foto's van de Hollandse tweedekker en William Rex geraadpleegd. Bij beiden zit de omslag aan de achterkant (mastzijde) van het zeil. Ook G.C. Dik illustreert het op deze manier.

rifband_en_zoom_zps0c4e9c5f.png

Zoom aan achterzijde, rifband aan voorzijde. Ook dit strookt met de foto's van de William Rex. De tweedekker is een twijfelgeval. Daar lijkt ook een rifband aan de achterkant te zitten. Dit wordt ook door W zu Mondveld getekend.

rifband_wzm_zpscd781263.png

Als iemand hier meer van weet, dan hoor ik het graag. Ik heb nog geen foto's van de Batavia kunnen vinden waarop dit soort details staan.

Mocht er een tweede rifband aan de achterzijde zitten, dan is het nog de vraag of deze over of in de zoom loopt, of er tegen stopt.

Dan zijn er nog de verdubbelingen. Daar ben ik er een paar van tegengekomen. Bv. G.C. Dik

dubbelingen_zps56d5c0f6.png

dubbeling aan voorzijde en stootlap aan achterzijde (vanwege schuren tegen mast) In mijn geval zitten ze in de 4 hoeken van het zeil.
De meeste die ik tegen ben gekomen zitten aan de voorzijde van het zeil.

Als ik de tekening van mijn model volg, dan zitten ze aan de achterkant en heb ik daar ook rifbanden zitten die tegen of tussen de zoom vallen.
Bij de William Rex zie ik ze aan de voorzijde zitten.
Mocht er iemand meer vanaf weten, dan hoor ik het graag.

Dit was een proefzeil met rifbanden aan beide zijden en dubbeling aan de "achterkant" in dit geval de zoomkant

e71d85db-4bbf-4d06-b095-ada4d93935d9_zps748589ae.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb de knoop maar doorgehakt en besloten de zomen aan de achterkant te plaatsen en verdubbelingen e.d. aan de voorzijde.

Ik heb eerst een stuk doek afgeknipt en deze laten weken in verdunde houtlijm. Na het drogen is hij wat stijver, maar toch buigbaar. En het voorkomt het rafelen een beetje. Strakke rechte stroken lukte het beste met een snijprofiel die ze voor behang gebruiken. Uitmeten evenwijdig aan de lijn van het doek en snijden maar. Wel even opletten dat je per strook twee overlappingen meerekent. De eerste keer miste ik er eentje waardoor m'n zeil te klein was.

Om de lassen zo recht mogelijk te houden heb ik eerst een stuk tape op m'n snijmat geplakt die 1,5mm voorbij een maatlijn op de mat steekt. Daar de strook op uitgelijnd. Eerste strook breder gehouden vanwege de zoom. Daar een stuk tape overheen die uitgelijnd wordt op de streep op de mat. De zichtbare 1,5mm met een kwastje onverdunde houtlijm ingesmeerd (anders kans op vlekvorming) en de tweede strook daarop aangedrukt. Even laten drogen met wat gewicht er op en dan kan de volgende strook er aan. Laatste weer wat groter voor de zoom.

Geheel een nacht laten uitharden en dan het zeil met zomen aftekenen en uitsnijden/ afknippen) Ik ben nu op het punt dat ik de zomen aan het vastlijmen ben. Eerst even met het strijkijzer er een vouw in gestreken en dan weer met wat onverdunde lijm fixeren.

Verdubbelingen e.d. smeer ik ook vol met lijm om ze vast te zetten en voor de lijken span ik een stukje touw op de snijmat en smeer ik de kopse kant van het zeil in en druk die tegen het touw aan. Hechting gaat vrij snel. Ik doe 1 zijde per plakbeurt zo dat ik in de hoeken de lussen kan maken.

SAM_1872_zpsf1f0a40e.jpg

Lussen maak ik met een stuk garen. Eerst dubbel knoop en dan nog een paar halve steken. Losse eind aantrekken tot de grootte van de lus naar wens is en deze met een druppeltje lijm gefixeerd.

SAM_1873_zps80a69cc8.jpg

Zo rondom de lijken vastgelijmd. Vervolgens een stukje plastic bol gezet in een vorm die de vorm van het zeil moet benaderen. Zeil erover en met verdunde houtlijm het geheel weer vochtig gemaakt zodat het de vorm van het plastic aanneemt.

SAM_1874_zps0af6f8a3.jpg

Als dit gedroogd is het zeil aardig vormvast en buigzaam genoeg om de krachten van het tuig nog wat op te vangen.

SAM_1876_zps29d961da.jpg

Laatst bewerkt:
Als je toch liever met naald en draad werkt en geen naaimachine ter beschikking hebt dan helpt onderstaande misschien.

Met een dun potlood de lijnen over genomen. Zeil ruim afgeknipt. Ik had ergens iemand van karton een soort raampje zien maken en had zelf een deksel van een doosje foto print papier liggen dat vrij stug is. Daar een gat in gesneden iets groter dan het zeil formaat en met de welbekende klemmetjes het doek opgespannen.

Het doek werkte af en toe een beetje, maar dan was het eenvoudig bij te spannen. Zoompjes zo recht mogelijk genaaid. Eerst vrij dicht op elkaar omdat het me "echter" zou lijken. Maar ik vond een wat grotere steek wat minder rommelig ogen. Ik zit nu op zo'n 2 mm. Daarna in spiegelbeeld weer terug om een volle zoom te krijgen. Vervolgens de einden omgevouwen en met het strijkijzer erover en weer zomen. Deze keer op de terugweg met een extra lusje om het lijk mee te rijgen. Het was een probeerseltje, maar blijft aardig op zijn plek zitten. Tenslotte de rand langs de zoom met pattex hobbylijm (kleurloos) ingesmeerd. (stukje karton ertussen zodat het doek niet aan elkaar gaat plakken. Als die droog is, is het goed dicht tegen de zoom af te knippen zonder rafels.
Hier heb ik de bolling in het zeil gekregen door ijzerdraad in de zoom te schuiven.

SAM_1415_zps9752b99b.jpg

Erik,
bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's. Ik denk dat er veel gebruik van jouw techniek gemaakt zal gaan worden.

Ik heb nog wat vraagjes over de lijmtechniek:

1) De verdunde lijm bij de eerste behandeling van het zeil: kijk je op het gevoel of het nog redelijk waterig is of werk je met een bepaalde mengverhouding?

2) Bij het plakken van de strookjes stof: leg je elke strook weer opnieuw vast met tape net als de eerste of laat je de eerste vastliggen en plak je de volgende reepjes met lijm en gewichten zonder extra tape?

3) Domme vraag, maar hoe komt het dat je twee keer de overlap per strook meerekent? Het systeem schuift toch steeds door?
Als je even geen rekening houdt met de zomen aan weerszijden zou dus de totale breedte van het zeil dan toch zijn:
aantal stroken x (1xbreedte van één strook + 1xoverlap) - 1xoverlap

4) Hoeveel extra breedte reken je voor de zoom: is dit ook 1.5mm of iets meer?

Nogmaals dank,
Diederik

Diederik,

Graag gedaan. Ik kan het niet echt mijn techniek noemen. Ik was hem in een Russisch forum tegen gekomen en heb daar wat mee gestoeid. Wat betreft de vragen:

1) De mengverhouding heb ik op het gevoel gedaan. Het kan beter iets te dun zijn dan iets te dik. In deze fase ging het me voornamelijk om het voorkomen van rafeltjes als het doek diagonaal wordt gesneden. Als je de zomen er in gaat strijken zijn die daar het gevoeligst voor. Als je mengsel te dik is krijgt het doek na het drogen een beetje een plastic look die storend is.

2) Ik heb iedere strook met tape afgeplakt. Voornamelijk om lijmvlekken te voorkomen en een rechte aanslag te hebben om de volgende strook tegenaan te plaatsen. Er zijn er bijna 2 rollen doorheen gegaan. Het lijkt wat tijdrovend. Maar met de D2 topspeed lijm kon ik iedere 5 minuten een volgende strook lijmen.

3) Dat was misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd. Ik heb de verdeling uitgetekend volgens de handleiding. De lassen waren 1,5 mm die iedere 15mm werden herhaald dus een patroon van 14,5mm met aan beide kanten een las van 1,5mm. Dat geeft stroken van 16,5mm. De eerste keer had ik daar overheen gekeken en was begonnen met stroken van 15mm.

4) Ik ben daar uitgegaan van de handleiding. Daar moest ik 3mm aanhouden Maar je kan er ook Dik op naslaan. Die geeft voor de 7P wat maten voor op.

Succes ermee,

Erik

Graag gedaan en als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel. Nog even een plaatje van het eindresultaat.

SAM_1928d_zps2d0ae01b.jpg

Golvende vlaggen ging trouwens niet op deze manier, dat heb ik in navolging van Hans met een ijzerdraadje opgelost.

Er komt een moment dat ik ook op dit punt aan zal landen. Ik heb bij de Ikea een erg dun hoeslaken gekocht (kostte € 2,50) waaruit ik mijn zeilen wil gaan halen.
Omdat dit zo een dunne stof is wil ik eventueel zeilen half of 3/4 opgehaald toepassen. De stof moet het toelaten lijkt me.

Heb je daar eventueel suggesties over?

Is een optie die zeker werkt bij dikke stof. Ik ga tzt kijken hoe dit uitpakt...

Verdubbeling van de Naden op Zeilen
kan ik uit ervaring zeggen (6 jaar als bootsman op grote zeilschepen)
dat de Verstevegingen aan bijde zeiden van het zeil zijn aangebracht Ra Zeilen hebben 1 voorkant (Daar waar de geleide ogen voor de Gordingen en Geileinen door lopen die zijn aan de voorkant verstevigd en aan de achterkant van het zeil ook nog eens verstevigd (De ogen zijn RVS ogen die met een band door het zeil lopen en aan de Achterkant zijn vast genaaid en over de gehele breedte van het zeil lopen die verstevegingen OVER het band waarmee de Gording en gei ogen mee zijn vast gemaakt

Grt Michael

Omdat ik al langere tijd schepen bouw op schaal 1 : 87 (HO) heb ik het probleem dat zeilen maken een lastig karwei is omdat het allemaal erg klein moet zijn. In mijn eigen website www.constsntwillems.nl heb ik een methode besproken die ik regelmatig hanteer. Ik maak daar gebruik van lijm. De lijken lijm ik tegen de zijkant van het zeil wat een erg realistisch beeld geeft.
Misschien een idee om ook eens te proberen?

Constant

Mooi! Leuk om te zien dat je je hobby ook (enigszins) te gelde kunt maken!

Back