Het mysterie van de 600 pro.

Ik heb een align 600 pro combo. Ik gebruik een lifepo voor de besturing.
Heb de ds610 op de swashplate en ds650 op de tail. De moter regelaar is een castle Phoenix ice 2 HV80. En vlieg met gens ace 2x 6s 3300.
Ik had de 3gx die erbij hoorde gelijk vervangen voor de Beastx.
De eerste maand vloog hij mooi. En daarna kwam het probleem.
Na 4 minuten vliegen/hooveren. Begint de heli naar voren te driften.
Vibraties zijn het niet. Anders had hij het wel gelijk. De Beastx zou wel stuk zijn. Beastx opgestuurd. En een v-bar van een vriend geleend. Na 4 minuten vliegen. Weer drift. Dan ligt het aan de zender. Ik gebruik een dx7s van spektrum. En had een dx8 liggen van mijn andere broer. De dx8 gebonden. En na 4 minuten vliegen. Drift naar links. Vervolgens de ontvanger vervanger. Maar het zelfde resultaat. Ik heb de lifepo vervangen voor de align bec die er standaart bij zit. En nog steeds het zelfde resultaat. Vervolgens maar een futaba zender geleend met ontvanger. En tot mijn verbazing. De heli drift na 4 minuten naar rechts.
Andere pogingen zijn nog de esc op andere positie. En schild tussen motor en Beastx. Geen resultaat.

Voor mij is het een compleet mysterie. En als iemand nog goede ideeën heeft. Die zijn meer dan welkom.

M.v.g. Matthijs.

Wat bedoel je met driften?
Langzaam naar links/rechts/voor /achter of ineens met een vaartje?
Was het buiten, hoe was de wind of binnen in een sporthal.
Een beetje driften is volgens mij redelijk normaal maar mischien heb ik het mis.
Ik heb nl nog gewoon een flybar en die doet dat ook.

Driften is dat de swashplate naar voren gaat. En als je niet ingrijpt. Hij doorgaat tot het maximale.
Met andere zenders dus andere kanten op. Beetje drift is niet erg. Maar dit is te gek.

Heb je de pro licentie voor de v-bar zodat je informatie kan uitlezen? dat lijkt me in zo'n geval erg nuttig.
Gebeurd het ook nog wanneer de heli stilstaat?

Misschien goed om de servo-instellingen nog eens controleren aan de hand van de specificaties zoals op: -= BEASTX servolijst

Je hebt een andere stroomvoorziening geprobeerd, verschillende zender/ontvanger combinatie's en verschillende fbl gyro's dan blijft volgens mij over: de servo's of toch vibratie's.
Op m'n 450 met beastx had ik versleten motorlagers met als gevolg dat de heli on hover wat naar links trok. Na opnieuw initialiseren was het oke, behalve het geluid van de lagers dan ;) Met een fbl gyro behoort er geen drift te zijn vanuit de swashplate.

Mischien een stom idee ,maar heb je al andere servo's geprobeerd?
En hoe loopt de bedrading?
Lagers in de swash die op een bepaalt punt raar doen?

Servos kan niet want t is 1, willekeurige kanten op met alle 3 de servos tegelijk. Bovendien zou t merkbaar moeten zijn in t vlieggedrag.....

Test:
Verhoog of verlaag je toerental eens stevig
Of stop een ander schuimpje onder de beast.

De trillingen zijn nu heel anders dan eerst, als het een trillingsgerelateerd dingetje is zou het gedrag nu heel anders moeten zijn. Oftewel de swash verloopt niet meer

Als je de heli weer een keer uittrimt, blijft de trim dan verlopen?

Ik zou het toch richting trilling zoeken..

Vlieg je nog steeds met de meegeleverde 600MX motor?

Ik heb deze moeten vervangen vanwege de trillingen die hij genereerde. Blijkbaar is dit een probleem eigen aan deze motor. Op helifreak vind je hier genoeg informatie over.

Ik heb deze trillingen kunnen vaststellen door de vibratie-analyse van mijn SK720 FBL controller.

Voorlopige oplossing gevonden dankzij Anko.
Sensor van de v-bar achter de lipopack in het frame gezet. Heli vliegt nou strak. :)
Hopelijk blijft dat zo.

Mijn 600MX motor trilde ook. Dit kan je controleren door alle bladen er af te halen en de heli op te toeren. Even aan het frame voelen en je weet het. Zelf heb ik de sensor van de V-bar tijdelijk onder op de heli gezet. Vervolgens een Scorpion 4035-500 er op gezet.

Ik heb het geprobeerd maar met een toerental van >20.000 tpm vliegt alles wat je er op plakt van af :rolleyes: Ik heb hem nooit goed gekregen terwijl ik wel iemand ben die zich dagen lang in een probleem vast kan bijten.

ik ken ook iemand die zo'n ding heeft en heeft het zelfde probleem.ook daar is de motor uit balans.er zit gewoon een fabrieksfout in de standaard motoren

Motor balanceren doe je met schuren en vijlen, niet met plakken ;-)

Daarvoor moet je de motor ook ff uit elkaar trekken

Motor balanceren doe je met schuren en vijlen, niet met plakken ;-)

Klopt, daar kwam ik na een paar stukjes tape ook achter :rolleyes: Maar aan schuren ben ik niet aan begonnen maar heb direct gekozen voor een Scorpion. Deze loopt nog steeds als een zonnetje :cool:

Back