Het Nederlands F5B tijdperk is terug!

• Topicstarter Topicstarter Kimble_Schmitz
  • Startdatum Startdatum
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of er binnenkort nog een keer gevlogen gaat worden. Moet alleen zelf nog wel een week of 2 wachten op m'n motor en nog iets meer als een week op m'n Raketenwurm :( . Maar ja als het goed is heeft Ruud m'n regelaar en spinner al wel zo'n beetje binnen :) .

Jos,

Hoe had je deze dag in gedachten?
Had je nog specifieke zaken willen proberen?
Bijvoorbeeld een rak uitzetten en mensen hierop te laten vliegen?
Of puur een informele meeting om eens te kijken wat er gebeurt?

Groeten,
Gerben

Sorry mannen, gezien het antal posts per dag in dit forum was ik het na een tijdje al weer bijna vergeten. Is dit het populairste forum in Nederland? Oh ja, we hebben ook nog RC Groups in het engels.

Ruud,
Klinkt goed, klinkt namelijk alsof je al meerdere malen de rekenmachine gepakt hebt om het eens door te rekenen. Vergeet alleen niet dat het er nu niet om gaat om winst te maken. Als er een paar mensen zijn die goed bezig zijn, zou ik met alle liefde een kist voor hun soppen tegen materiaal kosten. Het voordeel van zelf bouwen is dat we met een eigen (beter) ontwerp kunnen vliegen voor een redelijke prijs. Maar dit is eigenlijk meer een lange termijn project. Het verschil tussen een top kist en een Surprise S-11 zal niet heel veel zijn.

Het gaat mij er nu niet om, om het beste model te hebben. We moeten eerst maar eens mee zien te doen. Dan verder kijken. Gezien de nieuwe regels moet dat niet meer zo moeilijk zijn. Met het nieuwe gewicht zijn de kisten ook super makkelijk te vliegen, niet giftig meer. Met een beetje ervaring (opdoen met iets goedkoops) kan je daarna makkelijk 2 jaar met 1 kist vliegen. Als je er dus 2 hebt dan kan je nog eens maf doen zonder risico uit de competitie te liggen.

Mensen die interresse hebben en zich 1 kist per jaar kunnen permiteren kunnen dus meteen mee doen. Mocht het dan lekker lopen kunnen we altijd het plan bijstellen en zien wat we met elkaar kunnen berijken wat betreft betere equipment en zelf bouwen.

Gerben,
Ik speel met het opzetten van een versimpeld rak. De duitsers hebben ook zo iets, een metalen hoepel op en 3 poot van een camera. Stoel er naast en klaar. Als buzzer kan je een luchthoorn gebruiken voor Base B (wel met oordoppen dan) of iets anders simpels. Het gaat nu niet om de exacte score maar om het een keer te doen. Het gaat inderdaad meer om eens de koppen bij elkaar te steken in ons kleine landje. Je bent binnen 2 uur aan de andere kant van ons land. Dus waar doen we nu zo moeilijk over?

Als je interresse hebt, stuur dan svp even een mailtje naar mij. Zal ik kijken dat er een mailinglist komt!

Gr, Jos.

Goed initiatief Jos, lijkt me leuk om eens met een paar man te gaan racen. Ik houd me aanbevolen.
Kan ik mijn Ariane V11 (nog met 27 cellen setup) weer eens van stal halen.

Waar zijn trouwens de nieuwe F5B regels te vinden?

Jws

Hallo, hier kan je de sportkode douwnloaden.
http://www.fai.org/aeromodelling/documents/sc4
Kijken bij F5

Dit betreft het reglement voor 2007. De wijzigingen voor 2008 zijn:

5.5.4.1 Definition
Amend as follows 5.5.4.1.b), page 12:
b) Model Aircraft specifications:
Minimum weight of the model without battery: 1’000 g
Type of battery: Lithium Polymer
Number of cells: max. 6 in serial, no parallel
Weight of battery pack: 450 g to 600 g
Limitation of energy by an electronic limiter that stops the motor: max. 1750 Watt.min

5.5.4.1 Definition
Add new paragraph 5.5.4.1.d), page 12:
d) Maximum number of battery packs to enter the contest: 1 pack for 2 rounds.
A reflight is 1 round.

Tweede punt: tot en met 1999 zijn in Nederland F5B-wedstrijden gehouden. Daarvoor hadden we rakken en een geluidsinstallatie. Bij navraag blijkt niet bekend waar deze gebleven zijn. Dus: OPSPORING VERZOCHT!

Peter Keim

Hoi Jos!

Ik ben ook geinteresseerd in F5B en ben enthousiast om mee te doen met zowel de F5B-dag als eventueel wedstrijden vliegen!
Een jaar of vijf geleden kocht ik mijn eerste F5B-kist. De scorpio van CHK-modelle. Diverse aandrijvingen versleten en momenteel vlieg ik met een Hacker B50 7M met 18 cellen Intellect4200 en 16x16 bladen. Gaat lekker met 200 ampere!
Ik vlieg voor de fun, maar zou het erg gaaf vinden er wat professioneler mee aan de gang te gaan!

Groeten Joris

He Joris,

we kunnen natuurlijk ook alvast een keer op Uddel gaan vliegen, als ik m'n Wurm af heb.

Groeten,
Johan.

Aan belangstelling geen gebrek!

Er ontbreken slechts 3 zaken om te gaan vliegen:

Plaats:
Een veld dat de gehele dag voor ons beschikbaar is. Ik weet ziet zeker of dit per-se op een vliegclub moet zijn. Ik kan informeren op onze club maar ik ben een beetje bang dat andere clubleden niet blij zijn als we de hele dag het veld claimen i.c.m. de organizatie rondom gastvliegers. Natuurlijk zijn er hier oplossingen te bedenken maar als iemand een "vrij" veld weet is dat wel zo handig.

Datum:
Willen we nu al iets ondernemen of wachten we tot de bloempjes weer bloeien (en dan bedoel ik niet de sneeuwklokjes). Persoonlijk wacht ik liever tot het voorjaar. Niet dat ik nu niet vlieg maar een hele (mid)dag op het veld is nu wel wat fris.

Alternatieve Datum:
Bij slecht weer.

Kortom kan iemand een veld regelen? Ik wil dat bij ons proberen maar ik denk dat er beter alternatieven zijn (Had ik al ergens Uddel gelezen?)

Na de eerste kennismakingsmeeting is het wellicht leuk om op wisselende locaties bijv. de eerste zondag van iedere maand af te spreken. Ik denk dat er dan altijd wel een paar zijn die een rakje willen meepakken.

Groeten,
Marc

Heren,

Ik ben druk bezig met de voorbereiding voor het volgende F5B seizoen. Het lijkt er op dat ik wellicht voor Nederland kan vliegen tijdens de Wereld Kampioenschappen als ik goed genoeg presteer tijdens de Engelse kwalificaties.

Heb hiervoor twee nieuwe Surprise S11+ besteld bij Rudolf Freudenthaler. De nieuwe setup's zijn nog niet helemaal duidelijk maar het wordt zeker een toppertje. Wellicht dat er in de lente nog een tweetal Avionik's bij gaat komen met de best geteste setup dan in beide toestellen.

Geloof dat als we in de vroege lente een dagje zouden organiseren dat er nu wel genoeg mensen zijn die willen komen. Dat doet mij zeer goed!

Als veld lijkt het mij verstandig om iets centraals te organiseren maar ook weer niet te dicht bij de randstad wegens te veel verkeer op de weg en het vlieg verkeer van schiphol in de lucht. Weet iemand een mooi veld ergens ten oosten van Utrecht?

Vriendelijke groeten, Jos

Dus toen ben ik maar naar de wereld kampioenschappen gegaan voor Nederland. Lekker in mijn eentje.

Neem aan dat een paar mensen wel mijn foto hebben zien staan in de tijdschriften die je krijgt als je lid bent van de KNVvL. Zullen er wel niet veel zijn.

Mijn laatste model, gemodificeerde Avionik B1L met RW2 staart;
Attachment browser: DSCF7923.JPG - RC Groups

Meer;
Team Holland comin at ya! - RC Groups

Nog 24 van de 34 geworden ook. Niet eens laatste dus.

http://www.net-rc.ch/download/Ranking_WC2008_Kiev_f5b.pdf

Had ik de 10 minuten duur taak elke vlucht vol gemaakt dan was het zelfs plaats 8 geworden!!!

Een hele mooie slideshow;
B-4JwMO6QVg[/media] - 2008 F5B WC memories

Stukje video van het vliegen;
ffUTerV_0_g[/media] - Jap cruiser in action!

Paar interviews van de top vliegers;
RC Groups - View Single Post - Kiev fanzine interviews

Gr, Jos

:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back