Ton, (8 oktober)
Leuk dat je de weg weer naar modelbouw gevonden hebt.
Over je vraag kan ik kort zijn, een gyro is geen aanrader voor iemand in de leerling fase zit.
Mocht je model te instabiel vliegen dan kun je beter naar een passende voor jou zoeken. EN hulp bij een club/goede instructeur zoeken.
Zoals al eerder vermeld is begrip, kennis en vaardigheid van het modelvliegen nodig, voordat je met complexere zaken aan de slag gaat. Je kunt er anders niet zinvol mee afregelen. Sluit je een gyro verkeerd aan, dan heb je een héél korte vlucht...
Er zijn veel misvattingen over gyros in modelbouwland. Het wordt oa verward met een "autopilot". Dat zijn véél complexere apparaten als een "simpele" gyro. Autopilots maken echter wel gebruik van gyros.
Een gyro kan NOOIT voor wind corrigeren, wél voor de turbulentie die meestal bij wind aanwezig is, dat is totaal iets anders.
Een gyro meet een hoekversnelling en het ontstane signaal kan gebruikt worden om een correctie uitslag door de relevante roerservo te laten maken.
Van de zeer vele modellen die ik gevlogen heb was er slechts ééntje echt goed mee gediend, het was een klein venijnig delta'tje. Bijna niet fatsoenlijk te starten, het lag meteen op zijn kant.
Met een gyro op de ailerons was het een andere kist, startte als op rails (de ailerons als een gek heen en weer gaand, koddig gezicht...) en was door de hele vlucht heen beter te sturen. Moest nadat het model op snelheid kwam, wel de "gain"(=versterking, cq gevoeligheid) terugdraaien omdat hij dan als een dolleman om de langsas begon te oscilleren.
Logisch, door de hogere snelheid worden de ailerons effectiever.
Het was overigens met dat model dat ik realiseerde dat servo's véél hogere (draai)snelheden kunnen halen als bestuurd via een zender! (OK, toen nog 35Mhz natuurlijk...). Kijk maar naar de staart gyros van de helis, die werken bliksemsnel, die snelheid haal je niet met een zender, ook niet met 2.4
Verder moet iedereen het zelf weten of je een gyro of andere stabilisatie toepast. Af en toe wordt er wat krampachtig over gedaan, alsof je geen "echte" piloot bent als je zo'n ding er op hebt. Beetje verkeerd macho gedrag.
Ik vind het bvb zelf leuk om er mee te experimenteren, maar als ik een kist heb die het echt nodig heeft, dan ga ik toch liever op zoek naar de oorzaak van de instabiliteit.
Zijn de gyros aanwezig in allerlei soorten stabilisatie systemen bij helis(notoir instabiele dingen..) inmiddels gemeengoed, zijn ze bij vaste vleugels nog niet zo ingeburgerd, maar wie weet vliegen we over 5 jaar ook daar gestabiliseerd...