het nut van een mazda 6 body?

• Topicstarter Topicstarter onno w
  • Startdatum Startdatum
O

onno w

Guest
Ik Lees hier al een aardig tijdje mee en rij sinds kort op een binnenbaan met mijn TT-01 en TA-05.
Wat mij opvalt is dat veel rijders met een protoform mazda6 body rijden.
Ik snap dat in de topklasse van het rc-racen elk klein beetje mee helpt om te winnen.
Maar wat is het nut van een dergelijke kap voor minder snelle auto's. Zoals bijvoorbeeld mijn TT-01 en TA-05. Merk je met dit soort chassis' de invloed van een dergelijke kap?
En hoe merk je dit dan?

De body zorgt voor een downforce op de voor en achterkant als ook de totale luchtweerstand. De Mazda en de Stratus zijn 2 bodies welke op dit gebied goede prestaties geven.

Als jij het merkt met wat fun rijden? Nee, ik denk het niet.....

Maar ontstaat die downforce niet pas vanaf een bepaalde snelheid?
Als dit zo is dan zouden langzamere auto's (bijv een TT_01 met standaard motor) weinig downforce ontwikkelen.

Merk je dit.... Dat ligt uiteraard aan de rijder.

Een Mazda 6 (niet te verwarren met Speed 6) is een hele stabiele body, en als jij (of een andere rijder) netjes tussen de baanafzetting en dus op "de lijn" kunt blijven zul je een hele hoop verschil kunnen gaan merken ten aan zien van een auto zonder "grote" spoiler. Maar heb je toch al wat moeite om de lijnen te volgen, wordt ook de werking van de kap minder belangrijk, en kun je beter investeren in een extra set banden, om meer te trainen...

Ga je op Top niveau kijken zie je vooral de:
Mazda 6 (heel stabiel)
Mazda Speed 6 (meer stuur)
LTC-R (veel stuur, vooral "turn in)

Groet Robert

Maar ontstaat die downforce niet pas vanaf een bepaalde snelheid?
Als dit zo is dan zouden langzamere auto's (bijv een TT_01 met standaard motor) weinig downforce ontwikkelen.

Nee, al ga je "5 kilometer per uur" heb je al downforce... Je beweegt je voorwaarts "tegen" de lucht in, hoe hard je ook gaat er zal downforce zijn. De kracht van deze downforce is wel degelijk afhankelijk van de snelheid, en daarmee kun je dus ook bepalen of dit wel of niet uit maakt.

We hebben met de TT-01 en een Mabuchi motor 6 uur gereden, met verschillende kappen (training met een Deprimera, wedstrijd met BMW M3) en er was wel degelijk verschil, ook al hebben beide kappen geen grote spoiler. Dus zelfs met een Standaart auto is er verschil te merken, maar dit ligt weer ook aan de rijder.

Groet Robert

Dank jullie voor de antwoorden. Dit is duidelijk.
Het lukt me al aardig om nette lijnen te rijden.
Maar moet nog duidelijk veel oefenen, dus zal een dergelijke kap voor mij nog niet veel helpen.

Neemt niet weg dat de Protoform bodies goed betaalbaar zijn en de keuze dan toch vrij simpel is.

Dank jullie voor de antwoorden. Dit is duidelijk.
Het lukt me al aardig om nette lijnen te rijden.
Maar moet nog duidelijk veel oefenen, dus zal een dergelijke kap voor mij nog niet veel helpen.

kan je wel helpen en trainen met zo een body leer je meteen ook hoe laat je mag gaan remmen en hoe snel op het gas kan, leer je er meteen ook mee rijden.
als je toch een body nodig hebt en je rijdt voornamelijk op een piste kan je meteen ook goeie body kopen.
;), stimuleert lichaam en geest

Over het algemeen zijn de Protoform bodies ook een stukje goedkoper als de HPI en Tamiya kappen.

Dus dat maakt het kiezen ook makkelijker als je een nieuwe nodig hebt.

Het ging me ook niet zo erg om de prijs, maar meer of die dingen nu echt nut hebben voor mij. En niet een soort van mode verschijnsel is.
Er zal er binnenkort hier ook wel een komen. Al was het alleen maar om te kijken of ik zelf het verschil kan merken.

Het ging me ook niet zo erg om de prijs, maar meer of die dingen nu echt nut hebben voor mij. En niet een soort van mode verschijnsel is.
Er zal er binnenkort hier ook wel een komen. Al was het alleen maar om te kijken of ik zelf het verschil kan merken.

Het is wat Robert zecht. Je merkt het wel.
Verwacht geen wonderen maar je auto word stabieler en rijd makkelijker.
Je kunt het altijd een keer proberen.

Haal voor de grap eens de spoiler van je body af!!

En probeer dan eens een rondje te rijden.. dan merk je snel wat een stukje plastic doet..

Dat heb ik lang geleden al eens gedaan.
Ik reed toen bij amca in apeldoorn met een tamiya f-103.
Daar brak de achterspoiler af na een crash.
Er was niet meer met die auto te rijden daarna.

Haal voor de grap eens de spoiler van je body af!!

En probeer dan eens een rondje te rijden.. dan merk je snel wat een stukje plastic doet..

Ja precies.
Toen ik begon geloofde ik het ook niet maar toen mijn spoiler er af was, was er niet meer mee te rijden. En ik reed toen met een carson cup motortje. Niet erg hard dus.

ik heb er nu niet erg last van met een tt01 mer origeneel motortje.

met m'n ferrari body (modena 360) rij ik praktisch altijd met op circuit en of ik nu met spoiler of zonder rij merk ik niet veel. mss dat mn wagen achteraan iets eerder gaat wegschuiven maar je merkt het amper

dus veel zal het niet maken :)

met m'n ferrari body (modena 360) rij ik praktisch altijd met op circuit en of ik nu met spoiler of zonder rij merk ik niet veel. mss dat mn wagen achteraan iets eerder gaat wegschuiven maar je merkt het amper

Ik kan er in elk geval geen rondje mee rond komen.. of ik moet al wel heeeel langzaam gaan rijden.
Hetzelfde effect heeft de front-lip/spoiler van een mazda body.
Een clubgenoot reed een heel seizoen zonder de frontlip.. hij wist niet beter.
En zelfs mij niet geloven toen ik zei dat hij iets teveel van de body had afgeknipt..

Gevolg was dat hij het hele seizoen naar stuur heeft gezocht en zijn directe concurrent prima de bochten doorkwam.
Na de laatste wedstrijd wilde hij het wel eens proberen met een goede body en ja hoor, daar ging hij mooi rond. Sindsdien heeft hij altijd netjes langs het lijntje geknipt. :D

Voor zover ik weet, zit er een niet al te grote spoiler op deze kap. Die van de mazda is veel groter dus zal je ook sneller missen.

Back