Het officiele Protech Stylus E draadje

Stevo

Forum veteraan
BOUWVERSLAG PROTECH STYLUS E

Nadat ik de vele bouwverslagen had gelezen die op ons forum de revue waren gepasseerd vond ik het tijd om zelf ook eens iets te schrijven.

Hier volgt dan ook het bouwverslag van de Stylus E. Bouwverslag kun je het niet echt noemen omdat deze doos van een heel hoog ARF gehalte is.

Je kunt je afvragen hoe een mens erbij komt om nu net over dit toestel een bouwverslag te schrijven maar het lot en toeval wil dat dit toestel in mijn schoot werd geworpen op de jaarlijkse tombola naar aanleiding van de ruilbeurs die in April door modelvliegclub Phoenix uit Brugge werd georganiseerd. Blijkt dat ik het winnende lot had getrokken en bijgevolg met dit toestel naar huis mocht gaan.

Volgende probleem die zich stelde was de motorisatie van de Stylus.

Omdat ikzelf meer een nitroverbrander ben en van jongs af aan al met verbrandingsmotoren bezig ben en mijn voorkeur er nog altijd naar uitgaat was mijn eerste keuze om het toestel met een 4,5 cc motor uit te rusten dit wegens het feit dat ik nu net nog zo’n motor liggen had en dit de goedkoopste oplossing bleek te zijn, echter door de constructie en de lichte bouw van het toestel bleek dit al vlug een onmogelijke combinatie.

Terug naar af dus. Protech schrijft voor de motorisatie van het toestel een Megax 700 borstelmotor voor die op 8 tot 10 cellen zou moeten draaien.

Omdat ik geen zin had om een tamme motor in te bouwen en ik toch wat betere prestaties wou dan zo’n standaard 700 motor werd besloten om “the extra mile” te gaan en over te schakelen op een exotischere brushless motor met lipos.

De keuze was vlug gemaakt en het werd bijgevolg een borstelloze HET RC Typhoon 29-12-10 met 30 Ampère TSUNAMI regelaar die zou worden aangedreven met een EVO 20 3 cellen lipopack van 3700 mAh van de firma Flight Power.

Toen ik de specificatie van deze motor zag was ik overtuigd. Blijkt dat deze setup een 11x6 prop rond draait bij om en bij de 10000 toeren. Veel belovend om in een toestel te steken met een spanwijdte van 130 cm en een gewicht van om en bij de 2 Kg.

De bouwdoos zelf is zoals je van een moderne ARF kunt verwachten. Alles is netjes voorverpakt en de bouwbeschrijving, in vier talen uitgevoerd, is zeer overzichtelijk en laat weinig ruimte voor interpretatie.

De constructie van het toestel is klassiek, balsa en triplex vormen de hoofdmoot van de vleugels, stabilo, kielvlak en de romp. Enkel de motorkap is in kunststof.

Alles is mooi bespannen met Oracover en een mij onbekende bespanning met voorgedrukte print. Het geheel ziet er strak uit.

Foto's volgen maar eerst maar eens een weekendje naar Antwerpen gaan.

Stevo

en ?? al verder ?
aircraft-2641.jpg

greetzz
Florian

Ik heb het zelfde model aangekocht.
Het frame is ongelofelijk licht. Niet enkel in gewicht maar ook de sterkte van de romp van het model. :evil:
De vleugels zijn volledig beplankt en zeer sterk.
Toen ik alles klaar had brak ik een rib in de romp enkel door hem van de tafel te heffen 8O
De eerste vlucht was een totale ramp.
Het model was zeer staartlastig en vloog onstabiel.
Na een noodlanding wat verderop (in een putje) had ik een volledig doorgebroken model.
Ik heb de rompfolie volledig weggenomen en heel het model beplankt met dunne balsa.
Na een beetje schuurwerk terug bespannen en nu is de romp zeer stevig en mooi.
De motordrager kan je best volledig wegnemen. Hij is zeer licht uitgevoerd en zeker niet stevig.
De outrunner loopt nu in een kooitje dat bij de motor war bijgeleverd.
Na de gemaakte aanpassingen blijkt het model perfect in balans te liggen.
Ik heb een 4000mA lipo bat. vooraan in de neus geplaatst en het zwaartepunt ligt perfect.
Gisteren heb ik mijn 'vernieuwde en versterkte' stylus terug in de lucht gebracht en in een zin.
Het toestel vliegt on-ge-lo-fe-lijk goed.
Hij is lekker snel en reageert zeer goed op de besturing.
Ik heb 3 geslaagde vluchten kunnen uitvoeren waarvan 2 met een perfecte landing.
De eerste landing was vrij ruw maar er was door de gemaakte verstevigingen totaal geen schade.
Volgens mij is dit een perfect model voor de overstap naar een laagdekker.
Het model vliegt snel zeer stabiel, maar ook traag vliegt het perfect.
Als je al de andere modellen op het veld ziet springt de stylus-e er uit door zijn grootte.
Een van de volgende zal ik trachten een foto'tje van het aangepaste model te plaatsen.
besluit :
Perfect model (na verstevigingen).
Vliegt zeer stabiel.
Model luistert zeer goed (Tijdens de vlucht viel het op dat het model op rechte vlucht een beetje wiebelde. Het bleek dat mijn hand trilde van spanning en dat ik dat via de rolroeren op het model overbracht :wink: )
vergeet niet van de rolroeren niet liniair maar logaritmisch aan te sturen.
Ik hoop op nog heel veel vlieguren met mijn Stylus-E

Kijk, met die inlichtingen kan een mens iets doen :lol:

Zal zeker de nodige verstevigingen aanbrengen maar ben wel niet van plan om de bespanning op voorhand te gaan strippen :nooo:

Eerst maar eens zien hoe hij standaard uit de box vliegt. Breek ik het één of ander dan kan ik nog overwegen om hem opnieuw te bespannen en inwendig te verstevigen.

bvndb

Hoe breng jij je accu onder in het toestel? Ik had al begrepen dat je standaard iedere keer de vleugel moet verwijderen omdat er geen hatch is voorzien om de accu in te schuiven of heb jij dat anders aangepast?

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van jou aangepast model hoor, zet ze hier in dit draadje maar neer :yes:

Stevo

Ik haal ook de hele vleugel er af.
Een beetje ongemakkelijk maar ja, je behoud zo wel de stevigheid van de romp.
Ik kijk momenteel wel uit naar van die plastic schroeven met een vleugelmoer kop.
Lijkt me makkelijker om los en vast te schroeven.
Heeft jou model al gevlogen?

Ik heb er een canopy op gemaakt die verwijderbaar is.
Had gecrasht door slechte ontvanger, en ben bezig met enkele aanpassingen, zie foto.
Ook ga ik de servo's achteraan steken, 2 HS55's denk ik.
Ben ook opnieuw aan het bespannen.

mvg
Jan

OOPS
Foutieve motor
http://www.maxxprod.com/pdf/HC3516-1130.pdf
Dit is juist.

Bij deze de foto's
Zoals je ziet is hij volledig terug origineel.
De witte en de rode kleur zijn normale kleeffolie (orastick of zoiets)
De blauwe band is isolatieband (6 verkooppunten gedaan voor ik de juiste kleur had (carrefour heeft ze :P ))

bvndb zei:
Ik haal ook de hele vleugel er af.

Dacht al zoiets, ik zal toch een poging ondernemen om het anders aan boord te leggen, zie me niet de ganse tijd die vleugel verwijderen na een vlucht.

bvndb zei:
Heeft jou model al gevlogen?

Heeft nog niet gevlogen en zit voorlopig nog opgeborgen in de doos omdat ik nog geen tijd heb gevonden om eraan verder te doen. :oops: Ik ging origineel een revue doen voor VML tijdingen van dit toestel maar ben er ook nog niet aan toe gekomen. Komt wel met tijd en stond.

Stevo

GS_Jan

Mooie aanpassing die jij daar hebt gedaan hoor :yes: Vooral die hatch staat mij enorm aan.

Mannen, laten we van dit draadje het officiele Protech Stylus draadje maken? (Topic titel werd reeds aangepast).

bvndb

Dus dit is de aangepaste versie? Knap gedaan want ik zie geen verschil met het origineel :thumbsup:

Stevo

Klopt.
Als je het niet weet zie je geen verschil :wink: (ben ik een beetje trots op)
De verschillen zitten onder de motorkap (ophanging motor)

En in de romp (beplanking)

Als je dichtbij kijkt zie je wel kleurverschillen

Jij hebt dus het originele triplex motorsteun gesloopt zie ik. zal het eerst proberen met het originele steun en hier en daar wat verstevigingen aanbrengen met epoxy vooral in de lijmverbindigen.

Stevo

Maandag avond 4e - 5e en 6e vlucht gedaan.
Er stond flink wat meer wind deze keer .
De stylus gedroeg zich perfect.
na 3 vluchten van +/- 5 min mijn bat. van 4000mA met 1300mA moeten bijladen.
De uitgevoerde vluchten waren vrij rustig met +/- 50% vol vermogen en +/- 50% half vermogen.
Enkele rols en loops uitgevoerd tijdens de 3 vluchten.

Gisteren avond met mijn Stylus naar het veld geweest.
Grotere prop geplaatst met perfect resultaat.
Na 10 minuten vliegen komt er een hufter met een heli op het veld.
Hij had nog nooit gevlogen, zet zijn zender aan zonder iemand aan te spreken en ..... :evil:
2 seconden later lag mijn Stylus in stukken in het gras :cry:
Ik heb er ongeveer 60 zalige vluchten opstaan en ga hem trachten te herstellen (de vleugel is niet beschadigd)
Weet weeral wat doen dit verlengde W.E.
img1690dy9.jpg

Neen,
Die was zelfs nog niet aangezet.
De knaap was verdwenen toen ik mijn model was gaan bijeenvegen.

bvndb zei:
Gisteren avond met mijn Stylus naar het veld geweest.
Grotere prop geplaatst met perfect resultaat.
Na 10 minuten vliegen komt er een hufter met een heli op het veld.
Hij had nog nooit gevlogen, zet zijn zender aan zonder iemand aan te spreken en ..... :evil:
2 seconden later lag mijn Stylus in stukken in het gras :cry:
Ik heb er ongeveer 60 zalige vluchten opstaan en ga hem trachten te herstellen (de vleugel is niet beschadigd)
Weet weeral wat doen dit verlengde W.E.
img1690dy9.jpg

bvndb zei:
Neen,
Die was zelfs nog niet aangezet.
De knaap was verdwenen toen ik mijn model was gaan bijeenvegen.

Is deze "hufter" bij de club bekend? Als eerste toch eens met het bestuur van de club gaan praten en ook eens een gesprekje met de plaatselijke politie en eventueel aangifte van vernieling doen. Als de Hufter bekend is bij de club dan die persoon via het bestuur aansprakelijk stellen, zeer zeker als er meerdere mensen bij aanwezig waren.

Dit soort zaken zijn not done en worden dan ook totaal niet gewardeerd. Ik persoonlijk zou me er sterk voor maken dat zo een gast als clublid geroyeerd zou worden en dit dan ook inclusief de reden doorsturen naar de omliggende clubs. Als iemand door jou handelen schade ondervind moet je zo sportief zijn en die schade vergoeden, daarvoor ben je tenslotte verzekerd.

Ze waren door niemand gekend. :evil: en waren dadelijk terug weg.

man man man,

dit wil ik niet meemaken..
domme mensen toch! , kwens je veel succes bij de herstelling hoor...

Christophe

Back