Stevo
Forum veteraan
BOUWVERSLAG PROTECH STYLUS E
Nadat ik de vele bouwverslagen had gelezen die op ons forum de revue waren gepasseerd vond ik het tijd om zelf ook eens iets te schrijven.
Hier volgt dan ook het bouwverslag van de Stylus E. Bouwverslag kun je het niet echt noemen omdat deze doos van een heel hoog ARF gehalte is.
Je kunt je afvragen hoe een mens erbij komt om nu net over dit toestel een bouwverslag te schrijven maar het lot en toeval wil dat dit toestel in mijn schoot werd geworpen op de jaarlijkse tombola naar aanleiding van de ruilbeurs die in April door modelvliegclub Phoenix uit Brugge werd georganiseerd. Blijkt dat ik het winnende lot had getrokken en bijgevolg met dit toestel naar huis mocht gaan.
Volgende probleem die zich stelde was de motorisatie van de Stylus.
Omdat ikzelf meer een nitroverbrander ben en van jongs af aan al met verbrandingsmotoren bezig ben en mijn voorkeur er nog altijd naar uitgaat was mijn eerste keuze om het toestel met een 4,5 cc motor uit te rusten dit wegens het feit dat ik nu net nog zo’n motor liggen had en dit de goedkoopste oplossing bleek te zijn, echter door de constructie en de lichte bouw van het toestel bleek dit al vlug een onmogelijke combinatie.
Terug naar af dus. Protech schrijft voor de motorisatie van het toestel een Megax 700 borstelmotor voor die op 8 tot 10 cellen zou moeten draaien.
Omdat ik geen zin had om een tamme motor in te bouwen en ik toch wat betere prestaties wou dan zo’n standaard 700 motor werd besloten om “the extra mile” te gaan en over te schakelen op een exotischere brushless motor met lipos.
De keuze was vlug gemaakt en het werd bijgevolg een borstelloze HET RC Typhoon 29-12-10 met 30 Ampère TSUNAMI regelaar die zou worden aangedreven met een EVO 20 3 cellen lipopack van 3700 mAh van de firma Flight Power.
Toen ik de specificatie van deze motor zag was ik overtuigd. Blijkt dat deze setup een 11x6 prop rond draait bij om en bij de 10000 toeren. Veel belovend om in een toestel te steken met een spanwijdte van 130 cm en een gewicht van om en bij de 2 Kg.
De bouwdoos zelf is zoals je van een moderne ARF kunt verwachten. Alles is netjes voorverpakt en de bouwbeschrijving, in vier talen uitgevoerd, is zeer overzichtelijk en laat weinig ruimte voor interpretatie.
De constructie van het toestel is klassiek, balsa en triplex vormen de hoofdmoot van de vleugels, stabilo, kielvlak en de romp. Enkel de motorkap is in kunststof.
Alles is mooi bespannen met Oracover en een mij onbekende bespanning met voorgedrukte print. Het geheel ziet er strak uit.
Foto's volgen maar eerst maar eens een weekendje naar Antwerpen gaan.
Stevo
Nadat ik de vele bouwverslagen had gelezen die op ons forum de revue waren gepasseerd vond ik het tijd om zelf ook eens iets te schrijven.
Hier volgt dan ook het bouwverslag van de Stylus E. Bouwverslag kun je het niet echt noemen omdat deze doos van een heel hoog ARF gehalte is.
Je kunt je afvragen hoe een mens erbij komt om nu net over dit toestel een bouwverslag te schrijven maar het lot en toeval wil dat dit toestel in mijn schoot werd geworpen op de jaarlijkse tombola naar aanleiding van de ruilbeurs die in April door modelvliegclub Phoenix uit Brugge werd georganiseerd. Blijkt dat ik het winnende lot had getrokken en bijgevolg met dit toestel naar huis mocht gaan.
Volgende probleem die zich stelde was de motorisatie van de Stylus.
Omdat ikzelf meer een nitroverbrander ben en van jongs af aan al met verbrandingsmotoren bezig ben en mijn voorkeur er nog altijd naar uitgaat was mijn eerste keuze om het toestel met een 4,5 cc motor uit te rusten dit wegens het feit dat ik nu net nog zo’n motor liggen had en dit de goedkoopste oplossing bleek te zijn, echter door de constructie en de lichte bouw van het toestel bleek dit al vlug een onmogelijke combinatie.
Terug naar af dus. Protech schrijft voor de motorisatie van het toestel een Megax 700 borstelmotor voor die op 8 tot 10 cellen zou moeten draaien.
Omdat ik geen zin had om een tamme motor in te bouwen en ik toch wat betere prestaties wou dan zo’n standaard 700 motor werd besloten om “the extra mile” te gaan en over te schakelen op een exotischere brushless motor met lipos.
De keuze was vlug gemaakt en het werd bijgevolg een borstelloze HET RC Typhoon 29-12-10 met 30 Ampère TSUNAMI regelaar die zou worden aangedreven met een EVO 20 3 cellen lipopack van 3700 mAh van de firma Flight Power.
Toen ik de specificatie van deze motor zag was ik overtuigd. Blijkt dat deze setup een 11x6 prop rond draait bij om en bij de 10000 toeren. Veel belovend om in een toestel te steken met een spanwijdte van 130 cm en een gewicht van om en bij de 2 Kg.
De bouwdoos zelf is zoals je van een moderne ARF kunt verwachten. Alles is netjes voorverpakt en de bouwbeschrijving, in vier talen uitgevoerd, is zeer overzichtelijk en laat weinig ruimte voor interpretatie.
De constructie van het toestel is klassiek, balsa en triplex vormen de hoofdmoot van de vleugels, stabilo, kielvlak en de romp. Enkel de motorkap is in kunststof.
Alles is mooi bespannen met Oracover en een mij onbekende bespanning met voorgedrukte print. Het geheel ziet er strak uit.
Foto's volgen maar eerst maar eens een weekendje naar Antwerpen gaan.
Stevo