Het ontstaan van de OS Hanno Special en andere exoten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Arnoud Snel, 8 dec 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan zou ik het zaakje maar eens illustreren met wat plaatjes. 200 roepen wordt helemaal niets.
    Meeste van die motoren zijn kuis versleten of onderdeel van een piramidespel.
    ABC is berucht/geliefd... wegens de beperkte levensduur. ABC staat voor Alu zuiger, bronzen bus, en Chrome coating van de cilinderwand.
    Echter bij OS waren deze reeds van Nikkel. Nikkel laat los van de wand door thermische en mechanische werking. De Achilleshiel
    Chroom doet dat niet. Rossi, OPS, Picco en de oude Super Tigre hielden aan op echte ABC. Een robuustere combi.

    Red Heads bestaan niet in motorenland. Meeste zijn verzinsels van verkopende partijen heden ten dage. Je had een Webra's die een zwarte kop hadden. En zo gemarket werden. Bij Super Tigre wordt er ook zo een feestje gevierd. Blue Head... Bij de X motoren zie je dat, G motoren. Maar je had ze ook zonder kleuring. De blauwe kleur las je niet af in de power-output. Verre van.
    OS had in 1974 een 61 motor...Max H 60 F GP. Goud geannodiserde kop. Heb ik aangeboden gezien als Gold Head... Alsof het een mythische pylon motor betrof, een goddelijk mirakel... en zo werd er verder ook over geschreven.
    Echter de output van die 10cc brommer stond gelijk aan een OS .40 FX... en had een kamzuiger. Zag er mooi uit... daar niet van. Ooit was dat een keurig vermogen?
    Trek de plee maar weer door, denk ik dan.

    Maar de anode kleur voegde niets toe. Een Hanno motor is gewoon een Hanno OS motor, met een uitlaat naar achter. De rode kop was kleurenpracht. Show, en moest zorgen voor kwijlende bekkies. De rode uitlaat was dat ook. Verder heb je daar twee types van. Eerste type maakt meer 'herrie'.
    De uitlaat naar achter zorgde niet voor extra vermogen, eerder minder, daar die opstelling niet optimaal poort. Het voordeel van de opstelling was de streamline.
    De uitlaat naar achter, zodat er een geluidsreductie kon worden gerealiseerd. Verder een boring en slag verhouding, opdat er een hoge spoed prop
    kon worden gedraaid. Toerental zo rond de 10.500. Wederom vanwege geluidsnormen wedstrijden. Prohangen met zo een motor was uitgesloten op een RC1 model.

    Bij een MVVS kan je voordat je de motor gaat inlopen, de kop met 90 graden roteren. Daar tref je ook blauwe koppen.
    Van zij, naar achter te verdraaien. Het geeft iets minder power, maar helpt je de streamline van je model te verbeteren.
    Nadat de motor is ingelopen, kan de cilinder niet meer geroteerd worden. Kan wel... maar daarna kan ie de container in.

    Echt hele snelle motoren moet je zoeken bij de Russen en de Italianen. Hanno Prettner heeft ook met Super Tigre gevlogen, ook RE uitlaten. ABC.

    Hanno is OS overgestapt omdat de bedragen die hij kon ontvangen veel hoger waren, en hij mondiaal wedstrijden vloog. Daar moest flink geld bij.
    OS Max wilde de grootste worden. Is gelukt... en nu verkopen ze magere motortjes. En de concurrentie is zo goed als verdwenen, gesmoord met marketing poeha.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2019
  2. Helaba

    Helaba

    Lid geworden:
    5 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Houthalen
    Hartelijk dank H.B., interessant!! 20190805_131603.jpg 20190805_131649.jpg 20190805_131603.jpg 20190805_131649.jpg 20190805_131719.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij is er een speciaal stukje forum waar je spullen kunt verkopen....

    Dit draadje gaat over het ontstaan van, de ontwikkelingsgeschiedenis zo te zeggen, van de Hanno Special en andere exoten... (waar er naar mijn smaak wel meer van mogen worden gepost, want niet alleen OS had superspeciale wedstrijdmotoren volgens mij....)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De motor staat gepost in verkoophoekje ;-) Dus dat is wel in orde. Refereren zou toch wel toelaatbaar zijn...
    Prima fotowerk, inzichtelijk.

    Maak nog eens een foto van die zuiger... en de bovenzijde van de zuiger beter voor de poort geplaatst. Aan deze stand kan ik niets zien, wat ik zou willen zien.
    De kop is aan de hete kant geweest. Anode verkleurd bij oververhitting!

    Heb hier ook zo een motor liggen, deze die ik hieronder is toon is sjomp. Ooit bij een bundel rommel, koste ook niks. Het onderwerp en de historie is is alleraardigst. Daar stopt het ook.
    Mijn motor is serieus gemold. Bus gepeld. Is met juiste zorg en overmaatse gereedschappen keurig 'miskoesterd' geraakt.
    Hebben ze echt mooi lomp hun best op gedaan, lomp is cool, lomp is kunst.
    Echter de kop is nog knal rood. Toch 30 jaar oud. Is niet heet geweest.
    Wel is er een fin afgebroken. Slechts 1 fin... jammer, hadden er best meer kunnen zijn... Haha... ik chargeer.

    Mij is geleerd zorgvuldig met materiaal om te gaan. Slopen is zo gebeurd. Heel houden zoveel oneindig veel moeilijker.

    Plaatje van de kop... net dat ene stukje fin... elders nog een ferme kras.Well done! :)

    IMG_9470.jpg


    Blokje heeft 'iets' overleefd, meer ook niet, pomp heb ik er ook nog bij. Maar als die pomp niet goed is weggezet, verdrogen de membranen onherstelbaar. Dus die pomp is ook een deelverzameling.
    Wellicht is het open te trekken. Maar de brandstofopbrengst is door OS afgesteld. Of het te reviseren is? Alles is te reviseren.


    IMG_9471.jpg


    Altijd het zelfde bij OS... ABN... gepeal van de coating... voorgeprogrammeerde veroudering... de pest met die dingen...
    Paar keer niet goed afstellen, of de reso niet goed ingesteld en het is over en uit... per seconde...


    IMG_9472.jpg

    200 kan je buitengewoon vergeten. Is je gegunt, daar niet van.
    eBay en hopen dat er een Duitse.de dreutel er een strak joepie van krijgt en een lamme muisarm op zondag avond, 8 uur?
    Ergens gaat iemand het schip in, met -edit- voor de uiterste hoofdprijs, in de steek gelaten door ratio.
    Gevochten wordt om nieuwe motoren in doos, doorgeslagen uiteraard. Voor een motor met beperkte inzetbaarheid.
    Voor gebruikt geldt: grootst mogelijk risico en daarom metaalbakprijs. Waarde nihil. Dat geldt ook voor mijn onderdelen hier getoond.
    Tot zovers even...

    PS: 2 Hanno's is ook 2 tonen...
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2019
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Refereren wel, hier verder gaan met de promotie of verkoop, naar mijn mening niet...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    De Hanno Special was in zijn tijd inderdaad een fantastische motor, ik kan er over mee praten. Echter, de tijd heeft hem ook iets ingehaald. Een OS 65 AX draait met een 12 x 10 apc prop 10.500 rpm met standaard uitlaat. Met een resopijp gaat dit nog verder omhoog. Komt dan behoorlijk dicht in de buurt van de Hanno Special, alleen geen achter uitlaat is het enige gemis.

    Grt,

    Arnoud
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... de ontwikkelingen blijven, hoe ongeloofelijk het ook is, nog steeds doorgaan...
    Maar die AX heeft natuurlijk wel wat meer cylinderinhoud, en linksom of rechtsom, "there is no substitute for cubic inches"... :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Helaba

    Helaba

    Lid geworden:
    5 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Houthalen
    Leuke reacties, kan hier blijkbaar nog veel leren! Keep on rockin guys!!
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je had het over 2 motoren? Of was dat een verschrijving?
    Leren is lezen. Veel staat ook op het internet.
    En veel nog in oude tijdschriften.
    Je slim moet zoeken... kennis doet kunde ontstaan...
     
  10. Helaba

    Helaba

    Lid geworden:
    5 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Houthalen
    Hier dan mijn 2de

    20190805_131926.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Das een mooi brommertje.
    Foto kun je roteren in de meeste telefoon fotobewerking programma’s en opnieuw bewaren.

    Wat is de historie van je aanwinsten geweest? Zit vast een verhaal achter.

    Maak nog even een foto van die ene motoruitlaat, zuiger iets hoger dan op foto boven.
    Graag even die vorm observeren.
     
  12. Helaba

    Helaba

    Lid geworden:
    5 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Houthalen
    H.B. sorry.... kan geen fotootjes meer maken.. gisteren is mijn hannootje verkocht en de koper moest ook mijn tweede hebben... zo ben ik in 1 slag beide kwijt..... soms zit je er jaren mee, en soms kan je in een bliksemschicht ze verkopen... heb míjn zinnen nu gezet op een real lifelike ww2 U boat... iemand suggesties?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gefeliciteerd! Hopelijk kan de nieuwe eigenaar hier verder posten! Heb je dat niet eens van hem geëist?
    Want die ene zuiger leek me een zuigerveertje... dan wordt het best wel aardig :)

    Moeten bestaat niet... dat was een andere drijfveer...

    Bootjes, bootjes, bootjes... andere afdeling... hele afdeling gewijd aan onder de waterspiegel... dynamisch en statisch

    Regelmatig hier speuren... komt we eens wat voorbij... wel erg gezocht... en prijzig... en als je het treft... vakantie aan koppelen
    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-modellbau/schaffer/k0c249

    En anders eens loeren bij Steinhagen... ik weet niet of er RC1 voor onderwater bestaat...
    Geen Hanno Pret meer...
    Gr Bas

    PS: Laat alles hier staan, embed de foto's opdat ze het 20 jaar volhouden ;-)
     
  14. Helaba

    Helaba

    Lid geworden:
    5 aug 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Houthalen
    Super Bas ! Zal je raad opvolgen ;-)

    Wat bedoel je met dat zuigerveertje? Iets niet in orde?
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Twee types in deze motoren reeks! ABN (ABC), compressie op klempassing, en een reeks uitgegeven met zuigerveer en stalen bus.
    Poweroutput gelijk. Gewichtsverschil weet ik niet...

    Aan de zuiger kan je zien of er een veer om zit.

    Kant en klaar is lastig en kan heel prijzig worden wegens complexiteit... je zult veel zelf moeten bouwen... afhankelijk van de staat.
    PS: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-modellbau/u-boot/k0c249

    We gaan weer on topic!
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, verwaarloosbaar: het verschil tussen een stalen bus en een bronzen bus, in feite, plus die halve gram die een zuigerveer weegt.
    De ABN versie (zonder zuigerveer) is versleten als de passing tussen zuiger en voering te los word, wat met wat pech binnen een a tweehonderd draaiuren het geval kan zijn. Nieuwe onderdelen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer te vinden, en ALS je wat vind is het onbetaalbaar.
    De versie met zuigerveer, is pas aan onderhoud toe als de zuigerveer versleten is, en die kun je vervangen. Nieuwe zuigerveren zijn relatief simpel te krijgen (worden door diverse aanbieders op maat gemaakt en kosten mischien eens een keer 2 of 3 tientjes incl verzend). Dan komt het aan op de levensduur van de drijfstang, en die kan, als je de motor correct behandeld, mischien wel 1000 of 1500 uur mee, wat in modelvlieg-termen min of meer letterlijk "oneindig" betekent.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klopt.
    Daarom hier deze unieke, Nederlandse, MB motoren.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hè Bruno... wat een geMetkemeijer!
    Heeft een keer uitleg gegeven bij ons op de club.
    Hoogst interessant! Als die man praat hou je je mond :)
    Heb je z'n drijfstangen gezien? Opmerkelijke vorm!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi... mag je er wel wat meer over vertellen, hoor...

    Alleen maar een linkje plaatsen, is net zoiets als je vriendinnetje uitnodigen voor een etentje door een afhaalmenu van de chinees in de brievenbus te gooien en dan vlug naar huis te fietsen :p

    Maar je hebt 100% gelijk, dat is pas een ECHTE exoot....
    Heel bijzonder hoe het achterste kogellager geïntegreerd is in de krukas, en ook de "thermische situatie" is op zijn zachtst gezegd best wel bijzonder.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019

Deel Deze Pagina