Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Tadango, 2 apr 2020.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    En ik bedoelde de override in Special Functions, maar allebei werkt.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Special functions raad ik niet aan voor overrides. Ik wil graag bij de mixers alles kunnen zien wat een kanaal beïnvloed zonder te hoeven zoeken in de rest van het systeem. Maar dat is mijn mening.
     
    max z vindt dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb de suggestie van max z geprobeerd: die werkt. Geen gepiep meer. Allemaal bedankt voor het meedenken!
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Maak er dan in ieder geval een REPLACE versie van zoals Tadango liet zien.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Heb ik gedaan. In dit geval niet echt nodig, omdat het toestel geen richtingsroer heeft en ik de rudder functie alleen gebruik voor de voorwielbesturing bij taxiën. Maar Replace is netter dan Add.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ah, dank voor die toevoeging. Ik wou net iets gaan zeggen over je rudder blokkeren mid-flight ... :koud:
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Waarschijnlijk een vraag voor de hardcore opentx mensen.
    Heb een rb20 met een x8r sbus ontvanger en een crossfire nanorx met sbus uit geselecteerd.
    De zender is een x lite pro met opentx 2.3.11. Nu is het probleem als ik eerst bind met de interne module acsst d16 werkt alles perfect. Daarna de interne rf uit en externe crsf aan en bind ook alles perfect. Zodra de interne weer aan gaat schakelt die de signaal output uit naar de externe rf. De externe module blijft wel gewoon aan en is gebonden aan de ontvanger.
    Heeft iemand een suggestie ?.
    Gr Rob
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nee, helaas. Ik heb die RB20 alleen nog maar gebruikt met 2x ACCESS aan 1 (interne) module, deze combinatie nog niet.
    Wat bedoel je met "alles bindt perfect"? Je kunt toch maar 1 ontvanger aan 1 module binden met deze combinatie?
    Waarom zet je niet beide modules aan en dan één voor één ontvangers binden?

    Hoe heb je de twee ontvangers aan de RB20 hangen? Allebei aan de SBUS-out?
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Probleem gevonden. Zit hem in opentx. Als extern protocol heb ik crsf nodig voor de crossfire 868mhz module. En acsst als op de interne module. Nu is het zo dat crsf en interne module niet samen kunnen en de opentx dan het rc signaal naar de externe module uit zet. Dit gebeurt allen bij het crsf protocol als externe module.
    Sluit 2 bus ontvangers aan op de daarvoor aangewezen plaatsen.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dat is het nadeel van een Frsky tx, niet OpenTX. Frsky deelt datalijnen tussen het interne en externe moduul. Met een radiomaster tx16s werkt die bv prima.
     
  11. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Oke. Als ik het goed begrijp zal dan een externe multi module ook niet moeten werken ?. Dit werkt namelijk wel.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het externe moduul heeft 2 data lijnen waarvan 1 wordt gedeeld met het interne moduul. Sommige protocollen hebben beide lijnen nodig en werken daarom niet samen met het interne moduul.
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ahh oke na nog dieper speuren op google een oplossing gevonden. Crossfire (crsf) protocol werkt met sport omdat je die via een lua in kan stellen. Nu is het zo dat de module ook via ppm aan gestuurd kan worden wat betekent dat zowel de interne module en externe module gewoon werken. Dit zou de oplossing zijn om op 2.4 en 868 te vliegen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een vraagje, waarvoor ik zo gauw niet weet welke zoekterm ik moet gebruiken...
    Ik wil graag een counter gebruiken waarvan de snelheid "variabel" is.
    De bedoeling is dat de counter gaat lopen op een logical function, en dat de snelheid waarmee hij varieert, met de gasstand oploopt, zodat je een soort van "verbruiksmeting" krijgt voor brandstof.
    Het leek mij, dat als ik een separate curve maak, ik daarmee aan de hand van verbruiksmetingen die counter kan "tunen"...
    Zit zoiets ergens standaard verstopt in de functies van OpenTX, of moet dat via een LUA script?

    In geval van het laatste, hoe schrijf je zo'n ding?
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Je kunt een timer op throttle percentage instellen: bijv. op half gas loopt de timer dan op halve snelheid etc. Is dat wat je zoekt?
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ben geneigd om te zeggen dat het zonder lua script kan, maar ik heb het nog niet geprobeert. Volgens mij zit er is logische switches een optie voor een puls afhankelijk van een waarde.

    Daarmee een globale variabele laten verhogen
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je de timer laat afhangen van TH% dan loopt die procentueel op/af naarmate je meer gas geeft. Houd er wel rekening mee dat als je normaal een bepaalde tijd vliegt dat die tijd dan procentueel lager is en je dus ook die lagere waarde moet gebruiken als begin/eindwaarde. Misschien handig om er gewoon eerst een tweede timer naast te zetten die procentueel loopt zodat je een idee krijgt van de juiste tijd.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe wel, maar dan moet ik hem wel via een curve laten varieren. Maar waar zit die functie, of hoe heet die? Ik zie hem zou gauw niet..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets dus... maar HOE activeer ik dat?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... op zich gelukt, ik had alleen gehoopt dat ik hem tegelijkertijd op een logische functie EN op TH% had kunnen laten werken, en dan ook nog eens op het TH% wat de throttle curve geeft, zeg maar.
    De logische functie, zodat de counter pas gaat lopen als de motor daadwerkelijk draait, en de curve, zodat de timersnelheid te tunen valt naar gelang het daadwerkelijke verbruik.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2022

Deel Deze Pagina