Het OpenTX draadje (nieuws, handige weetjes, hardware, diy)

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Tadango, 2 apr 2020.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tja, wat metalen delen... functioneel is het niets anders. Je gaat er ook echt niet beter van vliegen ;)
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Weten dat iets er is is al voldoende om te kijken of het interessant is of niet, vooralsnog zijn de reacties op de verbeterde versie wel positief. Zitten nu twee speakers in omdat er meldingen waren dat de eerste versie wat zacht klonk. En geen vaste beugel meer.
     
  3. hvdb

    hvdb

    Lid geworden:
    3 jun 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Al enige tijd kijk en lees ik mee op dit forum,
    Maar nog niet eerder gereageerd op iets of een vraag gesteld.
    Eerst maar eens voorstellen dus.

    Ik ben Martijn en houd me nu ongeveer een jaar of 17 bezig met modelvliegen.
    Als zender heb ik altijd met Futaba gevlogen,
    Maar sinds enkele maanden de stap naar openTX gemaakt met de Radiomaster.....
    Wat een verademing......
    Ja het is soms even zoeken op het WWW maar eigenlijk is daar alles wel te vinden.
    Behalve het volgende,

    In het menu van mijn modellen op het tabblad OUTPUTS staat bij mij zowel bij MIN als bij MAX een waarde van 512.
    Bij elke video of review die ik zie staan deze waardes op 100 (wat mij ook logischer lijkt).
    Heeft er iemand van jullie een oplossing hiervoor.

    Groeten Martijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt ppmus aan staat in de firmware download in companion...
     
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Yep, ppmus setting aanpassen (uitzetten), firmware downloaden en opnieuw je zender flashen met de nieuwe firmware, dan heb je daarna -100 t/m +100 staan ipv -512 us t/m +512 us. :)
     
  6. hvdb

    hvdb

    Lid geworden:
    3 jun 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Beiden bedankt voor de snelle reactie.
    Inmiddels is het aangepast.:beer:

    Groeten Martijn.
     
  7. m20003293

    m20003293

    Lid geworden:
    14 nov 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Wanneer komt de nieuwe RadioMaster, en wat is de naam van het apparaat ? Of is het dezelfde type ?
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2020
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  9. RCS

    RCS

    Lid geworden:
    21 dec 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Netersel
    Kan iemand bevestigen dat de Radiomaster TX16S Hall Sensor versie zonder toevoeging van extra modules kan samenwerken met deze ontvangers:
    - Tactic TR826 (TACL0826)
    - Futaba R617FS FASST

    Ondanks dan de standaard chipset vermeldingen en de protocol documentatie van multi-module (deze hardware zou standaard ingebouwd zijn) blijft het een beetje gissen..

    En wat is jullie ervaring met de eventuele import naheffingen vanuit de douane als je deze zender via Banggood laat komen?
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tactic zegt me niks, FASST is niet compatible. Futaba S-FHSS dan weer wel.

    Voor ondersteunde protocollen kijk je het beste op www.multi-module.org, daar staat ook de nieuwste firmware voor de zendmodule die in de TX16S zit (een zogenaamde MPM = Multi Protocol Module).
     
  11. RCS

    RCS

    Lid geworden:
    21 dec 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Netersel
    Bedankt voor je snelle reactie!

    Tactic was een merk van Hobbico (distributie in EU door Revell) wat overgenomen is door Horizon Hobby. Daar is de zender/receiver lijn gediscontinueerd ten gunste van Spektrum wat ik begrepen heb. Servo's e.d. lijken nog wel onder dit merk gemaakt te worden. Jammer, want het is leuk spul. Prima kwaliteit en (heel) veel functionaliteit voor een schappelijke prijs.

    Anyway, dan moet ik op zoek naar een klassieke Futaba/FASST zender voor drie nieuwe modellen met een bestaande FASST ontvanger, of helemaal overstappen op een ander systeem. Als dat een OpenTX systeem is zoals de Radiomaster, én die kan de Tactic ontvangers in m'n huidige modellen aansturen dan ben ik op de helft. Op multi-module.org staat wel dat het SLT protocol van Tactic ondersteund zou worden maar dat de subprotocols 'problematic' zouden kunnen zijn. Niet heel gerusstellend dus...

    Wat zou voor een OpenTX zender als de Radiomaster het advies zijn voor een ontvanger voor een 'standaard' vleugelmodel, 6 kanalen met antenne diversity en telemetrie? (ter vervanging van de FASST receivers).
     
  12. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik zou zeker kijken naar andere merken dan Futaba FASST, al is het alleen maar vanwege de hoge prijs daarvan (voor de prijs van één Futaba FASST heb je zo meerdere ontvangers van andere merken). RadioMaster heeft tegenwoordig ook eigen ontvangers, al werken die dan vaak weer op het ACCST protocol van FrSky. De TX16S ondersteunt zowel ACCST v1 als ACCST v2 (v2.1 om precies te zijn), waarbij ik zelf zou kiezen voor ACCST v2.1 (maar ik vlieg dan ook met een FrSky zender). Jumper ontvangers zou ik persoonlijk vermijden (net zoals hun zenders). Je kan ook kijken naar FlySky ontvangers, die schijnen ook wel populair te zijn. Maar gezien de ondersteunde protocollen is er vast iets te vinden dat je aanspreekt. Op RCGroups zijn ook hele lange discussies te vinden over de TX16S en wat men gebruikt, mocht je hier niet vinden wat je zoekt.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor 6+ kanalen zou je kunnen kijken naar een Frsky GRX-8 of de GRX-6 (of de nieuwe archer varianten GR6/GR8) , beide met ingebouwde vario. Alternatief
    de RX6R (ook klein, geen vario) of de RX8R (Pro) met behuizing als maat en gewicht minder van belang zijn.

    Ik heb geen ervaring met andere merken.
     
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Waarom een ontvanger met ingebouwde vario als er niet om gevraagd wordt? De G-RX8 en G-RX6 hebben wat problemen gekend afgelopen jaar, waaronder problemen met de firmware (als het goed is wel opgelost nu) en een verkeerde component in bepaalde batches (condensator ipv een weerstand waardoor de telemetrie issues gaf). Als je FrSky ontvangers koopt let dan goed op dat die ACCST v2.1 ondersteunen en dat je geen ontvangers koopt die alleen het ACCESS protocol ondersteunen (want dat werkt niet met een MPM module, dus ook niet met de TX16S). Wil je ACCESS dan zit je vast aan een FrSky zender.
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ah, goed punt van de ACCST ondersteuning.
    GRX-8 en -6 puur omdat ik die zelf prettig vind werken, ik noem er ook de niet vario variant bij om die reden.
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    We weten ook niet waar RCS mee vliegt. Als het om brandstofkisten met ontsteking gaat is de RX8R Pro wel een optie om naar te kijken omdat die beter met ontsteking overweg kan blijkbaar.
     
  17. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik ben bezig met het programmeren van 2 hoogteroer servo's in Opentx. Ik ben vrij nieuw met Opentx en heb wat hulp nodig.

    Heb beidde aangesloten op de hoogteroeren, in 'outputs' heb ik de de max en min throws ingesteld zodat beidde gelijk staan op 100 en - 100.
    Nu zie ik duidelijk als ik ze op en neer beweeg dat ze niet tegelijkertijd lopen. Er zit een beetje vertraging op de 1ne servo.

    Hoe kan ik dit oplossen? Moet wel te programmeren zijn in de zender, companion heb ik niet.
    Servo's zijn Hitec D645W
     
  18. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wat als je beiden roeren aansluit op een Y-kabeltje, gaan ze dan wel gelijk op en neer? Dit om eerst maar eens uit te sluiten dat het niet aan de servo's ligt.
     
  19. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    IMG_20210110_114031.jpg Ik heb even zitten spelen met een curve. Het rechter hoogteroer is veel responsiever als het linker. In de 'up' stand lopen ze beidde vrij gelijk. Er was een minieme aanpassing nodig aan de curve. Eenmaal er 'down' wordt gegeven gaat het naar het einde toe volledig fout. Daar zit het grootste verschil.
    Ik heb een 9punts curve aangemaakt op het rechter hoogteroer (kanaal 2). En op de 75% marker zou ik die al moeten verhogen naar 100% om te matchen met de linker. En zelf al staat hij op 100 zit er nog een paar mm verschil in de uitslag. Ik zou hem naar 105% moeten krijgen maar dat is niet mogenlijk.

    Nogmaals, in de neutraalstand, 100% en-100% zijn de uitslagen gelijk afgesteld in het 'ouputs' menu.
    Wat loopt er hier verkeerd?

     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
  20. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ga je dan niet hetzelfde effect krijgen als ailerons als je ze op een y-kabeltje gaat aansluiten?
     

Deel Deze Pagina