Het oude schuimpje uit de mottenballen gehaald.

• Topicstarter Topicstarter excalibar
  • Startdatum Startdatum
E

excalibar

Guest
IN 1990 zat ik in dienst, gestationeerd te vlieland.
Ik las in de hobby bulletin januari'90, over een schuim delta genaamd schuimpje.
Deze is van alleen schuim en daarop krimpfolie.
Ik dacht aangezien dat er op vlieland genoeg duinen zijn, zo'n delta dat is wel wat.
Dus bouwen die hap, maar helaas aan de duinen ging het niet, maar aan de lijn op het model vliegveld ging het als een speer.
Nu heel wat jaren later denk ik dat de duinen te laag waren en ik had voorheen niet eerder op de helling gevlogen.
Ik had toen wat extra kernen gesneden maar deze 3mm dunner om hem te kunnen beplanken om er meer mee te kunnen (sleep-elektro-gemoteriseerd).
Ik heb er nooit een voledig af gebouwd aleen beplankt en met neus en achter lijst deze heb ik jaren geleden aan mijn zwager gegeven, deze heeft er een 2,5cc motor op gezet vliegt perfect.
Nu dacht ik vandaag HEE ik heb nog wat kernen liggen wat ga ik daar mee doen.
Een helling zwever,ik dacht ik probeer het gewoon weer.
neuslijst er aan bijde kernen samen plakken en achterlijst er aan dit alles met bison lijm spray, dat werkt lekker vlot.
Ik ben benieuwd hoe deze zal vliegen omdat deze profiel 3mm dunner is (ik doe geen beplanking).
Maar wat nu doe, ik weer folie of tape ben bij model zaak geweest maar geen tape wat ik zoek, ik zoek dat soort dat ook voor de zagi gebruikt word.
Ik probeer wat foto's er op te zetten maar ik heb dat nog niet eerder op dit forum gedaan.

de groenten DENNIS 8)

Ik heb tevergeefs geprobeert om foto's op dit draatje te zetten.
Ik heb wel een foto op viewtopick kunnen zetten maar ik kreeg hem niet geplaatst in dit draatje.

Even nog over het schuimpje, het proviel is op het dikste punt 5cm.
en aan de tip 4cm dik ik heb aan de tippen een depron kielvlak gelijmd.
de rol roeren worden ook van 6mm depron.
het proviel is NACA 0010 naar NACA 0020 de koorde is 500mm en de tip is 210mm en de spanwijte is 1000mm en het zwaartepunt licht op 17 a 18cm achter de neus.
Wie heeft ooit ook het schuimpje gebouwd en gevogen.

ik heb er zo wel een aantal gehad. De eerste als hellingzwever, maar dat lukte in die tijd niet daar ik me nog niet naar de helling kon verplaatsen. De volgende met 1.5cc motor, en de 2 daarna met een 3.5cc Deze werden dan gebruikt als comdatmodelletjes.

Ik ben weer verder gegaan met het schuimpje, hier wat foto's.
normal_DSC01442.JPG

Dit is het blad waar ik hem uitgehaald heb.
normal_DSC01662.JPG

Ik heb er een sleephaak ingebouwd, dit werkt heel simpel, er zit een buisje in gelijmd die komt in het rc kompartiment uit, daar komt een stangetje in die als hij naar buiten geschoven is tot aan het beugeltje, dan is hij gesloten. Trekt de servo het stangetje terug, dan is hij open.
In het sleeptouw knoop je een lusje, deze steek je tussen het beugeltje en het stangetje. Als deze gesloten is dan zit hij vast.
normal_DSC01664.JPG

DSC01665.JPG

In het schaatsje heb ik sleufjes gezaagd, om hem ook met de startlijn te kunnen oplaten.

He he het schuimpje is klaar :banana: .
Het heeft even geduurd , maar dan heb je wel wat.
DSC01789.JPG

normal_DSC01788.JPG

Ik heb hem vandaag op ons veld gevlogen, er is maar een woord, :thumbsup: FANTASTISCH :thumbsup: .
Hij vloog pervekt, we hebben hem zelfs meerdere malen gesleept.
Er moest wel veel lood in de neus, wel 150gr :puppydogeyes: .
Maar dat bleek geen probleem want het model was zonder lood zeer licht. En een beetje gewicht mag hij toch wel hebben.

Schuimpie is bij ons een zestal jaar geleden een clubprojectje geweest voor de koude vrijdagavonden. Er zijn er toen geloof een stuk of 25 van gebouwd.

Ze vliegen bij het strand aan de helling perfect.

Leuk om er weer eens eentje te zien, die van mij is getweeendeelt tegen een afrasteringspaaltje van de zeereep.

Op marktplaats worden de Zagi's (Nuri) nu te koop aangeboden.
Weet je of dit iets is, ik zat zelf te denken aan spanwijdte 160 cm maar weet niet of dit bij flinke wind nog bestuurbaar is.

groet, Noot

Een zagi is naar mijn weten niet geschikt voor wat hardere wind.
Dat komt doordat hij licht is, ik weet niet of je hem kunt verzwaren zodat hij wat beter tegen de wind in komt.
Mijn schuimpje moet juist wat meer wind hebben om aan de helling te kunnen vliegen.
Maar dat moet ik nog uit proberen.
Een leuke extra is dat ik op mijn schuimpje een sleephaak heb gemaakt zodat hij door een motorvliegtuig opgesleept kan worden zodat je op het modelvliegveld ook veel plezier van het schuimpje hebt.

Een zagi of een K10 vliegt wel heel goed, die komt er bij mij ook nog wel eens. 8)

Bedankt voor de tips maar de keuze is nog moeilijker geworden.
Nooit geweten dat deze hobby zo veel omvattend is.

Nootgroet

Wel of niet gladmaken (dmv foliebespanning) maakt veel uit voor snelheidsbereik.
Glad is sneller, maar minder goed bij weinig wind en vice versa.

NOOT. Heb je wel eens met zo'n soort model gevlogen?.
Of in iedergeval met een rolroermodel, het is opzich niet moeilijk vliegen maar toch. 8)

excalibar zei:
NOOT. Heb je wel eens met zo'n soort model gevlogen?.
Of in iedergeval met een rolroermodel, het is opzich niet moeilijk vliegen maar toch. 8)

Nog nooit, maar als mijn motor verkocht is ga ik vlieglessen nemen :) ehen heb sinds gisteren een simulator. Tevens heb ik een snelle zwever gekocht voor komend seizoen met rolroeren cq ailerons cq flaps cq remkleppen, zit hier trouwens verschil tussen?Waar zit wat? :?
Afgelopen zomer de hobby na +/- 25 jaar weer opgepakt en gelijk tot op het bot verslaafd, zelfs de broodnodige aankopen betreffende mijn andere hobby nl. muziek maken zijn op de lange baan geschoven :oops: .
Als mijn bandleden dit weten ga ik met pek en veren de oefenruimte uit.
Alles komt goed!!

Nootgroet

Maarten Zanders zei:
Er is ook nog de weasel.
Hier heb ik mijn broer mee leren vliegen - op de helling. Gelukkig dat EPP zo'n degelijk materiaal is...

Een Zagi kost bij de eppshop (zie marktplaats) 29 euri spanwijdte 1.60 mtr. Goed te doen als je helling wilt leren vliegen.
Wat kost een Weasel en waar te koop?
Wat zijn de voor -en nadelen tussen die twee?

Nootgroet

De weasel is bij mijn weten enkel in de VS te koop. Of je snijdt hem zelf uit wat EPP... waarschijnlijk dat je hem niet zo goedkoop krijgt als de K10 of iets dergelijks.

Het beste is om met een 2 assen zwever (richting,hoogte)te beginnen.
Want een rolroer model is toch als je begint toch te hoog gegrepen :!: .
Op een simolator vliegen is toch anders dan in het echt, mede omdat in het echt een foutje veel schade kan veroorzaken :!: aan je model en of aan anderen.
Ga eens naar een model vliegveld bij je indebuurt, of bij Qartel te pijnacker.

Mijn zwager gaat ook een schuimpje maken voor de helling :lol: , een zwever dus!.
Hij heeft al eentje in motor uitvoering(moet er nog een foto van maken).
Ik had nog een set vleugels liggen.
Als ik er foto's van heb dan laat ik deze zien. 8)

114-1477_IMG.JPG

normal_114-1480_IMG.JPG

Dit zijn de modellen van mijn zwager!.
Het motor model heeft een os 6cc fp motor,dit model is gedeeltelijk door mij gebouwt, deze is beplankt met 1,5mm balsa.
Het andere model is hetzelfde als de mijne dus ook met een sleephaak.

Back