HET-RC 3W op 2S in een Easystar: goed plan?

Ik heb een Easystar onderweg als kistje voor er bij.
Regelaar en dikke 2S lipo (3600 mah) zijn beschikbaar.

Een beetje spelen met DriveCalc leert dat een Mega 16/15/3 op 2S met een APC-E 6x4 prop hele leuke cijfers oplevert; zelfs de efficientie is zeer goed te noemen.
De HET-RC 3W heeft nagenoeg het zelfde gewicht en kv, maar is een stuk goedkoper. Kan ik er van uit gaan dat ik hiermee de zelfde prestaties haal?

Het doel is geen racebak te maken van die Easystar, maar ik wil gewoon een nette, vlotte setup van enige kwaliteit die zich makkelijk als een speed 400-drop-in laat inbouwen.

Dus: goed plan?

Bedankt voor de adviezen!
Ik ga dus voor de 3W i.v.m. lager voltage

@Ssassen: past een 7"-prop op een Easystar?

ZamBeZi,
Ja, mits je even een sleuf maakt in 't elapor zodat de prop vrij kan draaien. Ik zou dan wel een stuk koolstof (6-mm rond) in de romp verwerken, ander heb je een prachtige breeklijn gemaakt waar bij de eerste harde landing de EasyStar precies in tweeën ligt.

Netjes gemaakt, zoals we wel gewend zijn van jouw projectjes!

Om de zelfde reden wilde ik ook absoluut een binnenloper in die EZ*; had geen zin in geklooi om wat in te passen en moest sowieso naar een aandrijving toe met een wat hoger kv omdat ik 1800 2S2P ga gebruiken

plaatsje dat je aan de kust ziet liggen is Edam? en jij stond ergens ten noordoosten van Purmerend?

mooie beelden i.d.d.

Zo; de 3W is binnen!

Nu nog even een keuze maken of ik een vaste 6x4 APC-E prop er op zet of een folder
De Graupner bladen die het meest in de buurt komen zijn in 6x3 te krijgen en da's toch wel ff wat minder pitch...

Ik zou zeker voor een APC-E 6x4 gaan, met 6x3 heb je veel minder thrust. Ook maakt 't voor de drag niet zoveel uit, een EasyStar is toch al 'draggy', dus met een folding prop heb je niet zoveel winst. Zet wel je brake aan, zodat de prop niet onnodig draait als 't gas uitstaat.

Ps. monteer de ESC niet in de romp, maar ergens waar er voldoende lucht overheen stroomt (bv. bovenop met een stuk plastic hoeklijn, zie bouwmarkt) anders spreekt de ESC ongetwijfeld de temperatuurbeveiliging aan, omdat de combi 3W met 6x4 zeker +25A vraagt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

De plaatsing van de ESC is iets dat mij inderdaad nog een beetje bezighoudt. Uit DriveCalc haal ik voor de MEGA 15/16/3 met een APC-E 6x4 zo'n 23 amp. Ik denk dat dat statisch is. Anyway; het zou kunnen zijn dat ik al vliegende maximaal 20-22 amp trek en dan lijkt mijn 25 amp ESC wel in te bouwen. Bedenk ook dat de BEC het niet echt zwaar te verduren krijgt met slechts 2 (kwaliteits-)servo's op 2S (minder delta-spanning zegmaar).
Ik verwacht overigens niet echt vaak WOT te vliegen, maar da's geen garantie op een koelere ESC.

Conclusie: eerst maar eens gaan meten wat die 3W doet met die prop. Heb gisteren propje en 32 mm spinner (wel zo mooi) bij ACW besteld, dus ik hoop binnen een week wat cijfertjes te hebben.

Over de brake: de magneten van de 3W zijn dermate sterk, dat ik niet verwacht dat dit propje echt blijft draaien in een normale vlucht. Met de brake uit belast ik ook de ESC minder.

Met 2S denk ik inderdaad dat je d'r wel mee wegkomt, op 3S ging 't net niet, ook omdat ik rolroeren heb op m'n EasyStar, dus in totaal vier servo's. De combinatie van pakweg 25A bij volgas uit de ESC en de extra warmte van de lineaire BEC zorgde ervoor dat ik na een 10-minuten vliegen niet meer volgas kon omdat de regelaar in de temperatuurbeveiliging schoot.

Ps. ik zou overigens wel rolroeren monteren, maar da's een keuze, ik vlieg nu eenmaal liever met rolroeren dan met een richtingsroer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

Wel goed dat we even brainstormen; ik ga me nu niet focussen op uitwendige oplossingen, maar eerst gewoon meten. Zit nu thuis met een griepje; 'was erg fijn geweest als ik alle spulletjes al had om dat te doen ;-)

Ik zet trouwens geen ailerons op de EZ*. Bewust. De kist heeft het niet nodig en ik vind het juist leuk om een simpel 3-kanaals kistje voor er bij te hebben dat ik zo in elkaar steek zonder gepriegel. Met name dat gepriegel met servodraden en een lipo die ergens diep "ingebracht" dient te worden (waar die eigenlijk net niet lekker past en aan de spanningsdraden er uit moet worden getrokken) langs 2 servo's, een ontvanger, een esc en een hoop bedrading was voor mij 1 reden m'n Arcus te verkopen en een EZ* voor er bij te halen.

Sander,

Ik was gisteren in mijn LHS voor wat andere spulletjes en raakte daar even aan de praat over die 3W in een EZ*. Het vermakelijke was dat onze meningen over warmteontwikkeling van de motor in het elapor en het aantal amps dat die motor gaat trekken met een 6x4-prop nogal ver uit elkaar lagen, totdat het duidelijk werd bij ze dat ik 2S ga vliegen ;-)

Wel kreeg ik de tip mee even goed aandacht te besteden aan de afwerking van de bekabeling tussen de esc en de motor. Deze is natuurlijk vrij lang als je de esc in de romp bouwt bij de EZ* en daarmee een behoorlijke potentiele storingsbron. Het advies werd gegeven eens te proberen of ik er een soort coax omheen kan leggen. Opzich zou ik een tv-kabel voorzichtig kunnen strippen en de coax-mantel proberen om de 3 draden te leggen. Hier dan een krimpkousje omheen, een flinke sleuf in het elapor dremelen en dan moet het wel goed gaan.
Wat zijn jouw ervaringen? jij hebt ongeveer een zelfde aantal watt's, iets meer zelfs, dus ik ben benieuwd of jij nog maatregelen hebt genomen; zeker met alle equipment dat je er bij hebt gestopt!

gr. Dennis

Bij gebrek aan het kistje zelf (verwacht ik morgen) heb ik vandaag toch maar alvast de bedrading gesoldeerd en even proefgedraaid met een APC 6x5,5 prop.
Deze prop trekt ca. 28 amp op 2S. De 6x4 is onderweg en die zal beduidend minder trekken; de 6x5,5 is nooit een overweging geweest, maar die had ik toevallig nog liggen.

Op basis van deze meting denk ik dat temperaturen in motor en esc bij de 6x4 in de lucht geen echt issue zullen zijn, maar dat zal de praktijk nog moeten aantonen natuurlijk.

12178.jpg

Hoe krijg jij het trouwens voor elkaar om een prop met de bolle kant op de achterplaat van de spinner te monteren? Heb je er een ringetje tussen gezet ofzo?

Zojuist even getest met de 6x4 prop: ca. 19 A statisch; fors verschil met de 6x5,5, maar zo'n 140 Watt is nog steeds behoorlijk "genoeg" voor een EZ*

Ik zal binnenkort eens zo'n Graupner CAM-prop 5,5x5,5 of 5,5x4,3 halen; ben benieuwd wat dat doet

Laatst bewerkt:
Ik zelf vlieg met een HET Rc 5W, 1800kv dit met 3cell 2200/2500 en sinds kort ook 4000mah(deze nog niet getest).

Vlieg met rolroeren en 6x4 prop. 6x past precies voor 7x moet je iets uit de staart zagen.

Wil misschien nog eens een 6x5.5 proberen om nog meer speed te krijgen al is hij nu al erg snel en heeft een leuke snelheid/vliegtijd verhouding.

Heb wel een 90cm koolstof staaf in de vleugels.
Als je het leuk vind om van grote hoogte een snoekduik te maken en hard op te trekken dan doe je daar niet verkeerd aan bij dit soort motoren.

Ook werken rolroeren slecht als de vleugels zo ver door buigen.
Nu buigen ze nog amper door.

Zeer mooi beeldmateriaal,wat voor type camera heb jij bij deze opname gebruikt?

Wij vliegen in het weekend altijd met een klein groepje mensen op Ind.terrein
Hoogtij in Westzaan,langs het Noordzeekanaal.
Lijkt mij leuk om daar ook eens wat opnames te maken ;)

Ben zelf in het bezit van een easystar met een 2200kV brushless inrunner met een apc 6x4 prop.

Heb hiernaast ook nog een Protech Yoyager 2 motorig vliegtuig,deze is vergelijkbaar met de twinstar van multiplex.

Ik heb trouwens inmiddels al een paar vluchten achter de rug met mijn combo en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met de setup; vermogen zat en zeer lange vluchttijden zijn mogelijk...

Back