HET-RC Tucano renovatieproject

Ik gebruik elastiekjes voor de canopy overigens, geen magneetjes. Ben nog wél in de markt voor een nieuw cockpit kapje aangezien deze licht beschadigd is. Wie weet of het mogelijk is om hier aan te komen?

Maarrr......hij heeft gevlogen hoor! 8)

Heb eerst even een range check gedaan en die verliep probleemloos. Daarna het model maar laten gooien door een clublid. Hij ging redelijk nerveus omhoog. Met een beetje down een paar rondjes gevlogen en weer geland om het zwaartepunt wat verder naar voren te brengen. Heb een klein stukje lood toegevoegd voorin en daarmee was het zwaartepunt probleem al voor een heel eind verholpen. Tweede vlucht verliep opzich prima, al klom het model nog steeds bij vol gas, terwijl hij bij rugvlucht naar beneden trekt. Dat wijst eerder op een (motor)instelhoek probleem, dan dat het te maken heeft met het zwaartepunt. Ga de motor daarom van iets downthrust voorzien als dat mogelijk is. Gaat wel een flinke klus worden aangezien hij nu volledig bespannen is...

Verder vliegt hij heel fijn. Goedmoedige vliegeigenschappen, ook op lage snelheden. Blijft mooi doorzweven in de landing en is opzich best rap. Geen super snelheden, maar genoeg om een beetje ontspannen mee rond te tuffen over het veld. Gooien is ook geen probleem, althans als je geen premortale worp maakt.....noem geen namen... :D Het is zeker een model dat aan te raden valt. :)

Je moet ook niet onder 45 graden omhoog gooien daar kan geen enkel model tegen.

Aaalie zei:
(Trouwens canopy ?? Dit zal een overblijfsel zijn van je helivliegen :wink: . Op vliegtuigen is het bij mij nog steeds een kapje 8) )
Gr.A.
Net andersom 8). Op de meeste van die moderne heli's zit zo'n lelijk kapje, en bij vliegtuigen spreken we van canopy (en nee, dat spreek je niet uit als "kennopai...")

Ik heb ook net een tucano arf 70 cm gekocht en nu viel mij op dat het motorschot niet recht zit. Er zit een afwijking naar rechts. Is dit normaal of kan dit een produktiefout zijn????

Die 2° afwijking naar rechts is om het koppel van de motor te corrigeren.

Heb inmiddels het motorschotje schuin afgeschuurd en onder 3 ringetjes tussen motor en firewall geplaatst. Daarmee is voldoende motordomp gecreëerd om neutrale vliegeigenschappen te hebben. Heb tevens een klein beetje lood in de neus gelijmd waardoor het zwaartepunt netjes op 1/3e van de vleugel ligt. Moet zeggen dat hij erg strak vliegt nu, ook rugvlucht! Gaat er aardig vandoor, maar het lijkt harder te gaan dan je in werkelijkheid zou denken. Komt ook deels door het formaat denk ik. Met model doet zo'n 5 seconden over 100 meter (tel onnauwkeurigheden en parallaxfouten niet meegenomen). 100/5*3,6=72km/h als ik me niet vergis? Ach ja, hij vliegt erg leuk in ieder geval...

Hoeveel Ampere trekt een tucano met een 6/15 en 4,7x4,7 prop ongeveer.
Dit omdat ik nog 2 "oude generatie" lipo's heb liggen van 1200mah 8c (10 c max)

Geen idee wat zo'n 4,7*4,7 prop aan ampère trekt.

Maar die LiPo's moeten toch wel gaan lukken? 9,6A continue, 12A piek. Als je een Tsunami 10 of CC Phoenix 10 gebruikt of iets in die trant zit je sowieso vast aan de 10 ampère. Desnoods zou je een 5,2*5,2 prop kunnen gebruiken, dan blijf je zeker wel onder de 10A denk ik. Zeker aangezien ik op 3s1p met 5,7*5,7 vlieg in combinatie met een Tsunami 10 dus.

Vanavond de maiden flight gehad.
Vliegt goed.......toch in het begin wel wat zenuwachtig vliegbeeld als je
het model zelf weggooit.
Het was behoorlijk turbulent weer dus niet super stabiel in de lucht.
Toch maar iets lood op de voorkant geplakt zodat ik het zwaartepunt iets
verder naar voren had.
Enkele starts en landingen gemaakt. Wel had ik af en toe dat de motor stil viel alsof de lipo safe aansloeg..........maar dan weer rustig gas geven en hij deed het weer. Kan dit aan de regelaar liggen........ik heb een typhoon 6/15 in combinatie met een assan 18a regelaar. Net of de regelaar even het contact verliest met de motor.

Al met al een geslaagde eerste vlucht

Vanavond nog even gevlogen. Af en toe viel de motor even uit. Dit gebeurt alleen op volgas.
Kan dit te maken hebben met de timing. Die heb ik wel ingesteld op mijn assan 18a regelaar als "alle andere buitenlopers"

Iemand een idee of suggestie??????????

Het kan zijn dat bij volgas de lipo de stroom niet kan leveren, de spanning onder de veilige spanning zakt en de regelaar uitschakelt.

Hee wat leuk! Ik heb zo`n zelfde (om)gebouwd van een BMI PC9.
Hiervan liet de folie los dus moest ik kiezen: of de kachel in, òf er wat leuks van maken.
Succes met je project!
Mvg Ron

ta0CB5FwN1Kq86SicTSBlcBQFd1Sg78i_WM2qDfgzKg

tCjOaa58NiYbwTl6DZlosMBQFd1Sg78i_WM2qDfgzKg

Back