HET-RC Tucano / Typhoon 6-3D - topic: hij vliegt!

arjen27 zei:
ik loop te denken om ook een Tucano aan te schaffen. Nu is hij er in spanwijdte 700 en 1000. Heeft iemand advies welke ik beter kan nemen?
Ik zou voor de kleine gaan ,makkelijk mee tenemen , sneller , goedkoper.

Bedankt voor het duwtje :wink: . Ik neigde zelf ook al naar de 700 ivm makkelijke transporteerbaarheid. Voor wat de snelheid betreft: als ik nu ipv een typhoon 6/15 2150K/V nu een BM2409-18A monteer met 1080K/V icm prop 10x5 ipv 5x5; heb ik dan niet een kistje die niet te hard vliegt maar wel lekker hangt aan de prop? In principe kan ik wel een snelle kist aan maar ik zoek eigenlijk wat rustigers.

------------------------
Oeps! ik lees nu het draadje nog eens goed en zie dat daar eigenlijk het antwoord al staat met een klapprop. Ik wil alleen wat meer vliegtijd, dus nog maar even gaan rekenen met een grotere accu.

arjen27 zei:
Bedankt voor het duwtje :wink: . Ik neigde zelf ook al naar de 700 ivm makkelijke transporteerbaarheid. Voor wat de snelheid betreft: als ik nu ipv een typhoon 6/15 2150K/V nu een BM2409-18A monteer met 1080K/V icm prop 10x5 ipv 5x5; heb ik dan niet een kistje die niet te hard vliegt maar wel lekker hangt aan de prop? In principe kan ik wel een snelle kist aan maar ik zoek eigenlijk wat rustigers.

------------------------
Oeps! ik lees nu het draadje nog eens goed en zie dat daar eigenlijk het antwoord al staat met een klapprop. Ik wil alleen wat meer vliegtijd, dus nog maar even gaan rekenen met een grotere accu.

je kan kijken naar een 1200 - 1500 mah lipo; het zwaartepunt goed krijgen wordt dan een makkie (die 1000 mah van mij moet echt stijf voorin)

ZamBeZi zei:
je kan kijken naar een 1200 - 1500 mah lipo; het zwaartepunt goed krijgen wordt dan een makkie (die 1000 mah van mij moet echt stijf voorin)

Weet je hoeveel vliegtijd je hebt. Ik wil zelf op een half uur vliegtijd mikken met een 2200 pack denk ik, mits hij past.

arjen27 zei:
ZamBeZi zei:

Weet je hoeveel vliegtijd je hebt. Ik wil zelf op een half uur vliegtijd mikken met een 2200 pack denk ik, mits hij past.

2200 mah wordt lastig en bovendien veel te zwaar; wat is er mis met een landing tussendoor om de accu te wisselen? ik maak vaak meerdere starts en landingen op 1 acculading; da's voor mij juist de lol!
de accu is trouwens in no-time verwisseld bij deze kist...

arjen27 zei:

------------------------

zou ik niet doen , zou hem gewoon met de typhoon vliegen, is geen vliegtuig om aan de prop te hangen maar "gewoon" lekker gaten in de lucht vliegen.
ps je moet wel onderhands weg werpen maar is goed te doen.
gs

mao zei:
zou ik niet doen , zou hem gewoon met de typhoon vliegen, is geen vliegtuig om aan de prop te hangen maar "gewoon" lekker gaten in de lucht vliegen.
ps je moet wel onderhands weg werpen maar is goed te doen.
gs

Ja, zat ik al aan te denken; als ik een langzame kist wil kan ik beter een model kopen dat daarvoor is ontworpen. De Tucano is duidelijk een speed kistje. Ik heb nog even de tijd want ik vlieg nu nog met een brandstof kist maar zodra het seizoen is afgelopen lijkt het me leuk om een electro kist achter in de auto te hebben om af en toe even mijn "itch" te krabben :D en dat kistje zal of een snelle Tucano of een slowflyer worden.

De Tucano 700 gaat het worden icm Typhoon motor. Maar nu eerst m'n Flair Fokker DVII af maken want die heeft een jaar stil gelegen :oops: en moet nu echt eerst af :!: Ik moet streng zijn van mezelf anders ligt in no time de zolder vol met half afgebouwde toestellen :yes: ..en dat kan niet he :nooo:

arjen27 zei:
..Voor wat de snelheid betreft: als ik nu ipv een typhoon 6/15 2150K/V nu een BM2409-18A monteer met 1080K/V icm prop 10x5 ipv 5x5; heb ik dan niet een kistje die niet te hard vliegt maar wel lekker hangt aan de prop? In principe kan ik wel een snelle kist aan maar ik zoek eigenlijk wat rustigers.
...

Mao zei het al: Niet doen.
Ik ben het daarmee heel erg eens (ëcht niet doen"zou ik zeggen) en wel hierom:
- Je zit op minder dan de helft van de propsnelheid. Dit betekend je volgas net de minumale snelheid van die speedkist bereikt (iets van 12 m/s).
Alsof je 50 kmh gaat rijden met je auto in z'n 1!!.
Je vliegt dus zeker niet langer, maar juist heel kort.
- Je blijft ook maar net in de lucht. Het vliegtuig zal steeds uit de lucht vallen, maar door de trekkracht van de prop een beetje blijven bungelen en dan weer net niet genoeg snelheid hebben om de vleugel te laten werken.
Het beeld dat dit bij mij oproept is die van een dreinende kleuter die niet wil lopen en een sterek oudere die het kind aan het armpje ophijst.
- De grote prop geeft enorme gyro effecten. De boel is gewoon niet te sturen.
Dus geen 1000 KV motor met 10x6 prop gebruiken.
Neem een motor met Kv 1500-1700 (gewone fietsbel, 6-3D, 6/10 etc...)Voor lange vluchten regel je dan gewoon terug. Je hebt toch zeker wel een gaskuppel en geen schakelar?

ik citeer nog even:

Race setup (iets moeilijker te handstarten):
Typhoon 6/15
5,5x5,5 camspeed prop
18 ampere regelaar
accu 3s1p PQ 1500 mAh
vliegduur ca 8 minuten.

Light Setup: (easy handstart trekt uit de hand weg).
Typhoon 6/3D
7x6 cam klapprop
10 ampere regelaar
accu 3s1p PQ 800 mAh
vliegduur ca 8 minuten

Ik heb voor de laatste optie gekozen met (voorlopig) een 8 x 4,5 klapprop
Vliegt echt fantastisch; trekt zo uit je hand weg en toch behoorlijk snel - is vooral doeltreffend als je 'm licht houdt en dus een niet te zware accu pakt

voor de geinteresseerden: ik ga de Typhoon 6-3D in een Alfa Model Mustang gebruiken
aangezien ik toch een beetje te veel kistjes begin te krijgen, is de Tucano eventueel te koop, incl. de ingebouwde servo's

ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben; bij interesse even een pm

Weet iemand waar het zware punt moet liggen, lieftst in mm vanaf de voorlijst?

:confused:Nog een vraagje, zou ik dit ding kunnen motoriseren met een 3500kv align helicopter binneloper en een 2200mah 3s lipo?:confused: Beetje vreemde combinatie misschien maar volgens mij moet dat best hard gaan.

:confused:Nog een vraagje, zou ik dit ding kunnen motoriseren met een 3500kv align helicopter binneloper en een 2200mah 3s lipo?:confused: Beetje vreemde combinatie misschien maar volgens mij moet dat best hard gaan.

lijkt me niet zo'n goed plan; veel te hoog kv, zelfs als je op 2S zou gaan vliegen!
inmiddels heb ik een grote Tucano gekocht die binnenkort opgebouwd gaat worden

Hallo,

ik heb dit kistje arf gekocht en heb alles wel liggen van rc behalve een motortje. ik ben nu aan het zoeken bij hobbyking en kom uit op deze motortjes... iemand een idee wat de beste keuze is of ervaringen met deze motortjes?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=41745
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36644
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=34223

mag behoorlijk vooruit gaan, heb 3cellen 1250mah lipo's liggen. de eerste link is waarschijnlijk een te zware setup...

Back