HET-RC Yak-1

• Topicstarter Topicstarter BoomDuiker
  • Startdatum Startdatum
B

BoomDuiker

Guest
Hoi,

Heb nog een rode Yak-1 kunnen bemachtigen.
YAK-1--Box-300.jpg

Nu is de vraag, welke motor

- Typhoon-15/10 (heb ik nog liggen)
- Typhoon-6/15 speedmodel, zonder gegevens alleen bij RBCkits.
- Mega 16/15/5

Natuurlijk met 3s1p LiPoly (1500 pack).

Nu heb ik al een prop voor de Typhoon-15/10.
7x6 klap, aeronaut
Geschatte pitchspeed met 3s1p LiPoly 100km. Verbruik geschat 12-15amp.

Echter is misschien de Mega beter? (meer speed met een 5,5 x 5,5)
????
Lastig...vanwege het ontbreken van gegevens.

Misschien houd de Typhoon-15/10 beter de snelheid vanwege de trust.
Of is de Typhoon-6/15 interessant vanwege de speed en het gewicht...

Meningen?

Rob

Mijn Tucano van dezelfde serie vliegt perfect en redelijk snel met een Tyohoon 6/24.
De Keith Rider racer vloog ook perfect met deze motor, deze is nu vervangen door een typhoon 6/13 met een 5x5 prop en is nu iets sneller maar lastiger te starten.

Die typhoon 15/10 zal waarschijnlijk net niet passen of je moet een langere motorkap hebben.

Wacht effe op de modelbouwactueel, als het goed is komt daar eens stukje in te staan over de Tucano en enkele testgegevens van die motoren in combinatie met Castle-Creations regelaars.

Hoi Theo,

De Typhoon-15 past prima.
Met een 8x6 Camprop maakt hij 10.000 toeren (3s Konions). Dus een 7x6 Aeronaut...misschien 11.000 toeren?

Het extra gewicht van de Typhoon word goed gemaakt door de power. De vraag is of een 6x6 ook zou kunnen met de Typhoon-15.
Ik bedoel of er een beperking is wat betreft aantal toeren.

Bij een elektromotor heb je met een kleinere prop minder vermogen.
Toerental zal niet zo heel veel toenemen.
Bij grote belasting 8x6 zit je op 80% van onbelast toeren.
Onbelast dan iets van (10000/0.8 =) 12500 rpm

Met kleinere prop dus ergens daar tussenin.
Met 6x6 schat ik 11000 rpm en de helft van de stroom (dus ook helft uitgaand vermogen) van 8x6.

het is dan wel geen yak wat ik had maar een kieth rider racer en daar had ik een typhoon 6/15 opstaan met een5,2x5,2 camspeed prop en ging als de brandweer

Thanx!

Een kwestie van uitproberen dus. Kan altijd de Typhoon-6/15 kopen. Motor mount is hetzelfde.

Hoeveel toeren draait de Keith Rider met de 5,2x5,2 camspeed?

Theo Coenen zei:
De Keith Rider racer vloog ook perfect met deze motor, deze is nu vervangen door een typhoon 6/13 met een 5x5 prop en is nu iets sneller maar lastiger te starten.
En ik maar denken dat je bij elektro alleen maar hoefde in te schakelen.... :wink:

nee dat heb ik als electro leek ook al wel gezien bruno, dat is niet :wink:

cellen, props, motoren etc
het moet allemaal nog beter bij elkaar passen als "onze" methanol verstokende varianten.

Bruno,

Dat is nou de fun van electro. amps... props...cellen
Het crashen gaat trouwens net zo goed. .. de zwaartekracht werkt ook uitstekend op electro modellen.

Wil je snelheid? Mega 16/15/3 met 4.7x4.7 CAM prop op 3s1p KOKAM 2000 HD :) of 3s2p voor iets meer vliegtijd en dan met een 5.2x5.2 CAM prop.

Ik heb zelf de mega 16/15/3 op 3s2p KOKAM 2000HD en dat trekt 30A en gaat loeihard op mijn robbe hunter. Heb nog geen duikvlucht gedaan maar horizontaal gaat hij ruim over de 100 :) Het fluit ook zo lekker. 25000 rpm op de prop!!!

Tadango,

Dat het dan hard gaat dat geloof ik!
PolyQuest 1800mAh ga ik denk ik gebruiken. Even kijken met de balans. Die kan 20 amps verdragen (12c).
16/15/4 of 16/15/5
Daar ben ik nog niet uit. 16/15/5 met een 5.5x5.5 of 6x6 heeft mijn voorkeur.

Rob

Ps. collega vlieger heeft PicoJet met Mega 16/15/5 en 9cellen KAN-1050. 6x5 speedprop. Gaat ook lekker!
Maar door het profiel zal de PicoJet nooit superhard gaan. Maar daarvoor kan hij wel andere gave dingen zoals in de wind hangen en vierkant de hoek om.

BoomDuiker zei:
En ik wil gewoon dat het....HARD...gaat :-D
:mrgreen: Op mijn pylonnenbak met 16-15/4 heb ik 3 verschillende lipo's getest: allen 3s1p

-tarabat 2200, 70w, het vliegt>maar meer niet, motorloop 6m
-PolyQuestN1800, 135w, ligter en een stuk rapper, motorloop 9,5m
-Kokam2000 10-15C, 190w, ideaal, motorloop 5,5m

Prijzen resp 53,47 en 83E

Electro, aangenaam veelzijdig! :idea:

rz :fadein:

Hoi RZ,

Thanx. Pylon gaat zal zowiezo een stuk sneller gaan. Yak-1 is toch ergens, semi-scale.
Of Kokam past... dat is nog maar de vraag.
Bij PolyQuest zit ook de aansluiting voor de PCM balans kabel. Houd de cellen perfect in balans en daarmee ook weiniger risico op defecten.

Zal spoedig wat fotos plaatsen. Het vordert maar langzaam... maar dat ligt aan mij.

Rob

Mega 16/15/4 is het geworden met een Graupner 5.5x4.3 CamSpeedprop.

Nu nog 8cellen GP1100 en we zijn bijna... vliegklaar.

BoomDuiker zei:
Bij PolyQuest zit ook de aansluiting voor de PCM balans kabel. Houd de cellen perfect in balans en daarmee ook weiniger risico op defecten.
Hi treediver, de 16-15/4 heeft zat vermogen maar is niet zo gretig met de ampjes als de 16-15/3 (en de /2 :twisted: ).... anders had je toch naar 3S2P moeten gaan, of Kokam 20C. (3s1p)
De PQn1800 zijn het bekijken waard> prestatie/prijs verhouding ligt uitstekend. De contrastekker voor het balanceren is ook bij acw te koop, slimme feature!
Ik heb de voorbeelden met de drie 3S lipo's erbij gezet om te laten zien hoe vermogen en accupower een groot verschil kunnen maken.

Maarre waarom 8cellen en geen lipo rob? Wordt wel een zware bak of niet?! De typhoon en de mega verschillen ook als relatief veel in gewicht you know.

succes!
grtn, rz

Hoi Robert,

Ja... waarom geen lipo.

Tuurlijk, hoe meer volt en amps... hoe meer power.
Maar bedenk dat de YAK-1 mijn eerste echte snelle rakker zal zijn. De Pico en Dandy gaan niet zo hard. De Yak is ook erg klein en voor dat je het weet zie hem misschien niet meer. :-)

Met 8cellen heb ik nogaltijd (5.5x4.3 camprop) 535gram trust!
Dat is net zo veel trust als dat de Yak weegt met 8cellen GP1100. Pitchspeed van de prop is dan 120km.
Voor te beginnen is dat niet verkeerd :-)

Met LiPoly wacht ik zowiezo tot de zomer. Misschien koop ik dan een 3100mAh pack voor de Dandy en verhuizen mijn Konions 3s1p naar de Yak-1. Dan wel met een kleinere prop 4.7x4.7

De prijs van LiPoly is nog steeds te hoog, zeker als je bedenkt dat ze snel stuk gaan.

Het schiet op nu.

Alleen nog het accupack en de zaak kan vliegen.
Het valt me op dat de balans zelfs met 8 cellen net kan!

Tenminste als de CG zit op 5cm van de vleugelrand, naast de body.
In de handleiding staat: CG is 25% of Rootcord.

Een 8pack GP1100 moet dan rechtop in kubus vorm. Anders lukt het al helemaal niet.
Dus ik vraag me af hoe mensen het doen met LiPoly. Extra gewicht? of gewoon het pack doorduwen tot aan de motor? Vreemd

Efin, we zullen zien hoe het vliegt...

Hoi,

Twee keer heel kort gevlogen :D Eerste keer de uitslag van de rolroeren wat te groot. Als een zotte door de lucht... :lol:

Tweede vlucht ook kort, maar vanwege vreemd probleem (nog niet duidelijk).
Met 8cellen GP1100 gaat hij super. Voldoende trust en erg snel.
5.5x4.3 Cam Speed. Helaas ging bij beide landingen de prop kapot.
De uitlaten van de motor moet ik nog afmaken (om het meer scale te maken).
Wat betreft de balans. Deze zit niet op 25% van root cord oftewel 5cm vanaf de vleugelrand. Maar ongeveer 6cm vanaf de vleugelrand.
De cellen staan rechtop (zie foto).
Vet vliegtuig en ik kan niet wachten op de volgende vlucht!
Christmas_Yak1.jpg

Yak1_cockpit.jpg

Yak4.jpg

De rolroeren servo is niet in de vleugel geplakt, maar geschroeft op twee kleine dwars houtjes.
Yak_ailerons.jpg

8cellen GP1100 staan rechtop vanwege balans. Castle Creations Phoenix-25 speed controller.
Yak_andGP1100_1.jpg

Yak_elevator.jpg

Perfecte motor voor deze snelle rakker. 535gram trust and 120 km pitchspeed.
Yak_mega16154.jpg

Hoi,

Met de APC E 6x4 prop en 8cellen GP1100 gaat dit kistje prima.

Heb nu onder de vleugel een soort houdertje gemaakt waardoor ik het vliegtuig zelf kan werpen.

Het houtje waarop de motor ligt was scheef. Een motor domping van 5graden is echt niet plesant.
Gecorrigeerd en nu gaat hij zeer strak.

Start gaan nu prima. Landing was laatst minder succesvol. Gelukkig te repareren.

Zeeeer gaaf kistje, ondanks de minpunten.

Minpunten:
- motor houder scheefgestrokken door vocht?
- bagger bespannen (erg slap)
- bagger handleiding met foutieve opgave van balans punt
- geen losse onderdelen te koop zoals het plastic kapje
-vliegen met een standaard 400motor lijkt me niet raadzaam. Brushless power... een must

Pluspunten:
- voor de rest prima gebouwd
- vliegt geweldig als balans klopt
- gewoon rete vet in de lucht

Back