HET-RC Yak-1

• Topicstarter Topicstarter BoomDuiker
  • Startdatum Startdatum
BoomDuiker zei:
Met de Typhoon-15 kom je denk ik toch niet boven de 100km pitch speed. En ik wil gewoon dat het....HARD...gaat :-D
Hallo Rob,

Nog even ter info, ik heb vandaag wat testen gedaan met een Typhoon 6/15 en 6/13, de pitchspeed kun je zelf berekenen.

- Typhoon 6/15, 3s2p Het-RC 1050 Pakket, 5,5x5,5 CamSpeed Prop circa 16 Ampere bij 15.000 Toeren.
- Typhoon 6/13, 3s2p Het-RC 1050 Pakket, 4,75x4,75 APC Prop, circa 16 ampere bij 20.000 Toeren.

Ik heb de 6/15 aandrijving op mijn Tucano en komend weekend ga ik de 6/13 proberen. Met de 6/15 maakt ie in ieder geval al loopings zo groot dat je nog maar een puntje ziet, vervolgens aanduiken en de Tucano komt gierend en fluitend voorbij. Daarna over in mesvlucht zonder richtingsroer en hij zakt nauwelijks. De Yak is welliswaar iets groter en zwaarder, maar ik denk dat het zeker ook goed zou vliegen met een 6/15. :lol:

Ik vlieg zelf ook met een Graupner MiniViper met een MEGA 16/15/3 op 8 2/3 NiCD cellen met een APC 4,75x4,75, tja dan heb je het ook over een veel groter vermogen en gewicht. Maar welke nu echt sneller is, misschien moet ik in de MiniViper ook eens lipo's duwen?

Veel plezier we zien elkaar misschien wel op meetings! :wink:

Grtz,
Emile 8)

Hi Emile,

http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/mega/16-15-4.htm
Niet slecht die aantal toeren van de 6/15 en 6/13 vergeleken met de Mega 16/15/4 8O Had ik niet gedacht, zoveel toeren.

Alleen... kan die motor wel die Amps aan????
De gewone 6/20 is voor 10amps continue.
Dus daar heb ik vraagtekens bij.
Van HET-RC hoef je niet veel info te verwachten, vandaar dat ik alleen nog maar de Typhoon-15/10 gebruik.
Ik koop alleen nog motoren waarbij "duidelijke" info te verkrijgen is!!

Een RC collega heeft een Typhoon 15/13 opgestookt. Er zat een briefje bij van 20amps continue... Dat kan die motor echt niet hebben, hooguit 15amps continue.
Dus op die manier (slechte info) zijn het toch erg dure motoren.

De Yak is waarschijnlijk wat kritischer vanwege het vleugel profiel. Hij is inderdaad ook best zwaar 620gram. Maar het gewicht van het accu pack heeft hij nodig vanwege de balans.

Met de 6x4prop heb ik voldoende trust voor de start. Natuurlijk iets weiniger speed dan met een 5.5x4.3. Toch voldoende snel voorlopig!

Trouwens voor je Viper zijn de GP1100 interessant.
Kosten Euro 2.50 per cell(net over de grens).
Een wereld van verschil met KAN-1050 cellen of NiCad!
Echt veel meer power en langer vliegen.
Lipos trouwens kan ook in de Viper. Bij ons in de club vliegt iemand deze met een Hacker motor. Met bungee start. Super snel!!
Maar vliegen kost altijd propjes als je pech hebt bij de landing.

Als het meezit gaan we naar de electromeeting bij Nijmegen. Lijkt me erg gezellig.
Eventueel neem ik dan mijn toestellen mee. Jodel (appart), Dandy (F3A) en de rode Yak.

Cheers,
Rob

BoomDuiker zei:
Een RC collega heeft een Typhoon 15/13 opgestookt. Er zat een briefje bij van 20amps continue... Dat kan die motor echt niet hebben, hooguit 15amps continue.
Hmm, ik heb nog geen ervaring met die Typhoon 15 motoren, dus ik weet niet hoeveel Watts die echt kunnen hebben, maar als ik de gegevens lees dan zou ie 200 Watt aan moeten kunnen. Ik heb echter afgelopen week een Typhoon 15/10 gekocht en ik wil hem in een aircombatvliegtuigje bouwen, dus je hoort wel hoe dit gaat aflopen.

Verder heb ik afgelopen jaar met mijn Tucano en een Typhoon 6/15 op 13 ampere gevlogen, wat ongeveer 125 Watt trekt en de motor is nog steeds als nieuw, ik heb alleen de lagers halverwege moeten vervangen. Echter mijn 3s1p Kokam 1500 pakket kon de stromen niet meer aan, dus nu heb ik 3s2p Het-RC 1050 erin (totaal 10 gram zwaarder) en nu trekt ie 16 ampere. Ik weet dat ik nu boven de opgegeven specificatie ga zitten, dus even afwachten of dit goed gaat. Het is natuurlijk wel van belang dat je GOEDE koeling in je romp inbouwt, voor je accupakket en je motor!

BoomDuiker zei:
Trouwens voor je Viper zijn de GP1100 interessant.
Kosten Euro 2.50 per cell(net over de grens).
Een wereld van verschil met KAN-1050 cellen of NiCad!
Echt veel meer power en langer vliegen.
Lipos trouwens kan ook in de Viper. Bij ons in de club vliegt iemand deze met een Hacker motor. Met bungee start. Super snel!!
Maar vliegen kost altijd propjes als je pech hebt bij de landing.
Ik heb tot dusver op mijn miniviper nog nooit een 4,75x4,75 prop kapot geland (afkloppen, ze zijn duur zat) ... wel bij mijn Munga, hmzz. En met mijn Mega 16/15/3 op 8x NiCD 1250 heb ik zoveel vermogen dat ik echt geen bungee nodig heb, zelfs na een slechte worp ging het tot nu toe nog steeds goed. :wink:

We zullen zien hoe het allemaal uitpakt, als de motor gaar is is het mijn eigen schuld. :lol:

Grtz,
Emile 8)

Hi Emile,

De Typhoon-15/10 kan 20Amps continue aan.
Met 3s1p LiPoly bijvoorbeeld een APC 9x6 prop.

Als de Typhoon 6/15 of 6/13 heet word, dan weet je zeker dat je fout zit. Zijn ze lauw, dan is het geen probleem.
Minder windingen betekent meestal dat ze meer Amps aankunnen. Dus misshien kunnen ze inderdaad 15amps aan. Who knows...
Maar ik waag me er niet meer aan. Zonder info koop ik geen motor meer.

Bij de Viper hoeft de prop maar net verkeert te staan. Dan kan hij afbreken. Je hebt dus een iets zwaarder accu pack. NiCad 1250.
Met de GP zou je gewicht kunnen besparen, met LiPoly nog veeeel meer.
Prachtig vliegtuig trouwens. Heb je hem rood of paars zoals in de catalogus?

Later,
Rob

Hallo Rob,

Indien de 15/10 die 20 ampere continu bij 3s "net" aankan, dan is voor de 15/13 20 ampere continu denk ik teveel ja, omdat je daarvoor een hogere spanning nodig hebt 4s? Waardoor de maximale 200 Watt overschreden wordt. Ik denk dat je dan al snel richting 270 Watt zit?
Bij de eerste serie Het-RC motoren zat zover ik me kan herrineren inderdaad niet altijd een briefje in de verpakking met hoeveel Watt de motor aan kon, tegenwoordig zitten die zover ik weet er wel bij, althans bij mijn laatste motor wel. Ik zou met die motor gewoon terug zijn gegaan naar de leverancier die dat kaartje eraan heeft gehangen. Heb je het kaartje met (20 AMPS) niet bewaard? :lol:

Wat die MiniViper betreft ik heb hem exact zoals op de bouwdoos (Paars/Roze). :P

Grtz,
Emile 8)

Hoi Emile,

Zit bij jouw Typhoon-6/15 een info blaadje? Dat zou ik eens graag willen weten. Of daar niet gewoon het blaadje bij zit van de Typhoon-6/20

Daar kan ik me echt over ergeren. Waarom niet een fatsoenlijke site zoals Axi, Plettenberg, Mega heeft. Met correcte en voldoende info.

Maaar goed.....
De Typhoon15/10 is gewoon een fijne motor en dank zijn www.flyingmodels.org weten we ook welke prop we moeten kiezen.

Mijn clubgenoot zijn Viper is rood. Is ook vet.

Het word tijd voor beter weer! Ik wil met de Yak gaan jagen :-D

Mijn Typhoon is al meer dan een jaar oud en daar zat zelfs een summier maar voldoende blaadje bij, maar ik heb onlangs een nieuwe motor gezien en daar zat een heel uitgebreid blaadje in, met alle motortypes erop. Ik zal kijken of ik die dit weekend kan inscannen en dan zal ik hem online zetten. :wink:

Verder gebruik ik vaak de volgende website voor Het-RC motorgegevens:
Airmedia.se (Het-RC)

Grtz,
Emile 8)

Nog effe een kort bericht,

De Yak vliegt geweldig. Alleen bungee start is gewenst!
De keren dat ik gecrashed ben kwam door de start.
Een bungee erbij en probleem is opgelost.

Het vliegt zeer goed en is een juweel in de lucht!
De Mega 16/15/4 met 6x4 APC E prop en 8cellen GP1100 is zeer geschikt. Kan behoorlijk hard en heeft veel trust.

Hallo Boomduiker,

Ik heb een tijdje geleden een bouwdraadje van de Keith Rider gemaakt voor Het-RC. Staat in de link onderaan. Zit ook een 6/15 in. Mischien interesant voor je om te lezen. De 6/13 is een nog vlottere buitenloper en afgelopen jaar heb met mijn Kawa Hien op een E-meeting diverse Jepe warbirds mee ingehaald :D . De Hien is wel wat slanker als de Yak en Tucano en kan er een beetje moeite mee hebben op deze modellen dus denk ik dat een 6/15 helemaal toppie voor je zou zijn 8). deze kan je ook in elk sp400 model zonder vertraging plaatsen.

groetjes, Erik

Hoi Erik,

Over de 6/13 of 6/15 heb ik ook nagedacht. Maar er zijn totaal geen volledige gegevens over bekend.
Hoeveel toeren hij bijvoorbeeld maakt met een 4.7x4.7 of 5.5x4.3 (Cam speed).
Dat hij 10Amps verbruikt zegt me niks, zonder de andere gegevens...

www.standschub.de kun je gebruiken om de pitch speed te berekenen en de trust.

De 6/15 en 6/13 zijn een stuk lichter dan de Mega 16/15/4 (74gram). Met de balans krijg je dan echt een probleem bij de Yak.
De Keith Rider heeft dat balans probleem misschien minder snel.

Met de 6x4 APC E prop heb ik nu een trust van 616gram en 106km pitchspeed.
Voorlopig gaat dat hard genoeg... hij is snel klein in de lucht!

Ik zal het RC forum eens lezen. Keith Rider is erg appart!!!

Rob

Ps. gave collectie vliegtuigen!!! De Jepe Roto is erg mooi en de Racer 480 lijkt me helemaal super

Hoi Rob,

Als ze 3-4 maal beter presteren als een sp400 in snelheid en stuwkracht dan weet ik al genoeg. Ben zelf op de e-meeting in Boskoop aanwezig en zal ik de kistjes wel menemen waar ze nu in zitten dan kan je het zelf zien 8O . De 6/15 is een super buitenlopertje en het zal je zeker verbazen wat daar uit komt 8) de 6/13 doet in vlakke vlugt met de yak ongeveer 160km/h. weegt dan ook slechts 350 gram.

Dat er weinig gegevens bekend zijn over de motoren snap ik zelf ook niet de logica van in, maar het schijnt dat Het-rc erg weinig moeite hoeft te doen om ze te verkopen. Als je specifieke vragen hebt kan je denk ik het beste dealer platbellen. als iedereen dat doet dan zal er mischien wel een tabelletje op een site als bv RBC :wink:

Over de kissies, ja ik bouw wat af de laatste tijd, oefening baart kunst :wink: thx!

Hoi Erik,

Het draadje over de Keith Rider in RC groups is erg gaaf! Prachtig kistje.

De 6/15 en 6/13 zullen ook wat meer Amps kunnen verdragen als de 6/20.
Voor de Yak-1 zijn ze te licht i.v.m. de balans.
Een Mega 16/15/X is dan veel meer geschikt.

De Keith Rider heeft een veel langere neus waardoor je een lichte motor kunt gebruiken.

Jammer dat HET-RC in gebreke blijft met hun informatie. De motors zijn prima.

Rob

Gisteren de typhoon 6 van mijn Tucano uitgewisseld met de tyohoon 6/13. Ik ben benieuwd hoeveel sneller het model nu wordt. De keith Rider racer was met die motor redelijk snel maar niet sneller dan de Tucano met de standaard typhoon 6.

Hoi Theo,

Ben benieuwd! Weet jij hoeveel amps die 6/13 kan verdragen? 15Amps?

Binnekort weer eens afspreken!

Groetjes,
Rob

Gisteren met een ver leeg 3s kokam 2000 pakket trok de motor ruim 15 ampere en draaide iets van 17.500 toeren met een 4,75x4,75 APC prop

Hoi Theo,

www.standschub.de

230gram trust en 130km pitchspeed.
Zijn niet de gegevens van specifiek een camprop (volgens mij APC E).
Maar goed, dat is niet verkeerd voor een buitendraaier van in de 43gram !!!!

http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/mega/16-15-4.htm

Met 8cellen en de 4.75x4.75 Camspeed heeft de 16/15/4
328gram trust en 139 pitchspeed bij 14Amps.
Helaas staat er geen 3s LiPoly gegevens bij... Dat zou dan ongeveer 398 trust, 152 pitchspeed en 17Amps zijn (schatting).

De Mega is iets beter, maar ook zwaarder dan de Typhoon!

Hoi Rob,

Mijn 6/13 zit op een oud type tsunami10. heb daar een extra koelplaatje op gezet en werkt naar behoren. De regelaar kan tot 13A. De 6/13 is na 10 minuten knallen met een cam speed 5.2x5.2 best heet en denk dat dit toch wel een streep voor de stroom mag zijn :wink: . Met een 5x5 is hij maar net sneller als een 6/15 op 5.5x5.5 en is dan niet de betere in klimmen en haken :D ( ik heb ze allebij . de 6/13 was een proto)

De Kawa is kleiner als de Tucano en de Keith rider een stuk groter als de tucano. de 6/13 past daarom ook wat beter in een klein en slank model want deze levert meer toeren maar minder koppel dus kan bij grotere modellen snelheidsverlies geven in bochten en slechter klimmen door meer weerstand van het model. De 6/15 is daarom ook wat beter geschikt voor een wat groter sp400 model. de snelheid is dan wel wat lager maar het is een echte doorstamper en daar levert de 6/13 dan weer op in. Denk ook dat de 6/15 een iets fijnere optie zal zijn voor modellen vanaf de Tucano. De yak valt daar dan ook onder.

mbt CG. In mijn yak heb ik naast de 6/13 2x2euro muntstukken moeten lijmen om goed uit te komen . Dan zit je nog ver onder het gewicht van een 16/15/xx hoor. Spanten dremelen en het pakketje iets verder naar voren kan ook nog eens helpen . en anders alles naar voren:wink:

groeten, Erik

Hoi,

Bij de Yak zou inderdaad een oplossing zijn om de accu (LiPoly) door te schuiven naar voren. Dus met een dremel wat extra plaats maken.
Dan kun je misschien met 1500 LiPo packs vliegen.

Het model word dan lichter.

Maar op moment gaat hij mij hard genoeg. Met de APC E 5x5 kan ik nog 40km (pitchspeed) toevoegen. Hij verbruikt dan met 8cellen 15.6Amps en heeft 351 thrust.
Het is maar net wat je wilt. Proberen gaan we dat natuurlijk :-)
Maar eerst met de 6x4 oefenen

Laters,
Rob

Avond,

Ik vlieg mijn Het-RC Tucano met een Typhoon 6/15 en 5,5x5,5 CamSpeed prop. Ik gebruikte aanvankelijk een 3s1p Kokam 1500 pakket, maar dat pakket heeft na een half jaar alle fut verloren.

Ik vlieg nu met 3s2p PQ880, ik trek nu zo'n 15 ampere ipv 13 en heb daarom ook een 18 ampere regelaar opgezet. Het 3s2p pakket mag dan wel een paar grammetjes zwaarder wegen dan het kokam1500 pakket, maar ik heb met volgas wel meer vermogen. Tevens kan het pakket de stroom makkelijker leveren, maw hopenlijk een langere levensduur ... de Typhoon motor heeft tot dusver nog geen problemen met het "hogere" vermogen. :wink:

Grtz,
Emile 8)

Back