Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Flinke kraan en trailer besteld zeker ? :D

Omgebouwd naar helicopter.

Zo, agenda maar weer even doorgenomen. We zoeken nog naar een gepaste straf voor die Rabo macho's. Komen we wel uit denk ik, zal wel iets met veel koeienstront worden, om hun sterke band met de agrarische sector nog eens te benadrukken.
Nog 2 keer naar Oud Beijerland, want volgende week mag m'n vriend weer naar huis. Dat zal spannend worden, hij woont alleen in een groot afgelegen huis. Wel hele goede buren (op een halve kilometer).

voor de rest wil die winkel natuurlijk zoveel mogelijk verkopen

Dat viel me daar reuze mee, raf. Voor mijn bootje raadden ze het dunste keperdoek (80 grams) aan. Met luchtbellen heb ik niet echt last gehad. Ik heb wel nagerold met zo'n aluminium rollertje met snijrichels.

hallo ad
inwendig rol ik met een veer na omdat een rolletje niet in de bol ronde vorm terecht komt
uitwendig is inderdaad zo een alu rol het beste

gr raf

ik had er nog moeten bijschrijven: "maar het is jouwe boot dus jij beslist wat je doet"
ik vind het gewoon gekkenwerk om 5 ja 5 lagen doek te leggen van 160 ja 160 gr weefsel!

maar hun hebben meer ervaring dan ik dus het zal wel kloppen voor hun normen zeker?

als ik die boot zou bouwen zou ik er NOOIT maar dan ook NOOIT 5 lagen van die 160gr weefsel op zetten (nu ga ik een reactie terug krijgen van "zeg nooit nooit" of zo). en als we dan toch gaan vergelijken, kijk dan naar Raf zijn Liberation, dat is ook maar 1 (of 2 weet ik niet meer) laagjes van die heel dunne doek (wel met epoxy) en die druk je ook niet in! en dat zonder dat er 1 spantje in zit.

en nu verder schuren aan de Diva zodat ze weer vlak wordt!

Volgens mij toch wel.
Beton met staal wapening is best te vergelijken met hars en glasvezeldoek.

De sterkte komt tenslotte niet van beton en ook niet van de hars.

In grote trekken gaat dit op, in ieder geval voor trekbelasting. Dan is gewapend beton een extreem geval omdat beton wel een redelijk goede druksterkte heeft, maar nauwelijks treksterkte.
Bij vezelversterkte kunststoffen is het minder extreem omdat het matrixmateriaal ook nog wel een redelijke treksterkte heeft, maar de hoge bereikbare treksterkte komt van het vezelmateriaal. De druksterkte wordt wel in grote mate door het matrixmateriaal bepaald, en is daardoor aanzienlijk lager.

Was jij destijds een goede leerling?

Wie heeft er destijds tijdens de lessen Nederlands goed opgelet ?

Ik heb hier een vraagje:

Welke tijd is: 'Ik zou nu mijn vrouw willen spreken' ?

Is dit : - onvoltooid verleden tijd
- voltooid tegenwoordige tijd
- toekomstige tijd

? ? ?

ANTWOORD:

Het is geen van allen, het is .... VERLOREN TIJD
Want zij luistert toch niet !!!!!

Brecht, dat kan je toch helemaal niet vergelijken, die boot is lengte word 52 cm en breedte 8 cm

8 van die bootjes passen op mijn bodem en dan waarschijnlijk 4 lagen dik. :)
En dan komen ze nog niet boven het dek uit.

pfffffff, tuurlijk wel!
het is een boot die evenveel moet doorstaan als die van jou, deze zal in even ruw water moeten varen met evenveel wind!

ik zeg niet dat je 1 laagje van die dunne doek moet gebruiken als raf een klein bootje kan maken in 1 of 2 laagjes van die dunne doek, moet jij het toch kunnen met een iets grotere boot met dan een iets zwaardere doek en 3 of 4 laagjes (of desnoods 5)

ik had er nog moeten bijschrijven: "maar het is jouwe boot dus jij beslist wat je doet"
ik vind het gewoon gekkenwerk om 5 ja 5 lagen doek te leggen van 160 ja 160 gr weefsel!

maar hun hebben meer ervaring dan ik dus het zal wel kloppen voor hun normen zeker?

als ik die boot zou bouwen zou ik er NOOIT maar dan ook NOOIT 5 lagen van die 160gr weefsel op zetten (nu ga ik een reactie terug krijgen van "zeg nooit nooit" of zo). en als we dan toch gaan vergelijken, kijk dan naar Raf zijn Liberation, dat is ook maar 1 (of 2 weet ik niet meer) laagjes van die heel dunne doek (wel met epoxy) en die druk je ook niet in! en dat zonder dat er 1 spantje in zit.

en nu verder schuren aan de Diva zodat ze weer vlak wordt!
Mijn polyester bootje van 7 meter heeft een vlakdikte van 14mm, nu jij weer.

pfffffff, tuurlijk wel!
het is een boot die evenveel moet doorstaan als die van jou, deze zal in even ruw water moeten varen met evenveel wind!

Da's geen goede vergelijking, de krachten zijn bij een grotere boot veel groter. Als jij een Liberation gaat maken die 8 keer zo groot is, en je doet er 1 of 2 laagjes extra doek op, dan denk ik dat je boot al op de standaard doormidden zal knikken.

Je hebt redelijk wat gebouwd inmiddels, met hulp van raf, alle respect daarvoor, maar Harm zijn project zit in een compleet andere klasse qua afmetingen. :rolleyes:

nog even wachten Henk, volgend jaar denk ik....

ik zeg toch ook niet dat als je de boot 2 keer zo lang maakt dat je maar 2 laagjes meer moet zetten?

Gezien deze reactie lijk je toch het aardig te onderschatten.

pfffffff, tuurlijk wel!

ik zeg niet dat je 1 laagje van die dunne doek moet gebruiken als raf een klein bootje kan maken in 1 of 2 laagjes van die dunne doek, moet jij het toch kunnen met een iets grotere boot met dan een iets zwaardere doek en 3 of 4 laagjes (of desnoods 5)

"Iets zwaarder doek" en "een paar laagjes extra" zouden voldoende moeten zijn als ik het zo lees. En daar heb ik mijn bedenkingen over, net als een aantal anderen. Maar we zullen het meemaken, misschien kan het met minder lagen, ik heb alle vertrouwen dat Harm het goed kan inschatten wanneer de romp sterk genoeg is en hij kan stoppen met plakken van matten. ;)

Die "schuimpjes" zijn inderdaad best grappig. Er zijn ook filmpjes waar je iets soortgelijks over gras of sneeuw ziet gaan. Ik vind het vliegbeeld wat minder fraai, het gaat niet zo strak door de lucht als een "normaal" vliegtuig, maar het is wel lekker goedkoop. Schade bij een crash is minimaal, en als je hem echt total loss vliegt, plak je zo weer een nieuwe in elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back