Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat kijk je toch zeker ook wel met plezier terug, die bouw?

:yes: Dat was een leuk avontuur, ik heb een link geplaatst in de blog naar het bouwverslag.

@Robbie
Je was toch van plan om daar een serie(tje) van te maken? Zit dat er nog in of ben je daarvan teruggekomen?

:yes: Nog steeds, weet alleen nog niet wanneer.
Ik zit een beetje met geld en ruimte gebrek om een serie van 14 Q-Boaten te maken.
Moet ook nog even peilen wie er allemaal een kopie van de Q-Boat wou hebben, mag niet zo zijn dat als ik er 14 maak er een aantal overblijven omdat ik ze niet kan verkopen.

epoxy word loei hard
er worden base bal bats van gemaakt mijn gedacht
maar het hangt ook af van de glasdoek die er doorheen zit
maar alleen epoxy word zoals glas en als je het laat vallen en naargelang de dikte breekt het ook als glas

gr raf

Raf, wat kan ik beter gebruiken om de doekstructuur en wat putten te camoufleren op een flexibele (epoxy/keperdoek)romp?
Epoxy met microballoons of epoxyplamuur.

epoxy word loei hard

Ja, maar epoxy plamuur is geen pure epoxy. Daar zitten toch toevoegingen in om het onder meer schuurbaar te maken. Ik heb een heel klein stukje geplamuurd, en dat vond ik heel goed te schuren. Om te beoordelen of het erg bros is, is dat stukje te klein.

Raf, wat kan ik beter gebruiken om de doekstructuur en wat putten te camoufleren op een flexibele (epoxy/keperdoek)romp?

Het gekke is dat Paul (Burghoorn) hier polyester plamuur van de IJssel voor gebruikt. Is natuurlijk niet te vergelijken omdat die net als ik een houten planken romp bekleedt, maar toch vond ik het opmerkzaam omdat ze dat bij Poly Service afraadden.

hallo Harm

epoxy hoort uit te harden. doet die dat niet ga je altijd problemen blijven hebben
ergens heb je dan de mengeling niet goed gedaan of de temperatuur was niet goed (te koud)of de mix A/B komponent was niet juist maar ergens heb je een fout gemaakt
ik heb het reeds gezegd en herhaal het nogmaals
epoxy daar heb je maar heeeeeeeel kleine marges mee en afwijken brengt elke keer ellende
de epoxy is nu niet uitgehard en zal altijd zacht blijven
zo een laag wil je niet tussen de lagen van je romp hebben
ze heeft ook geen structuele stevigheid
plamuren doe je met epoxy plamuur als het een romp betreft die je wil gaan gebruiken om mee te varen
is het een postieve mal dan kan je met polyester plamuur plamuren omdat het dan geen varend model betreft en er dus geen belasting op de romp gaat komen

iedereen zegt dat ik gek ben dat ik zulke dunnen doek gebruik maar 40 jaar ervaring heeft me geleerd dat het beter is en je krijgt het veel strakker dan met dikke doek
de pijnlijkste oplossing weet je zelf reeds maar het is de beste om te redden wat er te redden valt van de gehele mal

en het is natuurlijk spijtig van het verbruikte materiaal maar sorry heel de laag verwijderen is de enige oplossing

daarna heel de onderliggende laag als die er is met aceton proper maken maar dan vrees ik voor de styro die er onder zit

ik heb het ook mee gemaakt dus ik ken het probleem maar door de dunnere doek is mijn laag veel dunner en sneller te verwijderen

succes zou ik zeggen maar ik zou nu niet in uw schoenen willen staan

gr raf

hallo AD

als je de echte yacht epoxy plamuur gebruikt dan word die loei hard en is die haast niet meer te schuren

hier uitleg van een site

Alle epoxy's zijn tweecomponenten. Dit betekent dat je twee componenten in de juiste verhouding bij elkaar moet mengen. Dit zal dan onder de juiste omstandigheden uitharden. Als dit niet gebeurt binnen de gegeven tijd (doorgaans max 24 uur) is het mengsel waardeloos geworden en zal ook nooit meer hard worden

gr raf

Wij zijn de spruiten uit liefde gemaakt, meestal in het donker of met het licht uit...

Geboren in de jaren 1940- 1960 ,

of sommigen(die nog taaier zijn) nog iets vroeger.

Die nog meer onze kluit Aarde trouw zijn.....

Wij waren de sterken uit de jaren '50... 60... 70
Vooreerst hebben wij een normale geboorte overleefd,
met moeders die rookten, en of dronken
gedurende hun zwangerschap.

Zij namen aspirines, aten vinaigrettesaus,
mayonaise en desserten en zij werden
niet getest op suikerziekte of cholesterol.
En na dat trauma werden wij op onze buik
te slapen gelegd in kinderbedden
geverfd met mooie blinkende loodverf.

Er waren geen kindersloten op de deuren
en als wij met de fiets reden hadden wij
basketbalpetten op en geen helmen.

Als baby of kind reden wij mee
op de schoot van moeder
in auto’s zonder gordels,
noch kinderstoelen of opblaasbare kussens.

In de bak van een camionnette zitten, of op het paard van Boer Zutter, op een zonnige dag, was altijd een belevenisen iets héél speciaal.

Wij dronken putwater of water van de kraan
en geen water uit een plastic fles.

Wij aten taartjes, wit brood, echte boter,
spek met eieren en beukennootjes
en walnoten die al op de grond lagen.

Wij dronken warme chocolademelk
met echte suiker erin.
We hadden geen last van obesitas.
WAAROM ?

Omdat wij steeds buiten speelden.
Daarom!!
Wij verlieten de woning ’s morgens vroeg
om naar school te FIETSEN
(er waren toen geen moeders die ons met de auto even konden brengen),
of om heel de dag te spelen in de frisse lucht
en dit op voorwaarde dat we
‘s avonds bij donker thuis waren.
(of als de straatverlichting begon te branden)
Onze ouders wisten helemaal niet waar we uithingen.
We hadden geen gsm, maar we hadden ook Dutroux nog niet meegemaakt.

We hadden "vuile kleren om te spelen"
en "schone kleren" om op bezoek te gaan.

Wij hadden uren nodig om ons speelgerief zelf te maken.

Wij hadden geen
Playstations, Nintendos, X-box, iPod enz.
Er waren geen videospelen,
geen 150 tv kanalen, geen videofilms of Dvd’s
geen stereoketens.

Voor 18 uur keek je alleen naar het 'testbeeld' (als er al een TV was)
Er waren geen computers of internet.
WIJ HADDEN NOG VRIENDEN
en wij gingen buiten om met hen te spelen.

Wij vielen uit bomen, sneden ons,
braken af en toe een arm, been of een tand,
We gingen appels en peren "plukken"
en er waren daar geen gerechtelijke vervolgingen voor,
om iemand daarvoor de schuld te geven.
Als we dan toch gepakt werden,
dan kregen we een pak slaag en
thuis hielden wij wijselijk onze mond.

Wij kregen voor onze 12de verjaardag een grote fiets, speelden met stokken als degen, een deksel van de vuilbak als schild, katapulten, slingers, boog en rieten pijlen met vooraan een grote nagel...
We maakten van oude messen, goede werpmessen en oefenden ons op een boomstam of een oude vogelpikdoel uit het café.
Ondanks dat men ons vertelde
dat wij ons ogen konden verliezen
of ons gingen kwetsen met die dingen
hebben wij dat allemaal overleefd.

Wij reden met de fiets of gingen te voet
tot aan de woning van een vriend en gingen gewoon
langs achter binnen.

Wij waren er van harte welkom en schoven soms mee aan tafel voor het middagmaal.
Het idee dat onze ouders ons uit de gevangenis
dienden te halen, was absurd, dat bestond gewoon niet.
Zij waren Met en Voor de wet, en Met de leraars.
Als we op school een straf kregen,
kregen we thuis nog eens extra straf erbij!

Onze generaties hebben enkele van de beste ondernemers, denkers en uitvinders
van alle tijden en van heel de wereld voortgebracht.
Deze jaren brachten een explosie van nieuwigheden en nieuwe ideeën.

Wij hadden de vrijheid om te proberen, de schrik voor het falen, het succes en de verantwoordelijkheid
die er mee gepaard ging.
Wij hebben geleerd om dat te beheersen
en om daar mee om te gaan.

Als U één van hen bent?
PROFICIAT!

Misschien wilt U dit delen met anderen
die het geluk hebben gehad groot te worden
voor dat de advocaten en politici
alles kwamen regelen en reglementeren?
Wat was het leven mooi, simpel en helder.
Soms wat ruw maar klaar en duidelijk
mét regels
en wat waren we gelukkig!

als je de echte yacht epoxy plamuur gebruikt dan word die loei hard en is die haast niet meer te schuren

Ik heb deze injecteer epoxy, deze epoxy met de bijbehorende harder, en deze plamuur gebruikt, en die zal Harm ook hebben (behave de injecteer epoxy).
Ik heb nu een aantal bewerkingen gedaan:

1e laag mat injecteerhars
2e laag met 80 grams keperdoek
3e laag pure epoxy om de doekstructuur verder te maskeren.

Daarna na uitharden geschuurd, en bleek dat ik (naar ik vermoed) nauwelijks plamuur nodig heb. Ik heb een plekje bijgeplamuurd, en door omstandigheden pas na een week gisteren opgeschuurd. Dat liet zich heel goed en prettig gladschuren, geen enkel probleem.

Dus of het nu aan verschillende producten ligt????

hallo

ik gebruik deze Vosschemie
maar die word dus echt wel heeeeeeeeeel hard
als hij uitgehard is dan heb je BV 1 dag de tijd om te schuren daarna is het haast onmogelijk om nog met de hand na te schuren
maar hier staat dus duidelijk "Yacht"plamuur bij
sommige epoxy plamuur soorten zijn voor boven de waterlijn en daar zal dus het verschil in kunnen zitten
ook het merk is verschillend dus dat kan ook weer invloed hebben
gr raf

GMA

Zon, NW 2 bij 4.5°C
~
@BuienRadarNL: Lokaal is de temp. weer onder nul gedoken. In ZO-deel kan #mist lang aanhouden. Vandaag perioden met #zon, #droog en 10 graden.

@MeteoVoorne: Vandaag een droge dag met af en toe zon en met een zwakke tot matige ZW wind in de middag rond 11C. Morgen volgen buien met onweer en hagel.

@MeteoHellevoet: Ik hoor winterse geluiden in de straat: het krabben van de autoruiten. #Hellevoetsluis #rtv

Moge.
Ik heb al nooit wat gezien om in de file te gaan eten, maar in Hellevoetsluis moet je het al helemaal niet doen:D:

full

Sfeer een 4,5. Ooit wel eens in een file gezeten met een goede sfeer?:rolling:

Laatst bewerkt door een moderator:
Moge.
Ik heb al nooit wat gezien om in de file te gaan eten, maar in Hellevoetsluis moet je het al helemaal niet doen:D:

full

Sfeer een 4,5. Ooit wel eens in een file gezeten met een goede sfeer?:rolling:

in hellevoet zijn toch echt wel betere tenten om te eten

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back