Het Schipperscafe deel 6

Maarten, Bedankt voor het zoekwerk! Zijn we weer helemaal bij. Ergens heb ik wel eens gelezen dat de hennegatskoker iets ovaal was om na het uitlichten van de koning uit de taatspot, roer en koning naast de hak langs te laten zakken. Kan me herinneren dat bij het ouderlijk schip roer en koning gedemonteerd zijn om de koning te richten. Was bij het achteruit varen de oever in gelopen. Door de kromme koning was het roer amper te bewegen. Gr. Klaas.

Ergens heb ik wel eens gelezen dat de hennegatskoker iets ovaal was om na het uitlichten van de koning uit de taatspot, roer en koning naast de hak langs te laten zakken.
Lijkt me stug... Bij een roerconstructie met een hak loopt de koning zelden door het roer heen tot aan de hak. Meestal hangt het roer dan aan een flens en kan van de koning losgebout worden, waarna de koning minstens over een afstand gelijk aan de hoogte van het schroefraam kan zakken, en dat is vaak voldoende.

Ben ik helemaal met je eens Bert! De latere schepen hadden dat, maar het schip waar wij op voeren (bouwjaar 1952) had dat niet. Het was een simpel gebouwd schip. In die tijd was het materiaal schaars. Het schip had twee motoren. Een Bolnes hoofdmotor van 250 PK en een Armstrong Siddeley ankermotor van 9 PK. Electrische installatie was 24 Volt met een 200 Ah accu. Er werd met de hand gestuurd. Wel lekker overzichtelijk, dat wel. Heb van mijn 10e tot 19e jaar op dat schip gevaren en kende zo te zeggen elke klinknagel. Meer info in de link. Gr. Klaas.

https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=158198#p158198

1959 Westerschelde Sch. vd Noord-2.jpg

1956 Maas Linne.jpg

Laatst bewerkt:
Hm... bizar... Ik ken constructies waarbij de hak los te bouten was, en roer+koning (één geheel) naar onderen toe er uit kon. Dan zit je wel vast aan een droogdok of stevendok met een roerput, en stevendokjes of drijvende droogdokken hebben dat eigenlijk altijd wel, maar droogdokken niet.
Ik heb natuurlijk uitsluitend zeevaart als eigen ervaring, dus nooit met schepen met een hak en schroefraam gevaren, maar sommige schepen konden de roerkoning ook naar boven trekken: tegenwoordig zit het roer eigenlijk altijd met een konische bevestiging aan de koning, waarbij de boel hydraulisch opgerekt en op zijn plek geperst wordt. De roerdrager is vrijwel altijd een los onderdeel boven de roerkoning, die koning zelf kan dus beide kanten uit.
Geflensde roerbevestigingen vind je in de zeevaart weinig meer, en hakken zijn ook uit de mode.

Laatst bewerkt:
Ja tegenwoordig zie je veel vrij hangende roeren Bert. Bovengenoemd schip was de derde nieuwbouw voor mijn eerste werkgever. Ergens staat me bij dat er indien nodig een sleufgat werd gegraven tussen de hellingwagens op de werf. Die waren toen nog niet vloeistofdicht. Het meeste en vervelendste werk had je in de achterpiek, waar ook nog eens de uitlaat doorheen liep. Bovenlager en kwadrant met tandheugel van de koning halen, roer stukje lichten en dan zakken met die hap. Zoals je ziet is het een groot roer en varend was er niets in de weg. Maar om te manoeuvreren hield het niet over. Het schip wilde slecht draaien. Vooral leeg. Ronde kimmen, dus verlijeren ging ook prima. Om wat beter te manoeuvreren zijn er aan beide kanten van het roer een soort tunnels gelast. Dat gaf wel enige verbetering, maar het dunne plaatstal van het roer kon die krachten niet aan. Op een ochtend zaten we op de Lek aan het ontbijt. Geladen opvarig en de stuurman stond aan het roer. Opeens werd er hard achteruit geslagen en de stuurman riep dat het schip onbestuurbaar was en over bakboord rond ging. Gelukkig net een breed stuk rivier en weinig vaart.. Aangezien het schip maar BB uit wilde aan de rechteroever ten anker en toen werd ik aangewezen als vrijwilliger om even onder water bij het roer te gaan kijken. Bleken de lassen aan de voorkant van de tunnel afgescheurd en hing die tunnel dwarsgeklapt aan het roer. Er zat wel iets beweging in en een strop van een verhaaldraadje om de tunnel gelegd en toen maar trekken op de verhaalkop van de ankerlier. Van bovenaf de boel naar beneden gedrukt en weer opgehaald met de lier. Na een keer of 10 scheurde er een stuk uit het roer en viel de tunnel uit de strop. Ankerop en weer verder. Na de lading afgeleverd te hebben naar de werf voor inspectie. Gaatje op het roer dichtgelast en bij de volgende werfbeurt is het oude roer afgedankt en zijn er twee nieuwe roertjes gekomen. De oude roerkoning werd boven het roer afgebrand en voorzien van een staartje. Daaraan twee trekstangen naar de nieuwe roeren. Dat gaf om te manoeuvreren een hele verbetering. Ook deze modificatie moest weer zo goedkoop mogelijk. De oude taatspot werd van het schroefraam gebrand en daarvoor in de plaats kwam een driehoekige plaat die op de hak werd gelast. De nieuwe roertjes waren voorzien van bronzen bussen en draaiden om stilstaande assen. Onder stonden die assen op de driehoekige plaat en boven werden er een paar steunen aan de huid gelast. In de trekstangen zaten nylon bussen, die al snel uitlubberden. Stilliggend gaf dat met golfslag een hoop gebonk, maar gelukkig is alles heel gebleven. Eind 1966 zijn mijn ouders aan de wal gegaan en ik ben tot april '72 bij De Haas gebleven. Hieronder een plaatje van het schip waarop ik van 1969 tot 1972 voer. Was 4 jaar jonger dan het anders schip en ook op dezelfde werf (Schram Papendrecht) gebouwd. Al wel twee vrij hangende roeren, maar nog steeds geen flenzen. We hadden bij sluis Gaarkeuken onze schroef verloren en zijn door een sleepboot naar Hoogezand gebracht. Na lossing verhaald naar Machinefabriek Gorter. Voorschip geballast en met behulp van een bok op de wal het achterschip zover gelicht dat men bij de schroefas kon. Gorter draaide een nieuwe bronzen moer en de reserveschroef werd geplaatst. De afgevallen schroef heeft men weer opgedoken. Bij het achteruitslaan hoorde ik bonk en gelijk een peiling genomen. Gr. Klaas.

1971-8 Hoogezand 4.JPG

Bovenlager en kwadrant met tandheugel van de koning halen, roer stukje lichten en dan zakken met die hap
Ach ja, daar had ik niet bij stilgestaan: het stuurgerei was ook héél anders in die dagen en die scheepstypen. Tegenwoordig weten we nauwelijks meer wat een quadrant is... :D

een sleufgat werd gegraven tussen de hellingwagens op de werf
Ik heb toevallig een jaar of twee, drie geleden voor het eerst op die manier een dokking meegemaakt... Heel aparte ervaring voor een zeeslak als ik...

Die werf (Hemiksem, achter Antwerpen) had een hellingbaan met wagens, en een groot terrein waar ze 3 a 4 schepen kwijt konden, daar lagen zelfrijdende hefwagens. Bovenaan de helling konden die zelfrijdende wagens onder het schip gereden worden en het schip overnemen en verder naar achteren rijden.
De boel was daar al wat ouder, en als het schip van de hefwagens op de hellingwagens gezet werd, moesten die hellingwagens eerst over een dood punt gedrukt worden voordat ze op zwaartekracht wilden zakken.
Best een apart gezicht, dan kwam de grootste heftruck van de werf met een paar hele dikke banden op de lepels, het schip "even een zetje geven".
Aangezien wij toch wel zo'n beetje qua tonnen aan de grens van wat er kon zaten, moest die heftruck daar toch wel een aanloopje voor nemen...

Het voor mij aparte was het feit dat het schip een voor ons zeeslakken angstwekkende helling krijgt bij het uit het water trekken en weer te water gaan.

Waarschijnlijk een helling met rechte wagens Bert en gaan de rails met een boog het water in. Hieronder een plaatje van een werf in Druten aan de Waal met schuine wagens. In 1970 werd de Alchiba daar met 10 meter verlengd en kreeg nieuwe spiralen. Ook ging de ijk 20 cm omhoog. Qua laadvermogen (van 498 naar 727 ton) een succes, maar het achterschip kwam leeg 10 cm omhoog en de tunnel boven water. Dus weinig effect meer op achteruit. Aan de hoofdmotor (250 PK Bolnes) werd niets gedaan. Gelukkig was mijn verzoek om de gangboorden 50 cm omhoog te brengen gehonoreerd en voeren we geladen met droog dek. Op diep water haalden we nog 15 km/uur, maar op de Waal van Tiel naar Weurt nog 9. Kon je vergeten om een duweenheid in te halen. Had te doen met het Clayton keteltje. Tijdens de vaart de lading opwarmen ging niet meer. Maar ach, toen waren we jong en we leven nog.

1970-8 Druten 3-1.jpg

Al met al een flink verhaal beworden. En het begon met iets heel kleins. De hellingwagens staan nog niet klaar hoor! Gr. Klaas.

20230915_164152.jpg

neen
2 X antje en een keer een duitse vracht boot
dus twee vissers en een vracht schip
je kunt die vergelijken met een clyde puffer maar dan moderner
van een lid van KMYCA
gr raf

Dat vrachtschip lijkt wel een tonnenlegger. Welke zie ik niet zo gauw. Gr. Klaas.

Ja, inderdaad Raf, is dit een Engels vrachtscheepje. Vond het altijd parmantige dingen en als model doen ze het ook goed. Gr. Klaas.

vandaag werken aan de nieuwe brug aan het uitvoeren
ik had in de week reeds een frame in elkaar gelast en nu bekleden met hout
zodat er ook op gereden kan worden
hopelijk is deze een beetje meer bestand tegen vernielingen
want de oude is zo goed als gesloopt

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-09 om 11.05.23.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-09 om 11.05.39.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-09 om 11.05.53.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-09 om 11.06.03.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-09 om 14.29.49.jpg

de plastieke buis is door eentje in beton vervagen
want plastiek tja dat word gewoon plat gestampt
dan een kampvuutje maken in een bos gebied echt slim om heel de camping te kunnen af fikken

hopelijk over leeft het nieuwe materiaal iets langer dan het voor gaande
gr raf

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-22 om 11.31.51.jpg

dit gaat het worden .de planken komen er nog op om het wat moeilijker te maken
de buizen worden in de beton gezet 1 meter diep
ben benieuwd na de winter vakantie

gr raf

Zieke geesten om andermans spullen te mollen, maar gaat hier net eender. Vroeger had men het over de tijdgeest. Belooft nog wat voor de toekomst. Maar er zijn gelukkig ook nog goede lieden. Die zijn wel minder opvallend. Laten we ons maar een beetje op het weekend gaan focussen en alvast een drankje koud zetten. Nog even een rondje over het dorp voor de laatste boodschappen. Gr. Klaas.

Dat is de reden waarom ik in een klein dorp in friesland ben gaan wonen, hier heeft de jeugd nog respect voor andermans pullen, en groet als je ze tegenkomt .

Bierpullen Peter?:bier: Hier raakt de vissteiger waarvan ik regelmatig vaar zachtjesaan in staat van ontbinding. Men heeft een paar planken vernieuwd en maakt de nieuwe gaten die ontstaan dicht door er multiplex platen op te schroeven. Helaas is de draagconstructie ook aangetast. Hopelijk wordt binnenkort de steiger in het geheel aangepakt. In ieder geval voordat de opgeschoten jeugd de deels vergane planken kapot trapt. Er spelen ook kleinere kinderen en die moeten niet ineens met een been in een gat blijven steken. Nog knutselwerk onderhanden? Gr. Klaas.

Meer knutselwerk aan mij zelf, door problemen aan ijn rug en benen is mijn conditie 0, dus naar de sportschool dit maar weer opkrikken.
Van de winter maar weer aan de hobby.
Grt peter

Back